Audi RS3 Sportback strakker en krachtiger

Auteur: , 84 Reacties

Meer pk's en een nieuwe snuit: de RS3 Sportback kan weer even mee.

Sinds de introductie van de RS3 Sedan in Parijs, was de RS3 Sportback (rijtest) een beetje het sneue broertje. Net wat trager en net wat minder knap, op het schoolplein kwam hij er niet meer aan te pas. Maar nu is hij terug, na wat plastische chirurgie en een goede workout in de sportschool.

En om met dat laatste te beginnen: voortaan beschikt de RS3 Sportback dankzij de nieuwe 2.5 TFSI vijfcilinder over 400 pk. Dat was 367 pk met het oude blok. Ook is er 480 Nm koppel beschikbaar, vanaf 1700 toeren per minuut. Maak je er op de juiste manier gebruik van dan slinger je jezelf naar 100 kilometer per uur binnen 4,1 seconden. Vervolgens stopt de naald pas bij 280 kilometer per uur, tenzij je vergeet Audi te vragen om de begrenzer van 250 af te halen. Uiteraard beschik je over Quattro vierwielaandrijving en een S-Tronic met zeven verzetten. Audi meldt niet of er verbeterde remmen zijn gemonteerd, alleen dat ze 310 mm schijven hebben verstopt achter alle vier 19 inch wielen en dat er optioneel carbon-keramisch besteld kan worden.

Je kan de nieuwe RS3 Sportback ten opzichte van zijn voorganger herkennen aan de herontworpen “blade” in de voorbumper, iets strakkere lichtunits en een opgefrist interieur. De nieuwe RS3 is leverbaar vanaf augustus 2017, de orderboeken openen officieel in april, dan zullen ook de prijzen bekend gemaakt worden.



84 reacties

Idd meer info over de remmen ajb!? Goede 0-100 tijd, bizar hoe snel eigenlijk.
4,1… niet normaal.
@991gts: Software van de bekende opvoerboeren er in en hij gaat onder de 4sec!!
Ik blijf me er maar over verbazen wat de auto’s van tegenwoordig aan snelheden halen. In 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u. In een hatchback.

Wat zal de tijd zijn van 100 naar 0 km/u? Oh wacht….
@viezefreddyw: 4.6 seconden en een setje nieuwe schijven rondom.
@awesome: Haha +1!
@viezefreddyw: Idd. Ruim 15 jaar geleden was een E39 M5 met 400 pk V8 de koning van de powersedans. Die wordt nu voorbij gereden door een 5 cilinder Audi A3.
@silverarrow: Duhh, Er is ook een nieuwe generatie in 15 jaar die jou van alle kanten inhaald :)
@riri: Denk je dat? Ik zie mezelf meer als de McLaren F1 van mijn generatie (geintje he!). Zeker gezien het feit dat de volgende generatie het verschil tussen inhaald en inhaalt niet weet.
de rs3 heeft het stokje van de e36 coupe overgenomen als je ziet wat voor volk er in zit
@bmwpowerm5: eigenlijk wel blij om, zo wordt de E36 een mooie klassieker.
4,1 sec wauw. 15 jaar geleden waren dat Ferrari/Lamborghini tijden.

Waarom zulk goedkoop ogende velgen trouwens? Lijkt wel of ze van de Halfords komen.
@baklava: Ze moeten ergens op besparen..
@baklava: Zullen we de standaard optie zijn, Audi heeft vast ook mooier schoeisel in het optieboekje
@dubcars:
Mierenneukermodus AAN: Schoeisel zijn banden, niet velgen ;)
@flowdesign: Velgen zijn dan… Broeken? Of wiel = schoeisel en banden = zool?
@flowdesign: Velgen klopt ook niet. Het zijn wielen. Mnm-off.
@baklava: Smaken verschillen. Een gewone simpele 5-spaak kan mij vaak nog het meest bekoren. Toch beter dan die zwart/half zwart gespoten velgen.Dat ziet er pas goedkoop uit.
@baklava: Dat valt best mee. 14 jaar geleden kwam je al rond de 4.5 met een rs4, met vergelijkbaar vermogen. Een Lancer EVO VIII of Subaru rond 2000, zaten ook al onder de 5 seconden met een handbak en minder vermogen.
310mm remmen rondom lijkt mij vrij vreemd daar de vorige set volgens mij ruim meer dan 350mm op de vooras was.
Kan natuurlijk duiden op een nieuwe set remmen, maar lijkt mij vrij stug!

