Vier je verjaardag met knuffels en curry

Auteur: , 19 Reacties

Altijd die gekke Japanners weer.

Er is er een jarig, hoera hoera! Jazeker, het is alweer 30 jaar geleden dat STI werd opgericht. STI staat voor Subaru Technica International en is de sportdivisie van Subaru. Net zoiets als AMG van Mercedes, Renault Sport van Renault of Nismo van Nissan.

STI werd opgericht omdat Subaru besloot zichzelf een sportief imago aan het te meten. Het merk was in de jaren ’90 eigenlijk een beetje zoals nu. Goede auto’s, vierwielaandrijving, boxermotoren en Nederland slechte verkoopcijfers. Ondanks dat de tak in 1988 opgericht werd, zag het eerste product van STI pas in 1993 het licht, namelijk de Subaru Legacy.

Subaru Legacy Touring Wagon STI '93

In eerste instantie was het de bedoeling dat de Legacy de auto zou worden waar het allemaal om zou draaien. Subaru besloot echter van basis te wisselen in het WRC. De Legacy was een D-Segment sedan, de Impreza viel in het C-segment. Deze was kleiner, lichter en wendbaarder. Van de Subaru Impreza WRX kwam ook een STI uitvoering en tot op de dag vandaag worden ze nog steeds gebouwd.

Subaru Impreza WRX STI (GC8B48D) '94

Dus hoe moet je een verjaardag vieren? Met een extra snelle WRX STI? Of dan ein-de-lijk Deen BRZ STI? Nee, natuurlijk niet. Je viert het met knuffels. Op de site van Subaru kun je namelijk een beertje vinden. Het is ongeveer 10 centimeter groot. Uiteraard is het beertje voorzien van een STI-logo (op zijn voet) en heeft het beertje een trui aan met STI-logo.

Zoals je kunt zien houdt het beertje een lepel vast. Daar is een reden voor, want met het beertje krijg je standaard vijf pakjes Japanse curry. Volgens STI zijn deze curry’s erg belangrijk voor het bedrijf. Als je wilt kun je ook een speciale curry-lepel bestellen of een ‘CURRY IS POWER” T-shirt. Mocht je denken dat we een geintje maken of dat het en verlate 1 April grap is, klik hier voor de desbetreffende pagina.

Meer lezen? Klik dan hier voor de gaafste Impreza’s ooit gebouwd of 9 hoogtepunten van Subaru’s boxermotor.



19 reacties

Mijn Japans is de laatste tijd een beetje roestig, ik zal je op je woord geloven.
Het is gepeperd, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Eerlijk is eerlijk, Subaru had indertijd een duf imago, qua uitstraling dan, tot dat ik als een jochie eens mee mocht rijden in de Subaru van vrienden, dat voelde als een bevrijding! De auto voelde als passagier enorm ruimtelijk, degelijk, gezellig en soepel aan, dat was wel wat anders dan onze Opel Rekord 2.3D toendertijd! Voor mij als jochie hoefde het toen geen STI te zijn hoor! Nog een leuke, toen ik net mijn 2dehandse Volvo 480 turbo had en dat moment nog niet wist maar wel vermoedde dat het ding tot dik over de 200pk was opgevoerd kwam ik op de autoweg dicht bij Francorchamps een WRX STI tegen, die ik vlotjes kon volgen, en geloof me, die ging ervoor…, hoe snel we gingen weet ik niet want mijn teller ging maar tot 220 en ik had toen nog geen GPS, het plezier van mijn snelle Volvo was wel snel over met een kapotte bak en wellicht rijdt die degelijke STI nog ergens rond…
@Volvo_440_turbo: een 480 turbo met +200pk? Wat was er allemaal aangepakt dan?
@volvo480gtt: Wel, ik heb dat blok verkocht, een recenter blok plus bak gestoken van een maat die zijn auto gecrasht had, een tijd later eens naar die gasten gebeld die mijn blok hadden overgekocht, die vertelde me dat de turbo wat groter was en dat hij andere injectoren had. Ze vonden het ook verdacht dat ie zo snel was, op de testbank haalde ze 235 pk. Ik heb er eens 6.58 seconden van de nul naar honderd uitgehaald gemeten met de g-tech meter, wetende dat je twee keer moet schakelen om die honderd te halen is dit wel een prestatie? Van de auto niet veel geniet gehad, hem een jaar later gecrasht op een olievlek :s Was een mooie zwarte met Taurusvelgen, niet echt waterdicht, maar soit, dat probleem ken je wel…
Nuja: Japan en curry gaan hand in hand. Japanse curry wordt vaak gegeten icm met rijst of noedels. In die zin is t dus niet zo apart. Maar de 30ste verjaardag van een automotive label is dan weer wel apart.
@toyotafortuner: hahah automotive lepel
Subaru Curry power…

Volkswagen Curryworst…

What’s next, de Opel Adam Curry.
@moveyourmind: Gniffel! Plusje voor jou!
@moveyourmind: er was al de Suzuki Super Curry!

Toch…?
@moveyourmind: had het beertje wel leuk gevonden voor de guys van SPOON
@moveyourmind: 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
@moveyourmind: Curry & de Rekels?
Blijft de beste auto die ik ooit had, de Impreza…

Heb er nog mutsen, hoedjes, stickers, vlaggen, pennen,… en nog wat merchandising van.
Was ook het enige dat Subaru Europe me mee gaf om uit te delen op meetings/rondritten van de ‘club’.
De vlaggen moesten daarna nog terug ook… Ja, dat blijf je niet elk jaar doen…
Pfff…ik vroeg me al af waarom er vanochtend een Ninja voor de deur stond met een joekel van een doos. Zeggen ze dat die Japanners goed in origami zijn. Ik heb ‘m weg laten halen door security maar geen zorgen @willeme, ik denk dat ze morgen nog wel een keer komen. Hoeveel van die krengen heb je trouwens wel niet besteld?
@jaapiyo: Grappig, mijn verovering van gisteravond bleek vannacht ineens ook een Ninja met een joekel van een doos te zijn… :-(
Ik heb die curry laatst geprobeerd. De volgende ochtend kon ik in het kleinste kamertje het huis een perfecte imitatie van het geluid van een Impreza WRX STi ten gehore brengen.
@dizono: inclusief psssjjjt?
@cossiekiller: soms moet je je wastegate openzetten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).