Zou jij deze Maserati Quattroporte kopen?

Auteur: , 80 Reacties

Of loop je er liever met een groooooooote boog omheen?

Op het lijstje met betaalbare droomauto’s kwam hij niet zo heel veel voor en da’s eigenlijk wel gek. Want de Maserati Quattroporte is toch wel een van de allervetste auto’s die een mens kan rijden. Al heeft hij geen V12, de V8 met Ferrari-genen is ook niet slecht. Hij heeft een schitterend geluid en evenzo dikke prestaties, vier zitplaatsen, een oogstrelend interieur en ook de buitenkant is allesbehalve lelijk. Zouden we soms bang zijn dat die Italiaanse ‘techniek’ niet zo betrouwbaar is en dat we er constant mee langs de kant van de weg staan?

In dat geval is deze Quattroporte uit 2009 het bewijs dat dit niet per se het geval hoeft te zijn. Het beestje heeft namelijk meer dan 250.000 kilometers op de klok en is volgens de verkopers nog in prima staat. En als een verkoper dat zegt, dan is dat zo, toch? Waarom zouden ze liegen?
Hij kost 24.950 euro (Ex bpm, dat dan weer wel) en zit vol met mooie snufjes. Zo luister je naar een goeie set van Bose, zit je op lederen zetels en heb je de beschikking over lichtmetalen velgen én het belangrijkste, een sportuitlaat.

Je kunt hem ophalen in Enschede, maar de vraag is natuurlijk, zou je het doen? Dit exemplaar is goed onderhouden, (zo is hier de olie wel op tijd vervangen), maar dan nog. Of stel ik me aan en kan een moderne auto makkelijk zo ver rijden, dat bewijzen andere Maserati’s wel? Ben benieuwd.

Met dank aan Bas voor de tip!



80 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Dank, inmiddels aangepast!
OT: Ik denk niet dat ik het aan zou durven om voor 25k + BPM een Quattroporte met 250.000km op de teller te kopen. Wellicht onterecht, maar ik ben toch bang voor de enorme onderhoudsrekeningen die je te wachten staan.
@Edge: niet bang zijn voor de onderhoudsrekening…. afschrijving is nihil ;)
@dutchneon: toch wel. Mijn pa had een quatro en de kosten waren niet min
@vroemvroem0987: je mag een Audi niet vergelijken met een Maserati ;-)
Maar een quattroporte vind ik echt niet mooi. Waar ik ‘m alleen voor zou kopen, is het motorgeluid. Dat is echt fantastisch.
T’is al de facelift dus met een normale automaat. Vind ik het al een stuk minder eng dan met de F1 bak. De Facelift versie schijnt sowieso kwalitatief wat beter te zijn. En met regulier onderhoud moet die km stand geen probleem zijn.
@E34M5Touring:
Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Het pre-facelift model was (uiteindelijk) ook met een normale automaat leverbaar, terwijl de facelift versie in bepaalde uitvoeringen ook nog met de cambio-dinges bak leverbaar was.

