• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe Bugatti een 660cc Suzuki-sportwagentje ontwikkelde

Auteur: Dizono, gepost 8 augustus 2016 om 08:02 – 14 Reacties

Suzuki Espresso


Begin je week goed met een gezonde dosis Espresso.

Bugatti, een roemrucht merk dat vooral voor de Tweede Wereldoorlog faam maakt met haar race- en sportwagens. Na de oorlog heeft het merk moeite om voldoende klanten voor haar dure auto’s te vinden en in 1952 moet het bedrijf haar Franse porten sluiten. In 1987 is Bugatti terug, maar enkel in naam. De Italiaanse ondernemer Romano Artioli koopt de beroemde naam en bijbehorend logo en stampt in Campogalliano, Italië, een gloednieuwe fabriek uit de grond. Vanaf de A22 tussen Mandova en Modena kun je het complex nog altijd zien liggen. In 1995 komt er helaas een einde aan het avontuur van Artioli en komt Bugatti in handen van Volkswagen.

Toch is de EB110 niet de enige auto die tussen de muren van de Italiaanse fabriek wordt ontwikkeld. Het Spaanse Motor.es sprak de Artioli over Project Espresso, de ontwikkeling van een sportwagen voor… Suzuki! En dan geen image builder met de 3.5-liter Quad-turbo V12 uit de EB110, maar met een 660cc driepittertje.

Bugatti EB110
Het finale prototype van de EB110 voor de fabriek in Campogalliano in 1991

Iedereen met verstand van koffie én auto’s weet waar dit heen moet gaan: de Cappuccino. Dit kleine sportwagentje bouwde Suzuki enkel voor de Japanse markt en voldeet aan de eisen voor een Kei-car. Lengte onder de 3,3 meter, breedte minder dan 1.4 meter en met een motor niet groter dan 660cc. Nu houden ze niet alleen in Japan van kleine sportwagentjes, tot in de jaren ’70 bouwde met name Fiat, maar bijvoorbeeld ook Autobianchi, een heel arsenaal aan kleine sportwagentjes.

De Italiaanse importeur zag wel wat in de Cappuccino, maar helaas bleek de auto niet te voldoen aan lokale regelgeving. Nu wil het toeval dat die Italiaanse importeur Romano Artiolio heette en zijn eigen autofabriek had. En dus ging hij aan de slag met een sportwagentje voor Suzuki, dat zowel aan de Kei- als de Italiaanse regelgeving zou voldoen.

Daar waar de Cappuccino een soort mini-Viper was, moest deze Espresso een mini-EB110 worden. Of een tegenhanger voor de Autozam AZ-1 zo u wilt. Daarvoor verhuisde de driepitter naar achteren en kreeg de auto de looks van een heuse supercar. Dankzij verwijderbare panelen was de auto om te toveren van coupé tot targa en/of een soort pickup.

Suzuki Espresso

Modulaire auto’s hebben echter de nare eigenschap niet succesvol te zijn. Kijk maar naar de MAX Roadster. De Espresso verging het zo mogelijk nog minder, want meerdere exemplaren werden er nooit gebouwd. De Japanners zagen simpelweg geen heil in het project. Te duur, te moeilijk. Zonde, want de auto was misschien wel een groter kunststukje dan de EB110. Niet alleen moest al die techniek in een auto van 3,3 meter gepast worden, ook was de coupé met 650 kilo nog lichter dan de toch al niet zware Cappuccino (725 kg). Overigens was het de bedoeling dat de auto voor de Europese markt 1.55 meter breed zou zijn, daar waar de Japanse versie 1.395 cm zou meten in de breedte. Een trucje dat Suzuki later nog wel zou uithalen met de Wagon R en Wagon R+.

Helemaal verspilde moeite was project Espresso niet. In 1993 koopt Artioli namelijk ook Lotus van General Motors. Hier laat hij een -zij het iets grotere- sportwagen ontwikkelen volgens een vergelijkbaar principe. De auto wordt zelfs vernoemd naar Elisa, de kleindochter van Artioli. Helaas moet de Italiaan Lotus gedwongen verkopen aan Proton, om zijn door het faillissement van Bugatti opgelopen schulden te vereffenen.

Alle foto’s check je op Motor.es.

Ook interessant!

  • Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
    Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
  • Bugatti van Schumacher
    Bugatti van Schumacher totall loss door vloed
  • Nederlander koopt Bugatti EB110 voor €2,2 miljoen
  • Bugatti wielen
    Bugatti wielen voor een schijntje te koop

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, cappuccino, eb110, kei-car, Suzuki

Vorig bericht: « Een Rolls-Royce van carbon is zinloos en ontzettend duur
Volgend bericht: Herken jij de drie donoren van deze Nederlandse cabrio? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Arnoud zegt

    8 augustus 2016 om 08:15

    De Datsun 100A Cherry is ook zo’n leuk ding. Hoewel niet-kei.

    En er staat een klein foutje in het artikel. De toch al niet lichte Cappuccino moet natuurlijk toch al niet zwaar zijn. Het is nog vroeg op de maandagochtend. Het zij je vergeven. ;-)

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      8 augustus 2016 om 08:18

      @Original_Arnoud: ik heb aan één espresso niet voldoende, blijkbaar. Thanks!

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    8 augustus 2016 om 08:18

    Altijd leuk dit soort verhalen. Nooit gehoord van deze auto’s+

    Login om te reageren
  3. Gulli zegt

    8 augustus 2016 om 08:53

    Nooit geweten dat de Lotus Elise zo is begonnen. Ik dacht dat het gewoon de logische opvolger was van de Elan!

    Login om te reageren
  4. draadloos zegt

    8 augustus 2016 om 08:55

    Lijkt wel wat op de ouder gsx100?

    Login om te reageren
    • draadloos zegt

      8 augustus 2016 om 08:56

      @draadloos: sc100 bedoel ik

      Login om te reageren
  5. hooismans zegt

    8 augustus 2016 om 09:07

    Ja kan een rondleiding krijgen in die oude fabriek

    Login om te reageren
  6. raymondvaneck zegt

    8 augustus 2016 om 09:39

    Haha zo’n sc gx100 coupe was mijn eerste autootje. Erg veel lol van gehad en bekijks!

    Login om te reageren
  7. pinut187 zegt

    8 augustus 2016 om 09:48

    Dat was wel een leuk autootje geweest, jammer.

    Login om te reageren
  8. JamesBond007 zegt

    8 augustus 2016 om 10:20

    Leuk dit!!! Vond het altijd leuk om in Granturismo dit soort autotjes te ontdekken. Die namen zijn altijd zo leuk

    Login om te reageren
  9. Edge zegt

    8 augustus 2016 om 11:56

    Staat die vent nou op de armsteunen van zijn bureaustoel of lijkt dat maar zo?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      8 augustus 2016 om 12:26

      @Edge: jep, om de schaal van de 1:1 tekening weer te geven!

      Login om te reageren
  10. vsp3c zegt

    8 augustus 2016 om 12:28

    Mooi artikel, Ik zag laatst nog de Autozam AZ-1 staan prachtige kei car met gullwings en al :)

    Login om te reageren
  11. ralfast zegt

    8 augustus 2016 om 23:08

    Die Artoli verdient een standbeeld! Wat een topspul heeft die man de wereld geschonken…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North