Spyker B6 Venator Concept: de nieuwe droom van Victor

Gepost op 02-03-2013 om 17:20 door - 121 Reacties »

Spyker B6 Venator Concept
Verrassing! Het nieuwste wilde plan van Victor Muller is voortijd onthuld, maak kennis met de Spyker B6 Venator. En mocht je het niet weten; Venator betekend jager in het Latijn.

Achterin de B6 Venator ligt een V6 met 375 pk die gekoppeld is aan een 6-traps automaat. Het chassis is van aluminium en de body is gemaakt van carbonfiber. Het gewicht zou daarom uitkomen op zo’n 1.400 kilo.

Qua afmetingen is deze Spyker ongeveer gelijk aan een Porsche Cayman, maar de prijs ligt fors hoger (€125.000 tot €150.000). De Wall Street Journal verwijst heel verstandig naar de Lotus Evora S en het zou zomaar kunnen dat de Spyker op die auto gebaseerd is.

Lotus is er immers niet vies van om hun platform aan andere fabrikanten te verkopen (zoals Opel en Tesla) en daarnaast werken Spyker en Lotus al jarenlang samen. Overigens wil Muller niet dat we deze auto omschrijven als een Porsche killer:

“anybody who says they’re going to build a Porsche killer is crazy,”

Uiteindelijk verwacht hoopt Muller honderden exemplaren per jaar te bouwen/verkopen. We zullen het zien, maar gezien het verleden van Spyker hebben we er niet heel veel vertrouwen in.

121 reacties   toon alles
Zo op het eerste gezicht vind ik het geen Spyker…
@pet2r: maar oop het eerste gezicht is het wel een droom wagen
@pet2r: je vindt t zeker pas een spyker als het zeker is dat ie niet in productie gaat :D
@pet2r: meer een walvishaai met een beugel?
ziet er goed uit! Maar ja, spyker, dus of die echt komt…

BTW, autoblog, er gaat ergens iets fout met de link van de wallstreet journal
@mrB: aub een stuk verder lezen.
Beetje grote grill. Net bij de tandarts vandaan?
@thomcarspotter: ja de neus is te hoog… Het zou een mooie auto zijn ware het niet dat de andere spijkers al bestaan (voor zover ze zijn gebouwd)
Nouw weer zo weinig vermogen… :/
ik waardeer het handwerk en het interieur van de vorige spijker wel, maar om dan een audi-motor erin te lepelen, zonder hem ook maar een beetje op te peppen? Ik snap het niet. Ik snap heus wel dat je niet helemaal je eigen motor kan ontwikkelen, maar geef hem iig wat meer vermogen mee! Ik heb trouwens geen benul wat voor motor er nu in ligt (van welke fabrikant dan iig) Maar ik vind 375 pk op 1400 kilo niet heel speciaal voor zijn prijscategorie. Anyway dat is mijn mening, er zullen er genoeg zijn die 375 pk wel genoeg vinden maar ik vind het voor zoiets exclusiefs een beetje tegen vallen :)
@Thomasio: Des te minder vermogen, des te betaalbaarder de auto is en dus kunnen er meerdere auto’s gemaakt worden. ik heb liever dat er 5 auto’s met 375 pk dan 1 concept met 675 pk.
@Thomasio:
Zal ook helpen voor een lagere uitstoot en gezien het een nederlands merk is, zullen ze daar net wat meer rekening mee houden dan andere fabrikanten..
De regelgeving met alle belastingen enzo zal dus ongetwijfeld wel wat meer meegewogen hebben, en zo zal hij misschien net een klasse lager liggen ofzo?
@nickmercedes:
Denk je nu echt dat ze voor dat handje vol potentiele nederlandse klanten rekening gaan houden met het verbruik?
Dit koop je als je van gekkigheid niet meer weet waar je je geld nu weer aan uit moet geven.
En voor die paar km dat er met zo’n ding gereden wordt maakt dat echt niks uit.
Laat maar komen! O nee wacht, hij komt toch niet..
De volgende nieuwe Spyker! Laat maar komen, er kunnen immers niet genoeg Spykers rondr…oh wacht.
Prachtig! Alleen iets meer vermogen vind ik wel noodzakelijk bij een Porsche-killer.
@kickass: het is GEEN Porsche killer staat in de tekst…
beeldschoon .. geen concurrentie ..

en niet alleen de droom van Victor .. ik droom lekker mee ..
@lincoln: concurrentie maakt goedkopere, meer betrouwbare, en snellere auto’s. logisch dat er geen echte concurrentie is ;)
Zal ook wel in het rijtje vergeten concepten gaan.
@norge: Wat staan de letters scheef, moet mijn laptop scheef houden om het te kunnen lezen…
@norge: idd, dit lijkt me niet normaal O.o
@norge: dat zou dan wel weer jammer zijn. Ik vind dit wel mooi ogen, wat minder extravagant dan normaal.
@chipmunk: Is inderdaad een mooie wagen.
midasracer
02-03-2013 om 17:40
2
De grille is afzichtelijk. Off topic waarom lees ik alles in italic?
Mooi maar wie er hier 150k euro aan uitgeeft is gek.
@kapiteinaudi: achja, als je toch 3 miljoen op je bank hebt staan en voor Hollandse glorie wilt gaan; pak je kans!
@thomcarspotter: Eerder Flevolandse glorie ;)
@kapiteinaudi: dus als je 150k aan een Duitser uitgeeft spoor je wel?!
@chipmunk: Ja, maar wie heeft het over een Duitser? Je kan een hele mooie Italiaan voor dat geld krijgen.
@kapiteinaudi: om dan even eigengereid te blijven. Waarom zou dat een betere keus zijn?

Dit is het type auto wat je mijn inziens koopt als 2e of 3e auto. Geen daily driver, maar iets aparts. En ja mocht (ik het ooit) kunnen betalen had ik hem aangeschaft.
Ervan uitgaande dat hij het productie stadium haalt.
@chipmunk: Ik vind het zeker een mooie wagen, maar voor 150k euro neem ik toch iets anders. Niet noodzakelijk omdat het geen goede auto is, gewoon omdat het niet echt mijn ding is. Gewoon een kwestie van persoonlijke smaak :)
@kapiteinaudi & @chipmunk: Voor dat geld zou ik zonder twijfel een GT-R kopen. Het leuke is dat je de Nissan full option kan krijgen voor dat bedrag.
@kapiteinaudi:
Als ik het zou hebben geef ik het liever hier aan uit. Als de connectie met de Evora klopt zit er Toyota techniek in. Dat i.c.m. het Lotus onderstel betekend een betrouwbare en perfect sturende auto. Lekker exclusief op de koop toe. Ik hoop dan ook dat dit wel lukt….
@jrk68: Exclusief is ie zeker, en mooi ook maar voor dat geld neem ik toch iets anders. En inderdaad, als dit een Evora is, stuurt ie perfect. Maar waarom dan niet voor een Evora gaan? Kost de helft en ik vind dat ie er nog beter uitziet ook.
@jrk68: Ook als het in handen is van Muller? Goede onderdelen alleen is niet voldoende. Maar als er iets goed mee gedaan wordt dan kan het een leuk sturend ding worden. Ik hoop dat Lotus hen ook wat engineers gegeven heeft bij de ontwikkeling.
@adyton:
Lotus bestaat uit 2 takken, het immer verlieslatende Lotuscars en het winstgevende Lotus enginering, daar kan een ieder die dat wil aankloppen en veel autofabrikanten doen dat ook.
Dit is trouwens al de 3de variant op het Evora chassis, de Infiniti Emerge ging hem al voor.
@jrk68: oh en zo leer ik ook nog wat. Thx
Beter gaat hij in productie en word hij veel verkocht
Hij’s mooi, maar het zal toch weer 89541 jaren duren en 845156 smoesjes later zijn voordat er tekens zijn van van concept naar…
Zo, die neus is lelijk! Vind de C8 Aileron een mooie neus hebben, maar dit is mijn smaak dus totaal niet… Nu nog een foto van de achterkant, kijken hoeveel Spyker deze nog is!
Mooi… maar waarom niet gewoon de C8 Aileron in productie nemen?
@Carreza: Niet genoeg orders waarschijnlijk
@adyton: en toch zou mij dat verbazen. Qua uiterlijk is de Aileron een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de Laviolette en is hij in de pers redelijk goed ontvangen. Dat zou toch goed moeten zijn voor wat orders. Ik denk dat het meer te maken heeft met een motordeal. Ze willen eigenlijk al een tijdje af van die Audi-motor en er was daarom even sprake van de Corvettemotor. Interessante optie, maar Muller is in conflict geraakt met GM over SAAB. Dat zal die motordeal dus wel tegenhouden en is er niet direct een alternatief. Dat zal ook de reden zijn dat er over de motorisering van de B6 Venator nogal geheimzinnig wordt gedaan.
Geen dank voor de tip ;)
@Destroyer-GT: welke tip?
@robbie: via twitter, half uurtje voor dit artikel geplaatst werd. Dacht dat ‘t artikel misschien wel naar aanleiding daarvan geplaatst was :P
@Destroyer-GT:

Ga jij ook maar lekker dromen!
Met het aantal dromen dat die de laatste tijd heeft doet die precies niets anders meer dan slapen. Een ding is zeker, hij slaapt een stuk meer dan mij, ik zie er dan ook niets in.

