Denk aan de Audi A3 Sedan en de nieuwe Mercedes A-Klasse sedan, maar er is een nieuwe kaper op de kust.
Vroeger was dit hét geitewollensokken-segment: de C-segment sedan. De Nissan Sunny Sedan, de Ford Orion, Volkswagen Jetta, Opel Kadett, Mitsubishi Lancer en Renault Chamade. Van die beige auto’s waarvan je zelf ook beige werd. De treurnis straalde er gewoon vanaf. Het waren niet zozeer slechte auto’s, maar eigenlijk het tegenovergestelde van wat de liefhebber aanspreekt. De verkopen kwamen in de jaren ’90 onder druk te staan in Europa en sinds het nieuwe millennium zijn er maar weinig fabrikanten die het proberen.
Behalve dus die premium-merken. Als een premium-merk met een dergelijke auto komt, wordt het namelijk wél een succes. Auto’s als de Audi A3 sedan en Mercedes CLA zijn uitstekende verkooptoppers (geweest). Er is nu een nieuwe A-Klasse sedan en er staat ook een BMW 1 Serie sedan op tafel. Kortom, premium is hot. Dat heeft Acura ook ondervonden. Dit luxemerk van Honda verhoudt zich hetzelfde als Lexus naar Toyota en wij kennen het merk voornamelijk van de nieuwe NSX.
Een stukje betaalbaarder is de Acura ILX, waar het voor staat is onduidelijk, maar het is een compacte sedan die technisch gezien gebaseerd is op de laatste generatie Civic. De ILX is er al sinds 2016, maar om eerlijk te zijn: dat was een bijzonder lelijke én saaie auto tegelijkertijd. Deze nieuwe versie voor 2019 ziet er véél frisser uit. Net als de nieuwe RDX heeft de ILX het nieuwe familiegezicht, dat in 2016 geïntroduceerd werd met de Precision Concept. Eerlijk is eerlijk, het is best een gaaf ding om te zien, zeker als je de ILX vergelijkt met de Honda Civic die we hier in Nederland wél kunnen krijgen. Die valt bij bijzonder weinig mensen in de smaak.
In tegenstelling tot zijn concurrenten is de Acura ILX niet verkrijgbaar met een downsize turbo-motor. De enige motor die leverbaar is, is een 2.4 liter grote atmosferische viercilinder met VTEC. Deze levert 201 pk en is gekoppeld aan een achttraps automaat met dubbele koppeling. Natuurlijk is zo’n auto bij voorbaat kansloos in Nederland, maar als ze hier nu die nieuwe 1.4 Turbo met 180 pk in doen is het nog best een leuk alternatief voor de gevestigde orde.
dotternetta zegt
Dat blok ligt in mijn Accord Tourer. Fijne motor, maar onderin doet ie niet zoveel
kennone zegt
@dotternetta: al die turbo blokjes doen boven de 5000tpm niets meer. Vind dat van jou dan wel beter hoor. Mooie opbouw van het vermogen en de piek pas ergens rond de 7500tpm! ????
daniel1975 zegt
@kennone: grootst mogelijke onzin, maar dat terzijde. Ga eerst eens met een GTI, RS of wat dan ook rijden en dan roepen.
viezefreddyw zegt
@daniel1975: Toch heeft hij ergens wel een punt. Tuurlijk, er zijn uitzonderingen. Zo is niet elke atmosferische motor een goede of een lekkere. Maar een hoop turbomotoren vallen een beetje ‘dood’ na zo’n beetje 5500 tpm.
lekbak zegt
@viezefreddyw: Maar wat heb je in een saaie sedan boven de 5000 rpm te zoeken? Eens een keertje doortrekken wellicht, maar ik blijf het liefst onder de 3000. Als deze 2.4 nou een laagtoerige 8klepper was geweest was het pas echt een fijne motor geweest.
karhengst zegt
@daniel1975: Een RS of GTI heeft een blok met hetzelfde, ouderwetse slagvolume plus nog eens een turbo. Logisch dat dat wel wil.
Mij persoonlijk bevalt het fake gevoel van power ook niet zo bij de downsize torretjes. Beetje het 1.6 diesel gevoel. Eventjes een leuk duwtje maar totaal geen reserve wanneer je doorhaalt of terugschakelt.
porschepdk zegt
@kennone: Rij een keer een 991.2 GTS..
p964 zegt
@porschepdk: en de GT3 (RS) gaat daar in toeren nog lekker overheen. Precies hetgeen gepoogd wordt uit te leggen. En dat de GT2 niet zo sterk afvlakt komt door de variabele turbo geometrie.
tjorque zegt
@kennone: ik heb recent “gedownsized” van een 1600 atmosfeer naar een 1400 turbo…
Mij hoor je niet klagen zowel boven als onderaan de toerenteller gaat het stukken vlotter en de fiscus zit minder diep in m’n zakken dat helpt ook!
