Lezersvraag: welke merkwaarden zijn voor jou heilig?

Auteur: , 116 Reacties

Toen Bob Dylan voor het eerst een elektrische gitaar ter hand nam, haakte een aanzienlijk deel van zijn fanbase af. Toen Porsche overging van lucht- op watergekoelde kevers, besloot een deel van de clientèle dat de maat vol was...

Later moesten deze afhakers mopperend van de zijlijn toezien dat hun ex-geliefde vreemdging met ‘een SUV met 911 front’, ‘een walvis met poepende hondkont’ en typeplaatjes waarop in het sierlijk Porsche-lettertype de letters ‘d-i-e-s-e-l’ en ‘h-y-b-r-i-d’ geschreven stonden. Laat ik over de gehate lettercombinatie ‘P-D-K’ maar niet beginnen, want dan moeten er babyboomers hardcore-Porsche-fans gereanimeerd worden.

Gek genoeg is de autoliefhebber, zeker als het om merkwaardes gaat, lekker hypocriet. Voorwielaangedreven busjes mogen bij BMW niet, maar kunnen bij Mercedes (net) wel. Een Duitse auto mag niet uit elkaar rammelen, maar bij een Italiaan is dat charmant. In het gamma van Volvo is de Estate een must, maar een meer praktische Jaguar blijkt onverkoopbaar. Wij kopen auto’s vaak op emotionele gronden en bepaalde merkwaarden maken daar onderdeel vanuit.

De vraag van vandaag: Wanneer haken jullie af? Welke ‘te-grabbel-gegooide-merkwaarde’ doet jullie veranderen in briesende fanboys die huilend om die goede oude tijd in een hoekje gaan zitten mokken? Bij ondergetekende was de maat vol bij het pensioen van Citroëns hydropneumatische vering, daarna is het i.m.o. niet meer goed gekomen met het merk met de dubbele chevron en hebben ze nooit meer een echt innovatieve auto gemaakt.

Met dank aan @italdesign voor deze gastbijdrage!



116 reacties

Ik ben wel een beetje klaar met hoeveel modellen BMW, Mercedes en Audi hebben. Ben het overzicht totaal kwijt. Ik zit niet te wachten op een crossover hatchbak 8 deurs hybride station wagon. De 3 grote merken stonden voor een luxe en overzichtelijke range die niet voor iedereen weggelegd waren, dat is nu wel anders.
@baklava: eens. En een driecilinder in een BMW 3 kan ook echt niet.
@mobieler: Ook al kan het niet, het zijn prima blokken
@raoulkroes: ik weet het. Dat maakt het nog erger :D
@raoulkroes: ook als je ze met een vier of zes pitter vergelijkt met het zelfde vermogen van bmw?
@raoulkroes: ook op de wat langere termijn? Of na 100k km snotjegaar..?
@baklava: en een M3 Touring dan weer niet. Daar heb je nog wat aan.
uberhaupt voorwiel aandrijving in een bimmer, schande!
@gwnbmw: denk dat we juist dat punt op de korte termijn een beetje moeten bijstellen..

wat mij betreft moet een bmw een lekkere “stuurmans auto” zijn. Of dat nu met achter- of voorwielaandrijving is.
Rijd zelf nu een A3, als een bmw zo zou sturen is er iets grondig mis…! Maar met Mini toont bmw al aan dat het prima voorwielaandrijvers kan maken die tóch dat fijne stuurgevoel en wegligging bieden.
Als AMG geen motoren meer met de hand bouwen ..
en als Rolls Royce korter dan 27 maanden over een paintjob doet ..
3cilinders in een bmw, de hydropneumatische vering in de Citroën, de voorwielaangedreven bmw’s, mercedessen die geen taxi of bestelbus waren, Renaults die GEEN elektrische storingen hebben, Peugeots die NIET met pech stil komen te staan. Oh en nieuwe lada’s. Dat kan echt, echt niet.
@peug206: je bent Audi’s die geen olie verbruiken vergeten ;-)
@rufctr01: gelukkig heb jij dat nu gedaan ;)
@peug206: 20 jaar oude Jaguars waarmee je naar Zuid Frankrijk én terug kan rijden zonder pech. Het is in de jaren ’90 al fout gegaan.
Alfa romeo’s zijn mooi.
Ik vind persoonlijk individuele modellen belangrijk voor een merk. Land Rover was de Defender, de Discovery en de Range Rover en de rest. De Defender is niet meer, de Discovery is een soort Range Rover light geworden en alleen de Range Rover is nog een echtere Range Rover, daarmee is Land Rover voor mij toch een minder merk geworden.
Jeep zou Jeep niet meer zijn zonder Wranger. Ford hoort niet zonder F-150. En bij Volvo hoort de V70.
trackdaycars met een automaat is ook een van de ergste dingen die men kan doen
@flevocarspotter: ja, want Max, Fernando, Seb en Kimi schakelen ook nog allemaal met de hand..
Tijden veranderen en brengen toch juist ook prachtige technieken.
@ukbob: Die schakelen wel degelijk met de hand.
Ik ben altijd een opelrijder in hart en nieren geweest, maar de laatste jaren spreken de modellen mij totaal niet meer aan. Het zijn nu allemaal inspiratieloze hokken en bejaardenmobielen. Vroeger kochten mijn ouders iedere drie jaar een nieuwe Opel Rekord, langer dan drie jaar gingen ze overigens niet mee. Dan waren ze zo rot als een mispel. Een goede Opel moet roesten zei mijn vader altijd, maar niet te hard. Daarom reden wij ieder jaar in een Opel Rekord met een enorme tectyllucht naar Zuid-Frankrijk, als mijn vader de ruiten waste kwam daar nog eens eens spiritusgeur bij. Dat waren nog eens Opels!
@ouweroestkar: dat geldt voor mij voor elk merk eigenlijk tegenwoordig. Al die elektronica en veiligheidseisen hebben de auto’s getransformeerd in een eenheidsworst. Jammer. Moeten we ons heil toch maar in de youngtimers zoeken nu het nog kan, wat menig autoblogger ook heeft gedaan.
Toen BMW richtingaanwijzers ging monteren.
@nism0: Gelukkig zijn daar nog de BMW rijders om dat pookje niet te gebruiken
@nism0: is nog vrij recent of niet..
@nism0:
Dat heeft ze inderdaad een hoop klanten gekost, waar Audi flink van geprofiteerd heeft.

