• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: Bugatti EB110 of Cizetta V16T

Auteur: willeme, gepost 4 mei 2016 om 20:04 – 51 Reacties

Bugatti v Cizeta


Iedereen en @Dizono willen een Ferrari F40. Maar welke van deze twee alternatieven is het gaafst?

Eind jaren 80 kwam Ferrari met de F40. In tegenstelling tot de F50, Enzo en LaFerrari was dit gewoon een productiemodel. Tijdens deze periode waren er veel fabrikanten die de F40 wilden verslaan. Vele kwamen en gingen, maar de F40 bleef favoriet vanwege de prestaties en sensaties. Nu willen wij graag een podium geven aan de twee alternatieven die misschien wel gaver waren. Hieronder een overzicht om te zien hoe de verhoudingen zijn:

Bugatti EB110Cizetta V16T
Motor:3.5 V12 60v, quad turbo6.0 V16 64v, atmosferisch
Max. vermogen:560 pk bij 8.000 tpm542 pk bij 8.000 tpm
Max. trekkracht:618 Nm bij 4.750 tpm542 Nm bij 6.000 tpm
Leeggewicht:1.618 Kg1.705 Kg
Transmissie:Handgeschakelde zesbak, vierwielaandrijvingHandgeschakelde vijfbak, achterwielaandrijving
0-100 km/u:4,5 seconden4,5 seconden
Topsnelheid:342 km/u328 km/u

Bugatti EB110 GT:
Romano Artioli was een succesvol Ferrari dealer en Suzuki importeur. Eind jaren ’80 verschaft hij de merkrechten van Bugatti. Zijn eerste wapenfeit is de EB110, deze auto wordt geïntroduceerd op de dag dat Ettore Bugatti precies 110 jaar daarvoor geboren is. Zijn tweede wapenfeit is het kopen van Lotus. Onder zijn bewind komt het Britse merk met een kleine sportwagen, de Elise, welke is vernoemd naar zijn kleindochter.

Bugatti

De EB110 was een technologisch hoogstandje. Niet alleen de prestaties waren bijzonder, maar de verfijning was dat ook. De EB110 wordt geroemd door de pers en lijkt een gouden toekomst tegemoet te gaan. Echter, een financiële crisis zorgt voor een enorme daling in de vraag naar supercars. Daarbij kwam McLaren met de alles overtreffende F1. Uiteindelijk zijn er 139 (SS mee gerekend) van gebouwd. Later zou de auto nog reïncarneren als Edonis (waarschijnlijk 6), Dauer (13 stuks) en zelfs Brabus heeft zich er mee bemoeid

EB110 GT

Cizetta V16T:
Niet veel kilometers verderop gebeurd er rond dezelfde tijd hetzelfde. Designer Claudio Zampoli, muzikant Giorgio Moroder en wat ex-werknemers van Lamborghini beginnen aan een zeer ambitieus plan. De Cizetta V16T had een motor welke bestond uit twee flat-plane V8’s uit de Lambo Urracco. Het blok was in overdwars (!) geplaatst wat mede verantwoordelijk is voor de enorme breedte. Het ontwerp was ook een leuke: dit was het Marcelo Gandini design voor de opvolger van de Countach. Chrysler had Lamborghini net overgenomen en vond het veels te gewaagd, waardoor zij verder gingen met een afgezwakt design (wat later de Diablo zou worden). Zampoli veranderde de achterkant lichtjes en klaar was de V16T. Moroder was niet alleen verantwoordelijk voor de muziek uit de film ‘Scarface’, maar ook het ontwerp van het logo. En waarschijnlijk het storten van de nodige duizenden lire’s.

Cizeta

Voordat de productie begon stapte de muziekpionier uit het project en werd zijn naam verwijderd. Uiteindelijk werd het niet echt een groot succes. Ook de Cizeta V16T zou incarneren. Na het faillisement vertok Zampoli naar de VS, om daar een garage te openen gespecialiseerd in onderhoud van exotische sportwagens. Maar als je voldoende geld meeneemt, wilt hij nog een V16 voor je bouwen. Tot op heden is dat drie keer gebeurd: 2 coupe’s en één roadster, Venice TTJ Spyder genaamd.

