• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Oh nee: Mercedes gaat Tesla achterna met eigen yoke-stuur!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 22 april 2025 om 15:03 – 13 Reacties

Daar heeft Mercedes een stel (goede?) redenen voor.

Het vierkante halve stuur is niet nieuw voor Mercedes. Naast de raceauto’s heeft ook de AMG One een yoke-stuur. Maar goed, die auto is maar voor een paar rijkaards weggelegd. Ook de doorsnee Mercedes-rijder krijgt binnenkort te maken met een halve stuur.

Het is best een controversiële stap van Mercedes. Het yoke-stuur kon op weinig lof rekenen toen Elon Musk hem introduceerde. Zelfs nog in een tijd waarin Musk op handen gedragen werd en Tesla-showrooms met rust werden gelaten. Later leverde Lexus een eigen yoke en denkt moederbedrijf Toyota er ook over na. Vandaag waagt ook Mercedes zich eraan. Volgens het merk is dit een erg grote stap. De introductie van de yoke noemt Benz een ”nieuw tijdperk voor Mercedes-Benz-klanten”.

Waar komt de yoke vandaan?

De auto’s die het vierkantige stuur gebruiken, hebben wat gemeen wat ook meteen de reden achter de yoke blootlegt. De magische term: steer-by-wire. Net als bij brake-by-wire is er geen fysieke verbinding tussen het onderdeel waar jij de input op levert en component dat de verandering moet doorvoeren.

In plaats daarvan gaat jouw commando via een elektrische kabel (de wire) die de input vervolgens weer doorgeeft aan het auto-onderdeel. In het geval van het Mercedes-stuur gaat de stuurbeweging via een kabel die vervolgens het seintje doorgeeft aan de wielen.

Yoke-stuur heeft veel voordelen, vindt Mercedes

Het lijkt erop dat het marketingteam goed weet dat de publieke opinie tegen de yoke en steer-by-wire is. Het persbericht gaat maar door over verschillende voordelen van het nieuwe stuursysteem. Eerst halen we even de hoofdreden van het negatieve imago van de yoke onderuit.

Door de elektronische verbinding staat de stuurinput ook in verbinding met het onderstel. Hierdoor stuurt de actuator afhankelijk van de rijsnelheid en situatie een stuurverzoek naar de stuurinrichting die de wielen stuurt. Hoe langzamer je gaat, hoe sterker de wielen van richting veranderen. Zo stuurt de Merc anders bij sportief rijden dan bij trage snelheden. Doordat Tesla hier geen verschil tussen heeft gemaakt, stuurde de EV vaak te scherp.

De maximale stuuruitslag is bij de yoke maar 170 graden terwijl een normaal rond stuur 360 kan draaien. Zo hoef je bij het parkeren met het yoke stuur de stand van je handen niet te veranderen. Daarnaast hoef je minder inspanning te leveren, voel je trillingen niet langer via de banden in het stuur en kun je makkelijker in- en uitstappen. Ook fijn: het stuurgevoel is te personaliseren door de klant, maar ook door Merc zelf waardoor er meer verschil mogelijk is tussen een AMG en een instapper.

Yoke past bij autonome toekomst

Een deel van de voordelen van de yoke en het steer-by-wire-systeem koemn pas wanneer Mercedes legaal het Europese niveau 3 autonoom rijden mag introduceren. Dankzij het vlakke stuur krijg je meer zicht op het bestuurdersdisplay waar je lekker kunt Netflixen. Tevens biedt het meer vrijheid voor de zitpositie (je knieën draaien wat makkelijker onder een half stuur door dan een heel stuur).

Maar nog het belangrijkste voordeel: doordat er geen fysieke verbinding is, is er geen connectie wanneer je geparkeerd staat. Dit biedt de mogelijkheid tot racespelletjes waarbij je het stuur gebruikt om het virtuele autootje te besturen zonder dat de echte wielen bewegen.

Eerste Merc met yoke-stuur?

Het Duitse merk heeft al meer dan een miljoen testkilometers afgelegd op de testbank en hoopt eenzelfde afstand af te leggen op de testterreinen. Dat doet het merk met een ingepakte EQS van de volgende generatie. Mercedes geeft niet aan of dit ook het eerste model is dat het nieuwe stuursysteem krijgt. Mocht dat wel het geval zijn, dan wordt die EQS een belangrijk model met zijn yoke-stuur en solid-state accu.