Snap wel dat de vermeende voorsprong in techniek nog altijd geen automatische richtingaanwijzers heeft geleverd. Voor je het weet ben je je klandizie kwijt aan Volvo of Alfa-Romeo.
Volvo met veiligheid en robuustheid, al is dat laatste sinds enige jaren betrekkelijk
Ik zit toch nog wel een beetje met het volledig verdwijnen van de brandstofmotoren, bij welk merk dan ook. Noem me maar een dinosaurus, maar het heeft wel z’n charme zo’n brandstofmotor.
@corrado16v: helemaal eens
@corrado16v: dinosaurus
Chinese auto die níet uit het kopieerapparaat komt kan ook echt niet…
Eigenlijk zijn alle automerken gewoon klantgeile hoertjes en is de glans of magie bij de meeste merken een illusie die in stand wordt gehouden door een goed geoliede marketing machine die een hele schare de trouwe gelovigen aan zich weet te binden door nog exclusievere naampjes of lettertjes te verzinnen.
Wil je iets karakteristieks, zul je in het verleden moeten shoppen.
Waarschijnlijk is de meest interessante de periode 1960 pakweg 1985.
Daarna werd de invloed van de menselijke hand minder door toedoen van CAD CAM ontwerpen, computer simulators, betere berekeningen dmv computers, betere betrouwbaarheid dmv door robot gestuurde productieprocessen enz.enz.
En hele hopen elektronica waardoor een Alfa betrouwbaar is, een VW fatsoenlijk remt, een Opel wegligging heeft en een Fiat start bij vochtig weer.
In iedere nieuwe auto zit zo’ n beetje dezelfde elektronische meuk die het ding eigenlijk meer bestuurt dan wij.
Wil je een thrill en kijken of je kunt rihden? Koop zo’n Maaskantje Manta.
De rest is komedie, sorry primijum en geneuzel, maar ik ben er gevoelig voor.
@desjonnies: u meneer verwoordt het helemaal juist
@desjonnies: behalve Subaru. Loopt de klanten niet achterna, maar blijft steengoede auto’s bouwen. Geen mooie auto’s. Goede auto’s.
@nasty:
De weg naar de autohemel is geplaveid met verdwenen merken.
Alle merken die bijzonder waren, vernieuwend, gek, out of the box of bij de avantgarde hoorden zijn deaud.
De lijst is oneindig lang, de degelijke saaie pieten waar boekhouders de baas zijn, bleven over.
Bmw’s zonder | | tussen de lampen en nieren.
Corvette mag de ‘no substitute for cubic inches’ nooit over boord gooien
Dat Ford geen V8 meer in zijn GT stopt.
En niet alle kleuren meer biedt (zolang het maar zwart is)…

Oh en dat Ford een 2.3 4 pitter in de Mustang heeft gelepeld. Maarja belasting hé.

