Honda trekt de NSX weer strak

Auteur: , 35 Reacties

De gaafste supercar in zijn klasse* is een stukje gaver geworden.

Je zou het het niet zeggen, maar de tweede generatie Honda NSX loopt alweer een tijdje mee. De auto is inmiddels al weer dik twee jaar in productie. Gevoelsmatig kan dat ietsjes langer lijken dankzij de ontelbare designstudies die sinds 2001 (!) getoond worden door Honda. Wellicht ziet Honda mede daardoor de noodzaak om de NSX even te fine-tunen.

De belangrijkste wijzigingen zijn, zoals het een Japanse sportauto betaamt, onderhuids. Allereerst het onderstel. De zowel de stabilisatoren aan de voor- en achterkant zijn nu groter. Ook zijn ze een stukje straffer, aan de voorkant nam de stijfheid toe met 26%, aan de achterkant met 19%. Ook werden diverse delen van de ophanging licht gemodificeerd.

Veel werk is er gestoken in de electronica van de auto, een onderdeel waar de NSX excelleert. De auto is zo volgepakt met technologie, dat we dit bericht eigenlijk op Apparata hadden moeten plaatsen. Er zijn wijzigingen aangebracht in het vierwielaandrijving-systeem (SH-AWD), elektrische stuurbekrachtiging, stabiliteitsprogramma (VSA) en de magnetorheologische dempers.

Ook de motor werd onder handen genomen. De 3.5 liter V6 met dubbele turbo werd voorzien van nieuwe injectoren, partikelfilter en enkele wijzigingen aan de turbocompressoren. De vernieuwde NSX wordt geleverd op nieuwe Continental SportContact banden. Aan de buitenkant zijn verder niet veel wijzigingen te bemerken. Dat is begrijpelijk, want deze vriendelijke dame heeft goed haar best gedaan. Het meest vernieuwende is de nieuwe kleur ‘Thermal Orange’, een lekker opvallende pareleffectlak. Ook zijn diverse details aangepakt met hooglans zwarte afwerking. In tegenstelling tot veel concurrenten zijn opties nauwelijks mogelijk. Optioneel kun je kiezen voor een volledig rood lederen interieur, of juist een leer/alcantara combinatie in Indigo Blue.

Acura NSX '19

Prijzen voor Nederland zijn nog niet bekend. In Amerika kost de nieuwe NSX 157.500 dollar. Dat is 1500 dollar meer dan voorheen, maar je hebt nu voor 4.700 dollar aan items die nu standaard zijn. Je gaat er dus op alle kanten op vooruit met de gloednieuwe NSX.

*compleet subjectief volgens blogger van dienst



35 reacties

@AB: hebben jullie ook verkoopcijfers van deze auto? In mijn beleving lijkt het wel alsof iedereen vergeten is dat deze auto überhaupt bestaat namelijk. Ik hoop dat er naast zit, want hij is eigenlijk best fraai. Honda heeft alleen de introductie van dit ding compleet verkeerd aangepakt.
@berlinetta: Dat was het eerste wat in mij opkwam: verkoopt die auto een beetje?
@berlinetta: staan er op die Duitse website 18 te koop, waarvan een deel in andere landen. Van wat er in Dld zelf te koop staat is een groot deel nul-kilometer auto’s. De onderbuik zegt, dat dit betekent, dat het – ook in Dld – niet storm loopt met de verkoop.
@berlinetta: Honda heeft wel meer dingen verkeerd aangepakt, hier in Europa. Natuurlijk, in thuisland Japan en in de VS verkopen ze nog steeds als een malle, maar hier in Europa zitten ze met een Civic die te duur en te extreem is voor de gemiddelde autokoper, hebben ze de Accord en Legend de nek omgedraaid vanwege te duur (zowel in de lease als qua kostprijs) en de hybrides waar ze het vorig decennium nog goeie sier mee maakten nooit fatsoenlijk opgevolgd. Blijft over: de Jazz (ook te duur) en de SUV’s (te anoniem) en de NSX (o ja? Dus te onbekend).

Straks, als de Brexit een feit is, staat er een prachtige fabriek in Swindon, Groot Brittannië, waar ze auto’s bouwen waarvan de export naar de EU dan helemaal niet meer rendabel is, want importheffingen. En de Britse markt zal ook vastlopen, want die gaan een enorme economische tik krijgen.

Honda is het nieuwe Daihatsu. Geroemd om z’n innovatie, z’n eigenwijze instelling en koers, maar gedoemd om stilletjes aan te verdwijnen uit Europa. En eerlijk gezegd hoop ik dat ik er naast zit, want ik heb zelf 13 jaar gereden met dit merk en draag het nog steeds een warm hart toe.
@rrrobert: Goede analyse.
@berlinetta: in 2017 in heel Europa in totaal 126 stuks. In NL misschien 1’tje want in de verkoopcijfers van Honda staat 1 auto bij “overigen” maar dat kan natuurlijk ook een ander model zijn… In de VS 581 stuks…
@punicaoase: Toch meer dan ik dacht.
@punicaoase: Volgens mij is er geen een verkocht in Nederland
@punicaoase: Er is in NL geen één dealer die een NSX kan leveren. In Duitsland 3 dealers zo uit m’n hoofd, Luxemburg 1..
@berlinetta: Zag er 1 heel toevallig rijden op de A1 van de week met Duits kenteken, een rode.
hiervan neemt mijn stijfheid ook toe met 26%
De NSX hoefde niet beter. Ding heeft een ‘ziel’ nodig zoals de oude had.
@pielemuis: Mwah, dat ben ik niet met je eens. Jarenlang was DAT juist het minpunt volgens velen aan de eerste generatie NSX. Goede auto, maar te perfect en geen ‘ziel’.

