
Tschüs, mach’s gut! Volkswagen zwaait duizenden medewerkers uit.
Jullie moeten meer Volkswagens kopen, want dan hoeft het concern ook geen mensen te ontslaan!
Volkswagen heeft de eerste grote stap gezet in de aangekondigde reorganisatie. Eerder werd al bekend dat de grootste werkgever van Duitsland van plan was duizenden mensen te ontslaan. Daar vonden de vakbonden weer wat van natuurlijk. Uiteindelijk is het merk tot een compromis gekomen waar duizenden medewerkers wel brood in zagen.
Ook de top van Volkswagen moet inleveren. De salarissen en bonussen van bestuursleden gaan vanaf 2025 stapsgewijs omlaag. In 2025 en 2026 gaat het om een verlaging van 11%, gevolgd door 8,5% in 2027, 6,5% in 2028 en 5,5% in 2029. Deze maatregel moet het concern naar schatting zo’n 1,5 miljard euro per jaar opleveren.
Het concern zet in op vrijwillig vertrek en een krimp van de productiecapaciteit. inmiddels hebben al zo’n 20.000 medewerkers vrijwillig afscheid genomen van het concern, daarover bericht Handelsblatt.
Zak met geld krijgen
Deze duizenden mensen konden rekenen op een aantrekkelijke vertrekregeling. Voor een deel van de mensen gaat het om een vervroegd pensioen. Het bedrag bedroeg minimaal 17.700 euro voor medewerkers die er nog maar kort zitten en hun biezen pakken. Maar trouwe medewerkers met een lange staat van dienst kunnen in het hoogste tariefniveau zelfs meer dan 400.000 euro (!) krijgen. Nu snap je misschien waarom duizenden Volkswagen-medewerkers Tschüs hebben gezegd. Het gaat dan om medewerkers die al 20 jaar of langer bij Volkswagen werken.
Volkswagen is er nog niet. Het concern wil een banenreductie van meer dan 35.000 functies in Duitsland tegen 2030 te realiseren. Daarnaast willen ze de productiecapaciteit met 734.000 voertuigen per jaar verlagen.
De reorganisatie heeft direct gevolgen voor meerdere fabrieken. De locatie in Emden blijft de productie van de ID.4 en ID.7 op zich nemen, maar bij de fabriek in Osnabrück zal in 2027 de stekker gaan uit de productie van de T-Roc Cabriolet. Ook de productie van de ID.3 in Dresden wordt stopgezet.





Het hele VW iD verhaal is niets anders dan een overgangs modellen serie.
Om de mensen niet gelijk uit VW’s te jagen werd er gekozen voor de iD modellen.
Het risicoo was te groot om sterke modellen als Golf of bv Passat in éen keer om te gooien naar elektrisch.
De volgende generatie Golf wordt als eerste een sterke naam die puur elektrisch gaat worden.
De iD Golf wordt ook een voorbode van andere sterke namen die elektrische kunnen worden.
Zo gaan er ook weer geruchten over een iD Scirocco, iD Käfer/Beetle (maar dan als een 5 deur model en wat groter dan voorheen), en iD Passat, over een iD Polo is het wat stiller, maar dat zou gebruikt kunnen worden voor de geplande iD 1 of 2 modellen.
Volkswagen zit in een lastig parket. Het bedrijf is ooit opgericht met geld wat de Nazis van de vakbonden hadden ontfutseld. Het resultaat is dat de vakbonden deels eigenaar zijn van de fabrieken en om die reden hebben de vakbonden en medewerkers een stem in de te nemen besluiten. Niet alleen dat, ook een vertegenwoordiging van de deelstaat waar de fabriek staat heeft wat in de melk te brokkelen.
Met andere woorden, Volkswagen zelf heeft een stem, maar is in de minderheid wat het de fabrieken betreft. Nu wordt produceren steeds duurder en andere fabrikanten verplaatsen het naar het oosten. Volkswagen zit nog steeds vast aan het vakbondsverleden en kan dat niet doen. Dat kost geld en zo worden Volkswagens duur en de kwaliteit meer plastic fantastic.
Door nu al die medewerkers te motiveren om te vertrekken kunnen de fabrieken ook dicht. Zo krijgen de vakbonden minder te zeggen.