Oh en iets wat niet echt merkspecifiek is, automaten in hothatches. Gelukkig geeft Ford hierin wél het goede voorbeeld. ;)
@broekhoest: Ik vraag me eigenlijk af of het niet zou kunnen dat Ford een 2.6L V8 of zoiets in de Mustang stopt. Dan krijg je toch nog een soort V8 geluid. Desnoods met turbo, dat lukt ook.
@cossiekiller: Dan zie ik het nog eerder gebeuren dat er een V6 Ecoboost in komt te liggen.
@broekhoest: Dat is waar. Die bestaat ook, maar wordt hier in Europa niet verkocht. Maar dat is dan ook geen echte V8, die in een Mustang hoort te liggen.
Wanneer Ferrari;

– een SUV gaat brengen
– een sedan gaat brengen
– iets anders met 4 deuren
– alleen 4wd levert
– stopt in de F1
– geen V12 meer bouwt
– een fabriek buiten Italia start
– geen rode lak aanbied
– betaalbaar wordt
– daytona stoelen schrappen
– 250 GTO’s die afschrijven
– stopt met sleutelhangers

Dan spat mijn droom uiteen.
@jorden: FF / gt4lusso kan dus echt niet? Daar zou ik wel over na moeten denken.
@marc94: want?
@kle500: Omdat ik het een afzichtelijk hok vind.

Nee ik vind het weer wat anders dan de standaard keuzes die gemaakt worden als er vraag is naar snelheid met 4 (volwaardige) zitplaatsen. Dus ik kan hem wel waarderen.
@marc94: Hij zegt: ‘als Ferrari alleen nog maar V12’s levert’, dus als de achtcilinder verdwijnt. Er staan nu immers nog een 488 en een California T in de showroom…
@jorden: je vergeet de mooie rode sleutels
@jorden: spot on Jorden. Exact hoe ik het zie.
Echte hydropneumatische Citroëns, dus mét remmen en stuurbekrachtiging geïntegreerd in het systeem. Dus geen Dot5 zoals bij de bij de c5. En geen laffe McPherson ophanging! De teloorgang begon bij de XM.
Audi die pretendeert “voorsprong door techniek” te hebben terwijl ze sinds Quattro geen voorsprong in wat dan ook hebben gehad.
@str8six: Ach. Audi heeft de vierwielaandrijving toen ook niet uitgevonden. Net zoals ze de elektrische turbo niet uitgevonden hebben of LED verlichting. Beetje marketing gelul inderdaad.
Maar ze houden nog steeds vast aan de filosofie dat Audi’s veilig moeten zijn. Dus opgebouwd met AWD/FWD en ondersturend zodat de gemiddelde prutser niet onverwachts achterstevoren komt te staan bij gladheid of overschatte stuurmanskunsten. (mezelf meegerekend
Waar ze meer moeite mee hebben is chique en understated auto’s te maken. Het is allemaal een beetje te patserig geworden.

Maar echte merkwaarden vind je bij merken zoals lotus of donkervoort mijn inziens. Of zoals eerder genoemd het eigenwijze Subaru. De meeste grote automerken worden gedreven door centen en hoe groter de groep die je kunt bedienen des te meer centen komen er in het laatje.
@str8six: Ach, Mercedes is ook niet the “the best or nothing” en BMW is al helemaal niet “the ultimate driving machine.” Vooral niet te veel aantrekken van die spreuken.
@kapiteinaudi: Mwa, Mercedes heeft nog wel een kern van waarheid. De A-Klasse en die gemotoriseerde walvissen die als SUV Coupe door moeten zijn werkelijk niks.
Hee. Een lezersvraag. Leuk! ;-)
Een Mercedes zonder ster op de motorkap is geen Mercedes.

Een sportwagentje zonder een handbak is geen sportwagentje.

Een Alfa Romeo zonder de welbekende Alfa Romeo grill is geen Alfa Romeo.

Een BMW zonder 3.0 liter grote zes-in-lijn diesel is geen BMW.

Zo kunnen we natuurlijk ellendig lang doorgaan. Het allergrootste nadeel aan merkwaarde is dat er een hele hoop gebaseerd zijn op vroeger. Tegenwoordig zijn al die dingen bijna niet haalbaar meer. Ja, een Porsche Cayenne Hybride is geen ‘echte’ Porsche. Maar de Cayenne heeft Porsche gered. Ja, een atmosferische V8/10/12 is erg lekker, klinkt geil en rijdt veel gaver. Maar dat soort blokken blijven produceren zal de doodsteek zijn van een automerk. Turbo’s/hybride/accu’s zijn van deze tijd en autofabrikanten kunnen niet zonder deze dingen blijven voortbestaan.

We zitten nu op de drempel als het gaat om auto’s rijden en auto’s produceren. Er wordt afscheid genomen van een hele hoop zaken vanwege het milieu en veiligheid. Al die dingen waar afscheid van genomen (moet) worden, vormen voor een groot deel de merkwaarde. Helaas…
45 km/u autootjes (koekblikken). Die dingen moeten verbannen worden.
@realracing3: alle auto’s zouden nu toch wel standaard een airco moeten hebben.
Maar verder boeit het me weinig. Merkwaarden interesseren me geen drol. Ik wil graag een fijne auto, die als het even kan niet kapot gaat, er goed uitziet, een beetje vermogen heeft. En dan maakt het me geen moer uit welk plaatje erop staat. Heb nu een Audi, daarvoor een lange tijd bmw gereden, maar heb net zoveel lol gehad in mijn Renault Clio 16V.

