Zoek-de-gelijkenissen-gallery: Conti GT naast z’n opa

Auteur: , 32 Reacties

Heritage in z'n puurste vorm, deze twee Britten bij elkaar.

Die titel is overigens niet helemaal ontleend aan verdovende middelen en een lastige jeugd. Links op bovenstaande plaat vind je de R-Type Continental die in 1952 als eerste de illustere naam mocht dragen. Rechts op de foto uiteraard de Continental GT (rijtest) zoals we die kennen van voetballers en ander nieuw geld. Let vooral op de heupjes en het front van beide auto’s, die wel degelijk overeenkomsten vertonen.

Wat wel een beetje te denken geeft, is dat Volkswagen de Continental-naam toch in zekere mate te grabbel heeft gegooid. Tot aan de Continental R/T/SC (Larssb neemt je mee) was dit de top van wat er in Crewe werd gebouwd. Met de introductie van de Continental GT in 2003 zou alles anders worden en werd zelfs gebruik gemaakt van een W12 uit de schappen van Volkswagen.

Misschien hadden de Duitsers erfgoed-technisch beter een andere typenaam kunnen kiezen, maar enige mate van continuïteit past wel bij een nobele Brit. Vergaap je aan de gallery hieronder en check ook zeker de video op Autojunk.



32 reacties

Vind geen gelijkenissen…Zelfs het merk is anders…
Ehm…. andere velgen??
beide protserige pompeuze snelgeld bakken voor volk zonder smaak ..
@lincoln: Ik zou de Conti Type-R niet protserig noemen…. eerder elegant.
@willempjuh: In de vijftiger jaren, zo ongeveer op het hoogtepunt van het bolhoedentijdperk, werd de auto in Engeland algemeen als te bol beschouwd.
Pff, die ouwe is egt leluk, die heb geeneens LED…
@svenska_aeroplan_ab: Me chick heb die zelfs op ze scootuhrr.
Ik zie een statige, chique, prachtige Brit op leefitjd,

En een wagen met de ‘charme’ van Duitse pornografie.
Vind zo’n conti echt prachtig
Conti gt is een soort opgeblazen tt, voor bezitters geldt ws ongeveer hetzelfde
@super: Is er iets mis met een TT?
@exotic:
één woord: dameskappers.
Niets mis mee, maar niet direct Autoblog-publiek.
Zélfs het volk wat een conti gt koopt is veranderd.
Ok, een hele horde aan anti-VAG reaguurders, klandizie die protserigheid verkiezen boven goede smaak, goedkoop aftreksel en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar man, wat vind ik de huidige Continental GT geslaags. De ultieme Gran Tourer. Niet zo delicaat en poofy als een Rolls, en beter geslaagd voor gebruik voor alledag dan een Aston.

De Continental GT is dé reden dat Bentley überhaupt nog bestaat. De Conti is voor Bentley wat de Gallardo heeft gedaan voor Lamborghini. Beide waren merken welke al jaren in zwaar weer zaten. Ja, de Volkswagen Group heeft de merkwaarden gedeeltelijk verkwanseld door met deze auto’s te komen. Maar de Gallardo is een zeer geslaagde junior supercar en de Continental GT is een fantastische, ehh, GT.

Zie het als een Bentley light. En de Gallardo als My First Supercar. Niet de full-fat versie die je eigenlijk wilt, maar je krijgt zeer goed mee waar het merk voor staat. Daarbij, zoals de rijtest van @Wouter van een paar dagen geleden al aanwees, de oude stijl Bentley’s waren hopeloos verouderd. De Continental GT doet alles beter, en dat voor een veel lagere prijs. Dus zie het niet als een vervanging voor ‘het oude Bentley’, maar als een aanvulling, een Qashqai, eehh, cashcow.