OT: Dit is toch wel één van de auto’s die ik graag zou willen bezitten! Redelijk ingetogen, mooi interieur, genoeg ruimte en gewoon altijd bruikbare power
@ds3thp: die 1 moet een 7 zijn vermoed ik – 370mm vooraan (en 310 achter?).
@Onehp: Toen Autoblog over de RS3 sedan schreef hadden ze t over 370mm.

http://www.autoblog.nl/nieuws/officieel-de-audi-rs3-met-booty-91538
Veel te duur, wil niet de bocht door en remt voor geen meter… of was dat alleen bij de vorige…
@focusrs1: mooi hoe je in 1 comment je eigen verhaal ontkracht. *thumbs up*
@awesome: meer hoop op verbetering… interpretatie…
@focusrs1: wilt de bocht niet door? Heeft de rs3 geen stuur dan?
A! De Audi met ‘pq’ achterlichten. Wie dat ooit goed heeft gekeurd.
@gregorius:
Smaken verschillen. Vind ze iig mooier en wat moderner ogen dan de vorige achterlichten.

Maar als ik heel eerlijk ben vind ik heel de A3-lijn eigenlijk out-dated ogen. Tijd voor een echt nieuwe.
@gregorius: tja, sexy 69 achterlichten heeft de Giulietta al?
Bij mij in de wijk heeft iemand een Catalunyarode RS3 Sportback… Wat maakt die auto verschrikkelijk hebberig…
Heerlijke auto, wat een geweld!

Dat interieur blijf ik ook porno vinden. (Geen Paay Porno)
@87sandyd: leuk voor je man..
@vagtroep: Dankjewel, ben er ook erg blij mee. Wat was verder je doel hiermee?
@87sandyd: wat is er zo bijzonder aan dat interieur? Ik vind het behoorlijk saai en niet echt bijzonder.
@rufctr01: Mooi clean en kwalitatief ook van het hoogste niveau. Ik hou van een minimalitisch design.
Dat zijn serieus rappe tijden. Nu hopen dat alles een beetje heel blijft, dat is niet Audi’s sterkste punt de laatste jaren.
Heerlijk blok. Maar blijft verder toch een vrij inspiratieloos karretje.
Kan/wil je ervoor betalen, een heel leuke auto voor 97% van de mensen. Die motor :inlove:
Zoek je echter regelmatig de zijdelingse gripgrenzen op is er echter leuker 4wd hatch spul. AMG A45 met Dynamic+ en de Focus RS. Of een oudere STI of EVO.
Zijn de voorbanden nog steeds breder dan achter?
@e34m5touring: Zoals ook bij Bmw ,die dat ook heeft!
@dijan: noem er 1. 1 maar.
@e34m5touring: Ik heb een nieuwe Bmw 320 i coupe gekocht in 2012 ,die had achter bredere banden als voor . Kijk maar in de specificaties.!!!!
@dijan: LOL! Ben je nou serieus? Achter breder dan voor is nagenoeg altijd bij RWD. Voor breder dan achter niet. Zelfs niet bij fwd.
@dijan: beter lezen…
Leuke gezinswagen. Kindjes nooit te laat op school
@martijndh: Jawel want je kan niet meer remmen
Lelijke velgen zeg… dat kan beter audi.
Uiterlijk doet me beetje denken aan wat Clarkson ooit zei:”This car looks like it wants to shout: LOOK AT ME! LOOK AT ME! IM A BIG BAD CAR!! WROAARR!! and then when you drive it, you think, what is all that fuzz about?”
@john4545: euh, eerder omgekeerd? Jij hebt het over de Civic Type R (al is die sneller op klein circuits dan deze)
@onehp: Ja weet ik ook niet meer, het was wel cool. Clarkson is cool
Die motor is natuurlijk wel wat deze auto uniek maakt in de grote VAG soep. In mijn ogen maakt dat hem exclusiever dan nogal wat v6’s.
@dare2think: Citroen C5 V6 FTW ;)
Hebben ze het remsysteem al geüpdate?
En toch prefereer ik de sedan. Als het goed is heeft de nieuwe RS3 de remmen van de R8 V10 en zouden daarmee de problemen tot het verleden behoren. Ik ben benieuwd.
@dutchdriftking:
Ja, inderdaad.
Die sedan is gewoon heel geslaagd!
Zal wel een groot deel van de verkopen van de hatch overnemen denk ik zo.
Van de gewone A3 zie je ook heel vaak de sedan rondrijden.
@dutchdriftking: De sedan oogt erg gedrongen, de aflopende neus (ja, ongetwijfeld voor de voetgangers…) maakt het er al helemaal niet beter op.

Het model heeft op mij hetzelfde effect als de CLA, bij introductie was ik erg positief, maar inmiddels ben ik van mening dat alleen de 2-Serie echt lekker oogt van de kofferbak-C-segmenters.
Leuk kleurtje.