De motorkap vind ik het lelijkst maar zelfs met een mooie motorkap valt het ding niet te redden.

Het achterwiel past niet, het heeft de heupen van een land rover,…
@Hupke:
Je moet een helderziende zijn Hupke, ik zie nog geen foto’s waarop de motorkap zichtbaar is….
In deze prijsklasse is de Nissan GT-R gewoon overslaanbaar. Buiten dat is de GT-R technisch en kwalitatief ook gewoon de beste.
@agera: Het probleem alleen is, dat de GT-R geen charisma heeft.
@lacker: Dat is echt persoonlijk voor mij des te meer, doe mij maar liever een GT-R dan een 911 of een Ferarri 458.
@agera: dat mag natuurlijk :-)
Waarom zo’n kitcar neus? Zelfs Ssang Yong besteedt nog meer aandacht aan het ontwerp!
En mocht je het niet weten; Venator betekend jager in het Latijn. Betekent moet het zijn;)

OT. Prachtbak, maken
100 Spykers, volgens mij gaat ‘m dat wel lukken. En, 150k voor zo’n exclusieve auto is geen geld.
@lacker:
Vergeet niet dat dit soort fabrikanten hun prijzen opgeven ex belastingen, dus doe dat hier maar maal 2.
@jrk68: hij zal er niet veel in Nederland verkopen, nee. Dat zullen er max. 2 of 3 zijn. Maar dat is ook goed. Hij zoekt zijn klanten in Rusland, China, Bahrein e.d.
@lacker:
Klopt, ik twijfel alleen of dit voor die landen heftig genoeg is. Persoonlijk zie ik hier meer markt voor in de VS en Japan. De Aileron lijkt mij meer geschikt voor die “het kan niet extravagant genoeg” landen die je noemt.
Wel zullen het zien, eerst maar eens bouwen die hap.
AAHUM…….REBADGED> Evora (kijk even naar de raamstijlen en de luchtinlaten op de heuplijn.)



@tvrspeedsix: ja toch leuk te zien dat we als Nederland weer erg goed zijn in design. Met deze Spyker ernaast ziet de Evora er gedateerd uit.
Wat een lelijk ding. Nooit een fan geweest van Spyker. Verschrikkelijke details, afschuwelijk interieur. Tegen de proporties heb ik op zich niets die zijn heel ‘normaal’, maar die accenten..
Heb beste voorbeeld hiervan is de C8 Laviolette, lomp volume met hier en daar wat gaten in het chroom en achteruitkijkspiegels die blijken gesmolten te zijn.
Ik heb de indruk dat bij dit exemplaar er vooraan een grill lukraak tegenaan gegooid is, gaten ernaast uit de vorm gesneden, lichten erin die ze nog liggen hadden en klaar. Achterkant zal er zoals de C8 uitzien. Niets nieuws. Keep calm and carry on.
@avsdesign: wat een negatief commentaar, kan je eens een ontwerp van je zelf posten? Of nog beter, een auto die je daadwerkelijk hebt gebouwd?
@JanJansen: nu is het weer in 1x WE ALS NEDERLAND?? Normaal wordt spyker/ VM uit gekotst hier….
@zegikniet: Niet door mij in ieder geval. Ik vind het vaak een beetje sneu dat mensen iets lopen te bashen terwijl ze zelf niets hebben gepresteerd.
Het is ongelooflijk moeilijk om tot een zo mooi eindresultaat te komen. Ik heb zelf een Caterham gebouwd waarbij ik een groot deel van de onderdelen zelf heb vervaardigd. Dat is nog maar een fractie van wat de engineers bij Spyker presteren. Dit zie ik graag los van wat Victor M. voor trucs uit zijn hoge hoed tovert.
@JanJansen: Met veel plezier.
@avsdesign: Had je een bepaald merk in gedachten?
@adyton:
Vergelijk het eens met de Spyker uit het topic. Lijkt me duidelijk een eigen interpretatie van het bewuste Spyker model.
@avsdesign: mooi bedacht man, een auto met mid-achter motor, maar wel sidepipes….
Ik vind hem er best okay uitzien. Wel een andere neus graag!

