• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zoveel actieradius verliest jouw EV in de zomer zonder een meter te rijden

Auteur: Bas Leesberg, gepost 27 juni 2025 om 12:01 – 10 Reacties

De elektrische auto is niet alleen allergisch voor de kou.

EV-bouwers verzinnen allerlei oplossingen om ervoor te zorgen dat jouw elektrische auto minder last heeft van koukleum-eritus. Denk aan een warmtepomp en batterijen die kunnen voorverwarmen. Maar ook in de gillende hitte haal je niet het rijbereik dat je normaal gesproken kan halen.

Onderzoekers hebben gekeken naar de data van bijna 30.000 elektrische auto’s die in de hitte verkeerden. Dat wil zeggen: bij 32 graden en bij 37 tot 38 graden Celsius. Zeg maar het verschil tussen Nederland en Italië op een goede dag. Bij de 32 graden begint het bereikverlies, maar dat is verwaarloosbaar. De onderzoekers zien dat er pas significant rangeverlies plaatsvindt bij de hogere temperaturen. Dan kun je wel 17 tot 18 procent van je oorspronkelijke actieradius zien verdampen.

Waarom minder actieradius in de zomer?

De grootste reden voor de verloren kilometers kun je wel raden: de airconditioning. Als jij de cabine van de auto lekker 18 graden wilt hebben, moet de airco daar harder voor werken bij hoge temperaturen. Toch heeft de batterij het er niet zo zwaar mee als bij het verwarmen van de auto in de winter. Dan is het temperatuurverschil dat hij moet overbruggen ook groter. Ga maar na: van -5 naar 20 graden of van 37 naar 20 graden.

De onderzoekers deden nog een bijzondere vondst. Ze kwamen erachter dat EV’s met een warmtepomp meer actieradius verliezen in de hitte van elektrische auto’s zonder zo’n pomp. Bij EV’s met een warmtepomp kwam het neer op 7% verlies bij 32 graden Celsius en 15% verlies bij 37+ graden. De EV’s zonder pomp verloren respectievelijk 3 en 13 procent bij de hoge temperaturen.

EV’s met de beste zomeractieradius

De Amerikaanse analisten hebben ook een lijstje gemaakt met wat geteste modellen en hun rangeverlies in de hitte. De auto met het grootste verliespercentage is een model dat hier niet verkocht wordt: de Chevy Blazer EV. Hierna volgt de Kia Niro met 12 procent verdampte energie. Dat zou willen zeggen dat er 55,2 kilometer van de 460 aan totale actieradius wordt opgeslokt door het koelen van de auto.

AutoOvergebleven range
Audi e-tron98%
BMW i498%
Hyundai Ioniq 597%
Ford Mustang Mach-E96%
Tesla Model 395%
Volkswagen ID.495%
Ford F-150 Lightning95%
BMW i395%
Tesla Model X94%
Tesla Model Y94%
Audi e-tron Sportback93%
Kia EV692%
Nissan Ariya92%
Tesla Model S91%
Kia Niro EV88%

Foto: Tesla met grill? gespot door @thomcarspotter

Bron: Recurrent Auto

Ook interessant!

  • Renault Mégane E-Tech duurtester
    Renault gaat bij EV's niet voor de grootste actieradius
  • Deze EV's zijn de grootste winterse actieradius leugenaars
  • EV fabrikant RIVIAN verliest 40.000 Dollar op elke verkochte auto
  • Deze EV's komen veel verder op de snelweg dan opgegeven

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

actieradius, Elektrisch, onderzoek, Zomers, zomervakantie

Vorig bericht: « Verstappen heeft nieuwe BESTIE en dat gaat impact hebben op zijn snelheid
Volgend bericht: Dit is uiteindelijk de best verkochte auto wereldwijd van 2024! »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    27 juni 2025 om 12:07

    Ik rijd een i4 M50 als Daily momenteel en heb hier geen hinder aan bevonden met de warme dagen die we onlangs hadden.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      27 juni 2025 om 13:24

      Het was ook nog geen 37 graden toch? Dan pas werd het verschil echt merkbaar

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    27 juni 2025 om 12:47

    Slim om zowel een Audi e-tron en een e-tron sportback te testen want ik had niet kunnen bedenken dat een verschil in daklijn een verschil in batterij lading retentie zou kunnen betekenen.

    Login om te reageren
  3. banderas zegt

    27 juni 2025 om 12:50

    En nu ook een onderzoek hoeveel auto’s meer benzine verstoken met airco.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      27 juni 2025 om 13:49

      Meen, dat dat vroegâh een procent of 5 was, inmiddels kennelijk een stukje minder.

      Login om te reageren
  4. 007 zegt

    27 juni 2025 om 15:14

    In mijn EV9 hebben hebben de eerste twee rijen stoelventilatie, zodat de airco niet zo hard hoeft te draaien. Andersom geldt het in de winter, stoelverwarming (4x) + stuurverwarming om de kachel minder hoog te hoeven opstoken.

    Login om te reageren
  5. Pordon zegt

    27 juni 2025 om 18:24

    Het lijkt me dat iedereen toch wel weet dat als het zo heet buiten is dat je de airco natuurlijk niet op 18 graden zet. De klap van binnen naar buiten wordt dan ook wel erg groot. Meestal staat de airco bij mij in de zomer op 22 graden en tijdens echt hete dagen 23 of 24.

    Doordat het buiten veel warmer is, is het effect van de airco nog steeds aanwezig en voelt het lekker koel in de auto. Dat deed ook altijd al bij al m’n vorige benzine-auto’s.

    Ik heb nog nooit een verbruik van meer dan 3% voor de airco gezien.

    De verwarming is wat dat betreft een stuk slechter voor het verbruik. Dan geeft de auto toch al snel 10% tot 15% aan dat het verwarmen kost.

    Login om te reageren
  6. driver79 zegt

    27 juni 2025 om 19:51

    De titel klopt “voor geen meter”. Natuurlijk verliest een EV batterij energie bij gebruik van een airco. Airco kost je ook brandstof bij een benzine/diesel motor. Nu wordt de indruk met die click bait titel gewekt dat accu’s spontaan flink capaciteit verliezen zonder maar iets te doen. En ja, ze verliezen ook wel iets maar dat is niet noemenswaardig zolang er geen gebruikers aan staan.

    Login om te reageren
  7. Streetie zegt

    28 juni 2025 om 09:33

    In de zon wordt het interieur van je auto veel warmer dan 37 graden. Dat gaat soms tot wel 60 graden. Dus dan moet de airco wel degelijk harder werken dan in de winter.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      29 juni 2025 om 07:29

      Correct. Het eigenlijke verschil is dat de batterij bij lage temperaturen een hogere weerstand krijgt en dus meer verliezen heeft. Ook opwarmen van de batterij kost energie.
      Terwijl bij hoge temperaturen de weerstand juist lager is en de behoefte om te koelen een stuk minder is.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North