Niks meer dan dat
Met zonder remproblemen?
@fastforward: Volgens Pon en d’Ieteren zijn er nooit problemen geweest ;-)
Niets zeggen over de remschijven . Ze leren het ook niet, speel nu eens open kaart V.A.G en geef het gewoon toe en verbeter ze zo dat er gelijk de beste remmen onder zitten die verkrijgbaar zijn. Dan ben je pas een goed bedrijf.
@thomasthomas: dat doet VAG ook wel maar dan heet de auto niet meer Audi RS3 maar Porsche 911.
@thomasthomas: of betaal de factuur van de aftermarkets die wel werken…
Intussen al met echte sper en bruikbare gewichtsverdeling? Of is het dan toch enkel de motor die indrukwekkend is?
@bara: Ik heb nu de S3 sedan en kan je zeggen;FANTASTISCH. Alles is erg goed en mooi bij Mijn S3 .
@dijan: U werkt bij Pon?
@jasbelle: Neen ,ik werk nergens. Maar kan het niet zo zijn dat mensen erg blij met hun huidige auto zijn? Na diverse merken waaronder Bmw ben ik het meest tevreden met mijn auto.
@dijan: tot je met problemen bij Pon komt te staan.
Maar een echte Audi rijder heeft nooit problemen, hoe slecht ze ook zijn. Want ze denken premium te rijden….?
@rufctr01: beetje jaloers manneke? Blijf jij maar lekker zitten op je fiets??
@kermit123: ik ben niet jaloers op een Audi rijder. Gewoon een luxe VW, dus geen reden om daar naar te kijken.
@rufctr01: Heb jij daar dan ervaring mee?? Ik heb vanaf 2000 diverse vag auto s nieuw gekocht zonder enige problemen. Met Pon eenmaal met een Audi kopen stond er een fout in de configuratie,kreeg van pon een extra van meerprijs van 1255 euro GRATIS! Dus is het niet allemaal kommer en kwel met die firma. Je moe niet alles geloven van de vriend van de buurman. Spreek uit ervaring voordat je onzin vertelt. En wat rij jij zelf voor vervoermiddel?
@dijan: google het maar eens. Zeker vwb de remmerij, hoog olieverbruik en distibutiekettingen heeft POM zich aardig van de domme weten te houden.

Oh ja, ik heb een BMW 530D Touring X-Drive.

Nog vragen??
@rufctr01: ohh zo een bmw met een nep quattro.
@dijan: dat jij tevreden bent met je S3 geloof ik meteen. Dat het daarom ook een auto is die ik zelf zou kiezen, betwijfel ik. Sportieve aspiraties zijn voor mij moeilijk te rijmen met de verkeerde layout. Maar bon, dat is mijn insteek, ieder zijn ding.
@bara: Ik vraag ook aan niemand of hij deze auto ook zou kiezen . Kwestie van smaak en ervaring met een merk. Ik heb in 2012 een nieuwe BMW 320i coupe gekocht. Zoveel problemen mee gehad, olieverbruik erg hoog ,veel hoger als al mijn Vag autos ooit hebben gehad.Na 11 maanden ingeruild bij Audi zonder enig probleem.Ik koop nooit meer een Bmw,Zijn nu alle Bmw s slecht?
@dijan: radar heeft er zelfs een aflevering over uitgezonden. En 1 liter op 350km is geen uitzondering bij Audi
@rufctr01: Zeurkous, man wat ben jij een akelig mannetje ,zoals al meerdere mensen hebben opgemerkt.
Deze RS3 in Arablauw en met Carbon keramische remmen wil ik wel. Jammer dat ik ‘slechts’ €60k heb op dit moment. In België was ik er al bijna geweest!
Wat nou zo leuk was en is, is dat het helemaal niet aan de remmen lag. Het lag aan de zogenaamde software matige differentieel wat het Vag had ingebouwd. Hierdoor kregen de remmen veels te veel voor hun kiezen.
Zit er nu een echte differentieel in of nog steeds een lapmiddel als de software matige?
Anders kan je de nieuwe remmen ook binnenkort in de prullenbak deponeren.
@werf76: niet helemaal, dat onder andere maar bovenal aan de software van een regensensor die de remmen droog remt.
Het blijft een overdreven onaantrekkelijk hok.
Ze hadden er wel wat minder goedkoop uitziende velgen onder kunnen gooien
Jammer van het remprobleem, en het niet openlijk toegeven dat hun lapmiddel voor onderstuur een grote faalactie was. Want zeker met die heerlijke 5 cilinder is het toch echt een auto die hebberig maakt. Al betwijfel ik of ik er een M135i (M140i?) voor zou laten staan.
En over 5000 km trillen de remschijven

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).