Gaat de Volkswagen ID.3-instapper onder de 30k?
De Volkswagen ID.3 is nu een goedkope elektrische auto, maar niet per se een goedkope Volkswagen. De goedkoopste ID.3 kost namelijk nu 36.890 euro, toch een ruime tienduizend euro meer dan de goedkoopste Golf. En dat terwijl die ID.3 ooit de Golf moet gaan vervangen. Nu maakt Volkswagen het gat tussen de twee hatchbacks echter een stukje kleiner. Niet door die Golf duurder te maken, maar door een nóg goedkopere ID.3 te maken.
Volkswagen zei al een ID.3-instapper te willen maken, nu weten we ook de Nederlandse prijs: 32.190 euro. Daarmee krijg je niet de dikke 58 kWh-accu uit de duurdere ID.3’s. In plaats daarvan geeft Volkswagen deze ID.3-instapper een 45 kWh-accu. Hiermee moet je 351 kilometer volgens de WLTP-norm kunnen rijden. Deze accu is altijd gekoppeld aan een 150 pk sterke elektromotor.
Waar de duurdere ID.3 met 58 kWh-accu met 11 kW kan worden opgeladen, is het laadvermogen van de ID.3-instapper beperkt tot 7,2 kW. Hiermee is de accu binnen 7,5 uur volledig opgeladen. Snelladen kan de ID.3-instapper ook, met 50 kW. Daarmee duurt opladen van 5 naar 80 procent zo’n 40 minuten. Optioneel (649 euro) is de auto met 100 kW te snelladen, daarmee is de auto in 35 minuten op te laden. Ga je voor een duurdere uitvoering van de ID.3 met 48 kWh-accu, dan kan de ID.3 altijd met 100 kW snelladen. De Volkswagen ID.3-instapper is per direct bij de dealer te bestellen.
mashell zegt
Juist als je een kleine batterij hebt moet je heel snel kunnen snelladen, dat moet je immers vaak doen als je een wat langere afstand rijdt. Maar als 100kW en 50kW slechts 5 minuten scheelt dan is het de meerprijs mogelijk niet waard.
JanJansen zegt
@mashell: na 351 km rijden ben ik meestal wel toe aan iets anders. Niet echt een probleem in mijn ogen.
atrak zegt
@janjansen: Dan ben je niet echt een liefhebber van autorijden.
mashell zegt
Maar zo werkt dat dus niet. Als je met de batterij 100% vol vertrekt en je rijdt al was je een WLTP tester dan kom je 351 km ver. Rijdt je volgens de autoblog normaal dan kom je 2/3 daarvan ver, dus zo’n 234 kilometer, een effect dat we bij verbrandingsmotoren natuurlijk ook hebben. Laadt je de auto zoals aanbevolen is (en qua tijd verstandig bij snelladen) op tot 80% kom je 187 kilometer ver. Voor de meeste mensen genoeg voor een paar dagen woonverkeer maar als je eens een dagje zee, Valkenburg of Pieterburen doet dan moet je wel snel laden. Dat kan, er zijn plenty snellaadstations en het hoeft niet vervelend te zijn (de koffie bij tankstations is tegenwoordig heel ok), als het dan maar ook echt snel gaat.
lekkerlinksrijden zegt
@janjansen: 351 WLTP, dus in de praktijk met lekker weer ongeveer 250km en in winterse omstandigheden 200km?
marcomanta zegt
@lekkerlinksrijden: klopt, ook de WLTP lijkt leuk, maar je hebt gelijk, in de winter met 4 man in de auto van Hengelooo naar Amsterdam wordt krap met je duracelletje.
Fer-4S zegt
Denk dat veel mensen wel EV ervaring hebben, maar niet een langere periode. Het valt met de WLTP (ook in de winter), best mee met het aantal kilometers wat er gereden kan worden. En zelf als het heel weinig is (bijv. 200), is dat in de praktijk eigenlijk geen probleem. Het wordt pas een uitdaging als je geen enkele mogelijkheid hebt om thuis of op werk te kunnen laden. Anders kun je er prima mee uit de voeten. Binnen mijn bedrijf hebben we een Kangoo (daar is het 1-F laden de beperking), Tesla’s, iD3’s, i3 en mijn eigen auto, kortom best wat ervaring en vergelijk.
