Kies maar: Jeep GC SRT8 vs Infiniti FX50S Seb Vettel

Gepost op 22-06-2012 om 16:15 door - 74 Reacties »

Na, hallo, süße Mädels!
Vrijdagmiddag, tijd voor onze onregelmatig terugkerende rubriek ‘kies maar’. Met vandaag twee bulderende anabolen-SUV’s, maar voor de afwisseling eens een keer geen Duits spul. Nou ja, afgezien van een stukje naamgeving dan.

De benzineprijs zakt weer een beetje, en de prijs van een vat olie nog veel harder (voor het eerst sinds 2010 onder de 90 USD!), dus we permitteren ons vandaag twee auto’s die nog harder zuipen dan de gemiddelde professionele darter. Twee SUV’s die je in Nederland ongeveer net zo vaak in het wild gaat zien als een kudde eenhoorns, maar dat maakt ze niet minder aantrekkelijk om in te rijden: je zit hoog, comfortabel, en kunt met de snelsten mee. Wat wil een mens nog meer?

Jeep Nederland maakte eerder deze week bekend dat de Grand Cherokee SRT-8 hier, op een tientje na, anderhalve euroton gaat kosten. Voor dit geld krijg je een opgepompte SUV met de grootste V8 van allemaal, want de concurrentie zit tussen de 4,4 (X5M) en 5,5 liter (ML63), terwijl je bij de Jeep een 6,4 liter grote HEMI in het vooronder hebt.

Je verwacht het niet, maar bochtjes nemen gaat de Cherokee ook nog behoorlijk goed af. In de handen van een zekere stoere Pruissische dame doe je een rondje Nordschleife in minder dan 9 minuten *not bad-face opzet*. Daarnaast schijnt hij ook nog goedgekeurd te zijn door Ferrrrrrrnando Alonso en zijn Braziliaanse knecht.

De Infiniti FX50S Sebastian Vettel Version (SVV) is eigenlijk net zo Amerikaans als de Jeep. Ja, we weten dat het merk bij (het zeer Japanse) Nissan hoort, maar in Japan wordt het niet eens (als zodanig) verkocht. Sinds enige tijd probeert Infiniti het ook in Europa, maar de FX is bovenal een Amerikaanse aangelegenheid.

De FX50S SVE, vernoemd naar de man die de afgelopen jaren (maar dit jaar nog niet zo) succesvol was in Formule 1, was aanvankelijk alleen een concept, maar even later besloot Infiniti er ook 200 voor klanten te gaan maken.

Qua specs wijkt de SVE eigenlijk niet eens veel van de Jeep af: uit de, eveneens atmosferische, 5 liter V8 wordt 420 pk gehaald, tegenover 468 pk voor de Jeep. 0-100 gaat in 5,6 seconden (4,8), maar op een recht stuk snelweg gaat de SVE met een geclaimde top van 300 km/u de SRT-8 (255 km/u) fluitend voorbij, totdat een lege tank roet in het eten gooit.

Wat de Infiniti gaat kosten is nog niet bekend, en we weten niet eens of er wel exemplaren van naar Nederland komen, maar dat maakt niet zoveel uit. Als je 150k euro neer kunt tellen voor zo’n unit, dan is een paar duizend meer of minder ook niet zo’n probleem lijkt ons.

Dus kies maar: rij je het liefste rond in een bullebak met houthakkershemd (Jeep), of spreekt de gladdere, bespoilerde meer racy gestylede Infiniti, met al zijn carbon fibre-frutsels je meer aan?

74 reacties  toon alle reacties
Autoblog
Autoblog [ commentorial ]
01-09-2015 om 18:40
Ok, maar check ook even onze driftcursus voor as. zondag 27 september. Be there! KLIK.
Ai moeilijk moeilijk moeilijk :) Een lichte voorkeur voor de Infiniti.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!