Car of the Year 2013: dit zijn de acht finalisten

Gepost op 17-12-2012 om 10:37 door - 102 Reacties »

De jury is er uit!
De heren juryleden zijn er uit: voor de volgende Car of the Year-verkiezing is de lijst van 32 auto’s teruggebracht tot een shortlist van 8 modellen (zonder Dacia). En dit zijn ze.

De Europese auto-industrie zit zwaar in het slop, en de vooruitzichten voor 2013 zijn allerminst zonnig. In een jaar waarin Europawijd misschien wel minder dan 10 miljoen nieuwe auto’s verkocht gaan worden (de VS doet er in zijn eentje easy 14-15 miljoen), kan je als autofabrikant dus nog aardig wat hebben aan een trofee uit het stenen tijdperk waar onze immer vergrijzende bevolking nog waarde aan hecht.

COTY-fans volgen de verkiezing op de voet!

Dus: welke auto moet de babyboomer volgend jaar voor zijn caravan spannen, of waarmee kan het best naar de 50+ beurs gereden worden, ondertussen de rest van de weggebruikers irriterend met 105 km/u-inhaalacties en foeterend op die vervelende jeugd van tegenwoordig, terwijl de Tena het in de corduroy-broek zwaar te verduren heeft? Een van deze acht:

Nou, dat is duidelijk: het wordt de Golf VII. Maar voor de vorm wachten we nog even tot de Autosalon van Genève, voordat het officieel wordt. Wel leuk dat de Toyobaru er nog tussen staat, als dispensatiebolide voor de verder dodelijk saaie lijkwagens, dat geeft het geheel nog een zweem van spanning.

Wij geloven meer in het daadwerkelijk betrekken van de lezer, in plaats van dat een paar geselecteerde dino’s met een voorliefde voor autofellatio die vanuit hun ivoren torens voor ons bepalen wat de mooiste/beste/meest praktische auto is.

Als je het nog niet gedaan hebt: laat je stem horen, en bepaal zelf wat de ‘Autoblog auto van het jaar 2012‘ (een auto van het jaar roep je uit als het jaar is afgerond, niet als het pas begint) wordt, via de poll op de homepage.

102 reacties   toon alles
Ik zeg de MB A-klasse, wat een topper!! Dag Audi A3 & BMW 1-serie
@roberto:
Ik zeg Volvo V40, wat een topper!! Dag Audi A3, BMW 1-serie en vooral daaaag Mercedes A-klasse. :)
@Rob: Helemaal mee eens! Volvo geeft je gewoon dat premiumgevoel als je instapt. De rest geeft mij dat gevoel bij lange na niet.
@terr0rkempie: Het enige gevoel wat die V40 geeft = Sjezus wat is het hier tering krap..
@lamborgfan: hetzelfde wat ik ook heb als ik in een A4 stap?
@terr0rkempie: Dan ben ik benieuwd wat jij bedoelt met ‘Premium gevoel’..
@solmatje: dat je je ineens 10 jaar ouder voelt..
@Rob: jaa want mensen die BMW, Audi of Mercedes rijden gaan echt naar Volvo toe. Nee jij snapt hem.
@roller: waarom niet? Het is een alternatief. Alles behalve echt spannend, maar wel goed in elkaar gezet en zeer ontspannen.
@roller: Jep, dat doen ze dus wel!
@sajmun: dat geloof ik niet
@roller:
Nou, ik denk dat heel wat BMW rijders zijn afgeknapt op de huidige 1-serie, oerlelijk hok dat het is. En als die in het zelfde segment blijven shoppen/leasen, dan is de V40 een uitstekende mogelijkheid.
@Rob: 1 serie lelijk, Mwa. Maar mensen met een A3 of een 1 serie zullen echt niet snel in een Volvo stappen. Gewoon alleen al Om het merk.
@Rob: Ben ik niet geheel met je eens, de Volvo is 6000 euro goedkoper en 20% bijtelling met 150pk.
Alleen de materiaal keuze afwerking en natuurlijk de merknaam daar hebben de Duitsers een immense voorsprong.
@luuktb: voorsprong op de materialen? Wel eens in zo’n V40 gezeten? Da’s geen koreaantje hoor vriend
@bordeaux: Nee, dat klopt, ‘t is géén koreaantje…. maar wel een halfbloed chinees :-))
@luuktb:
Tsja, die eeuwige imago kwestie … Natuurlijk zijn er genoeg “fanboys” die nooit van hun leven van BMW/Audi/Mercedes overstappen naar Volvo. Maar anderzijds zijn er ook genoeg mensen die hun keuze meer rationeel nemen. En dan kan de V40 nog wel eens heel goed uit de bus komen.
@Rob: Nee sorry, heb gewoon niets met Zweedse auto’s. En ja ze zijn degelijk, en ja ze onverwoestbaar, maar niet mijn smaak.. niets tegen Saab of Volvo hoor.