Verder heb je wel gelijk, altijd dit type Quattroporte met automaat aanschaffen.
@poes: Ok, dat wist ik niet. Dacht dat de facelift altijd de ZF bak had. Thanks!
@E34M5Touring: Dat is ook juist. De facelift heeft altijd een ZF bak.
Die gaat naar het oostblok waar de klok 150dkm wordt teruggedraaid
@lucas23: Of naar het westen van ons land… Naar de gebroeders Jet!
@123bat: kunnen ze ‘m mooi naast de s8 4.2 tdi en s500 amg zetten
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Al had ik €40000 liggen en ik wilde er een tweedehands auto voor kopen, dan zou ik zeker naar de Quatroporte gaan kijken. Ïk weet dat dat meer is dan de vraagprijs, maar een beetje extra budget voor de onverwachte dingetjes is niet verkeerd.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat ik zoveel geld aan een tweedehands auto uit zou geven, in elk geval niet aan een auto van 7 jaar oud.
@stationcar: liever nieuw en binnen 3 jaar de helft afschrijven?
@lekkaah: lol inderdaad, al die malloten die 40.000 euro aftikken en na 3-5 jaar de helft afgeschreven hebben….. nouja gelukkig zijn ze er ;)
@dutchneon: malloten? omdat men hun geld ergens aan uitgeven wat jij niet kan handelen?
@lekkaah: moeten ze lekker zelf weten, vind het alleen zonde geld… ik haal liever iets een ander land waar geen bpm is. Heb je iets leukers voor minder geld!
@lekkaah:
Ik zou niet zo snel een nieuwe auto kopen, voor mijn eigen geld, maar voor mijn hypothetische €40000 heb je ook hele mooie jong gebruikte auto’s, een auto van een jaartje oud ofzo….
@stationcar: Mijn vader had in 2011 een BMW E60 530i LCI gekocht bij de dealer, voor 40.000, de nieuwprijs van dat ding was bijna 90.000 euro. Destijds stond er 21k km op de teller, moet je nagaan, zelfs met zo’n lage km-stand meer dan de helft afschrijven. Tegenwoordig staat er na 5 jaar nog steeds maar 46k km op de teller. Staat altijd warm binnen.
Als ik in de markt zou zijn voor iets dergelijks zou ik zeker even gaan kijken. De kilometer stand hoeft geen belemmering te zijn, gezien het bouwjaar zijn het veel snelweg kilometers. Dat heb ik liever dan dat ie op 30.000 staat in 7 jaar.
@eelco74: nog wel even niet te snel vallen voor de puike versie en het mooie leer. Een onafhankelijke keuring laten uitvoeren voor aanschaf. En voldoende budget voor onderhoud reserveren.
Sowieso pluskudo’s voor de man die 2,5 ton per Maserati reist!
@autoblaag: in 7 jaar…..
@autoblaag: eerder voor iemand die hetzelfde in een Aygo flikt zou ik zeggen…
@davelepeef: idd haha. 250000km in zo’n rumoerig koekblik verdiend respect. Dan moet je toch ongelofelijk weinig zelfrespect hebben 😂 ik was t na 2 dagen al kotsbeu als leenauto
Zo’n mooie auto! Ik zou het alleen doen als ik ook het geld voor het onderhoud zou hebben en dan toch een met minder KM’s.
zoals E34M5Touring al aangeeft de gewone automaat en niet de DuoSelect. Da’s een groot probleem minder ;-). Alles staat met goed onderhoud en ruim 40.000 per jaar met een V8 op benzine ………….. de vorige eigenaar heeft niet op de centen gezeten dus best kans dat je hier nog lang plezier van kunt hebben. Ik ga nog wel ff door met een 166V6 3.2. ….
@SpiderIV: begin 2009 dus een kleine 40.000 km per jaar
Mooi ding, maar ik zou voor een maagdelijker exemplaar gaan.
Dat zijn 250.000 hele mooie kilometers geweest!

Ff anwb keuring doen toch en dan zeker kopen na een onderhandeling over de prijs
@branko: Ja want een Anwb keuring zegt ontzettend veel, dat zou misschien handig zijn als je in de markt bent voor een Peugeot 407 ofzo….
Niet voor een Italiaans raspaard.
@Senne: altijd laten kuren voor aankoop. Maar bij de ANWB heeft dat geen zin, die ziet zo’n auto eens in de 4 jaar. Ga naar Een officiele dealer of naar een Maserati-specialist die er dagelijks aan werkt.
Tsja als ie nou voor een appel en een ei te koop staat, maar 25k plus rest BPM is best veel nog.. Quattroportes staan met veeeeel minder kms voor 30k te koop. Wel iets ouder maar dan ook 200.000 km minder gelopen.
@audir8v10: eens maar niet met deze automaat. Die DuoSelect moet je niet willen hebben.
Ik zou zelf voor dat geld liever een M5 E60 kopen, al mis je wel de charme van een italiaanse auto. Denk wel dat die kwalitatief beter is al weet ik ook van die horror verhalen af… Beide geen verstandige keuzes dus
Laat maar.Maar ik laat sowieso elke auto staan met meer dan 40K op de klok.
@sydney: Vertel… waarom dan? :)
@peewee05: simpel. Minder is per definitie nieuwer dus dat zou ik ook liever hebben. Ikzelf zoek rond de 70k.
Tuurlijk blijft goede techniek heel, maar alles is hier 6x de aarde om gerammeld. Denk aan schokdempers, rubbers, onderdelen als dynamo, aircopomp, steenslag, etc. Vergelijk ’s een nieuwe bank met één waar iemand 3000 uur! op heeft gezeten.Uiteraard hangt één en ander af van leeftijd en onderhoud, en bij zo’n km-stand ben je in ieder geval van de kinderziektes af, maar de enige reden om een auto met een dergelijke stand te kopen is vanwege de prijs. Een auto met 200k+ km’s is gewoon minder fris dan een vergelijkbaar verzorgde auto met 40k km’s.
@davelepeef: Ben ik niet helemaal met je eens. Ik rijd diesel en wanneer ik een auto koop van 3 jaar oud met 40.000km op de teller, laat ik hem staan. Ik heb nu een V70 2.4D uit 2006 met 335.000 op de teller! (gekocht bij 220.000) Als ik uitreken wat ik betaal per km, is dat 8ct voor onderhoud en 6,6ct voor brandstof. Dan heb ik een perfect onderhouden 5 cilinder met 225pk :D
@peewee05: misschien snap ik je niet hoor, maar jij zou n “jonge” auto met weinig km minder gebruiken? Vanwege verhoging van afschrijving en onderhoudskosten? Dat bevestigd toch mijn stelling? Overigens hoop ik echt dat je een foutje maakt want 115000km x 8ct is zo’n 9000e?? En ik geloof heus dat t goed rijdt en dat t heel blijft, maar reken maar dat er verschil zit met één met 40000km.
@peewee05: Dat kan haast alleen maar te maken hebben met de verzamelde hoeveelheden anusvocht van de vorige eigenaren in de bekleding…
@baasbas: nu weet ik niet wat jij allemaal uitvreet in de auto… :) maar moeilijker wordt het voor je wanneer je op een stoel in een restaurant zit, in ’n hotelbed stapt etc etc
@sydney: ben ook wel benieuwd waarom? <40k in 7 jaar bijvoorbeeld laat ik toch echt liever staan..
@gp19: waarom? Is nog steeds 100km per week. Een auto heeft gewoon met regelmaat gebruik nodig, zodat in ieder geval de motor goed opwarmt maar voor de rest maakt het niet zoveel uit hoe lang de ritten zijn.
@davelepeef: eh, jawel. Een koude motor slijt veel harder. Daarbij betekent een hoop korte ritjes ook veel stadsgebruik. Heeft de hele auto ook onder de lijden (remmen, optrekken, drempels, scherpe bochten etc.).

