In 2013 moet BMW’s elektrische stadsauto met de naam i3 (voorheen Megacity Vehicle) dan eindelijk op de markt komen en de eerste prijsindictatie is inmiddels uitgelekt: 25.000 euro. Maar daar krijg je wel een heleboel lekkers voor.
Je krijgt dan namelijk een elektrowaggie met 150 pk, achterwielaandrijving en een range van 250 kilomter. En het mooie is dat je carrosserie gemaakt is van CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) en je chassis is gemaakt van aluminium, dat moet er voor zorgen dat de i3 niet zwaarder is dan een “normale” auto. Zo’n beetje alle elektrische auto’s die nu op de markt zijn wegen namelijk belachelijk veel (dankzij hun loodzware accupakket) en BMW heeft dat probleem mooi weten te omzeilen door de auto lekker licht te maken zodat het zware accupakket minder erg is.
De aandrijflijn van de i3 wordt momenteel getest in de ActiveE (oftewel een 1 Serie Coupe met elektromotor) en zal voor de i3 iets minder vermogen leveren (150 pk ipv 170 pk), maar aangezien de i3 een stuk lichter is zal dat niet echt merkbaar zijn.
Er zijn echter ook bronnen die spreken over het feit dat BMW de i3 in eerste instantie alleen maar wil leasen en niet direct verkopen aan eindgebruikers. In dat geval zou het gaan om een bedrag van zo’n 350 euro per maand. Hoe dan ook, het is in elk geval een stuk aantrekkelijker dan de bedragen die je momenteel moet ophoesten voor een Mitsubishi i-MiEV/Peugeot i0n of een Nissan Leaf. Ook zou een range van 250 kilometer een stuk langer zijn bij die auto’s. En dan heeft de i3 ook nog eens achterwielaandrijving waarmee je lekker kan driften (zie onderstaande video). (via: caranddriver.com)
Nee. Sowieso. Geef mij maar een verbrandingsmotor. Goede cijfers wel van BMW. Maar in het geval van de actieradius, wordt wel vaker valse hoop gegeven.
Zo te zien ziet hij er niet slecht uit! Best leuke proporties, beetje VW Polo gevoel. 250 KM is ook een heel acceptabele range voor woon-werk-boodschappen verkeer. Als hij dan ook nog in een uur of 5 vol is, dan is hij normaal bruikbaar. ’s nachts slaap je toch. Alleen echte ritten kunnen nog niet. Eindhoven – Zwolle en vice versa kan bijvoorbeeld nog steeds niet..
Wat een dunne fietsbanden liggen daar dan onder?nwaren zeker de grip in de sneeuw van die dingen aan het testen
@viper: Volgens mij sneeuw wieltjes. Dat is met Rally auto’s in de sneeuw toch ook?
Oke ik hier het volgende op te zeggen.
Ten 1e: Ik ga nog liever op de fiets dan dat ik mezelf vertoon in een elektrische auto.
Ten 2e: Wat een afschuwelijk lelijke auto is dit. Dit hoeft van mij niet eens gemaakt te worden.
Ten 3e: Met 25.000 euries kan ik wel wat beters kopen…
@lourensdegroot: hoe weet je nou dat hij lelijk is?
@joostvanrb: Ben ik ook wel benieuwd naar.
@joostvanrb en @Donstil: Kijk gewoon naar de vorm, bah
OT: Voor zoveel centen kan ik iets beters kopen
@4991: dit is een MULE je kan dus nog niks zeggen over de vorm…
@robbie: Bij een mule is het toch dat die een carroserie mee krijgt van een bestaande auto?
@4991: Of een simpele doos…
De X1 in het begin:
@Esprit_de_Flandre: wtf! Hoe kom je op zo’n idee?
@4991: Simpel. Het is goedkoop en snel in elkaar te timmeren, en je geeft niets maar dan ook niets weg van het toekomstig design. Hoogstwaarschijnlijk omdat er nog geen design is. Ondertussen kan je wel al het onderstel en andere techniek testen…
@lourensdegroot: Dan rij jij over twintig jaar enkel nog fiets…
Tsja…..niet mijn ding…
Wordt volgens mij best een leuke auto. Door de accus en de lichtgewicht materialen is het logisch dat de prijs wat hoger is.
Geluid is weg bij mijn video :s
Ik was heel hard opgewonden dikke v10 reving tot 9000 pff maar geluid komt er niet door
-edit: oprotten met je spam! En die site van je is FAKE-
Als bmw het doet, doet bmw het goed, in dezomer naar de fabrieken waar de 5,6 en 7 worden gemaakt, in dingolfing
Nee! Bewaar ik liever voor een FT-86 :)
Nou, ik heb er niet eens 1 euro over voor 25.000 elektrische auto’s…(op de S400 Hybrid na)
Impressie:
@robbie: Aaawwwwww wat schattig!!