En ik juich zowel voor Ajax als voor Feyenoord. Met een 1-1 ben ik dus helemaal blij. Maar dat terzijde.

Iemand koffie?

@nicolasr: beetje laat, biertje misschien?
@realracing3: ben net terug van t werk. Strongbow voor mij aub :)
Die 2.3 in de Mustang vind ik echt huilie… te meer omdat ie echt voor geen meter klinkt (m’n buurman heeft er een)… bijv. een Mini Works klinkt best lekker dus het kan wel met een 4-cilinder…

De CVT in de Lexus-modellen.

Nog steeds max. 160 pk in een MX-5 en 0 koppel.
@punicaoase: MX5 met een beperkt vermogen en koppelloze atmosfeer is nét wel merkwaarde (niet dat ik daar blij van wordt)
@tjorque: je hebt gelijk! Wel jammer dat ze er aan vasthouden, daarom zie je het nieuwe model niet in NL.
Stiekem treur ik wel eens vanwege het verdwijnen van de 5-in lijn bij Volvo en het ontbreken van een echte ‘R’.
Om nog maar te zwijgen van Saab :D
Toen Opels niet meer beige waren heb ik zachtjes moeten huilen.
Een 4 cilinder Mustang.
Een VW met de motor voorin.
Een porsche die geen sportwagen is.
Een volvo zonder 5cilinder
Een Cadillac die niet de Cadillac onder de auto’s is.
Een Lamborghini hoort onrijdbaar te zijn.
Een Britse autofabrikant hoort ten alle tijden op het punt van omvallen te staan. De auto’s horen te zijn opgebouwd uit toevallig in de fabriek liggende onderdelen.

Dat begrijpen Duitsers niet.
Subaru zonder boxer en/of awd.
@kap: Mmm. Goede. Het kon dus korter gezegd worden ;)
@kap: Die is er al als BRZ en dat is (in hoe hij bedoeld is) een topwagen.

Maar ik ben het met je eens. Ik mis hem nog dagelijks die roffel, het lompe design, lompe stoot koppel, alles is lomp maar o zo heerlijk. En met een auto uit 2005 zonder aanpassingen een golf R van nu eruit rijden voor 6 keer minder geld…
Ik wil de shoke terug!
@pomoek: ik niet, nooit gebruikt, m’n motor startte beter zonder… ook in de winter.
Goede vraag!

Het is natuurlijk heel simpel: je moet bouwen wat mensen graag willen kopen. Zo simpel is het. Alle eisen van de klanten (omtrent verbruik, styling, prestaties, ruimte, uitrusting, prijs en dergelijke) zijn in alle klassen ongeveer gelijk. Dus als al die fabrikanten dit behandelen in hun computer, marketingafdeling en de financiële afdeling zal het eindresultaat ongeveer gelijk zijn.

In het geval van Porsche vind ik het niet zo’n probleem. De Maan, Panamera en Cayenne zijn in hun klasse ‘ware Porsches’. En dankzij die cashcows kan Porsche ons verblijden met Boxsters, Caymans en 911’s. Af en toe zelfs een GT3 of 918. Dus omdat ze surrogaat-Porsches bouwen kan Porsche echte Porsches bouwen.

Het nadeel is dat voor sommige merken de tijd ze heeft ingehaald. Denk aan BMW. Tot voor kort was het ondenkbaar dat een M5 niet een atmosferische motor had, met handbak en achterwielaandrijving. Binnenkort krijgen we een vierwielaandgedreven, turbocharged M5 met automaat. Wat dat betreft heeft Audi ‘het geluk’ dat ze dat al jarenlang al op die manier deden.

Bij De Duitse Drie zou het mij overigens worst zijn wat ze doen. Het modellengamma is zo omvangrijk dat je er altijd een merk-waardige topper in zit. Denk aan de handgeschakelde BMW 340i, Mercedes-Benz S500 en Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro. Die auto’s vertegenwoordigen perfect waar het merk voor staat, ook al gaat het gros van de klanten ervandoor in een crossover. Blegh.