Dus bij elke Cayenne, Conti GT, Gallardo die je voorbij ziet komen kun je meewarig je hoofd schudden, of blij zijn dat er dankzij die auto’s de 911 GT3 RS, Mulsanne Speed en Aventador SV nog altijd in de prijslijsten staan.
@gtwillem: Ik vind het een lompe bak….Een obesitas twee deurs A8
@norge: Technisch gezien is het een tweedeurs Phaeton. De A8 is technisch gezien iets afwijkender. Maar lomp is ie zeker!
@gtwillem: Technisch? Ik had het over het uiterlijk…
@norge: dan moet ik mijn grote mond houden. Een mening is een mening ;-)
@gtwillem: Helemaal mee eens. En zoals de wagen hier boven staat is het toch ook een beauty! Juiste kleur, juiste wielen. Helaas geen interieur foto
@dutchdriftking: ho ho,ik was nog niet klaar. Helaas geen foto van het interieur. Ik ben wel benieuwd of dat ook een beetje smaakvol is gedaan. En als motorisering de W12 graag!
@dutchdriftking: Ik ben zelf nogal een voorstander van de V8, ergens past het geluid van een laag bassende V8 beter bij de Conti dan het complexe geluid van een W12. Maar als prestaties van belang zijn, dan is de W12 de enige oplossing ;-)
@gtwillem: Ach, als je echt wilt is de V8 ook prima tot extreme prestaties in staat, maar ik ben nogal VR6/W12 geil, en dan is dat de motor die je wilt. Ik weet het, het is een gebrek. :P
@gtwillem:
zie die dingen dagelijks staan en voorbijkomen, initieel zien ze er wel bruut en “anders” uit, maar als je beter kijkt zijn ze niet echt mooi (weet dat smaakt verschilt), teveel grote, rechte vlakken, vooral aan de zijkant, en van die rare ielige koplampen.
Ik moet zeggen dat ik de kont van de oude nou niet echt bijzonder mooi vind
Ja de velgen zijn hetzelfde… Onmogelijk om iets gelijks te vinden, ja het merk
Ik kan de huidige Continental wel waarderen.
Hmm lastig, het is een best mooie auto. En zoals Willem zegt het is een goede Grand Tourer die ook echt dagelijks door mensen word gebruikt. Iets wat toch niet veel gebeurt in dit segment.

Maar persoonlijk zou ik mij er nooit overheen kunnen zetten dat ik zoveel geld betaal voor een auto met de aandrijflijn van een Audi RS6. En dan eventueel met Audi W12 motor. Die van het zelfde platform komt als de Phaeton, een platform wat eigenlijk primitiever is dan dat van de A8.

Het delen van techniek is logisch en bied ook voordelen die Aston Martin bijvoorbeeld niet heeft. Dat ze niet ALLES hoeven te verzinnen en er meer geld is voor ontwikkelen. Maar bij VAG gaan ze daar veel te ver mee als je het mij vraagt.
Ik zie genoeg gelijkenissen. De lampen en de achterspatborden
Ik kijk liever naar een hedendaagse Aston Martin dan een hedendaagse Bentley. Twee merken die je wat mij betreft goed kunt vergelijken. Beide voorzien van onderdelen van een moederconcern. Waar de Bentley qua design ontegenzeggelijk een VAG auto is zie je dat Aston Martin wat designtaal betreft niets maar dan ook niets te naken heeft met Ford.
De Aston heeft qua design alles mee, is los, speels, eigen en mooi op een natuurlogische manier.
De Bentley is in alles het tegendeel. Lomp, stoer, vierkant, symmetrisch, wat ook nog eens indruist in de ooit zo elegante merkwaarden van B. Waar komt dat door? Omdat ze bij VAG van Bentley en soort luxe VAG proberen te maken wat ontzettend contradicterend is.
De hele autoconcernwereld begrijpt het, behalve VAG. En dat gaat ze nog eens in de kont bijten. Misschien binnenkort al.
@nord: stel je eens voor wat VAG van mini gemaakt had als ze die inde portefeuille hadden.
Een soort kever waarschijnlijk.
Autoblog, waar jullie ~ jullie al niet mee bezig houden . . . , maar’t is begrijpelijk, de portofeuille moet ik gespijzicht worden . . .
Ik ben groot fan van Britse auto’s, maar ik vind ze eigenlijk beide spuuglelijk. Kwalitatief uitstekend, absoluut. Snel en comfortabel (naar de maatstaven van hun respectievelijke tijd), absoluut. Maar mooi. Absoluut niet. Het zijn beiden een soort wanstaltige tweedeurs kathedralen op wielen. Ze zijn beiden veel te pompeus om een GT te zijn, laat staan een supercar. Dit zijn coupés, zware, dure sedans met een minder praktische koets. Een GT is comfortabel en bruikbaar voor lange ritten, maar wel met een compromis. Sportiviteit en stijl gaan voor, niet comfort en zeker niet gebruiksgemak. Met een GT rij je in een ruk naar de Cote d’Azure, maar je koffers laat je bezorgen bij je hotel, want ze passen niet in de kofferbak. Een GT is James Bond, deze Bentleys zijn de Statsi: veel effectiever, maar lang niet zo sexy en zeker niet iets dat je zelf moet willen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).