Voor de rekenaars, met 200km per dag, kun je nog altijd 73.000km per jaar rijden. Best veel. En zelfs als een zakelijke rijder 30.000km zakelijk rijdt, is dat nog altijd gemiddeld 150KM per dag (gemiddeld). De grootste beperking zit in de uitzonderingen. Hoe vaak rij je zakelijk 800KM per dag in een EV met een kleine accu. Of, “de vakanties”. Kan inmiddels (ook internationaal) prima. Rij 3 maanden in een EV, en daarna zie je vooral de voordelen. En als je EV dan nog steeds niets vindt, ook prima, de ontwikkelingen staan niet stil, misschien past het over een aantal jaren beter. (De typische sportwagens, is een niche markt. Heb jaren geleden een Roadster overwogen, maar te weinig bruikbaar toen vergeleken met 911).
volt zegt
Als je er ook 3-fase laden bijkrijgt met 11 kW lijkt het me wel interessant maar dat is mij niet duidelijk.
alcantara zegt
Ik vind het best een sneu (invalide?)wagentje qua looks. Bij een Duitse dikbolide denk ik niet aan dit.
Donstil zegt
Bij een “Duitse dikbolide” denk ik sowieso niet aan een Volkswagen eigenlijk.
The Stig NL zegt
Ik wel; Arteon Shooting Brake R!
mashell zegt
@Donstil: nou, “dikke bak” is precies wat ik elke keer denk als ik een Touareg van de laatste generatie zie.
faalhaas zegt
Voor dat geld schroef ik 2 Dacia’s aan elkaar.
moveyourmind zegt
Nog steeds veel geld, maar het begint ergens op te lijken.
Range van de basisversie is in elk geval wel een stuk beter dan de MG ZS met 45 kW accu. Die komt maar 263 kilometer ver. En zoveel groter is die nou ook weer niet.
fanboy zegt
@moveyourmind: Je hebt het hier over een WLTP van 341km, die gaan echt heel veel mensen niet halen.
Sowieso niet als het slechter weer is en je verwarming aan doet, maar ook niet als je van doorrijden houdt.
Ik denk dat die 263km wat realistischer is.
soundgarden zegt
En zoo, mensen, verschuift de discussie van pk’s langzaam naar Kw’s …. Oh wereld :(
snuffel77 zegt
Denk je echt dat 350 km haalbaar is…
Haahahah
200 komt eerder.!
lekkerdwars zegt
351 km WLTP is pak en beet 290 km in de praktijk en dan wordt range anxiety weer bijna dagelijkse kost..
pramm zegt
Ai, dat is voor een ev wel een dramatische keuze. De lader werkt dus op 1 fase en max 32a. Maar veel publieke laders in Nederland, maar ook bij het thuisladen is er maximaal 25a beschikbaar voor de aansluiting, waardoor er voor de lader maximaal 1x 16a gebruikt kan worden, oftewel met ca 3,4 kWh laden. Wanneer. De auto leeg gereden is duurt het aan een gewone lader dus 14 uur om deze weer vol te laden.
fanboy zegt
@pramm: Dit klopt niet wat je zegt. Ja ik zou er ook een 3-fase 11kW lader in zetten, maar met 7,2 kW is het echt geen ramp.
Ten eerste weet je niet of het werkelijk een 1 fase lader is, het kan ook 2 fase zijn en dat gaat een stuk beter op een 11kW paal.
Verder, als jij thuis 1x40A hebt zoals velen nog kun je prima (met load balancer) op 32A laden.
Daarbij komt ook nog dat als je wel 3x25A hebt, je nog prima op 25A (met load balancing) kan laden wat op 5,7kW neerkomt.
Hiermee is zo’n accu dus altijd wel vol over de nacht heen.
ECU zegt
Gaaf merk, everbody loves VW.
monsieurleloure zegt
@ecu,
Speak for yourself please…