Nederlands belastingstelsel draait Cadillac de nek om

Auteur: , 79 Reacties

Je zal maar Cadillac-importeur zijn in deze dagen. Je biedt een product aan dat eigenlijk heel specifiek voor een paar liefhebbers is, in een door Duitsers gedomineerd landschap. Gelukkig had je altijd nog de relatief lage prijs van je product als troefkaart. Tegenwoordig is dat als sneeuw voor de zon verdwenen, met dank aan onze Europese CO2-obsessie.

‘Waar wil ik naar toe met dit verhaal?’ vraag je je wellicht af. Directe aanleiding is het persbericht dat de Cadillac CTS-V Wagon vanaf heden ook in Nederland verkrijgbaar is. Op zijn thuismarkt een auto die geweldige ‘bang for buck’ levert. 564 pk’s uit een luide, grommende, klinkerverslindende (want 747 Nm), 6,2 liter V8-motor met compressor, die ook (met iets meer pk’s) in de Corvette ZR1 ligt (hardrijfilmpje met kale Duitser en Caddy-fanboy op ABHD). Qua performance een geweldige auto, die als het goed is ook nog heel snel de Nurburgring rond stuurt. Althans, zijn sedanbroertje kan het. In minder dan 8 minuten (!)

Cadillac CTS-V Sport Wagon

Helaas voor ons Europeanen staat zuinigheid en CO2-reductie niet zo hoog op de Amerikaanse agenda, en zo heeft het dus kunnen geschieden dat de CTS-V sedan (met 6MT) in slechts 3 jaar tijd in prijs is gestegen van 112.990 euro (2008) naar 134.500 euro in 2010 tot een ‘whopping’ 159.216 euro nu, waarvan maar liefst 79.146 euro aan BPM. Voor de Wagon moet zelfs 164.471 euro worden neergeteld.

Cadillac CTS-V Sport Wagon

En hoeveel kosten zijn Duitse concurrenten ook alweer? De nieuwe E63 AMG (Estate) doet 136.200 euro (140.400), en voor de F10 M5 moet je 132.250 euro neertellen, terwijl de voorgangers van beiden juist een heel stuk duurder waren. EfficientDynamics is a bitch….

U begrijpt: daar word je als Cadillac-dealer in Nederland niet vrolijk van. Slechts de grootste fanboy met overmatig veel vrij besteedbaar inkomen zal de keuze voor een (in feite paar jaar oude) CTS-V Wagon maken, superieur onderstel of niet. Gelukkig voor GM is de VS een iets grotere markt, dus van die paar niet verkochte exemplaren in Nederland zullen ze niet wakker liggen. Maar waarom de Wagon toch in Nederland wordt aangeboden is mij een raadsel. Hebben ze er dan echt zo veel vertrouwen in dat ze er nog 1 of 2 slijten?

Cadillac CTS-V Sport Wagon

Een kleine nuancering: de prijsstijging komt voor een niet onaanzienlijk deel door de nieuwe importeur. Voormalig importeur Kroymans had scherpere prijzen en nam genoegen met minder. Immers, onzuinige Co2 hokken zijn in Nederland in de basis alleen maar goedkoper geworden.