Ook interessant!

  • Mercedes cancelt ontwikkeling van EV Toppers
  • Mercedes EQS verdwijnt in de prullenbak
    Mercedes EQS verdwijnt in de prullenbak
  • Gespot - Een hele dikke Mercedes EQS met Brabus-goodies
  • Terugroepactie voor dikke AMG-modellen
    Terugroepactie voor dikke AMG-modellen

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, EQS, Mercedes, yoke

Vorig bericht: « Hyundai bouwt RWD-platform met slimme turbomotor (voor toffe hot hatch?)
Volgend bericht: Zo zien de toekomstige Volkswagen ID-modellen eruit »

Lees Interacties

Reacties

  1. ty5550 zegt

    22 april 2025 om 15:09

    ” t belangrijkste voordeel: doordat er geen fysieke verbinding is, is er geen connectie wanneer je geparkeerd staat. Dit biedt de mogelijkheid tot racespelletjes ”
    Ik hoop oprecht niet dat dit 1 van de hoofdredenen was.

    Login om te reageren
    • TheMaster zegt

      22 april 2025 om 15:47

      Fysieke verbinding is niet nodig. Of denk je dat jouw gaspedaal nog steeds met een draadje vast zit aan je gasklephuis? Of dat je flippers achter het stuur mechanisch vast zitten aan je versnellingsbak? Brake by wire staat ook al om de hoek klaar om ingevoerd te worden (ideaal, nog minder onderhoud!).

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        22 april 2025 om 16:53

        Beetje rare reactie, dat weet ik ook. Maar de tekst doet uitschijnen dat 1 van de hoofdredenen tot implementatie is dat er spelletjes gespeeld kunnen worden. Ik hoop niet dat dat 1 van de hoofdredenen is om het in te voeren.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          22 april 2025 om 19:09

          Je bent al halverwege, wel geprikkeld door die zin over de spelletjes maar je bent nog net niet zover dat zin niet serieus bedoeld is.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        22 april 2025 om 19:13

        Brake by wire is er al een paar jaar. Zie: https://www.audimedia.tv/en/videos/video/audi-e-tron-animation-brake-by-wire-2018-en-neu-4283

        Login om te reageren
        • TheMaster zegt

          22 april 2025 om 19:47

          Dit is geen “echte” brake-by-wire, als je het mij vraagt. Het gaat hier om een hydraulisch remsysteem dat elektronisch wordt aangestuurd, waarbij de remklauwen nog steeds op een traditionele, zij het moderne, manier worden bediend. Dit vergelijken met brake-by-wire is alsof je elektronische stuurbekrachtiging “steer-by-wire” noemt.

          Echte brake-by-wire elimineert hydrauliek volledig en gebruikt elektromotoren die elektronisch worden aangestuurd om elk wiel onafhankelijk te remmen. ZF test al met dergelijke systemen. Dit biedt grote voordelen voor onderhoud: geen remvloeistof meer vervangen, geen verouderde rubberen remleidingen, enz.

          Login om te reageren
  2. rogerzz zegt

    22 april 2025 om 15:46

    Een Yoke is toch wel de ultieme ‘solution to a problem that doesn’t exist’ in een personenauto.

    Login om te reageren
  3. NB#9 zegt

    22 april 2025 om 15:49

    Niet te hopen dat de wielen midden op de snelweg besluiten de sensoren opnieuw te kalibreren…

    Login om te reageren
  4. acavs zegt

    22 april 2025 om 15:54

    “What a yoke!”

    Login om te reageren
  5. Willy500E zegt

    22 april 2025 om 16:23

    👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻

    Login om te reageren
  6. 100pk zegt

    22 april 2025 om 16:34

    Nieuw systeem met andere failure modes dan bestaand systeem. Dat is vragen om conservatieve lieden die roepen dat dit onbetrouwbaar en nutteloos is.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    22 april 2025 om 19:16

    Zou dit systeem niet ook gewoon met een rond stuur kunnen? Zo’n rond stuur heeft als enorm voordeel dat meerdere hand posities mogelijk zijn.

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      22 april 2025 om 20:07

      Zelfs met een vierkant als je wilt

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North