• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hielp Mercedes Ferrari om dichterbij te komen in de F1?

Auteur: jaapiyo, gepost 11 september 2016 om 12:36 – 25 Reacties

Fezza-Merc


Volgens een kleine 85-jarige eindbaas wel…

Onlangs namen Formule 1-eindbaas Bernie Ecclestone en Mercedes AMG Petronas-eindbaas Toto ‘I’ll be back’ Wolff plaats aan de tafel van Formula1.com voor een vraaggesprek. In dat gesprek kwam een opvallende opmerking van de oude Bernard voorbij op de vraag waarom 2016 niet is uitgemond in een epische strijd tussen Mercedes en Ferrari zoals vooraf gehoopt en verwacht was.

Bernie claimt namelijk dat het Mercedes team Ferrari heeft geholpen om sneller te worden. Hij voegt er echter aan toe dat ze helaas niet genoeg geholpen hebben, waardoor het gat tussen de twee teams alsnog ontzettend groot is. Zo groot zelfs dat Ferrari in de afgelopen dagen aangekondigd heeft zich niet langer te richten op het verslaan van Mercedes, maar het doel heeft bijgesteld tot Red Bull achter zich houden in het constructeurs kampioenschap.

Toto ontkent de suggestie natuurlijk in alle toonaarden. En niemand uit het Ferrari-kamp zal iets dergelijks natuurlijk ooit toegeven over de nationale trots uit angst wakker te worden naast een paardenkop. Maar waarom zegt Bernie dit dan? Oké de man zegt wel eens vaker gekke dingen om te shockeren, maar je moet het ook nog maar verzinnen. Tenzij het niet verzonnen is.

Het blijft de Formule 1 namelijk, dus alles is mogelijk. Feit is dat toen de eerste races van 2014 achter de rug waren het pijnlijk duidelijk werd dat Mercedes de beste krachtbron had. En die was niet een beetje beter, maar véél beter. Nou was het in het verleden altijd al zo dat op elk gegeven moment één motorenfabrikant het het beste voor elkaar had. Ford bijvoorbeeld met de DFV8, Honda met de laatste turbo-blokken en BMW met de atmosferische V10. Echter, in die tijd was ongebreidelde competitie tussen de motorenbouwers nog toegestaan. Een achterstand op motorisch vlak was ‘eerlijk’ omdat je gewoon je huiswerk niet goed genoeg gedaan had als fabrikant en er was niemand die je tegenhield om je leven te beteren.

Inmiddels is dat laatste deel van het verhaal al een aantal jaren anders. Uit het oogpunt van kostenbesparing kregen we de engine-freeze. Een ijskoud concept dat vanaf moment één gedoemd was langzaam te ontdooien. Dat gaat ook gebeuren, deels volgend jaar al. Je kan nou eenmaal niet verwachten van grote fabrikanten als Renault, Ferrari en Honda dat ze jarenlang achter Mercedes aan hobbelen omdat ze op één gegeven moment net even de boot gemist hebben. Dat is dodelijk voor hun merkwaarde. Plus op de langere termijn zou elk klantenteam opteren voor de dominante krachtbron, waardoor in theorie de andere fabrieksteams machteloos nog verder terugvallen, totdat ze hun biezen pakken.

En daarmee vormt de enorme dominantie van Mercedes ook een probleem voor Mercedes. Elk voordeel heeft (heb) zijn nadeel. Ze wisten vanaf het eerste moment dat de andere partijen zouden gaan morrelen aan de superioriteit van hun supermotor. Dan is het slechts een kwestie van tijd voordat ze hun zin kregen, immers heb je wel iemand nodig om te verslaan om eerste te worden. Als iedereen dreigt te kappen met de F1 dan zijn die tegenstanders er misschien niet meer.

Het zou Mercedes dus niet zo heel slecht uitkomen dat andere teams ook een keer dik winnen. Zoals in Singapore vorige jaar. Niet voor niks verklaart Toto na elke race die zijn team dik wint dat het allemaal moeilijker was dan het eruit zag, dat ze problemen hadden met Rosberg’s drinkfles en Hamilton’s oorbellen, dat de wind uit alle richtingen woei, et cetera. Racing driver excuses, alleen dan voor de winnaar.

In het verlengde hiervan is het ook wel oké voor de Silberpfeilen als Ferrari tweede wordt en niet om de oren gereden wordt door Williams, Force India en Manor. Geef die Italianen hier en daar een paar kruimels en sleep stiekem zes kampioenschappen in de wacht in drie jaar. Is wat hulp geven aan de rode brigade dan nog steeds zo vergezocht?

