Kies maar: Jeep GC SRT8 vs Infiniti FX50S Seb Vettel

Gepost op 22-06-2012 om 16:15 door - 74 Reacties »

Na, hallo, süße Mädels!
Vrijdagmiddag, tijd voor onze onregelmatig terugkerende rubriek ‘kies maar’. Met vandaag twee bulderende anabolen-SUV’s, maar voor de afwisseling eens een keer geen Duits spul. Nou ja, afgezien van een stukje naamgeving dan.

De benzineprijs zakt weer een beetje, en de prijs van een vat olie nog veel harder (voor het eerst sinds 2010 onder de 90 USD!), dus we permitteren ons vandaag twee auto’s die nog harder zuipen dan de gemiddelde professionele darter. Twee SUV’s die je in Nederland ongeveer net zo vaak in het wild gaat zien als een kudde eenhoorns, maar dat maakt ze niet minder aantrekkelijk om in te rijden: je zit hoog, comfortabel, en kunt met de snelsten mee. Wat wil een mens nog meer?

Jeep Nederland maakte eerder deze week bekend dat de Grand Cherokee SRT-8 hier, op een tientje na, anderhalve euroton gaat kosten. Voor dit geld krijg je een opgepompte SUV met de grootste V8 van allemaal, want de concurrentie zit tussen de 4,4 (X5M) en 5,5 liter (ML63), terwijl je bij de Jeep een 6,4 liter grote HEMI in het vooronder hebt.

Je verwacht het niet, maar bochtjes nemen gaat de Cherokee ook nog behoorlijk goed af. In de handen van een zekere stoere Pruissische dame doe je een rondje Nordschleife in minder dan 9 minuten *not bad-face opzet*. Daarnaast schijnt hij ook nog goedgekeurd te zijn door Ferrrrrrrnando Alonso en zijn Braziliaanse knecht.

De Infiniti FX50S Sebastian Vettel Version (SVV) is eigenlijk net zo Amerikaans als de Jeep. Ja, we weten dat het merk bij (het zeer Japanse) Nissan hoort, maar in Japan wordt het niet eens (als zodanig) verkocht. Sinds enige tijd probeert Infiniti het ook in Europa, maar de FX is bovenal een Amerikaanse aangelegenheid.

De FX50S SVE, vernoemd naar de man die de afgelopen jaren (maar dit jaar nog niet zo) succesvol was in Formule 1, was aanvankelijk alleen een concept, maar even later besloot Infiniti er ook 200 voor klanten te gaan maken.

Qua specs wijkt de SVE eigenlijk niet eens veel van de Jeep af: uit de, eveneens atmosferische, 5 liter V8 wordt 420 pk gehaald, tegenover 468 pk voor de Jeep. 0-100 gaat in 5,6 seconden (4,8), maar op een recht stuk snelweg gaat de SVE met een geclaimde top van 300 km/u de SRT-8 (255 km/u) fluitend voorbij, totdat een lege tank roet in het eten gooit.

Wat de Infiniti gaat kosten is nog niet bekend, en we weten niet eens of er wel exemplaren van naar Nederland komen, maar dat maakt niet zoveel uit. Als je 150k euro neer kunt tellen voor zo’n unit, dan is een paar duizend meer of minder ook niet zo’n probleem lijkt ons.

Dus kies maar: rij je het liefste rond in een bullebak met houthakkershemd (Jeep), of spreekt de gladdere, bespoilerde meer racy gestylede Infiniti, met al zijn carbon fibre-frutsels je meer aan?

74 reacties   toon alles
Ford
Ford [ commentorial ]
10-09-2014 om 9:30
Ok, maar wist je dat de volledig nieuwe Ford Mondeo en Ford Focus nu al te bewonderen zijn bij Nederlandse dealers? Check DIT!
Ai moeilijk moeilijk moeilijk :) Een lichte voorkeur voor de Infiniti.
Avatar van label89
label89 via iPhone app
22-06-2012 om 16:45
3
@agera: inderdaad! Kijk alleen dat interieur al! Prachtig
@agera: beste Agera, ik zie dat je het moeilijk hebt met de keuze. Is het ook want het is het beide net niet. laat ik je geheel belangeloos de keuze vereenvoudigen.:

http://www.youtube.com/watch?v=dqwU6H-pYyQ

Goed zo?
Avatar van nasty
nasty via iPhone app
22-06-2012 om 16:21
3
De infinity alstublieft
Infiniti zonder ook maar een milliseconde te twijfelen. Mooiste SUV ooit wat mij betreft.
-edit: nutteloze bijdrage-
@bbroek: de jeep dan he
De infinity maar een goede rede vinden is moeilijk.
Ik denk dat de infinity wat betere wegcapaciteiten zal hebben daar deze wagen standaard ontworpen is voor asfalt. De Jeep daarentegen is ontworpen voor terrein en heeft waarschijnlijk een “mindere basis”.
makkelijke keuze de JEEP!
Jeep, wat een geweldig stoer ding. Infiniti doet me alleen maar hier aan denken:
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01565/blobfish_1565953c.jpg
Avatar van bonkers
bonkers via Android app
22-06-2012 om 16:29
2
Doe maar de jeep, veel mooier en bruter.
Avatar van trolle
trolle via Android app
22-06-2012 om 16:30
3
De jeep
Maar die infiniti zie ik geen 300kmh halen
Ik vermoed ook sterk dat dat marketing-bs is. Alleen voor t concept, en zo meer. Als alle specs en info 100% officieel is zou ik niet staan te kijken als de top naar 270 is weggezakt.
Avatar van henkbobsjon
henkbobsjon via Android app
22-06-2012 om 16:35
3
Soooowiesooo de JEEP. Van zichzelf al heel dik, nu ook met de power die er bij hoort. Prachtbak!
Avatar van felixdeboer
sdk16420 via Android app
22-06-2012 om 16:43
3
Jeep, als je een aso tractor neemt, door het dan ook meteen goed.
Hmm, moeilijke keuze. De Jeep heeft het lekkerste blok en een lekker robuust uiterlijk. De Infiniti ziet er wat gelikter uit en is Japans, wat mij persoonlijk meer aanspreekt. De Infiniti dus maar, al zou de Infiniti met het blok van de Jeep natuurlijk de perfecte compromis zijn.
Ik ga voor de X6 M !!! ff me fanboy momentje voor het weekend :p
die rooie ..

wit is zo 2012 ..
Avatar van jordy14
jordy14 via iPad app
22-06-2012 om 16:56
2
Heel moeilijk, de JEEP is stoer en de Infiniti is gladjes en vet met dat koolstofvezel. Ik denk toch dat ik voor de Infiniti ga.
Avatar van Treff
Treff via iPhone app
22-06-2012 om 16:57
1
Dan word het de Infiniti, die is qua looks heel mooi!! Mooie lijnen en een dijk van een motor
Avatar van mmot05
mmot05 via Android app
22-06-2012 om 16:59
3
Jeep, zo hoort een suv / terreinwagen eruit te zie. Airodynamica?!, wat is dat?
@rubenpriest: scheelt dat die jeep minstens een seconde eerder wegrijdt…
Elke keer als ik zo’n Infiniti FX zie ben ik weer onder de indruk. Prachtig onderscheidend design, geweldige V8, chique interieur.
Het woordje HEMI op je auto maakt veel goed, maar voor dat geld wil ik graag een goed gebouwde en ontwikkelde automobiel. Een geweldige motor met een verpakking die bedoeld is om maar een paar jaar mee te gaan wil ik geen 150k voor neerleggen.
@PeugeotGTI:
Ik bedenk me net iets…
Eigenlijk is zou zo’n Jeep een soort omgekeerde navulverpakking moeten zijn. Alleen gooi je alleen de verpakking weg en hou je de inhoud. Dus elke 3-5 jaar een nieuwe body op je ouwe bak. Zou een stuk duurzamer zijn dan al die Amerikaanse weggooi-crap die voor auto’s door moet gaan…
@PeugeotGTI: jij heb commentaar over slecht bouwkwaliteit met zo’n nickname?!…ga maar eens in een hedendaagse Amerikaanse wagen rijden voordat je je vooroordelen toont.
@mopar:

Trouwens, Meneer Mopar, ik zeg het nog maar eens, voor alle simpele zielen hier en gewoon voor de 10.000ste keer op deze site:
DAT IK ZELF EEN ONBETROUWBARE,GAMMELE EN SLECHT GEBOUWDE AUTO HAD, BETEKENT NIET DAT IK GEEN COMMENTAAR OP DE KWALITEIT VAN ANDERE AUTO’S MAG HEBBEN!
Omdat jij Mopar heet mag je volgens je eigen redenatie vanaf nu dus niets meer zeggen over alles wat niet uit de VS komt. Mij best kerel!
@PeugeotGTI: zozo gevoelige snaar geraakt….ach jongen toch…ik heb zelf ook een oude volvo 960 dus volgens jouw redenatie ik heb wel degelijk recht van spreken. Dat jij een beetje gefrustreerd raakt van die franse rommel is begrijpelijk, maar dat kan je ook uitleggen zonder het gebruik van caps lock ok :)
@mopar:
Trouwens, de 300C die je als avatar gebruikt is eigenlijk een Mercedes. Was toen al verouderde techniek (W210) en nog steeds de enige Amerikaan die hier redelijk verkocht omdat het de minst slechte auto was die in de States gebouwd werd . . . . .
@PeugeotGTI: als we het over non argumenten hebben….ik ga er niet eens meer op in. Tupperware heeft zn oorsprong zowat te danken aan de interieurs van Peugeot dus weet niet waar jij over loopt ze zemelen maar die 300C van me is in elk opzicht beter dan die 960…
@mopar:
Op zich heb je gelijk, alleen staat Peugeot de laatste jaren juist bekend om de schitterende en hoogwaardige interieurs. De Amerikanen zijn nog maar net begonnen aan de inhaalslag en komen nog steeds niet in de buurt van de gevestigde orde…
Ik ben wel blij voor je dat je “moderne” 300C een vooruitgang blijkt te zijn t.o.v. een oude Volvo. Ga je ‘m echter vergelijken met bijvoorbeeld een Mercedes E-klasse, Audi A6, Lexus IS of zelfs een Citroën C5 of Alfa Romeo 159, dan valt je semi-Amerikaanse auto toch hard door de mand als het op bouwkwaliteit aankomt.
@PeugeotGTI:

of anders bij 50 jaar oude Amerikanen .. of ouder ..
Avatar van garp
garp via iPad app
22-06-2012 om 17:14
4
En woont u in België, dan zijn beide wagens 50.000 euro goedkoper. Want het milieu in Nederland is heel gevoelig voor CO2 (/sarcasm).
Voor datzelfde geld kan je een ML63 Amg kopen….
Dan is de keuze rap gemaakt eigenlijk…
@Dimglor: Nahhh vanaf 154000,- en dat is voordat je met opties begint te klooien. Die Jeep is sowieso full options. Daarbij kost de Jeep in de US 55k in eu. Daar halen en importeren ben je nog goedkoper uit.
@E34M5Touring: De Jeep is ook al 150 mille.. Dus zoveel verschil zit er niet echt tussen… Inderdaad.. als je alle opties telt dan zal de Mercedes wel een stuk duurder zijn… Maar ik denk dat het allround ook wel een betere wagen is…
@Dimglor: Tuurlijk is het een andere klass qua afwerking. Helaas komt deze prijs gewoon door de CO regels. In de US kost ie een derde (61k dollars/55k euro’s) dan is het ineens geen vergelijk meer met een X5M of AMG Merc. Zoveel pk’s voor dat geld in zo’n auto met die uitrusting….. Zijn er niet veel hoor.
@E34M5Touring: Ja juist.. In Nederland hebben jullie nog die zware CO2 tax…
Was ik even vergeten ;-)
Heb je in België nog niet in die mate… ;-)
Dan is het inderdaad wel “de beste keus”…
Alhoewel ik het concept van een sportieve jeep (Jeep SRT8, ML63 Amg, X5M, Q7 V12,…) nog altijd niet versta…
Als je iets sportiefs wilt, dan koop je gewoon geen jeep… maar da’s mijn mening ;-)
Zeker de Jeep. Halen, inrijden, en naar hennessey ermee. 800pk!!! Dan haalt ie die 300 ook wel.
Doe mij maar beide, als ik echt moet kiezen neem ik de Jeep, daar krijg ik toch wat meer het SUV-gevoel.
Doe mij maar de Infiniti. Wat een prachtbak!
Avatar van badsaying
badsaying via Android app
22-06-2012 om 19:38
0
doe mij de infinity dan maar
Infinity zal wel lichter zijn en meer dynamischer zo te zien. En met 420 pk naar de 300 zeulen is best stoer.
@The360box: Dat komt omdat Infinity een audio merk is. InfinitI is een automerk.
@E34M5Touring: En het zelf ook nog vaut schrijven…
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!