Misschien ben ik daar voor te laat geboren of heb ik een verkeerde jeugd gehad met geen SAAB/Volvo liefhebbende vader.. :P
@roberto:
Ik ben ook meer van de Duitse merken hoor, maar ik vind de A-klasse een krampachtige en mislukte poging van Mercedes om hip en populair te doen. Net zoiets als de Opel Adam.
Volvo heeft me positief verrast. Opvallende verschijning maar toch nog ingetogen, zowel interieur als exterieur. En als ik de testen mag geloven minstens net zo goed als de Duitse concurrenten.
@roberto:
Je vergeet even dat er ook hele volksstammen zijn die niks met duits hebben.
En laten we wel zijn, zoveel duitse auto’s zijn er nu ook geen auto van het jaar geworden.
Persoonlijk geef ik de Volvo meer kans dan bv de Golf.
De jury kijkt over het algemeen verder dan hun fanboy neus lang is. Zij kijken bv ook naar innovaties.
Ook de 208 geef ik wel een kans.
Mijn top drie is dan ook
1 V40
2 208
3 A-klasse.
@Rob: Volvo? Zo’n auto die alles voor je doet? Doodehoek piepers, noodstop bij te dicht op je voorganger ellende, krap plastic ‘ premium’ hok. Succes
@mightymike:
Euhm, als dit de dingen zijn waaraan je ergert bij Volvo raad ik je aan om ook geen Mercedes, Audi of BMW te kopen/leasen. Of überhaupt een moderne auto te kopen. Praktisch elk merk stopt deze veiligheidsmeuk in haar modellen. En daarbij, niemand verplicht je die opties aan te vinken hoor ;-)
Oei dit gaat weer een hoop discussie over VAG opleveren.
@roller: waarom zit je nou te stoken? Ik ben eindelijk blij dat het ergens anders over gaat dan het eeuwige gezeik tegen VAG.
Voor mij is het de Peugeot 208. Erg leuke auto (heb er een paar dagen in mogen rijden) vanbinnen en -buiten, zuinig en ik vind het vooral geweldig dat Peugeot weer terug wil naar het 205/206-era. De Golf VII is misschien enorm goed, maar zo verschrikkelijk saai.
hey, los van de altijd lelijke golf, vind ik het allemaal mooie auto’s en de Clio, 208, GT86 en V40 zou ik nog best willen hebben ook. Maar die winnen natuurlijk niet.
Is Sir Smokelot een beetje gefrustreerd door sommige oudjes? :)gutgut.

Maar andere vraag, welke van de 32 auto’s waren minder suf geweest. Alle auto’s zijn toch wat suf tegenwoordig,op wat supercar spul na. De nieuwe A-klasse, Clio en V40 is toch helemaal niet zo 65+

Ik mis wel heel erg de Mazda 6
Nadeel van een open verkiezing hier is dat er een hoop kinderen gaan meestemmen die alleen naar het uiterlijk en cilinderinhoud kijken, en real life inzicht missen…als je dat effect eruit kan filteren dan keijg je een beter resultaat
@dnadave: Dan krijg je van die centen neukers die op de i30 gaan stemmen.
@lamborgfan:
Die staat niet in mijn lijstje….
Hoewel ik zelf de GT86/BRZ zou kiezen staat ook die niet in mijn top 3 als het om de auto van het jaar gaat….
Lekker fout geschreven artikel, maar de goeie variant van lekker fout.
Klopt ook wel bij de genomineerden. De huidige B-Max, i30, Golf, A-klasse en V40 zijn erg bij die doelgroep aangeslagen.
Of ze ook zitten te wachten op hun opvolgers – dat staat nog even te bezien.
Het moet de Toyota/Subaru worden! Een dikke middenvinger naar de Freude Am Fahren en het bewijs dat rijplezier niet hoeft geleverd te worden door veel vermogen, een plankharde ophanging enz
@ronin1130: Een dikke middelvinger naar Freude am Fahren? BMW had geen groter compliment van Subaru kunnen krijgen. Hun AWD concept overboord gooien voor een achterwielaandrijver.