Well played, Toto. Well played.

Image-Credit: ThePitCrewOnline via Twitter

Ook interessant!

  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!
  • Charles Leclerc beroofd van peperduur horloge
    Het is wéér feest bij team Ferrari
  • Drama voor Formule E
    Drama voor Formule E: Mercedes stopt officieel

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

bernie-ecclestone, Ferrari, Formule 1, Mercedes, Racing, Toto Wolff

Vorig bericht: « Koop de Ferrari van Patty Brard
Volgend bericht: Man meldt defecte laadpaal aan gemeente, krijgt boete »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    11 september 2016 om 12:52

    Ferrari heeft de laatste 10 jaar vaker gedreigd heeft de Formule 1 te verlaten dan dat ze het kampioenschap hebben binnen gehengeld, dus mede daarom zullen de regels omtrent de motor-freeze wel weer geleidelijk worden los gelaten, maar hulp ontvangen van Mercedes? No way. De rel zou groter worden dan het spionageschandaal uit 2007. Als Renault of Honda deze vorm van competitievervalsing dan zwart op wit bewezen zouden krijgen, dan zouden ze subiet doen waar Ferrari mee dreigt: opstappen.

    Login om te reageren
  2. awesome zegt

    11 september 2016 om 12:53

    Niet alleen het dreigen met stoppen van andere teams is een reden.
    Wat denk je van de air-time die ze krijgen? Die is zwaar beperkt, omdat ze niet mee doen in de gevechten.

    Je ziet een Mercedes bij de start, een paar keer tussendoor omdat het moet, en bij de finish….

    Login om te reageren
  3. Nerekop zegt

    11 september 2016 om 12:56

    Lijkt me totale onzin. Aan de ene kant omdat een bedrijf als Mercedes simpelweg bedrijfsgeheimen in hun motortechniek en auto hebben zitten die ze nooit zullen prijsgeven aan de concurrentie die ook straatauto’s bouwt.

    Aan de andere kant, waarom dan alleen Ferrari helpen? En niet juist de klantenteams voor nog meer publiciteit.

    Bovendien is het nog steeds mogelijk om motoren te ontwikkelen dus dat punt gaat niet op.

    Ja, ik geloof best dat er meer gebeurt in F1 dan dat wij als simpele fans zien en weten. Maar ik vind deze, persoonlijk, niet heel geloofwaardig.

    Login om te reageren
  4. sel777 zegt

    11 september 2016 om 12:57

    Als je red bull achter je wil houden zul je er eerst voorbij moeten…

    Login om te reageren
    • superfries zegt

      11 september 2016 om 13:11

      @sel777: Heb je de afgelopen races wel gezien?

      Login om te reageren
      • sel777 zegt

        11 september 2016 om 13:21

        @superfries: zeker weten.. Geen red bull circuits, maar goed het blijft een feit dat Ferrari momenteel achter red bull staat in het constructeurskampioenschap..

        Login om te reageren
    • clarkson zegt

      11 september 2016 om 13:26

      @sel777: Johan is that you?

      Login om te reageren
  5. lotuselises2 zegt

    11 september 2016 om 13:00

    Wat ik sowieso niet begrijp is dat je tijdens de ontwikkeling van een auto er “op richt” om een bepaald team te verslaan. Dat Ferrari zijn pijlen nu richt op RBR ipv Mercedes slaat natuurlijk helemaal nergens op. Want als ze Mercedes kunnen verslaan, verslaan ze ook RBR, dus waarom dan niet dat als doel blijven stellen?

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      11 september 2016 om 13:28

      @lotuselises2: Zo gek is dat toch niet? Je moet toch een realistische doelstelling hebben. Renault kan ook wel als doel hebben de Mercedessen te verslaan, maar dan word het een grote teleurstelling. Dan kunnen ze toch beter als doel hebben om bijvoorbeeld te concurreren met Force India.