peug206 zegt
@tjorque: dan heb je een hele stap gemaakt. Of je rijdt veel snelweg. Want de clio van mn baas uit 2015 was nauwelijks zuiniger als mijn 1.6 16v. Terwijl we bijna dezelfde rijstijl hebben. (Lees warmrijden en daarna tot 3.500rpm doorhalen).
tjorque zegt
@peug206: ik rij nauwelijks auto. De auto doet 8000km per jaar waarvan ruim de helft zonder ik in de auto zit…
Zeker dan is een fiscaal vriendelijk blokje met voldoende oempf belangrijk anders wil je helemaal niet meer rijden.
peug206 zegt
@tjorque: of juist niet, aangezien je dan met een oldtimer met een dikke motor dan veel meer lol hebt…
tjorque zegt
@peug206:
Een oldtimer vind ik mooi maar ik heb het geduld niet om zoiets te onderhouden en zeker niet het geld om dat te laten doen.
Bovendien mag je er hier de stad niet mee in. Zijn er beperkingen op de verplaatsingen die je met O-platen mag doen. Kan ik dat ook niet afschrijven (ik ben zelfstandige).
En zonder O-platen betaal je je blauw aan taksen…
Doe mij maar “nieuwerwets” ?
Wie weet wordt het binnenkort wel wat met km-heffing die alle andere taksen moeten vervangen.
Misschien is een niet te oude E43 AMG dan wel iets voor heel even… ?
monsieurleloure zegt
Zo’n hoogtoerige vrij dikke 4 cilinder vind ik juist gaaf.
Lekkere lineare vermogensopbouw in plaats van een turbo die meeblaast in kort toerenbereik.
stuko zegt
@monsieurleloure: lineair? Man.. zo’n atmosferisch blok levert 50pk tot 3500 toeren, daarna de rest bij 6500 toeren… daar is niks prettigs aan
kennone zegt
@stuko: maar dat groene rijden en schakelen onder de 2500tpm is ook echt ruk en niet eens lekker voor een auto. Gewoon in zijn toeren laten of eerder terug schakelen, zijn deze blokken op gemaakt.
lekbak zegt
@kennone: Zijn deze blokken op gemaakt ja. Ik heb een auto met 2.3 atmosferische motor. Die is gemaakt om echt lineair te zijn. Die pakt in elke versnelling op vanaf 1100rpm. Heerlijk rustig laag in de toeren rijden en toch vooruit gaan. Het kan gewoon, als de motor er maar voor gemaakt is.
karaya zegt
@stuko: Met variabele kleptiming is de vermogensopbouw vrijwel vlak voor een atmosferische motor. Mijn 2.2 JTS heeft van 2000 tot 6500 toeren volop kracht. Een Giulietta 1.4 Turbo heeft een heel sterk middengebied maar vlakt daarna af. Ferrari tuned z’n turbomotoren zelfs kunstmatig om een lineair karakter te creëren.
Volgens mij is een moderne atmosferische motor met vvt en directe injectie in de praktijk zuiniger dan een downsize turbomotor. Mazda heeft dat bijvoorbeeld goed gezien, de overheidsinstanties zien dit minder helder.
bakkerst zegt
@karaya:
Sterker nog, die 2.2 kun je gewoon in zijn 3 zetten, en zonder gas bij te geven rustig de koppeling op laten komen, en hij rijd nog steeds weg.
Het is misschien geen toeren monster maar ik snap de kritiek niet zo op dat blok. Het ding heeft bij elk toerental voldoende koppel en vermogen beschikbaar om er vandoor te gaan. Zie het niet als een sport motor, maar meer als een GT, voor ‘races’ is de 159 toch te zwaar.
bischero zegt
Welke designer heeft die stagiair due het logo ontwierp niet op tijd ontslagen? Mijn hemel wat disproportioneel groot ?
bullgod76 zegt
@bischero: dat is typisch premium, kijk maar naar Audi en Mercedes
peekaas zegt
@bischero: dat was ook mijn eerste gedachte!
evdw zegt
Best oke. Prijzen niet bekend?
maxidyne zegt
In het blauw met rood interieur graag, mooie wagen! Dit is premium, degelijke techniek en degelijk gebouwd. Wat een verschil met zo’n A klasse met een Renault diesel, en over Audi gaan we niet eens beginnen, die kunnen en zullen nooit tippen aan deze kwaliteit.
stuko zegt
@maxidyne: ha :-)
melkkoe zegt
@maxidyne: Dat het degelijke techniek is, wil ik nog wel geloven. Een houtkachel is immers ook degelijker dan een Cv-ketel.
