Ze konden het niet meer uitstellen: Dodge schrapt twee modellen die zo oud zijn dat wij ze nog hebben gekregen.
Afgelopen week pakte Dodge weer flink uit. Het Amerikaanse merk introduceerde drie nieuwe modellen, al zijn ze alle drie gebaseerd op modellen die wel al kenden. De Durango Hellcat, Charger Redeye en Challenger Super Stock zetten elk in hun eigen segment weer een heerlijke auto neer.
Verouderd
Het is knap hoe relevant deze auto’s nog weten te zijn. Want ook al zijn de pk-aantallen zo dicht bij de concurrentie als het maar kan, de auto’s zelf zijn een doorontwikkeling van iets vrij ouds. De nieuwste versies van het drietal zijn flinke facelifts. De Durango en Charger stammen uit 2010 en de Challenger is vrijwel niks veranderd ten opzichte van de eerste Challenger-reïncarnatie uit 2006! Oké, met nieuwe LED-zooi en tijdig bijgehouden techniek en infotainment is het niet rampzalig, maar dat de meeste merken tegenwoordig om de zes à zeven jaar met compleet nieuw model komen is niet voor niks.
Antiek
Het lijkt er echter op dat Dodge eens een goede opdoffer nodig heeft. Want als je niet van compleet bejaarde platforms houdt, moet je het hele merk skippen. Sinds RAM Trucks losweekte van het merk, zijn de enige auto’s in de Dodge-dealer gebouwd op een vrijwel antiek platform. Naast de Durango, Charger en Challenger zijn er namelijk maar twee andere auto’s beschikbaar: de Journey en de Grand Caravan.
Korte carrière in Nederland
Deze SUV en MPV van het merk stammen respectievelijk uit 2008 en 2007. De Dodge Journey (JC) kwam ten tijde van een aantal Dodges in Nederland. De Caliber, Avenger en Journey waren ook bedoeld voor Amerika, maar probeerden het in Europa ook met een wat zachtere insteek. Een gigantisch succes was het niet.
De Grand Caravan is een ander verhaal. Dit is gewoon de opvolger van de hier zeer populaire Chrysler Voyager. Die heette in de VS ofwel Chrysler Town and Country, of kreeg een Dodge-logo en heette (Grand) Caravan. Het is een traditionele ‘minivan’, zeven zitplaatsen en schuifdeuren maken het leven makkelijk voor ouders van meerdere kinderen.
Never change a winning team
Bij beide modellen is er echt bizar weinig veranderd in de 12 en 13 jaar dat ze de Dodge-dealer vergezellen. En het is ook niet puur en alleen luiheid namens FCA. Zij laten immers zien dat er met de Chrysler Pacifica gewoon hele nette moderne MPV’s gebouwd kunnen worden. Waarom dan nog zo lang de Caravan en Journey uitmelken? Omdat het werkt! De Dodge Caravan is nog steeds de populairste MPV in de VS en ook de Journey wordt voor wat het is prima verkocht. Het maakt de Amerikanen kennelijk niet zoveel uit hoe oud iets is, wanneer het voor 23.500 dollar (Journey) en 27.000 dollar (Caravan) voor de deur staat. Voor het type auto is dat namelijk absoluut geen geld.
Einde verhaal
Maar deze uitmelkwaanzin komt ten einde. Dodge schrapt beide modellen vanaf modeljaar 2021 (in de VS is dat over een paar maanden). Niet dus vanwege tegenvallende verkopen, meer omdat het gewoon eens tijd wordt voor iets nieuws. Er staan echter voor beide auto’s (nog) geen opvolgers op de planning.
Doordat Dodge de Journey en Grand Caravan schrapt zijn er een paar opvallende dingen nu bij Dodge. Zo is het nu samen met RAM, Chrysler, Fiat en Alfa Romeo één van de FCA-merken die minder dan vier modellen levert. En de enige die meer levert is Jeep. Ook betekent het dat nu de Charger, Challenger en Durango de enige auto’s zijn in het Dodge-gamma. Zo kan Dodge zeggen dat je hun hele gamma kunt krijgen als bloedhete Hellcat. Kijk Toyota, zo doe je dat. (via Autoblog.com)
SpiderIV zegt
De Dodge Journey is hier een tijd geleverd als Fiat Freemont.
Een type “brave bak” waar je veel kids en hun speeltuig in kwijt kon.
In de VS heel veel ingezet als goedkope huurauto. De automaat was uiterst sloom maar verder een uitstekende reisauto.
deora zegt
@SpiderIV: in Nederland kom ik de Freemont niet vaak tegen. Maar vorige week was ik in België en daar zag ik ze nog best veel.
barchettadriver zegt
Die Freemont paste vreemd genoeg precies in de line-up van Fiat. