Zoveel meer ga jij in de file staan de komende jaren

Auteur: , 44 Reacties

Stelletje lemmings dat jullie zijn.

Files nemen alleen maar toe

Er is onderzoek gedaan naar het reistijdsverlies over de afgelopen tien jaar. Ook heeft het op basis van die gegevens berekend wat de verwachting voor de komende jaren is. De uitkomst is op z’n zachtst gezegd niet best. Meer asfalt is niet de oplossing voor al uw problemen, zo blijkt.

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft een rapport (klik) gepresenteerd waaruit blijkt dat we in de periode van 2005 tot 2015 één procent minder reistijdverlies hebben weten te realiseren, ondanks het feit dat er een miljard personenauto’s bij zijn gekomen (7 miljoen in 2005 vs 8 miljoen in 2015). Oftewel: als je in 2005 1 uur en 40 minuten in de auto zat, dan was datzelfde ritje vorig jaar gemiddeld 1 uur en 39 minuten. Een druppel op een gloeiende plaat, zou je dus kunnen stellen. En het wordt bovendien alles behalve beter dan dit, want de verwachting is dat het reistijdverlies in 2016 14% (!) toeneemt ten opzichte van vorig jaar. Vervolgens wordt er nog een stijging van dit verlies van 4% per jaar verwacht in de periode tot 2021. In dat jaar zullen we 38% meer reistijdverlies kennen dan afgelopen jaar. Dus dat eerder genoemde ritje kost je dan 2 uur en 18 minuten. Misschien moeten we dit lijstje de komende jaren nog een paar keer terug laten komen.

Het grootste probleem zijn de mensen die in Utrecht, Amsterdam en Rotterdam wonen. Mensen die daar wonen zijn namelijk meer buiten hun eigen woonplaatsen gaan werken, waardoor de drukte op de wegen enorm is toegenomen. Ondanks dat mensen meer zijn gaan fietsen (+11%) en meer gebruik maken van het OV (+22%), kan ons wegennet de extra bewegingen niet aan. Vrachtverkeer kan overigens niet per definitie als aanleiding voor de toename van files genoemd worden, want hoewel het vrachtverkeer toeneemt, is dit nog altijd minder dan vóór de aanvang van de economische crisis.



44 reacties

-edit: check-
@ivardh:
8miljoen min 7 miljoen is ook geen miljard.
@super: klopt, maar 8 miljard min 7 miljard wel en stond eerst in de tekst
Allemaal aan de autopilot.
@kobus1967: allemaal thuiswerken, oh nee dat kan natuurlijk niet;)
@lekkerlinksrijden: eh dat doe ik al.
@lekkerlinksrijden: ik ook en heb nog Autopilot ook :o
Volgens DÉ filosoof van Autoblog, mijnheer @lincoln, sta je niet in de file maar ben je de file. En zo is het maar net.
@viezefreddyw:
lincoln; de johan cruijff (vrede zij met hem) van autoblog.
Titel had beter kunnen zijn ‘Zoveel meer ben jij onderdeel van de file’. Je staat er immers niet in, maar ook jij met je bolide bent deels veroorzaker. Je neemt immers ook een paar vierkante meter ruimte in beslag op het asfalt.

Meer asfalt is zeker niet de enige oplossing, maar als veel verkeerslagaders nog tweebaans zouden zijn zoals een jaar of twintig geleden zouden we met z’n allen altijd vast staan. Het aanleggen van nieuwe rijbanen zeker wel een deel van de oplossing, maar beter (lees: betrouwbaarder) OV is ook een ander deel van de oplossing.
@gijsso: ben ik deels met je eens. Die extra rijstrook rechts van de doorgetrokken streep zorgt ervoor dat die vierkantjes boven de weg op 100 gaan. Als het gros van het verkeer denkt F (*&^$)CK IT en er met een tergend langzame 102km/h ervoorbij komen of ineens 140+ (want lease, uh haast) komen de onnodige rempartijen en vertragingen zelf. In mijn ogen zelfs zo bagger, dat op een willekeurige zondag waar diezelfde strook open is en er links een rood kruis staat, alsnog een dergelijke situatie bestaat. Gaan we op diezelfde weg naar 130 met 2 rijstroken en verrek, het rijd weer…. Moet er bij zeggen dat ik niet dagelijks in de file sta omdat ik slechts 3 km van huis werk. Bat ij meek mij point
Kennisinstituut voor Mobiliteit! Van dat clubje heb ik nog niet eerder gehoord. Hoeveel miljoen subsidie krijgen zij?
@Rob: bestaat toch al een tijdje, hoor.
@rob:
alleen commerciële instellingen kunnen onpartijdige studies uitvoeren?
@super:
Nee. Maar vraag me ondertussen wel af hoeveel verkeer/mobiliteit clubjes, al dan niet gesubsidieerd, er in Nederland zijn.
@super:
Nee. Maar vraag me wel af hoeveel verkeer/mobiliteit clubjes, al dan niet gesubsidieerd, er ondertussen in Nederland zijn.
Gelukkig ga ik vaak met het openbaar vervoer want geen files. Ow wacht..
1 miljard auto’s?
Volgens mij is 7 miljoen plus een miljard, 1.007.000.000 en niet 8 miljoen.
@rs6issnel:
lijkt me sterk dat er in nl een miljard auto’s zijn.
Ik wil best wel met de trein gaan hoor. Dat wil zeggen, als
– het niet zo schofterig duur was
– je niet als een stel legbatterijkippen tegen elkaar aangedrukt in een benauwde coupe wordt geperst
– je van deur tot deur sneller bent dan in de file met de auto
– je medereizigers niet allemaal naar een mengeling van Douwe Egberts Rood en Javaanse Jongens ruiken (met een hintje Old Spice)

Wacht, ik wil helemaal niet met de trein :(
@gulli: Tja, hoe meer mensen met de trein hoe minder files op de weg. Als mensen iets meer tijd in het ov zouden zitten (1 keer per week) zou dat al een hoop schelen.
@gulli: Ik zeg ook altijd, als ze varkens op de manier vervoeren waarmee wij worden vervoerd zou greenpeace op het spoor liggen. Vooral de te kleine treinen zonder airco in de zomer zijn echt onmenselijk. Als ik kon kiezen tussen gratis OV of reiskostenvergoeding had ik al lang de auto gepakt.
Kortom, lekker onregelmatig werken!
Ik ben op vijf minuten lopen van m’n werk gaan wonen. In de file staan is zo zonde van je leven. Denk even na hoeveel seconden er wegtikken voordat je het loodje legt.
@jochempie: haha, ik rol mijn bed uit, loop de trap af en zit op mijn kantoortje. Ik denk met tandenpoetsen erbij opgeteld ook 5 minuten. Ben het volledig met je eens. Ik word gek als ik in de file sta.
Dus als er de afgelopen jaren niks was gedaan was het nog veel erger geweest. Oftewel, er gebeurd een hoop maar niet genoeg.
Meer asfalt is de oplossing voor alles!
En ja, ik werk in de wegenbouw dus ik ben niet objectief :-)
@stationcar: dus denkt de overheid: hmm, tis best druk hiero. Laten we een strook ernaast maken. Daar zijn ze dan jaren mee bezig, zolang zelfs dat het wagenpark in Nederland flink is uitgebreid in die tijd en dus weer een strook tekort komen bij de eerste opening van het asfalt
Ik denk dat het hele vervoerssysteem dan ook compleet anders moet. Meer asfalt is inderdaad niet zomaar de oplossing. Hoewel de wegen wel steeds voller raken, is dat niet de enige reden dat files ontstaan. Met name ook de aanwezigheid van langzaam rijdend vrachtverkeer en de aanwezigheid van opgefokte leaserijders veroorzaken problemen. Daarom zou iedereen dezelfde snelheid moeten aanhouden op de snelweg. Heb eens ergens gelezen dat 90 km/u de ideale snelheid is om files zoveel mogelijk te voorkomen.
Ik begin een beetje terug te komen op mijn mening dat meer asfalt niet gaat werken. Ik denk dat met de ontwikkeling van de autonome auto we een totaal ander (OV) vervoerssysteem gaan krijgen. Een soort combinatie van auto en taxi. Die bestel je en komt ’s morgens voor rijden en rijdt je vervolgens naar je werk over de snelweg. Scheelt een hoop tijd met naar het station gaan e.d. Daarnaast heb je natuurlijk ook mensen die een eigen auto in het bezit hebben omdat ze het niet fijn vinden om in een “openbare” auto te rijden. ook die rijdt autonoom in de file. De files lossen daarmee niet totaal op maar zullen wel veel minder lang duren. Doordat het ov nu ook over het asfalt gaat moet er wel meer asfalt bij. Ik zie het helemaal zitten!
@pomoek:
als het goed is zouden autonome auto’s (whats in a name) die onderling en met de infrastructuur (e.g. stoplichten) kunnen communiceren een stuk efficiënter gebruik kunnen maken van de weg, daarnaast lost het natuurlijk een hoop parkeerproblemen op als niet iedereen z’n eigen wagen voor de deur heeft.
@super: Dat sluit aan bij mijn opmerking, namelijk dat alle voertuigen in dat geval dezelfde snelheid gaan aanhouden en we niet dat harmonica-effect krijgen van remmen en optrekken. Van mij mag de autonome auto dan ook snel zijn intrede doen op de snelweg. Daar buiten stuur ik wel nog liever zelf.
@berlinetta:
ja, idd, wordt interessant om te zien hoe snel het allemaal gaat. zelf sturen hoeft van mij alleen af en toe, lijkt me heerlijk om bij saaie langere stukken de auto het werk te laten doen.
Er zijn te veel mensen op een te klein stukje land.