Wat ik wel mis tegenwoordig zijn de kleinere, individuele merken met een sterke visie. Voor de prijs van een VW kon je ook een Rover kopen. Kwalitatief misschien niet zo goed (alhoewel dat best meevalt), maar je had wel een stijlvolle Brit voor de deur. Uiteraard is Saab een goed voorbeeld. In 1993 ging misschien wel de meest individualistische auto uit productie: de 900. Dat was een auto zo bizar gebouwd dat er geen geld aan te verdienen viel: de kosten waren veel te hoog en commercieel gezien was het een te beperkt succes. Het allerergste vind ik nog dat Lancia niet meer onder ons is. Alles wat een merk tegenwoordig wilt uitstralen (innovatief, stijlvol, klasserijk, individueel, eigenwijs, bijzonder, elegant) dat was Lancia. Nu hebben we allemaal dezelfde unieke X5, Q2 of GLC… Veelal met technische vondsten bedacht door Lancia, maar dat terzijde.

Er zijn dus niet veel heilige huisjes die je niet kan omvergooien. Want door dat te doen, kan een merk overleven. Alles is geoorloofd. Met je tijd meegaan, noemen we dat. Alle merken die principieel bleven, zijn nu niet meer onder ons.

Op eentje na: Subaru. Ze zijn niet mooi, maar dat was de bedoeling ook niet. Het interieur is ook niet voor de aai-fetisjisten. Een Subaru moet het altijd doen, veilig zijn en in bijna elke situatie en ondergrond gewoon functioneren als auto. En Subaru weet dat zelf dondersgoed. Ze hebben geen enorme drang om te groeien. Door slim te ondernemen proberen zij hun markt zo goed mogelijk te bedienen.

Dus bij deze: op het moment dat Subaru zijn boxermotoren overboord gooit ene mooie auto’s gaat bouwen, ben ik er klaar mee.
@willeme: Dan houd je hart maar vast, want Subaru kondigde onlangs nog aan mooiere auto’s te willen bouwen. Blijft straks alleen die boxermotor nog over
Glas
Borgward
Nsu
Dkw
Cord
Allard
Saab
Panhard
Jowett
Packard
Rover
Riley
Stuk voor stuk innoverender en interessanter dan welke hedendaagse fabrikant ook, misschien op het Citroën van voor PSA en een Subaru als uitzonderingen.
Lancia is een schaduw en BMW ’s worden geleverd aan gewone nette mensen.
@desjonnies: Misschien doen we Mazda iets te kort. Op het gebied van techniek en design doen ze veel dingen net eventjes anders. En Volvo wellicht: op hun manier zetten ze nieuwe merkwaarden neer zonder hun roots te verloochenen. Ook best knap.
@desjonnies: rover? Wat voor innovaties heb ik gemist die daar vandaan kwamen dan?
@lekbak: Rover P6, gebouwd als een DS en de Rover JET 1, uitgerust met gasturbine .
De P6 was eigenlijk ontworpen om gasturbine aandrijving te krijgen..
@desjonnies: gekke concepten heeft elk merk. De p6, hoewel een geweldige auto en goed uitgevoerd, was behoorlijk traditioneel.

Dan zijn er legio merken die in het verleden, maar ook nog recenter innovatiever zijn geweest. Ik noem volkswagen met de 1L, Audi met de a2, mazda met hun hoge compressie motoren, bmw met de i modellen, mercedes met de a-klasse. Ik zou ongetwijfeld nog veel meer kunnen noemen als ik ff de tijd neem, maar rover is er niet één van.
Het moment dat Volvo de vijfcilinder massaal over de balk begon te gooien. Hoewel begrijpelijk in deze tijd, zo robuust als de vijfpitters zullen de nieuwe motoren hoogstwaarschijnlijk niet zijn. Ik ben elke dag blij als ik de sleutel omdraai en de vijfpitter knorrig tot leven komt. Dat zul je in de nieuwste exemplaren dus nooit hebben.

Daarnaast, niet persé een vergooide merkwaarde, vind ik het besluit van Subaru om de EJ-familie over boord te gooien een lastige. Het is begrijpelijk omdat de nieuwe FA-familie beter is in bijna alle opzichten, maar ook gewoon jammer omdat de nieuwe FA20 zelfs met unequal uitlaatspruitstuk lang niet zo mooi klinkt als de oude EJ20/25 doet.
Geen enkele.
Toen Porsche de Carrera 4 in de schappen begon te leggen.
Als Alfa Romeo onderdeel van de VAG groep wordt…..
Sinds dat Audi zich in Lamborghini ging mengen. Tuurlijk, een Murceilago of Aventador laat mijn hartje wel sneller kloppen.. maar bij Lamborghini denk ik aan het oude Spartaanse k*t karakter van een stier die niet te temmen was, zoals de Diablo en Countach!