Waar heb je dat rare verhaal over die vakbonden toch vandaan? Want ze worden niet genoemd als eigenaren. https://www.volkswagen-group.com/de/aktionaersstruktur-15951
Volkswagen is door het grote belang van het land Niedersachsen gebonden aan Duitsland als productie land maar aangezien elektrische auto’s eenvoudiger zijn met minder componenten en meer geautomatiseerd met minder mensen te bouwen zijn wordt dat steeds minder een probleem.
Wat ik heb vernomen is dat Volkswagen rond 1990 met de vakbond heeft afgesproken geen gedwongen ontslagen te doen voor 30 jaar lang. Tot 2030 dus. Want de sky was toch de limit en mensen blijven toch wel auto’s kopen. Dat blijkt nu toch even anders te liggen en VW wil van personeel af om als bedrijf weer gezonder te worden. Voor een (beursgenoteerd) bedrijf heel logisch. Maar dat contract met die vakbonden kunnen ze niet zomaar onder vandaan. Daarom dus een andere optie om mensen de optie te geven vrijwillig te gaan, met als incentive een zak geld.
Die berekening klopt niet – maar is volgens mij iig wel tot 2030.
Kan de reactie nog steeds niet aanpassen…. zucht.
Mashell,
Stil of je kunt vertrekken.
Zozozo, ik wil wederom graag refereren aan een post omtrent VW van Q3 2024 waarin ik aangaf dat heel VW op omvallen stond. Er waren toen bijzonder veel keyboard helden die werkelijk waar geen enkel idee hadden waar ze het over hadden, simpelweg omdat ze te dom zijn om enig financieel inzicht te hebben. Termen als ‘je weet niet waar je het over hebt’ – alsof jij VW kent – VW maakt ‘winst’ je praat dom – hebben allemaal de revue gepasseerd. Mijn woorden waren zoals gewoonlijk weer correct , de letterlijke strekking was: ‘dit is pas het begin, vanaf 2025 gaan de grootste klappen vallen, danwel ontslagen, danwel uitkopen medewerkers.
Het is maar goed dat ik mijn centjes met speculeren verdien en groot short ben gegaan, want ik zag t begin 2024 al aankomen. Tegen alle onwetenden zeg ik, schoenmaker blijf bij je leest, maar zolang je je kennis uit proza als ‘weekend en story’ haalt moet je ver weg blijven van complexe materie
Knap hoor meneer glazen bol.
Manmanman
Maar dat VW op omvallen stond zoals je toen beweerde was gewoon onzin en is dat nog steeds. VW is aan het reorganiseren, de Chinese markt is grotendeels weggevallen en om EV’s te produceren heb je minder mensen nodig dan voor verbrandingsmotorautos. Dan moet je als fabrikant een keer gaan ingrijpen. Dit ga je bij alle bestaande fabrikanten zien. VW was er vroeg bij, deed dat met veel belachelijk veel drama maar van omvallen was absoluut geen sprake, van verlies draaien ook niet (19 miljard winst over 2025). Dus het spijt me, je wist toen niet waar je het over had en weet dat nog steeds niet. Maar het goede nieuws voor jou is dat voor speculeren geluk een meer bepalende factor is dan kennis.
Vriend – je begrijpt er werkelijk waar niets van. De schuld van VW 206.9 miljard , de winst zakt in, rente stijgt hard (schuld is in 2 jaar tijd met 35% toegenomen……het feit dat je alleen naar winst kijkt geeft aan dat jij vooral ver weg moet blijven van speculeren. Ze hebben een market cap van 47 miljard (alle uitstaande aandelen gecombineerd) tegenover een schuldenlast die bijna 5x zo hoog is……..doe jezelf een lol, en zet je niet voor schut in dit soort materie
Mensen die extreem uitgesproken zijn en waar de nuance verdwenen is, moet je altijd met een korrel zout nemen.
Alle data kan je online terugvinden – het enige wat met een korrel zout genomen moet worden is jouw intelligentie.
Lekker 20 dienstjaren gehad. Reorganistatie: 4 ton op je bankrekening! En de volgende dag al bij een ander bedrijf aan de bak kunnen. Ik kan slechtere dagen bedenken…