Ik stem voor de Sub, ook al heb ikzelf een BMW.
V40, de eerste met een innovatie als de voetgangers airbag, dat scoort misschien wel extra punten bij de jury. Dan mag ik vanaf 1 maart in de auto van het jaar gaan rijden, zou ik wel leuk vinden :D.
ik denk eerder de nieuwe clio prachtig wagen in zijn categorie(terwijl ik hekel heb aan franse bakken)de GT86 mooi wagen ,maar gaat nooit en Evo of Impreza worden, Golf de kont verneukt het totaal,terwijl het interieur volop is vooruitgegaan ,a-klasse noem ik geen Mercedes ,i30 misschien binnen 5 jaar ,V40 mooi bak maar verdient het niet ,b-max LOL ,208 GTFO
@w211: Bij de vorige A-klasse kan ik me die reactie nog wel voorstellen maar bij de huidige… Nee, tenzij je ook een 1-serie geen BMW vindt en een A3 geen Audi. Ik vind het qua bejaardenmobiels nog wel meevallen in dit lijstje. Golf, A-klasse, V40, GT86 en ook die i30 vind ik best prima. Stuk voor stuk auto’s die ik best zou willen rijden nu.
V40 is een fijne auto, maar de term V klopt niet. Het is geen station!
@lacker: tegenwoordig staat die V gewoon voor Volvo hoor
Even inhakend op de autoblog auto van het jaar, ik heb gestemd op de GT86. Why? Puur omdat dit een betaalbaar alternatief is om veel lol mee te beleven. Die Ferrari is leuk, maar voor 99% voor ons onbetaalbaar. Twizzy is ook wel een geinig wagentje, maar niet de auto van het jaar in mijn ogen.
-edit: nutteloze bijdrage-
@mercs: ja hoor, er is weer een klein kind in de zaal.
OT: doe mij de V40 maar. Heerlijk onderscheidend van de rest.
@jellle: Whaha, dat zegt iemand die als bouwjaar 1994 heeft…
@mercs: want leeftijd zegt onwijs veel over hoe iemand reageert ;) gelukkig vind je jezelf heel slim, dat scheelt natuurlijk weer.
@jellle: 1994 toch??? Wel veel praatjes voor iemand die zelf net z’n luier is ontgroeid en iedere dag met z’n OV in en uitcheckt…
@850t5r: haha des te triester is een reactie dan van iemand in de dertig! Veel praatjes? Ik weet niet waar je die ziet. Je bent zelf echter het meest kinderachtig bezig met je misplaatste oneliners. Triest volk.
@jellle: Sommige mensen vragen erom en jij bent er zo één… Oftewel who’s got 2 thumbs and doesn’t give a crap? Me! Nice to meet you…
@850t5r: top. Fijne feestdagen.
@850t5r:

Praat geen poep
208 mag van mij wel winnen
Kan ik plus kudo’s geven voor de gekozen foto’s bij dit onderwerp? Helemaal goed.
Mijn zegen zal vooral naar de 208 gaan. Heb er gisteren als passagier mogen zitten in een 156pk THP variant. Man wat een leuke en vooral mooie bak!
Die 208 heeft me echt verrast! Ookal stuurde ik niet zelf. Verdere voorkeurs stemmen gaan met name uit naar de toyobaru (als toyota fanboy) en naar de V40.
Waarom zijn zo vaak die top 20.. dingen al aan het begin of midden (maar nooit het einde) van jaar? Het slaat gewoon nergens op!
Zegt me allemaal weinig:
Ford (omroep) B-Max – Busje, zegt genoeg .
Hyundai i30 – Budget bak, de Kia is mooier.
Mercedes A-Klasse – Mwah..bijna, maar gewoon té duur.
Peugeot 208 – wel geinig, maar te klein
Renault Clio – Zie Pug 208
Subaru BRZ/Toyota GT86 – Wel leuk, maar niet praktisch
Volkswagen Golf VII – weinig opwindend, zal goed zijn.
Volvo V40 – De mooiste van het stel, ook duur