Nu 20 jaar later heeft de oude het ineens wel… Ten opzichte van een 911 Turbo of McLaren 570S vindt ik het op zich wel meevallen. Het zijn geen dramatische supercars, maar koele efficiënte rijdersauto’s. Bij de NSX heb je het voordeel dat ‘ie het altijd doet ;-)
@willeme: liever een NSX dan een McLaren.
@pielemuis: nog een maand of 7 en dan gaat max Verstappen deze wagens aanprijzen. Tenminste, als dat van Aston Martin mag.
Is het nou gewoon trollen, dat McLaren-oranje?
@ghengiskhan: Nee, da’s toeval. Her Ferrari-rood en Silberpfeil-grijs daarentegen…
Leuk apparaat… ik zeg doen!
Allemaal leuk en aardig die updates en Carbon en andere meuk. Deze auto ontbeert een hele hoop. De iconische status van zijn voorganger zal hij nooit krijgen. Vandaar dat niemand hem koopt. En ook de torenhoge prijs helpt daaraan mee. Wat je allemaal wel niet kan kopen in Amerika voor ruim 150.000 dollar. Tig alternatieven die beter en mooier zijn.
@viezefreddyw: valt wel mee. Voor dit geld heb je een sportwagen met supercar prestaties en hypercar techniek. Ik denk dat het grootste probleem is dat de meeste mensen/potentiele klanten dit niet inzien en voor de “bekende” merken zoals Ferarri, Lambo en Porsche gaan.
@ikleesookoverautos: Ja want bij die merken krijg je hypercarprestaties voor hypercartechniek en geen supercarprestaties voor hypercartechniek. Leuk dat ze Honda technisch zo gecompliceerd is, het moet zich ook uitbetalen in prestaties. En ik heb hier en daar wel eens een rijtestje gelezen, maar volgens mij is het geen auto die de autojournalisten omver blaast.
@berlinetta: ik ben zelf maar fan van enkele autojournalisten. Daar is @willeme er 1 van en die heeft de NSX hoog staan. Ook Chris Harris is er helemaal weg van: https://youtu.be/DcHHRyeX-M0. Ik weet niet wat Jeremy Clarkson er van vindt maar goed. Ten slotte is er nog Doug Demuro, die neem ik niet al te serieus maar ik vind hem
toch wel een frisse wind in het hele car review wereld en ook hij is er gek op. Dus ja, daar baseer ik me mening op. En natuurlijk ook mijn “kennis” over de NSX.
Deze auto is ook helemaal niet specifiek voor ons bedoeld. Azië is de hoofdmarkt , wat ze voor de rest verkopen elders is mooi meegenomen. Deze is er om te laten zien wat Honda kan als merk. Geld wordt bij Honda op andere modellen met andere aantallen verdiend en het is een opsteker voor de Type R fans en kopers. Het is in ieder geval iets anders als de voor de hand liggende supercar merken.
Ja als je al sinds 1834 teasert met dat ding moet je dus 2j na eerste productie alweer faceliften… Heb er niks mee. ’t blinkt nergens in uit en echt heel mooi vind ik hem ook niet.
“maar je hebt nu voor 4.700 dollar aan items die nu standaard zijn.”

Het moet zijn: maar je hebt nu voor 4.700 dollar aan items die nú NIET standaard zijn.

Immers, de nieuwe versie moet nog komen……
@erik2907: “maar je hebt nu voor 4.700 dollar aan items die nú NIET standaard zijn”

Maar de nieuwe versie met die € 4700,- aan items die nu niet standaard zijn moet nog komen.

Dus dan moet het zijn: maar je hebt STRAKS voor 4.700 dollar aan items die nú niet standaard zijn.
@moveyourmind: straks moet DAN zijn als je het helemaal correct wil verwoorden.
Meest ondergewaardeerde sportauto. In die klasse zou ik alleen twijfelen tussen de NSX en 911.
@Rick-dos: Dat is niet anders dan bij de eerste generatie en werd daardoor één van de meest ondergewaarde sportauto’s. Nu (algemeen) bekend(er) is dat Senna de wagen getest heeft is het opeens een iconische wagen.

Ik denk dat de grootste afzet van deze NSX in de VS ligt. Eem prestige model voor Honda.
Modellen als de HRV en CRV vinden echt wel voldoende afzet.
@rick-dos: Hier in de buurt zie ik soms die nieuwe NSX rijden. In het echt is die heel opvallend. Laag, breed en ook geen slecht geluid.
Als ik dan een 911 tegenkom, daar kijk ik vaak niet meer van op… Die Honda is serieus ondergewaardeerd!
@Rick-dos: 911 valt met alle soorten en types in elke klasse. Dat telt niet.
Hebben ze niets gedaan aan de infotainment? Dat en geen enkele echte bagsruimte was de voornaamste kritiek
@w0o0dy: ja want bagage ruimte creëer je gewoon ff.
@ikleesookoverautos: een handvol extra liters kan vast en wat opbergvakjes voor spulletjes in t interieur zouden eigenaren misschien ook wel leuk vinden.
noem 1 auto in deze prijsklasse die deze techniek aan boord heeft…vergelijkbaar als een porsche 918…

en verder ach ja dat honda, staan 3 modellen in de top 10 van beste verkochte modellen wereldwijd in 2018.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).