V16T

Dan is het nu aan jullie: welke van de twee F40 alternatieven heeft jullie voorkeur en waarom?

Ook interessant!

  • Bugatti van Schumacher
    Bugatti van Schumacher totall loss door vloed
  • Nederlander koopt Bugatti EB110 voor €2,2 miljoen
  • Bugatti wielen
    Bugatti wielen voor een schijntje te koop
  • Vergeten raceauto: de Bugatti EB110 Sport Competizione

Nieuwste artikelen

  • Vergeet F1, er komt een goede racefilm aan met Tom Cruise
  • Tesla Robotaxi evenement wordt gigantische sof
  • Chinese super-EV blijkt afschrijvingskanon
  • Video: Auto ramt gebouw, rijdt weer weg
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, eb110, eb110-gt, kies-maar, v16

Vorig bericht: « Clarkson: ‘Top Gear geen zak aan als we waren gebleven’
Volgend bericht: Het verhaal achter deze vergeten Aston Martin DBS »

Lees Interacties

Reacties

  1. baklava zegt

    4 mei 2016 om 20:05

    Hoe gaaf die v16 ook is, geef mij de Bugatti maar.

    Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      4 mei 2016 om 20:21

      Heb t artikel niet eens gelezen.. Voor mij hier maar 1 keuze. De laatste echte Bugatti. Graag in deze kleur blauw als SS(super sport) uitvoering graag.

      Login om te reageren
      • Ozan zegt

        4 mei 2016 om 21:16

        @tvr1974: als je het er toch tussen haakjes achter typt, waarom dan uberhaupt de afkorting gebruiken?

        Login om te reageren
        • DennisS65B40 zegt

          4 mei 2016 om 21:52

          @ozan: 4 mei en hij wilt geen verwijzingen naar nazi Duitsland maken.

          Login om te reageren
          • Ozan zegt

            4 mei 2016 om 23:06

            @audir8v10: maar laat de afkorting dan gewoon weg?

            Login om te reageren
            • DennisS65B40 zegt

              4 mei 2016 om 23:15

              @ozan: aandachtstrekker joh net een Damschreeuwer

              Login om te reageren
            • wimbraber zegt

              5 mei 2016 om 00:46

              @ozan: niet te moeilijk hoor ozan

              Login om te reageren
    • aquila2003 zegt

      5 mei 2016 om 09:58

      @baklava: dat is precies wat ik dacht :)

      Login om te reageren
  2. horza zegt

    4 mei 2016 om 20:08

    Bugatti EB110 voor mij alsjeblieft…

    Login om te reageren
  3. toyotafortuner zegt

    4 mei 2016 om 20:09

    Eh… Welke van de 2 ik het minst snel om een boom vouw.

    Login om te reageren
  4. suheyl zegt

    4 mei 2016 om 20:10

    Geen twijfel mogelijk, de EB110!

    Login om te reageren
  5. redneckdarian zegt

    4 mei 2016 om 20:14

    No doubt de Cizetta.

    Omdat V16

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      4 mei 2016 om 20:51

      @redneckdarian: eigenlijk zijn het 2 V8’en met de bak ertussen. Maar Who cares, 16 cilinders ftw :D

      Login om te reageren
      • klaasjevaak zegt

        5 mei 2016 om 00:21

        @dondeboer: dat wist ik dus niet.. Thanks voor de info. Is dus geen V16 maar een twin V8. Maakt het toch iets minder bijzonder, alhoewel… Anyhow svp de EB 110 voor mij.

        Login om te reageren
        • mrwheely zegt

          6 mei 2016 om 04:43

          @klaasjevaak: geen twin V8 maar een W16

          Login om te reageren
  6. torsen zegt

    4 mei 2016 om 20:14

    EB 110 graag. Als er lamellen en klapkoplampen op zitten dan liever een Testarossa.

    Login om te reageren
  7. biohazardracer zegt

    4 mei 2016 om 20:14

    De Bugg hoe dan ook!

    Login om te reageren
  8. murica zegt

    4 mei 2016 om 20:15

    De Bugatti natuurlijk!