@robbie : laat de camouflage er maar op zitten.
@robbie: Ze kunnen de kenmerkende nieren achterwege laten. Komt de efficiency toch niet ten goede. Wellicht dat ze actieve aërodynamica gaan toepassen, hoewel dat weer extra gewicht meebrengt. Bovendien ziet dit ding uit als een Audi A2. Oftewel lelijk… :?
@AutomotiveDesigner: De nieren kunnen ze ook in A2-stijl oplossen. Gewoon een vlakke plaat (of twee in het geval van de nieren) met ruitenvloeistof en dergelijke achter…
@robbie: vind het echt een geinig karretje ! Best wel stoerderig voor een eletrowaggie. En met panoramadak zit je premium ! :lol:
@robbie: de Audi A2 komt terug bij BMW?
@robbie: Lelijk zo. Ik verwacht er meer van. En zie ik daar nu een Panda-achterruitje?
Kouchie kouchie.
Wordt een makkelijk tuning object: accu’s eruit, benzinemotor erin = super prestaties!
Doet me denken aan de lelijke Audi A2 die er gelukkig niet meer is. Doe mij maar liever een Polo GTI(vanaf E23.490,-) met 180pk of een A1 S-edition(vanaf E29.400,-) met 185pk! normaal gesproken vind ik de A1 niet mooi maar in S-line met de S-line kleur Daytonagrijs en RS5 wielen is het wel een hele andere auto!
IS deze 25.000 euro de Nederlandse prijs, want dan is hij in België slechts 20.000 euro. Als 2′ auto voor “rond de kerktoren” te rijden is dit wel het overwegen waard! De technische stap die BMW bereikt is het bewijs dat “haast en spoed zelden goed zijn” en daarmee bedoel ik dat Renault/Nissan wel de eerste zijn met een elektrowaggie maar dat ze wel veel nadelen hebben.
Voor de groene AB’s onder ons, wachten tot 2013 zou ik zeggen.
@ericc: die 25.000 zal waarschijnlijk de prijs excl. belastingen zijn. Maar in dit geval zullen de prijs in Nederland en Belgie niet veel verschillen. Over elektrische auto’s hoef je alleen maar 19% BTW te betalen hier een GEEN BPM. Ga er dus maar vanuit dat de prijs in NL & B ongeveer gelijk is.
@robbie: Zonder belasting? Ai, dat wordt dan zo’n 30.000. Meteen een stuk minder interessant, en een stuk minder verschil met de concurrenten…
lijkt mij een prima boodschappenautootje. wel een beetje duur, maar ach, voor de wat beter gesitueerde krentenkakkers onder ons, zullen we maar zeggen.
Prima prijs lijkt me. En zo als door Robbie getoond in de impressie een leuk ogende auto. Leasen voor 350 euro zal best wel aanslaan.
Als de range in de buurt van de 4-500 km komt wordt het pas interessant.
Freude am fahren toch? Wat een kneuzending, ze moeten lekker die lelijke grote hokken blijven maken.
Waarom 150pk voor een kleine lichte auto, zou de reikwijdte met 90pk niet veel zinvoller worden.
Neen, niet voor die prijs. Dat is als een 316i “Connecteddrivemeuk” voor 24600 Euro, leuk, maar voor 27K heb je een 320i Coupe zijnde een echte Bmw met een echte motor.
Nee !!!!
@jeremyclarkson:
idem dito!!
Volgens mij heeft dit model wel erg smalle bandjes om 150 pk op de weg te krijgen.
Uit economisch punt zeg ik ja.
@majinstar: Gewoon eerlijk, zou jij als enorme BMW-fanaat hierin willen rondrijden? Dit is toch een totaal andere designstijl dan dat we gewoon zijn van BMW.
Nee;
Sowieso nog niet elektrisch en ik zou Audi en Mercedes prefereren boven bmw.
Nee, zo kort kan dat. En dat model van die wagen trekt nergens naar. BMW maakt echt wel prima modellen maar dit slaat nergens op.
@xilver: Het is een stadswagen hé. Beetje een Mini met BMW-badges…
@Esprit_de_Flandre: Ben er alleszins geen fan van. Geef mij maar een gewone BMW.
“Ook zou een range van 250 kilometer een stuk langer zijn bij die auto’s.”
Als ze het kunnen waarmaken…
hé wat leuk, een elektrische audi a2 met achterwielaandrijving..
@Audi, luisteren jullie mee? het schrappen van de a2 in 2005 en hem niet door ontwikkelen was wellicht één van de grootste fouten die jullie tot nu toe gemaakt hebben..
eerlijk: voor 350,- zou ik hem zakelijk meteen leasen, zeker met een actieradius van 250km (mits dat strookt met de werkelijke actieradius)