      Login om te reageren
      • lotuselises2 zegt

        11 september 2016 om 13:47

        @reistje: het lijkt mij dat je als doel hebt om een zo snel mogelijke auto te bouwen, en door je pijlen op een minder snelle concurrent te richten lijkt het net als je van plan bent minder goed je best te doen

        Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          11 september 2016 om 15:27

          @lotuselises2: wel is van beeldspraak gehoord? Iedereen ontwikkeld om uiteindelijk de beste te zijn, maar je richt je in eerste instantie op je voornaamste concurrent. Je zegt toch ook niet tegen je vriendin dat je werkt om een Mclaren P1 te kopen terwijl je nog geen enkele auto bezit? je spaart eerst voor die Ford fiesta, daarna die Focus, etc etc. en als je zwemt in het geld koop je wel die Mclaren.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 september 2016 om 14:36

      @lotuselises2: dat pijlen richten is natuurlijk ook maar journalisten nonsens. Elk team doet er alles aan om hun auto zo goed mogelijk te maken. Want alleen met die instelling kun je de beste worden. Maar daar vul je geen artikelen in kranten en op blogs mee.

      Login om te reageren
  6. tkoote zegt

    11 september 2016 om 13:01

    Dit zelfde verhaal heeft Ecclestone vorige maand verteld in Top Gear magazine. Geeft des te meer de huidige onkunde bij Ferrari aan.

    Login om te reageren
  7. trustmeiamanengineer zegt

    11 september 2016 om 13:23

    Bernie is gewoon een beetje dement. Bovendien is ‘even helpen’ er echt niet bij in de Formule 1. Tenzij Ferrari stiekem met een gedowntuned Mercedes blok rondrijdt…

    Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    11 september 2016 om 13:23

    Ik denk dat dit niet echt waarschijnlijk is. Voor MB is de suprematie natuurlijk geweldige marketing. Net als Audi die le mans jaren lang domineerde. Ik zou als MB denken: Who cares of mensen naar die wedstrijden kijken. Zolang ze maar weten dat wij alles winnen. Als de F1 op houdt te bestaan besteden ze het geld wel op een andere manier om hun auto’s aan te prijzen.

    Login om te reageren
  9. sracert zegt

    11 september 2016 om 15:47

    Wat een onzin verhaal. En ook nog de V-10 van Renault niet noemen maar wel van BMW?, wat een misser. Roze bril op en weer af

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      11 september 2016 om 18:33

      @sracert: http://www.autojunk.nl/2016/07/bmw-v10-geluid

      Login om te reageren
      • sracert zegt

        11 september 2016 om 18:37

        @jaapiyo: https://www.youtube.com/watch?v=H5DvsxcN02g

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          11 september 2016 om 21:05

          @sracert: ah, ik dacht dat je de v10 uit de 90s bedoelde van Williams en later ook Benetton. Die had er wel tussen gemogen. Maar in het tijdperk van deze motoren werd algemeen geaccepteerd dat de Bimmer de beste was. Ondanks dat ze er geen kampioen mee werden. Maar RSC en One Pablo wonnen wel races in Hockenheim, Maleisië en Monza en dergelijke. Banen waar de pure powah het verschil maakt. De Renault had vooral goede mechanische grip en aero. In ’03 en ’04 wonnen respectievelijk nando en Trulli daarmee in Hongarije en Monaco. Beetje waar Red Bull het nu ook van moet hebben. Daar kunnen ze de powah van de anderen compenseren.

          Login om te reageren
          • sracert zegt

            11 september 2016 om 22:19

            @jaapiyo: die van Williams en Bennetton had er ook wel tussen mogen staan, de V10 van Renault en later Met Alonso 2x WM was nat

            Login om te reageren
            • sracert zegt

              11 september 2016 om 22:21

              @sracert: natuurlijk een doorontwikkeling daarvan. Puur vermogen is niet alleen afdoende om races te winnen. de motor moet veel meer kunnen zoals je vast wel weet. Vandaar dat ik als ik naar de feiten terug kijk de Renault de beste motor was in het beste chassis. Later wederom met de V8 in de Redbull Vettel 4xWM.

              Login om te reageren
            • jaapiyo zegt

              11 september 2016 om 22:46

              @sracert: tweede keer was al met een vacht voor ALO.

              Login om te reageren
              • sracert zegt

                11 september 2016 om 22:54

                @jaapiyo: V-10 -/- 2 = V8 weer zo’n goede motor. jouw punt…vooruit dan

  10. sezz zegt

    11 september 2016 om 19:08

    Dominantie van een team of beter één motorenleverancier is van alle tijden Honda, Renault maar ook Ferrari heersten voorheen zoals nu Mercedes. En klagen daarover of dreigen met vertrek eveneens.

    Login om te reageren
  11. sracert zegt

    11 september 2016 om 22:22

    Dat wil niet zeggen dat de BMW V10 een matige motor was alleen niet goed genoeg.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North