Over smaak valt te twisten, en we gaan de komende jaren zien of jouw smaak gedeeld wordt in NL
maxidyne zegt
@melkkoe: wat boeit het of deze auto het wel of niet gaat doen, waarschijnlijk het laatste. Ik vind hem in elk geval mooier dan de A3 en de A klasse.
melkkoe zegt
@maxidyne: dat boeit inderdaad niks, lekker kopen wat je zelf wil, die ik ook
melkkoe zegt
@melkkoe: -edit- doe ik ook
simonferrari zegt
@maxidyne: Die Renault diesel is inderdaad niet echt ‘premium’. Dat dit een degelijk en betrouwbaar product is geloof ik direct. Maar niet kunnen tippen aan Audi qua kwaliteit? Bekijk alleen even het interieur. Dat had ook uit een Kia Picanto kunnen komen. Ziet er niet uit, die deurhendels, knopjes en plastic look (en waarschijnlijk feel). Nee dan toch maar een Audi hoor. A3 Limousine met 2.0 TFSI Quattro, niks mis mee.
karaya zegt
@simonferrari: Limousine?! Die term is ook aardig gedegradeerd.
simonferrari zegt
@karaya: Dat ben ik met je eens! Nouja, een sportback is ook goed ;)
maxidyne zegt
@simonferrari: ik heb het over kwaliteit in de zin van niet kapot gaan. Hoe een knopje eruit ziet, en hoe aaibaar dat dashboard van een Audi is interesseert mij niet. Mijn RS2 is nog wel een echt degelijk product, zelfde geldt voor mijn R129 SL en E46 330CI.
Jantje_555 zegt
In West Europa krijgen wij enkel de milieumeuk terwijl de rest van de wereld lekkere wagens krijgt.
toyotafortuner zegt
Ziet er prima uit! Zeker weten
melkkoe zegt
@toyotafortuner: kun je wel de blits mee maken ja! (Ergens in Azië)
dromedaris zegt
Dat dashboard… zijn we terug in 2006 beland?
Niet mijn ding dit. Zal het ongetwijfeld super doen in Trumpenland.
torsen zegt
Logo op deze auto oogt als de tas op een brugklasser.
phaeton zegt
B-segment sedans zijn nog veel erger. Zeker destijds, toen het B-segment nog veel kleiner was dan nu. Kennen we de Corsa nog?
tge1 zegt
Mazda bouwt al jaren premium sedans met atmosferische motoren.
frank2b zegt
@tge1: Lexus ook. En Infinity.
Maar goed, het gaat hier natuurlijk om de introductie van een nieuw model. Hoewel die kennelijk al bij voorbaat kansloos is. Whatever ….
kniesoor zegt
Vraagje aan de kenners hier : waaróm wordt de Civic hier eigenlijk zo matig verkocht ? Te duur ? Vind ‘t best een aardige auto om te zien, dus daar zou het niet aan hoeven te liggen.
Pordon zegt
@amghans: daar ligt het denk ik wel aan. De Civic is werkelijk niet om aan te gluren.
dondeboer zegt
@amghans: te duur, te uitbundig vormgegeven voor de gemiddelde nuchtere Nederlander en, last but not least, verkeerde badge op de neus. Jammer, want ’t is een praktische en fijne auto, met mooie en degelijke techniek.
karhengst zegt
Een Lexus of Infiniti oogt toch een stuk evenwichtiger qua design dan dit. Het interieur van de Mazda 3 ziet er ook beter uit.
Laat dus maar in de VS, want hier gaat het geen potten breken. Onbekend is onbemind.
fordnut zegt
Typisch Japans. Plak er een logo van een willekeurig ander Japans merk op en hij zou in hun collectie passen. Niet mijn ding.
tge1 zegt
@fordnut: Het is net Volkswagen. :-)
Dutchdriftking zegt
Tja, de reden waarom dit type populair is, is vrij simpel te verklaren. Je wilt graag een 3 serie, a4 of C klasse leasen. Maar in je huidige functie mag/kan dit niet. Met een C segment sedan die nogal op de grote broer lijkt bevind je jezelf zo dicht bij als je kan komen. En daar vallen alle aanstormende junior account managers nu eenmaal voor. Het hier boven genoemde model is een kleine Honda, maar de tijden dat men droomde van een Accord zijn nu écht voorbij. En laten we eerlijk zijn, het truckje werkt echt niet altijd, de Jetta verkoopt namelijk nu ook niet echt geweldig….
ramshoek zegt
Een atmosferische 2,4 liter bij voorbaat kansloos?
Is het niet zo dat de WLTP verbruiksmeting een realistischer verbruiksplaatje zou schetsen? In dat geval vermoed ik dat een dikke atmosferische motor helemaal niet bij voorbaat kansloos is…
mopar zegt
Bij de titel “premium sedans” dacht ik nou niet direct aan een A3 of A-klasse sedan…
karaya zegt
@mopar: Ik ook niet.
viertakt zegt
Fout in artikel
Bij mijn weten geen atmosferische motoren meer beschikbaar bij Mercedes (99.9% zeker)
viertakt zegt
@viertakt: Sinds 2 jaar. Trucks en Vans buiten beschouwing gelaten, voor deze modellen weet ik het niet.