    Login om te reageren
  9. talladega zegt

    4 mei 2016 om 20:15

    de EB110 zal altijd mijn voorkeur hebben, niet omdat ik hem nu zo mooi vind naast de door Gandini ontworpen Cizeta.
    Nee, ik kies voor de EB110 omdat het zo’n mooi stukje techniek is in een redelijk compacte behuizing en omdat ik weet hoe fantastisch hij kan klinken.
    De EB110 is alles wat zijn lompe “opvolger” niet is, een frêle Française waarmee het goed spelen is.

    Login om te reageren
    • Forza zegt

      4 mei 2016 om 20:47

      @talladega: technisch gezien is de EB110 Italiaans, want in eigendom van een Italiaan, aldaar gebouwd, etc. Maar je keus is de juiste :)

      Login om te reageren
    • Rob zegt

      4 mei 2016 om 21:14

      @talladega:
      Volgens mij is maar bijzonder weinig Frans aan de EB110..

      Login om te reageren
    • v60polestar zegt

      5 mei 2016 om 20:27

      @talladega: de Veyron in (vinden de meesten) ook niet heel mooi en heeft ook een mooie techniek dus hzo is deze dan alles wat zijn opvolger niet is??

      Login om te reageren
  10. benzinehoofd zegt

    4 mei 2016 om 20:15

    Cizeta!

    Login om te reageren
    • benzinehoofd zegt

      4 mei 2016 om 20:16

      @benzinehoofd: Bugatti is overrated imho

      Login om te reageren
  11. dalondo zegt

    4 mei 2016 om 20:16

    Cizeta voor mij!

    Login om te reageren
  12. rufctr01 zegt

    4 mei 2016 om 20:16

    De EB110!

    Login om te reageren
  13. Justawheelchairguy zegt

    4 mei 2016 om 20:18

    Nobrainer dit, EB110 anytime!

    Login om te reageren
  14. denniss00 zegt

    4 mei 2016 om 20:18

    De Bugatti, omdat t een echte klassieker is. De Cizeta is gewoon een namaak-Diablo…

    Login om te reageren
    • Rick-dos zegt

      4 mei 2016 om 20:23

      @denniss00: Kleine correctie. Feitelijk is de Cizeta de originele Diablo. Dit design van Gandini lag al op tafel bij Lambo. Dit werd echter te hoekig bevonden door Chrysler en werd met wat rondere vormen opnieuw ontworpen. Dus feitelijk is de Diablo een namaak Cizeta.

      Login om te reageren
  15. Rick-dos zegt

    4 mei 2016 om 20:18

    Ik zou voor de Bugatti gaan. Vervolgens deze verkopen en een F40 kopen….

    Login om te reageren
  16. kilum zegt

    4 mei 2016 om 20:24

    Vrij ademende V16 RWD en handbak tegen een quad turbo-geblazen V12 met AWD.

    Ai, Ai, Ai, Gek genoeg vind ik het een lastige keuze. Ik denk toch de EB110 omdat ik hem ietsjes mooier vind. Daarnaast rij ik mezelf er waarschijnlijk minder snel in dood dan de Cizeta.

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    4 mei 2016 om 20:26

    EB110 natuurlijk! Geniaal gaaf ding!

    Login om te reageren
  18. reactief zegt

    4 mei 2016 om 20:36

    Voor mij is deze ook altijd gelinkt aan die gestoorde supercar periode:

    En dat is dan ook meteen mijn favoriet!

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      4 mei 2016 om 20:36

      @reactief: hmm… foto werkte niet…

      http://oldconceptcars.com/wp-content/uploads/Vector_W2_Twin_Turbo_1980_06.jpg

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        4 mei 2016 om 21:00

        @reactief: ik vond hem vroeger erg gaaf, nu vind ik dat de auto qua design niet klopt. Niet echt mooi meer, hopeloos verouderd. Dan doen de 959, F40 en EB110 het beter!

        Login om te reageren
      • rikkon zegt

        4 mei 2016 om 22:52

        @reactief: De enige US-supercar!

        Login om te reageren
  19. Forza zegt

    4 mei 2016 om 20:49

    EB110. Hands down. Waarom zou je hierover moeten nadenken?

