
De elektrische auto is niet alleen allergisch voor de kou.
EV-bouwers verzinnen allerlei oplossingen om ervoor te zorgen dat jouw elektrische auto minder last heeft van koukleum-eritus. Denk aan een warmtepomp en batterijen die kunnen voorverwarmen. Maar ook in de gillende hitte haal je niet het rijbereik dat je normaal gesproken kan halen.
Onderzoekers hebben gekeken naar de data van bijna 30.000 elektrische auto’s die in de hitte verkeerden. Dat wil zeggen: bij 32 graden en bij 37 tot 38 graden Celsius. Zeg maar het verschil tussen Nederland en Italië op een goede dag. Bij de 32 graden begint het bereikverlies, maar dat is verwaarloosbaar. De onderzoekers zien dat er pas significant rangeverlies plaatsvindt bij de hogere temperaturen. Dan kun je wel 17 tot 18 procent van je oorspronkelijke actieradius zien verdampen.
Waarom minder actieradius in de zomer?
De grootste reden voor de verloren kilometers kun je wel raden: de airconditioning. Als jij de cabine van de auto lekker 18 graden wilt hebben, moet de airco daar harder voor werken bij hoge temperaturen. Toch heeft de batterij het er niet zo zwaar mee als bij het verwarmen van de auto in de winter. Dan is het temperatuurverschil dat hij moet overbruggen ook groter. Ga maar na: van -5 naar 20 graden of van 37 naar 20 graden.
De onderzoekers deden nog een bijzondere vondst. Ze kwamen erachter dat EV’s met een warmtepomp meer actieradius verliezen in de hitte van elektrische auto’s zonder zo’n pomp. Bij EV’s met een warmtepomp kwam het neer op 7% verlies bij 32 graden Celsius en 15% verlies bij 37+ graden. De EV’s zonder pomp verloren respectievelijk 3 en 13 procent bij de hoge temperaturen.
EV’s met de beste zomeractieradius
De Amerikaanse analisten hebben ook een lijstje gemaakt met wat geteste modellen en hun rangeverlies in de hitte. De auto met het grootste verliespercentage is een model dat hier niet verkocht wordt: de Chevy Blazer EV. Hierna volgt de Kia Niro met 12 procent verdampte energie. Dat zou willen zeggen dat er 55,2 kilometer van de 460 aan totale actieradius wordt opgeslokt door het koelen van de auto.
| Auto | Overgebleven range |
| Audi e-tron | 98% |
| BMW i4 | 98% |
| Hyundai Ioniq 5 | 97% |
| Ford Mustang Mach-E | 96% |
| Tesla Model 3 | 95% |
| Volkswagen ID.4 | 95% |
| Ford F-150 Lightning | 95% |
| BMW i3 | 95% |
| Tesla Model X | 94% |
| Tesla Model Y | 94% |
| Audi e-tron Sportback | 93% |
| Kia EV6 | 92% |
| Nissan Ariya | 92% |
| Tesla Model S | 91% |
| Kia Niro EV | 88% |
Foto: Tesla met grill? gespot door @thomcarspotter
Bron: Recurrent Auto





Ik rijd een i4 M50 als Daily momenteel en heb hier geen hinder aan bevonden met de warme dagen die we onlangs hadden.
Het was ook nog geen 37 graden toch? Dan pas werd het verschil echt merkbaar
Slim om zowel een Audi e-tron en een e-tron sportback te testen want ik had niet kunnen bedenken dat een verschil in daklijn een verschil in batterij lading retentie zou kunnen betekenen.
En nu ook een onderzoek hoeveel auto’s meer benzine verstoken met airco.
Meen, dat dat vroegâh een procent of 5 was, inmiddels kennelijk een stukje minder.
In mijn EV9 hebben hebben de eerste twee rijen stoelventilatie, zodat de airco niet zo hard hoeft te draaien. Andersom geldt het in de winter, stoelverwarming (4x) + stuurverwarming om de kachel minder hoog te hoeven opstoken.
Het lijkt me dat iedereen toch wel weet dat als het zo heet buiten is dat je de airco natuurlijk niet op 18 graden zet. De klap van binnen naar buiten wordt dan ook wel erg groot. Meestal staat de airco bij mij in de zomer op 22 graden en tijdens echt hete dagen 23 of 24.
Doordat het buiten veel warmer is, is het effect van de airco nog steeds aanwezig en voelt het lekker koel in de auto. Dat deed ook altijd al bij al m’n vorige benzine-auto’s.
Ik heb nog nooit een verbruik van meer dan 3% voor de airco gezien.
De verwarming is wat dat betreft een stuk slechter voor het verbruik. Dan geeft de auto toch al snel 10% tot 15% aan dat het verwarmen kost.
De titel klopt “voor geen meter”. Natuurlijk verliest een EV batterij energie bij gebruik van een airco. Airco kost je ook brandstof bij een benzine/diesel motor. Nu wordt de indruk met die click bait titel gewekt dat accu’s spontaan flink capaciteit verliezen zonder maar iets te doen. En ja, ze verliezen ook wel iets maar dat is niet noemenswaardig zolang er geen gebruikers aan staan.
In de zon wordt het interieur van je auto veel warmer dan 37 graden. Dat gaat soms tot wel 60 graden. Dus dan moet de airco wel degelijk harder werken dan in de winter.
Correct. Het eigenlijke verschil is dat de batterij bij lage temperaturen een hogere weerstand krijgt en dus meer verliezen heeft. Ook opwarmen van de batterij kost energie.
Terwijl bij hoge temperaturen de weerstand juist lager is en de behoefte om te koelen een stuk minder is.