De snelweg echter heeft een auto bijna niks te lijden. De auto is warm, motor draait redelijk constant zijn toeren en de automaat, ophanging en stuurinrichting hebben allemaal bijna niks te doen. Dat het toerental dan weer hoger ligt op de snelweg maakt niks uit, de belasting is immers wel lager.
@lekbak: klopt, maar weet jij hoe zo’n ding aan z’n kilometers komt? Laten we het erop houden dat kilometers, leeftijd en onderhoud een sluitend verhaal moeten zijn, en dat de keuze (eerder het compromis) wordt bepaald door ’s mans budget??

ps: meer offtopic, belasting op ’n motor is (relatief) laag bij constante toerentallen, maar bedenk ’s wat het voor vermoeing betekent? Daar zit de uitdaging, als je slijtage uitvlakt “for the sake of argument”
Ik wil sowieso ooit nog een Quattroporte GTS hebben. Maar zou dan wel voor een iets frisser exemplaar willen gaan. Maargoed over een jaar of 5 hebben ze misschien allemaal al een paar ton op de klok staan…
Nee. Ik vind hem schitterend, maar het niet mijn type auto. Heb er een paar keer in gereden en vind het eigenlijk helemaal niets. De bak was een ramp (deze heeft de veel betere automaat gelukkig) en het onderstel te hard. Het interieur is echt onder de maat en de stoelen vond ik niet prettig. Dat geluid is gaaf, maar na een dagje sturen ook vermoeiend. Het is vooral een gave auto om voorbij te zien komen en te horen, niet om elke dag mee op weg te zijn.

Daarbij, 250k hoeft geen belemmering te zijn, maar 25k zonder BPM is een beetje aan de hoge kant. Dan zijn er voor een klein beetje meer exemplaren met aanzienlijk minder KM’s te koop.

Ik zou zelf een E63 AMG doen of Alpina B5. Alhoewel dat taxi’s zijn. Als het dan toch anders dan anders moet zijn: de Cadillac CTS-V graag ;-).
Als er een goede onderhoudshistorie bijzit dan heb ik er wel vertrouwen in. Dus niet alleen een ingevuld onderhoudsboekje, maar het liefst ook een map met facturen.
Niet doen zegt mijn verstandige ik, echter als ik dan in een fractie van een seconde denk aan Intouchables (de film) met dat geluid en die brede grijns, dan denk ik alleen maar hebbe hebbe!
Jullie doen er wel lang over om te melden dat Matt LeBlanc ook Top Gear gaat presenteren zeg.
@dutchcourage86: 9 minuten na jouw comment stond ie erop. Heel veel sneller ging niet, er moet ook nog een lollig berichtje bij gemaakt worden he? ;-)
Ja. Ik heb er alleen geen budget voor helaas.
Als het een Sport GTS was wel, die is veel dikker.
@maseratizzzzzzzz:

Met dikker bedoel je de snelheid ofzo?
De Sport GT S ziet er namelijk precies het zelfde uit en heeft ook het zelfde geweldige geluid met deze sportuitlaat. Het enige minder dikke aan deze Quattroporte zijn de velgen
Gewoon kopen omdat je hem wil en omdat je hem mooi vind. Als 2de – 3de (fun) auto. Je moet niet zeuren over onderhoudskosten want dat weet je van te voren. Als je hem zo af en toe maar eens rijd op een mooie bijzondere dag en hij staat de rest van de tijd te blinken in de garage hoeft hij ook niet meteen op en top te zijn. Het achterstallige onderhoud gewoon over een paar jaar uit smeren. Wat maakt een km stand van 2,5 ton nu uit voor een fun auto die je maar 3000 km per jaar gebruikt. Gewoon 10 – 15 jaar van genieten.
Ik houd meer van ferrari
Als ik tijd teveel had zou ik er wel eentje willen hebben met motorschade. Blok eruit. LS3 erin…. en een gastank.