Hetzelfde als met de Dodge Viper, de nieuwe kan mij bog niet bekoren. Een Viper hoort listig te zijn, waarbij alleen de beste chauffeurs hem echt is vol op zijn staart durft te trappen.
@roberto: yes, niet dat ik ooit de ervaring zelf gehad heb, maar de verhalen dat de ouwe Lambo’s je in elke bocht probeerden te vermoorden spreken toch wel tot de verbeelding.
Ik hoop dat ze er in de toekomst (niet de Urus, daarvoor zal de hoop al vervlogen zijn. Sowieso; wtf SUV??!?) niet nog een schepje er bovenop doen en er ‘beschaafde’ auto’s van maken.
– een MX5 die echt vermogen heeft

– een Opel die ligt is

– als er een dag NIET een nieuw Alfa topic op deze blog is

– wanneer er beseft wordt dat Porsche toch echt een VAG product is.

Zo dat is er weer uit. Slaap lekker
Eerlijk: geen. De waarde die wij hechten aan een merk komen door het verleden, door emotie en misschien wat heimwee. We moeten alleen niet vergeten dat de auto’s van toen, de auto’s waardoor wij bepaalde merken zijn gaan waarderen, producten waren van hun tijd. Natuurlijk is een BMW met een 6L dieselblok geweldig, een Mercedes met smeuïge V12 het summum van luxe, natuurlijk is een Volvo Estate het toonbeeld van praktisch nut en natuurlijk is een Alfa die het vaker niet doet dan wel een product dat je liefde wil geven. Tijden veranderen, het mooiste is om te zien dat merken zichzelf opnieuw uitvinden. Volvo deed het met de nieuwe generatie S/V90/60/40 door te laten zien dat ze luxe, veiligheid en comfort kunnen bieden in een marktsector die gedomineerd wordt door Duitsers. Over die Duitsers: Mercedes heeft laten zien dat met de nieuwe A-Klasse er een heel nieuwe groep klanten is die jonger is en sportiever wil. Ferrari liet zien dat hybride ook porno kan zijn. Om te dromen over hoe een ideale auto is kunnen we verdrinken in de nostalgie van de klassieker en youngtimer. Maar merken moeten we mee laten gaan met de tijd. Natuurlijk is het jammer als Mercedes in de S-Klasse geen V12 meer levert of überhaupt een verbrandingsmotor gebruikt, alleen al vanwege het geluid, maar is het echt noodzakelijk? Neen. Is het jammer dat Volvo geen 5 cilinder meer heeft? Ja! Maar noodzakelijk om Volvo te blijven? Nee!
Als liefhebbers verdrinken wij te vaak in de nostalgie, dat komt door onze liefde voor auto’s. Die nostalgie echter brengt ons niet naar morgen. Dus geef mij een Ferrari sedan, geef mij een elektrische Porsche, geef mij een BMW voor 7 personen, geef mij een crossover van de Audi A1, geef mij een onpraktische Volvo. Maar geef mij bovenal, als liefhebber, iets waar ik van kan zeggen: “Dat kan het spel veranderen. Ze hebben lef getoond, durven te vernieuwen en durven daarmee zichzelf in de toekomst te zetten.” Dan kan ik daarna weer kwijlen bij een F40, een 850 T5-R, een Mercedes S600 of zelfs bij een Dacia Solenza.
@vonklausenburg: spijker op zijn kop. Met ‘merkwaarden’ proberen fabrikanten emoties te verkopen. Wat als je het goed beschouwd, natuurlijk volkomen onzinnig is. Emoties kun je niet kopen, die ontstaan. Ik denk dat de emoties die de familie van Paul Walker krijgt bij het horen van de naam Porsche totaal anders zijn dan die van een Porsche fanboy.
Studenten van de TU delft die een big block in een hennep carrosserie lepelen
Geen.

Merkwaarden = Marketinggeneuzel.
Ik weet ’t niet zo goed, merkwaarden verschuiven ook wel een beetje. Lange tijd was de Alfa 75 de laatste echte Alfa. De 147 en 156 vond ik lange tijd wel erg mooi, maar weinig karakteristiek. Nu zie ik dat anders, ook omdat ze de laatste met de busso V6 zijn en zijn het voor mij nog wel Alfa waardige auto’s. De 159 eens stuk minder, door deels GM motoren. Hoewel het een prachtige auto blijft.