of mag je dat soort problemen niet benoemen in NL?
@janjansen: Dat valt wel mee, maar er zijn teveel mensen die zich niet instellen op de drukte van het land, en lekker doen wat ze willen. Dat mag, maar dan sta je wel vast met elkaar.
@janjansen:
dat geldt voor de hele aarde.
Dat krijg je wanneer bedrijven in het oosten van het land in het westen van het land werken en andersom. Dit krijg je ook wanneer mensen veelal buiten hun woonplaats werken (grote steden dan hé). Dit krijg je wanneer je altijd met zn allen op dezelfde tijd moeten beginnen.
Ik werk voor mezelf, ik bepaal Mn eigen reistijd en heb dus nooit meer files…
Het lijkt me ook eens tijd dat de overheid werkgelegenheid gaat stimuleren buiten de randstad. Ik ben zelf druk op zoek naar een nieuwe baan en het valt mij goed op dat bijna alles in de randstad is gevestigd. Dat brengt iedere dag een volksverhuizing teweeg.
Meer asfalt is wel degelijk de oplossing, alleen nu nog op de juiste plekken en ook eens al die bottle necks oplossen.
Waar blijft die a16-a13 verbinding..?
En die A20-A12 had ook allang 3 baans moeten zijn.

Er is simpelweg de afgelopen jaren niet voldoende asfalt bijgekomen om de oude files op te lossen en de verkeers groei bij te benen.
Neem nou het nieuwe stuk A4 van Burgerveen tot Den Haag, 2 baans, 3 baans en 4 baans… hopeloos.
En de kwaliteit laat ook te wensen over, schaamteloos slecht qua hobbels en richels gezien de leeftijd.

Daarnaast zou promotie en handhaving van rechts houden en de juiste snelheid aanhouden ook al schelen (110 op de linker baan waar je 130 mag… en dat soort gein, zet ze maar eens langs de kant voor een goed gesprek over doorstroming).
En als laatste verplicht bedrijven met een bepaalde personeels grootte nou eens tot flexibele werktijden zonder al te veel beperkingen.

En ja, OV is schaamteloos duur en de verbinding met mijn woonwijk bar slecht.. voorlopig geen optie dus.
Meer asfalt is wel degelijk de oplossing, alleen nu nog op de juiste plekken en ook eens al die bottle necks oplossen.

Neem nou het nieuwe stuk A4 van Burgerveen tot Den Haag, 2 baans, 3 baans en 4 baans… hopeloos.
En de kwaliteit laat ook te wensen over, schaamteloos slecht qua hobbels en richels gezien de leeftijd.

Waar blijft die a16-a13 verbinding..?
En die A20-A12 had ook allang 3 baans moeten zijn.

Er is simpelweg de afgelopen jaren niet voldoende asfalt bijgekomen om de oude files op te lossen en de verkeers groei bij te benen.

Daarnaast zou promotie en handhaving van rechts houden en de juiste snelheid aanhouden ook al schelen (110 op de linker baan waar je 130 mag… en dat soort ongein, zet ze maar eens langs de kant voor een goed gesprek over doorstroming).

Daarnaast langere en afgescheide afslagen en betere doorstroming gelijk na de afslag en dus geen ophoping op de snelweg voor de afslag zou ook helpen.

En geen overdreven afkruisingen (per ongeluk en onnodige) op de snelweg alsmede teveel rijbanen zou ook helpen.

En als laatste verplicht bedrijven met een bepaalde personeels grootte nou eens tot flexibele werktijden zonder al te veel beperkingen.

En ja, OV is schaamteloos duur en de verbinding met mijn woonwijk bar slecht.. voorlopig geen optie dus.
Ik zeg zo min mogelijk middenmanagement. Deze club fanatiekelingen met aanleg voor controle en macht maakt het voor de medewerker lastig om flexibel te werken. We hebben de IT middelen, maar nee je moet op kantoor aanwezig zijn. Als er politicus hiervan een zaak gaat maken, dan krijgt ie mijn stem met de volgende verkiezingen ;-)
Mmmmmmmmmotorfiets! Net nog weer heerlijk 15km tussen stilstaand verkeer op de a9 door..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).