Lancia is nu echt dood [updated]

Auteur: , 37 Reacties

Gisteravond kregen we een vloedgolf aan plannen van Fiat Chrysler en paradepaardjes Alfa en Maserati over ons heen, maar is je ook opgevallen welk merk tussen alle slides schitterde in afwezigheid? Juist, Lancia.

Wellicht is het mosterd na de maaltijd, iedereen met een beetje verstand in zijn paasei wist al wel dat de positie van Lancia na de laatste goedkope rebadgepoging ten dode was opgeschreven. Verkoop Chrysler gewoon als Chrysler, of trek het merk terug, maar kom niet met een halfbakken tussenoplossing. Na een paar jaar aanmodderen en gemiste targets lijkt dit besef nu ook in Turijn te zijn doorgedrongen.

Terwijl Fiat Nederland de kritiekloze bevriende media bij wijze van damage control nog krampachtig sprookjes voerde ‘dat het echt allemaal niet waar is dat Lancia al onder de grond ligt hoor, heus niet’, was het voor mensen zonder roze bril wel duidelijk: er worden nog een paar Ypsilons in Italië verkocht, en daarmee basta. Op zich is dit helemaal geen slecht idee, je moet je geld niet op alle 8 de paarden in een race zetten, maar voor de verstokte Lancia-fan is het toch een dreun.

Dit betekent dat we een eventuele nieuwe Delta of een Thema Coupe op de buik kunnnen schrijven, en moeten blijven dwepen met het verleden. Een toekomst is er niet.

In ander nieuws: Sergio Marchionne blijft minimaal tot 2018 als CEO verbonden aan het concern. In dat jaar moet dochtermerk Jeep naar een dubbele omvang ten opzichte van nu zijn gegroeid. Dit moet gerealiseerd worden door productie in China en Brazilië. En nu niet gaan zeuren over gebrekkige bouwkwaliteit, de zuip-Yanks waren nou niet bepaald een lichtend voorbeeld.

Foto: Schaalmodel Lancia Aurelia B51 2-deurs lijkwagen

UPDATE: uit de presentatie van FCA, Lancia wordt een Italy-driven brand, Wat dat mag betekenen weten we niet, maar waarschijnlijk zal het merk alleen nog in thuisland Italië verkocht gaan worden (bron, pg 14)

Bottom of the food chain



37 reacties

Dat was toch al bekend? Lancia houdt het bij de Ypsilon en dan ook nog eens alleen voor Italië.

Jammer, dat wel. Want als Alfa (weer) het sportieve merk moet worden, had Lancia het luxemerk kunnen zijn (of liever: blijven).
Als gezegd, de propagandamachine van Fiat heet het tot op de dag van vandaag altijd ontkend.
@Lustigson @sir_smokalot: Hetgeen me meteen op de misplaatstheid van het woord ‘officieel’ in de titel wees. Heb dit er maar tussenuit geknipt
En toch vind ik de huidige modellen lang niet slecht.
Thema is gewoon mooi, Delta is ontzettend fraai, Ypsilon is een geinig stadswagentje en de Voyager is een ruimtewonder. Flavia laat ik maar even buiten beschouwing ;-)

Ja, het zijn omgekatte Fiats en Chryslers, maar dat hoeft toch niet per definitie slecht te zijn? Volkwagen bewijst het tegendeel.
@Rob: Je moet toch toegeven dat het Lancia onwaardige modellen zijn, Lancia heeft toch een verleden van stijlvolle gracieuze modellen dan doet het toch pijn wanneer je met de Voyager aankomt zetten.
@toniominestrone: Precies. Ik denk wel dat als ze meer hun best gedaan hadden om de auto’s een eigen gezicht te geven, het misschien een groter succes was geweest. Het lag er nu te dik op dat het gewoon een Chrysler met een ander logo is en daar hoef je niet mee aan te komen bij de echte Lancia-fans.
@bastiaangt:
Je hoeft er inderdaad niet bij “echte Lancia-fans” mee aan te komen. Maar wel bij mensen die een comfortabele en luxe wagen formaatje olietanker willen.

En dat zijn meer mensen dan dat handjevol “echte Lancia-fans”…..
@toniominestrone:
Waarom is het Lancia onwaardig?
Je kunt simpelweg in je eentje niet overleven als fabrikant van massagoederen (want dat zijn personenauto’s nou eenmaal). Ik vind het daarom helemaal niet Lancia onwaardig dat ze Fiats en Chryslers ombouwen. Goed, ze hadden er wat meer werk van kunnen maken op designgebied, maar ik vind het niet meer dan logische stap.

En daarbij, Lancia moet het luxepaardje van de FIAT-groep voorstellen, een soort Audi. En daar past prima een grote comfortabele wagen als de Voyager bij.