    Login om te reageren
  20. danmar zegt

    4 mei 2016 om 20:57

    De Bugatti EB110, maar dan vooral omdat de buitenspiegels me doen denken aan de Ferrari 288 GTO.

    Login om te reageren
  21. sracert zegt

    4 mei 2016 om 21:01

    V16T levensgevaarlijk incl. geluid.

    Login om te reageren
  22. robbie123 zegt

    4 mei 2016 om 21:02

    Cizeta opgebouwd met twee Lamborghini Urraco blokken. Ik heb een keer één Lamborghini Urraco gehad en dat was zo’n slechte wagen……..En dat maal twee! Ik ben nog steeds een groot Lambo fan, maar kies nu voor de Bugatti. (en die is ook zeker niet foutloos!)

    Login om te reageren
  23. banaan7 zegt

    4 mei 2016 om 21:17

    Cizetta ziet er beter uit.
    Bugatti heeft meer power en dus beter!!
    Geef mij de bugatti maar.

    Login om te reageren
  24. allesmetturbo zegt

    4 mei 2016 om 21:43

    Iemand van AB zin in een artikeltje over de Venturi GT 400? Altijd stiekem een van de gaafste auto’s ooit gevonden. (Na de F40).

    OT:
    De Bugatti! Omdat turbo!

    Login om te reageren
  25. stradale888 zegt

    4 mei 2016 om 21:57

    @ willeme: jeugdsentiment deze twee supercars. Ik vond de Diablo destijds en nu mooier dan de Cizeta (1 t dus), maar het feit dat dit het ontwerp is zoals Gandini het bedoeld had is natuurlijk gaaf. Net als een V16 overigens. De Bugatti is even uniek met die vier turbo’s op een V12. Het ontwerp van de voorkant vind ik echter niet zo geslaagd. Wel oneindig veel beter dan wat VAG ervan gebakken heeft trouwens.

    Kortom, moeilijke keuze. Dan toch de Bugatti maar als de best ontwikkelde van de twee.

    Login om te reageren
  26. dwersbongel zegt

    4 mei 2016 om 22:03

    Wat doe je mij aan Willem! Zo’n lastige keuze terwijl ik lig bij te komen van een (kleine) operatie. Wel lekker leesvoor btw :)

    Oja, de V16, gewoon net iets meer bijzonder imho.

    Login om te reageren
  27. PeugeotGTI zegt

    4 mei 2016 om 22:13

    Ik ben altijd gefascineerd geweest door die Bugatti. Vroegâh was dat echt een bizar ding, met 4 (!!) turbo’s en 560 pk. Maar die neus heh… Toch de Bugatti, ondanks de V16.

    Login om te reageren
  28. alfablog zegt

    4 mei 2016 om 22:17

    Kwam een EB110 tegen bij de Maserati-dealer die m onderhoudt. Destijds altijd wat verblind geweest door Italiaans spul, maar nu live, wat een indrukwekkende auto.

    Login om te reageren
  29. vondudenstein zegt

    4 mei 2016 om 22:19

    Wauw een keer geen artikel over de Veyron op autoblog… Dat is serieus nieuws.

    Login om te reageren
  30. rd1991 zegt

    4 mei 2016 om 23:00

    Ik zou voor de Cizeta Moroder gaan. Wat een ontzettend gaaf ding, daarbij vind ik de EB110SS helaas niet zo mooi als ik telkens zou hopen (al doen gele koplampen en zwarte kentekenplaten, old skool Frans wellicht een hele boel)… wel een in het blauw dan. Maar de V16T is toch altijd een speciaaltje geweest en zelfs de Bugatti lijkt nog wat gewoontjes vergeleken daarbij.

    Login om te reageren
  31. thowmas97 zegt

    5 mei 2016 om 01:50

    De Cizeta. Want twee keer zoveel klapkoplampen als m’n Volvo. En hij is wit op de coverfoto

    Login om te reageren
  32. pinut187 zegt

    5 mei 2016 om 15:03

    Niet zo moeilijke keuze: Bugatti natuurlijk!

    Login om te reageren
  33. cossiekiller zegt

    6 mei 2016 om 14:56

    Bugatti in SS versie in dit prachtige blauw. No brainer…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North