Ik zou het niet weten, vind ze allemaal niet een stem-waardig.
Iedereen heeft het maar over die auto’s… Ik vind het veel triester dat er mensen zijn van 1 of ander papieren tijdschrift vol zogenaamd “autonieuws” (“kuch Autoweek”) wat zwaar achterhaald is met redacteuren die gezien hun videopresentaties het charisma hebben van een bushokje op het dorpsplein van Schijndel voor mij gaan bepalen wat de beste auto is…
Doe mij maar de GT86 of een A-klasse… een Golf is maar een Golf…
@xilver: De GT86/BRZ is leuk, maar mijn kinderen vinden het zo koud op de achterspoiler. En toch viond ik hem nog steeds wél prijzig als je kijkt was je voor je geld krijgt.
De A-klasse is in de “instap-trim” net zo saai als de B-max/Golf/i30/V40. Nee, als je het op dié manier bekijkt hebben de twee Franse auto’s nog een streep voor.
Maar in mijn geval, te klein.
@popoff:
Dan had je die kwakkies maar op de kachel moeten spuiten…, dan had het met een sisser afgelopen en had je nu een fijne BRZ kunnen rijden….
@jrk68: Goh, typisch een opmerking van iemand met een fijne midlife crisis. Keep it up mate ! Beweer nog even dat de afwerking van een Veyron wel ‘ruk’zal zijn omdat het VAG is. Hersenloze !
Jammer dat de Dacia Lodgy niet meer bij de finalisten zit.
Zou in mijn ogen een terecht winnaar zijn; goedkope betrouwbare ruime nonsense familie bak. Precies waar families van nu met (te) veel kinderen op zitten te wachten. En qua design tijdloos. Kan je niet van veel auto’s zeggen ;-)
@Rob: 3 sterren Euro NCAP hebben daar denk ik helaas aan meegewerkt.
@E34M5Touring:
Dat is inderdaad, naar huidige maatstaven, niet erg hoog. En zeker voor een familie hok speelt veiligheid een grote rol.
@Rob: De ANWB was zo slim hem uit te roepen tot gezinsauto van het jaar, nog voor de testresultaten bekend waren. Hier komt hij nu niet eens tot de laatste 8. Waarbij die veiligheid, denk ik, een grote rol heeft gespeeld. Ik blijf het ook raar vinden dat een merk als Renault, die geloof ik elk model in de 5sterren heeft, die auto niet 5 sterren maakt. Auto gericht op jonge gezinnen en dan minimale veiligheid.
@E34M5Touring: Aan de andere kant; over 5 jaar moet je stoel – na een ongeluk – automatisch veranderen in een brancard, anders mis je al een ster..
@kaasboerin: Jawel, het blijft een momentopname. Maar die zorgt wel voor de beeldvorming van zo’n auto. En, mijn ervaring met moeders die een auto willen is toch dat vooral kleur, ergonomie en veiligheid hoog op de lijst staan. En die duiken tegenwoordig ook het internet op. Dan val je gewoon door de mand. ik ken geen moeder die zegt, voor die paar knaken neem ik het risico dat we minder veilig zijn tijdens een ongeval.
@E34M5Touring: Inderdaad ben ik het zeker mee eens, en 99% gaat natuurlijk niet op onderzoek uit waarom dat nou is, die gaan kijken naar 100en andere auto’s die er wel ‘gewoon’ 5 hebben.
Lullig verhaal voor Dacia, 5 jr geleden had die wss wel 5 sterren gehad.
Ach ja, met de tijd meegaan!
De Golf zal het zeker niet worden, want deze is nu al inferieur aan de i30, of ze moeten er bij VAG flink met geld gaan strooien.
Ik ga er dus vanuit dat het 1 van de volgende auto’s zijn, omdat deze nog wel redelijk vernieuwend zijn:
* Hyundai i30
* Peugeot 208
* Renault Clio
* Subaru BRZ/Toyota GT86
Net in de A-klasse gezeten terwijl ik op me nieuwe sloffen zat wachten, moet toegeven hij is lekker vooral de AMG.
@CL65:
De AMG is er nog niet, je bedoelt waarschijnlijk de 250 sport.
Daar heb ik vrijdag ook nog ingezeten.
Idd een hele mooie complete hatch.
Persoonlijk vind ik hem die 60k echter niet waard.
@jrk68: Ja idd mijn fout ik zag dubbele uitlaten dacht gelijk AMG, maar er zat wel een AMG pakket op. 45k vraagprijs.
wat is er eigenlijk te “winnen” ??
@lincoln: Zon lelijke k*t sticker op elke nieuwe auto.
schandalig dat de Fiat 500l niet er bij zit. Het zal wel weer Volswagen Golf weer worden. Niks vernieuwend aan de Golf. Maar we zullen het wel zien in Maart 2013. Hopen dat de Golf het niet wordt.
“back in the hole”

sorry – some strange combination of factors. I think I’m officially done with this now. I hope it’s not out of pity. I’m still hoping I’m not famous – but if the whole of Ghent (or at least my routes) are looping… It was abstract and theoretical and compulsive. It’s all still pretty theoretical. Thinking songs are about me – or indeed I concepted the iCrap range – is outside my comfort zone for believing in things. When I write this stuff down it’s thinking out loud and a form of fiction. Just trying to make sense of it. I have no idea what the total of it looks like. Ramblings of a madman – could be.

Tip in the wind like a satellite disk. solar panels on the disks. Cathedral paws perhaps arched together into the grid for maximum structural strength – build like an engine with “lightweight” (hempcrete) keramic coated parts that can be stacked by aircraft (probably helicopters) or by rising crane, has to last a thousand years minimum … I still like the idea.
At sea you could still use the geodesic shell greenhouses. Shells and cones designed for heat containment and aerodynamic flow – as well as covering large areas with the least amount of material. The structure also supports hydro electric generators.

well, what the fuck. I’m starting to think I’ve been offline for a while now. Or make that hope.
BRZ/GT86 gaarne.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!