Vanmiddag stond ik te wachten voor het verkeerslicht, toen er een Mercedes W126 naast mij kwam staan. Ik herkende direct het typische Mercedes klak-klak-klak geluid van de motor. En dat vind ik toch wel jammer bedacht ik mij toen: je kunt doorsnee auto’s niet meer herkennen aan hun motor geluid. Mercedessen hadden altijd een typisch geluid, Opel had een soort jank erin. Volvo uit jaren tachtig klonken wat rauw, Alfa’s hadden een boxer enz. Tegenwoordig kun je wel horen of het een 3 of 4 cilinder is, maar daar houdt het ook wel mee op. Das toch jammer, en zal met de elektrische auto alleen maar verminderen.
Voorwielaandrijving op een BMW is wat mij betreft een doodzonde (ik kijk naar jou, 2 serie active dissapointment). Daarnaast blijf ik het overmatig aanbod van totaal nutteloze AWD ipv RWD op veel premium auto’s jammer vinden. De Porsche Panamera, Macan en Cayenne zijn een totale belediging naar het merk. Een Cadillac met minder dan een V8 is ook bijzonder jammer. Maserati’s met diesels zijn erg spijtig, zeker in de nadagen van het dieseltijdperk. De veel te saaie, burgerlijke Citroëns van tegenwoordig, Citroën kan alleen Citroën zijn bij gratie van eigenzinnigheid, knotsgekke innovaties, grote pieken en diepe dalen. Een Jaguar zonder lederen bekleding of hout op het dashboard is ook onaanvaardbaar (al mag het natuurlijk wel modern verwerkt zijn, vooral de eerste generatie XF vind ik fenomenaal mooi). En nog eens denken… Een MX-5 met een automaat is mij een totale gruwel. Een dikke Amerikaan met een handbak ook trouwens. En dan nog één om het af te leren: een Rolls zonder handgeschilderde side stripe kan echt niet.
@mgmgb: “weet je wat echt een belediging van het merk Porsche is? De 911. Dat model moet de 356 opvolgen maar is een veel grotere GT met 6 cilinder motoren, vrijwel geen goedkope Volkswagen onderdelen. Op die manier wordt Porsche voor de gewone man onbetaalbaar.”, riep mijn opa in 1963 en zoals altijd, hij had nog gelijk ook.
@mashell:
In essentie had hij een punt, al heeft Porsche tot en met de 944 altijd nog zwaar op VW leunende met flink lang sparen voor de gewone man betaalbare modellen gehad. Daarna is het pas echt fout gegaan. Zowel qua ondergang van de bereikbare Porsche, de komst van een watergekoelde 911 als de komst van loodzware gezinsbakken die niets met sportiviteit te maken hebben, maar om dat te benaderen ook nog eens teleurstellende veel te dure gezinsauto’s zijn (als je, tenminste, zo’n automotive hokjesdenker bent als ik).
Voor mij is er maar één echte afknapper wat mijn favoriete merk betreft: de ster op de neus. Als een Mercedes geen ster op de neus heeft is het geen Mercedes.

Voor de rest mag ik een beetje eigenwijsheid wel. Citroen die extreem comfortabel is, dacia die luxe laat liggen en nog goedkoper is dan goedkoop, bmw die stug rwd in een 1 serie lepelt, Japanners die geen turbo’s gebruiken om zuinig te zijn. Maar aan al deze dingen komt binnenkort een eind of is al gestopt. En dat vind ik jammer. Auto’s beginnen steeds meer op elkaar te lijken. Straks kan ik een ster op de grille van een Fiat plakken en me thuis voelen…
Eenheidsworst. Da’s de afknapper. Jammer genoeg de consument en aandeelhouders hun schuld…

Ik ben helemaal geen Citroën liefhebber meer. Geen potente motoren meer in de betaalbare gezinswagen, geen maffe ontwerpen (bx, XM, ds,…). Nog maar een break in het gamma…

BMW, binnenkort met 515i efficiënt dynamica. (Fwd uiteraard) want marktaandeel! Maar vol nutteloze opties… Freude am parking.

Dieselmotoren in luxewagens, diesel is voor schepen…
Manuele versnellingsbakken op supercars!
Dat Ferrari en lambo dat niet meer aanbieden, is er voor mij over.
Ook McLaren en zelfs Koenigsegg en Pagani doen het niet meer.
Je kan tot een miljoen EXTRA op zo een auto uitrusten aan Carbon, koetswerk in goud en wat nog allemaal… maar een lepel om te roeren in de pot nauw nauw dat is echt te duur geworden.

Daarom kocht ik een Ariel atom. #savethemanuals
Mazda met hun eigenzinnigheid.
Veel wat hier genoemd wordt vind ik geen merkwaarde. Bij BMW denk ik aan zes in lijn en achterwielaandrijving, maar vind het geen merkwaarde op zich. Rijplezier wel. Een BMW hoort volledig in dienst te staan van het betere stuurwerk. Ongefilterd stuurgevoel, een voorspelbaar en transparant onderstel en een soepele motor met een directe respons.

Daarentegen vind ik een Mercedes een echte Mercedes als deze gebouwd is voor de eeuwigheid en helemaal gericht is op het in groot comfort verwerken van veel kilometers.