Meer power, minder zorgen. Oké, geluid is anders.. maar ook mooi.
@baasbas: Hè? Een LS3? Wat saai, iedereen gooit overal een LS3 in, verzin eens wat origineels!
@baasbas: Doe je een dikke HEMI. Maserati – Fiat – Chrysler – HEMI
Wie brengt deze naar de 500k? :D
Prachtige auto, als ik t geld zou hebben direct doen. Het onderhoud zal toch wel meevallen? Mits je naar de buurtgarage gaat / zelf een beetje beuenen 😂
Ik wil hem! Prachtig kado voor je vader
Hulde, deze heeft precies gedaan wat hij voor gemaakt is. Namelijk rijden en genieten. 250k op de klok prima toch. Afdingen en verder oprijden dit ding. Een ding is zeker er is proper onderhoud gedaan in het verleden.
Ja en dan er mee langs bij klokje rond van auto week! Afschrijven doet hij op deze km stand toch niet meer
nee, want ik kan een mooiere kopen, origneel nederlandse wagen, mat metallic zilver met alle boekjes =en de slechte versnellingsbak die je in de file b.v. in zijn vrij moet zetten omdat’ie in neutral de koppeling toch ietwat laat slippen= voor een heel pak minder geld.
Na een onderzoek welke de zwakken punten van de Quattroporte, en een babbel met de verkoper (+testrit als het kan) zou ik mij zo veilig mogelijk stellen (garantie? wat wordt er in het contract opgenomen? afspraken?), zou ik het wel kunnen wagen…

Prachtige auto, geweldige motor, heerlijk interieur…een kunstwerk op wielen.
Als er deftig in gereden is, lijkt het me doenbaar…

(Verder zou ik het eerder wagen om voor een E39/E60 te gaan, of als ik echt het comfort nodig heb een E55/E63 AMG… maar ja, voorlopig is het enkel een droom.)
Denk dat dit geen probleem is maar een hele goede koop.
Niet echt mijn type auto. Hij is vanaf bijna alle kanten schitterend. Echter vind ik dat die voorkant niet echt klopt. Ik kan het niet echt goed benoemen maar er is iets met de koplampen wat mij niet aanstaat. Doet echt afbreuk aan de rest.

Daarnaast zou ik dit scharen onder betaalbare droomauto. Het blijft een Maserati, dus onderhoud en verbruik is niet echt betaalbaar. Voor mij in ieder geval.
Eigenlijk niet, als een Italiaan of Fransoos de 200.000km haalt, dan spreekt men van ‘Quality Control Passed’. Net de uitzonderingen waar men een risketje mee kan doen.
@linkador: als een Italiaan of fransoos de 2 ton haalt weet je een ding zeker. Dit is niet zo’n berucht slecht exemplaar maar een goede. En goede Franse en Italiaanse auto’s gaat niet kapot. Die blijven tot in de oneindigheid door sukkelen. Daar kan zelfs de w124 van mercedes nog iets van leren. Maar dan moet je wèl die goede treffen!
Serieus overwogen als alternatief voor de F11 535i Touring die ik nu gekocht heb, maar het dashboard is echt lelijk en er is te weinig bagageruimte met kinderen. En toch iets te poenerig. Maar het geluid!! Na Intouchables was ik verliefd.
Als ik voldoende vrij besteedbaar inkomen zou hebben om de mogelijke financiële tegenvallers op te vangen zou ik het best aandurven! Ben wel benieuwt tot waar je die kilometerstand zou kunnen rekken!
Hier is inmiddels al alles aan vervangen, ik zou het doen. Het rijden van een leuke auto kost nou eenmaal meer geld.
“Zo luister je naar een goeie set van Bose” …Volgens de audiofielen hier schijnt dat onmogelijk te zijn…Blij dat ik gewoon van een lekker stukje boemboem muziek hou…
@norge: vind dat bij Bose de viool, harp, cello en fagot partijen altijd zo mager klinken
Er zijn ook neanderthalers die dit bedrag uitgeven aan een golf

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).