Helaas komt deze er niet en ALS hij komt, waarom weegt hij dan in godsnaam 1400kg terwijl er veel aluminium en carbon worden gebruikt? Hebben ze de hele boekhouding van Spyker in de kofferbak gesmeten ofwat?
Hoe krijgt meneer Victor het voor elkaar om nog steeds ontwerpers vor hem te laten tekenen?
Het lijkt me toch dat zijn inkomsten vele malen lager moeten zijn dan zijn uitgaven…….en dat zal de komende tijd nog wel zo blijven.
@kwakmare: hij heeft wellicht zijn oubollige huis weten te slijten ?
WTF? Kap nou eens met ‘sportwagens’ bedenken’. Die verkopen toch niet. Er zijn al uitstekende, exclusieve, statusverhogende sportwagens genoeg: Ferrari, Porsche, Lamborghini, Lotus, Aston Martin, Maserati, Pagani, Gumpert, Corvette, Mercedes SLS AMG, Audi R8, McLaren, ….

Bedenk iets anders: Er zijn nog niet heel veel sport SUV’s (Porsche verkoopt meer Cayenne’s dan Caymannen)

Of nog iets anders, waar nog niemand aan gedacht heeft….
@beiersmeisje: Dit soort auto’s worden gebouwd omdat het supercar segment een markt is waar geld niet uit maakt en men bereid is meer te betalen om iets te hebben dat niet zo mainstream is als een 911, 458, gallardo, of wat dan ook.
@beiersmeisje: zolang er mensen zijn die én het geld én de behoefte hebben om zich te onderscheiden van de rest, is er altijd een markt voor niche-merken als Spyker. Leuk toch? Bovendien, een kleiner, goedkoper model onder de Aileron past wel in deze tijd. Hij is bedoeld voor mensen die iets anders willen dan een 911, V8 Vantage of F-type. Daar zal best markt voor zijn.Wat de SUV betreft, heb ik begrepen dat er plannen en budget zijn om de SSUV Peking-to-Paris te gaan bouwen. Maar ook dat gaat geen kaskraker worden, Spyker zal wat dat betreft altijd exclusief blijven.
wel, als je uitleent-deelt ipv verkoopt dan kan je er meteen al veel meer uit halen

voor een bedrijf als spyker is het zowiezo beter hun productie aantallen laag te houden – en hun bussiness model en faciliteiten daarop af te stemmen – maw een carroserie bouwer die dan best hun chassis en aandrijving ergens ander gaat halen

het evora chassis past misschien wel beter bij een spyker – het is te zwaar om een echte lotus te zijn maar heeft wel een lotus-wegligging – voeg daarbij de stijl van spyker en het komt tot zijn recht

eens mensen weten dat spyker het evora chassis gebruikt kunnen ze misschien met hun eigen ideeên afkomen – als spyker dit model volg dan moeten ze ook veel investeren in een designtaal – ie zoals vandenbrink kunnen ze misschien een catalogus aan designs aanleggen – misschien zelfs kopen van designs van externe talenten

ze kunnen hun faciliteiten ook gebruiken om wagens te modificeren a la amerikaanse customizer bedrijven – maak van een oude bentley bvb een europese hotrod

een idee dat ik btw had voor het chassis van wagens met lage productie aantallen is een cf-buizenframe – ik zou dan donkervoort of gillet kiezen om dit aspect vd bouw af te handelen – als spyker zich op design en afwerking concentreert – dan gaan ze hun leverancier forceren om met oplossingen to komen om het te verwezelijken – mochten ze alles zelf doen dan gaat hun aandacht verdeelt zijn en hun creaticiteit bekrompen

ik zie spyker dan als een autobouwer die best wat gewicht en snelheid wil opofferen voor “snel genoeg” en erg speciaal
Nog even over het design: die tandenstoker mag wat mij betreft wel weg.
Rebodied Artega GT?
@pjotr:
Lees de tekst nog even door, daar staat waar hij wel op gebaseerd is.
@jrk68: Dat is een aanname van WSJ: “het zou zomaar kunnen dat de Spyker op die auto gebaseerd is.”
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!