Erg jammer dat merken steeds meer op elkaar gaan lijken. Het lijkt wel alsof bijna niemand nog echte keuzes wil maken.
@r3fl3x: Het enige merk wat echt keuzes durft te maken is Tesla.
Tja, een Civic Type-R met een turbo, 328i die eigenlijk een 2.0 4 pitter is (zoek maar eens een 3-serie met 6 in lijn, volgensmij alleen nog maar de 340i en de M3) Golf R zonder VR6, Impreza WRX als hatchback, moet ik nog verder gaan? Overigens wennen de vervangers wel en zijn het stiekem hele goede auto’s…
BMW is de enige die ik kan bedenken die dit overtreed. Voorwiel aangedreven dwars geplaatste 3 cylinders. Alfa postitioneert zich zeer sterk nu en onderscheid zich direct door zn achterwielaandrijving.

Electrificatie etc is mee gaan met de toekomst. Da’a een ander verhaal.
Hybride techniek en elektrificatie bij sportievere wagens, en het eruit gooien van diesels voor de auto’s die gebruikt worden om veel kms te maken.

Een VW die als goedkope burgerauto word verkocht, wat een prijzen tegenwoordig!

Een alfa waar niets mee aan de hand is en nergens kraakt, ik mis wel een beetje bij de Stelvio. Onze oude GT hoorde je met ‘karakter’ door de bocht gaan om het maar even zo te zeggen
Een Automaat in een Hothatch als de Renault Clio RS
Als Lotus zware auto’s gaat bouwen. ‘Add lightness’ vind ik een van de mooiste merkwaarden, dat heeft namelijk op bijna alles alleen maar positieve invloed.

Een Exige met V6 of een Evora van 1440kg kan echt niet. Hoe hard ze ook rechtdoor gaan, dat vind ik niet interessant
Porsches met een viercilinder turbo, echte nachtmerries zijn dat! Ook de Dacia’s die geen onderdelen verliezen als je een drempel over gaat. Als er een merk is dat het wel goed doet is het in mijn ogen Mazda, eigenwijs, degelijk, een beetje sportief en prachtig design.
Van een rustig, net, overzichtelijk, ingetogen dashboard ongeacht materiaalgebruik. Naar een dashboard met drukke schermen en een cockpit alsof je in Mario kart zit die een ster te pakken heeft. Ik ben in dat opzicht wel een fan van de moderne vliegtuig interieuren. Modern met een goed overzicht maar niet druk.
De één op één design van Seat op volkswagen, de clio RS met automaat en een voorwielaangedreven BMW
Ik had het eerder nog wel met BMW. Maar inmiddels is mijn liefde voor dat merk toch wel getemperd. Je kan hier de tientallen stukjes van BMW (M) mensen die schreeuwen dat er nooit een diesel/awd/turbo/automaat/SUV M product komt zo tussen linken. Inmiddels zijn al die vakjes ingevuld. Tuurlijk snap ik waarom etc. Maar doe dan niet net alsof je je heritage loopt te beschermen en zeg gewoon dat die meuk er komt. Daarom vind ik JLR een sympatiek clubje. Die bouwen gewoon wat er gebouwd moet worden en wil je heritage? Prima, bouwen we toch gewoon een paar racing E-Type’s en mooie Mk2-3’s. Daar haje je heritage. Zonder diesel/awd/automaat en andere NEEE DAT DOEN WE NOOOOOIIITTT opties….
@E34M5Touring: zoek een Jaguar X-type estate op in Google.
@mashell: Aanzienlijk fraaier dan de sedan…
Een Porsche met Volkswagen motor. Een McLaren met afgeschreven Nissan motor.
Ik heb meer bezwaar tegen merken die krampachtig aan hun merkwaarde blijven vasthouden. Dat soort merken innoveren niet en raken vanzelf achterhaald. Dus SUVs van Alfa of Porsche, prima. 3 cilinders in een voorwiel aangedreven BMW, waarom nu pas? Een modern gelikt design op een Jaguar, dat spreekt vanzelf. Een diesel in een Lexus, waar blijven ze?
Ik denk dat merkwaarden langzaam door de jaren heen ontstaan zijn uit een behoefte om als merk zijnde je te onderscheiden van andere merken. Je moet tenslotte de consument duidelijk maken waarom ze voor jou moeten kiezen en niet een ander merk. Hierdoor ontstaan er USP’s die er voor moeten zorgen dat jij een auto van dat merk wil kopen, omdat jij vind dat het bij jou past en bij dat merk past. Uiteindelijk verkopen ze jou niet een auto, maar waar de auto voor staat; een beleving, vrijheid, plezier, ruimte etc. Zonder dat kunnen ze niet uitleggen waarom je een BMW, Mercedes of wat dan ook moet kopen. Maar nu zijn we bezig om van een verbruik naar een gebruik maatschappij te gaan, waardoor die USP’s veranderen. Het gaat steeds minder om het bezit van de auto, maar om het (kortstondige) gebruik van de auto. En dat maakt voor de autofabrikanten heel veel uit en geeft ruimte voor de blablacar’s en über’s die er nu zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).