Misschien niet historisch verantwoord en fanboy-proof, maar als je daarover struikelt kun je eigenlijk alleen nog maar een Morgan kopen…….
@Rob: Ik ben het met je eens dat het voor een merk als Lancia moeilijk is om te overleven, maar wat je zelf al aangeeft iets meer aandacht voor het design had wel gemogen.
@toniominestrone: grapjas, Lancia onwaardig? Maybe, maar feit blijft gewoon dat Lancia voor de rebadging gewoon geen auto’s wegzette. Wat heb je dan aan historie of liefhebbers als er geen keiharde cash in het laatje komt?

Lancia is geen kunstatelier, het is een bedrijf dat massaproducten maakt en zijn imago liet/laat drijven op een kurk die al sinds 1990 (want toen hadden ze volgens mij voor het laatst zwarte cijfers in hun boeken) in het water ligt.
Ik zal de buitenzinnige vormgeving missen
@rob68: Koop een Saab.
ik begrijp ook niet helemaal waarom t niet kan werken met Lancia. Bij VAG kunnen ze het ook. Fiats met mooie koetsen, een paar extra opties in het standaard pakket.
Dan houdt je Alfa voor de sportieve modellen.
Elk merk heeft zo’n beetje een Passat-(station) concurrent. Update de 159 en zet er een Fiat-design hoes omheen (en niet die lelijke Chrysler nog-wat). Maak er vervolgens een Lancia versie van: klaar.
Het zelfde kan je met iets ten grote van een Golf doen.

Ach, wieweet in 3 of 5 of 10 jaar weer.
@gregorius: yep, over 5 jaar heeft ome Sergio waarschijnlijk weer geheel andere prioriteiten;)
@autoblogger: Ja, zijn pensioen :) De beste man is nu 61, dus we mogen nog een paar jaar van hem genieten. Hoe je het ook wendt of keert, het is een aimabele vent.
@gregorius: Je krijgt de indruk dat die Italianen zelf niet meer in de eens zo populaire automerken geloven, naast Lancia moet Alfa het al jaren doen met een marginaal modellen aanbod en drijft Fiat op de Panda en de 500, buiten deze 2 modellen stelt het allemaal weinig meer voor, het lijkt wel of de wil er niet is, zonde!
@gregorius: Ik denk omdat het voor het publiek niet duidelijk is. bij het VAG concern is het simpel:

Seat/Skoda budget
VW de middeklasse
Audi de upperclass

zoals je in de supermarkt euroshopper – eigen merk – A merk heb werkt het bij VAG ook. Bij fiat vind ik dit model nog niet duidelijk terug. zou mooi zijn voor fiat als.

insert budget merk.. jeep misschien?
Fiat middeklas
chrysler upperclass
Dodge / Alfa sportieve incourante low volume modellen.
@Laue: probleem is dat eigenlijk het budget merk is, maar dat is ook het hoofdmerk.
Dus ze moeten iets op budget zetten: Mischien wel Dodge. Budget = jonger publiek. Bij Dacia werkt het ook, ziet er niet altijd slecht uit.
En dan Alfa / Lancia op de luxe.
@gregorius: * Fiat in de eerste zin.
@gregorius: Dacia heeft sympathieke modellen en ziet er inderdaad niet slecht uit…. todat je erin gaat zitten.

Fiat zou inderdaad als budget door het leven kunnen gaan alleen persoonlijk vind ik een fiat er nu al van binnen&buiten beter uit zien dan een skoda. Zeker als je kijkt naar wat je krijgt voor je geld.

Dodge als budget gaat niet lukken. Als je kijkt naar de amerikaanse markt is Dodge een Authentiek powerbrand voor de rijliefhebbers. check:
http://www.youtube.com/watch?v=uKoTpcs8ip8
@Laue: en daar gaat het ook mis: ene amerikaans-budget-keten met een europees design keten combineren.
Wat men in de US als rijders-auto’s ziet (Dodge Ram? Avenger? Journey? Caravan? Durango? Dart?); zien we hier als ‘nog altijd goedkope troep’ met onzuinige motoren, plastic interieur en iets bozere ogen tov het Chrysler broertje.
Ford doet het aardig met lokale en wereld modellen.
Ach… het zal allemaal wel. Ik koop toch geen Fiat of Alfa en de afschrijving van een Maseratie vind ik t niet waard.
Het probleem is gewoon”Duits is goed en rest zijn roestbakken”. Best betaalbare Duitse auto is een VW.Daarom rijden er miljoenen van rond.Mensen hebben zelf geen smaak maar halen wat de buurman ook heeft want dat is een VW en dat is toch goed? Ben zo blij dat ik Alfa rij,haha.
@Alfarobert: wat ook meetelt is het aantal modellen. VAG biedt voor ieder wat wils. Alfaromeo heeft (helaas) maar 2 modellen.
Mijn idee was/is altijd, heel grof en heel kort door de bocht, als je VAG en FCA vergelijkt:

Budgetmerk: Skoda = Fiat (of een nieuw merk?)
Sportief merk: Seat = Alfa Romeo + Dodge
Middle of the road: Volkswagen = Fiat + beetje Dodge
Luxe merk: Audi = Chrysler = Lancia (hoezee!)
Terreinwagens: beetje Porsche = Jeep
Sportwagens: Lamborghini + Porsche = beetje Maserati + Ferrari
Superluxe: Bentley = Maserati
Halo brand: Bugatti = Ferrari

En als ik Marchionne was, zou ik ernaar toe werken dat je op alle markten uiteindelijk alle merken kunt kiezen.
@Lustigson: Mooi lijstje, redelijk mee eens. Alleen één merk op twee plaatsen gaat niet werken.
@Laue: En zie daar het probleem van FCA. ;-)
Dat ome Marchionne minimaal blijft tot 2018 verbaast mij nog het meest…
@Toniominestrone. Imho is juist al dat liefhebbers/puristen gelul bij bepaalde merken als Porsche, Citroen, Alfa en Lancia een nagel in hun respectievelijke doodskisten.

Aan één kant moeten de merken puur blijven op basis van historie terwijl er van economische zijde een wet van grote getallen van toepassing is.

Ik ken alleen maar Lancia’s waarbij vroeger of later de eigenaar genoegen moest nemen met minder dan optimale reparaties en waarbij vrijwel altijd ergens een klepje of afdeksel niet meer werd teruggeplaatst in afwachting van het volgende gevalletje.

Mooie of “eigenzinnige” auto’s zijn prima maar iemand die €30.000,- besteedt aan iets verwacht dat het langer storingsvrij mobiliteit levert dan een wasmachine wasjes draait.

Porsche snapt al die punten.
Maak werkende en betrouwbare auto’s en maak die voor grote doelgroepen en gebruik je mooie historie en je kroonjuweel (911) voor marketing.

Ik heb geld over voor een klassieke Deltakoets met Focus of Golf techniek.
@FIAT127: Tja helaas denk je dat je gelijk hebt.

Porsche en Citroen doen het relatief goed als “speciale merken”. Porsche stapt steeds meer van dat speciale af met een SUV en een boxer en nu ook de Macan etc. Citroen maakte ooit speciale modellen maar maken nu niet echt spannende dingen meer zoals vroeger. (met alle respect voor Citroen)

Tegenwoordig heb je het niet makkelijk als “speciaal” automerk. De wereld veranderd nou eenmaal.
Lancia lag toch al lang in het sterfbed?

Vraag aan mensen van rond de 20 “Wat is Lancia”, “Noem één model van Lancia” en “Vertel één ding over de historie van Lancia” en je houd nog geen 5% over.

Dan is de markt nog veranderd, mensen willen downsized, zuinig, goedkoop, weinig bijtelling , gewoon van A naar B, degelijk, allemaal dingen waardoor je niet aan Lancia gaat denken. Dan heb je nog een paar liefhebbers, maar daarvoor is voor een groot deel het speciale er ook al af bij moderne Lancia’s….

Tja dan houd je niet veel over.
Voor mij als autoliefhebber is dit toch een beetje een trieste dag, net als destijds met SAAB.
Lancia maakte ooit prachtige innovatieve automobielen maar van marketing hebben ze nooit verstand gehad.
Zelfs toen de Delta auto van het jaar werd in 1980 kwamen ze niet veel verder dan een stickertje op de achterruit.
Als VW’s als 0000 zonder een klinkende geschiedenis wel goed verkocht worden dan had het toch mogelijk moeten zijn om Lancia minstens op dat niveau te houden. Helaas werd het geleid door mensen zonder visie en is er weer een mooi merk naar de knoppen geholpen.
Misschien moet VAAG het dan maar reanimeren in hun megalomane drift om de grootste te worden..
Helaas…. Lancia had toch wel aardig wat prachtige wagens gemaakt (ook al zijn de vb’en die ik noem vooral Lancia’s uit een ver verleden):

Fulvia: http://www.autoblog.nl/nieuws/gespot-lancia-fulvia-coupe-rallye-1-3s-65939
Beta: http://www.autojunk.nl/2014/03/lancia-beta-2000-coupe
Lancia 2000: http://www.autojunk.nl/2014/03/1973-lancia-2000-hf-coupe

En idd: de Thema, Flavia, Ypsilion zijn ook mooi zeker.

Voortaan moeten we het doen met de plaatjes…. (boven wat eigen matriaal gelinkt)
Lancia verkoopt, net als Alfa, al jaren ondermaats. Beide merken die het voornamelijk goed deden in Zuid-Europese landen. Nu moeten we niet lang kijken om te begrijpen waarom daar niet verkocht wordt. Waarom is in het Noorden van Europa Lancia niet geliefder? Waarschijnlijk omdat we nog altijd het beeld van kwalitatief slechte auto’s hebben. Terwijl mijn 2009 Delta net voorbij de 250.000KM is gegaan enkel met normaal onderhoud. Slecht zijn ze niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).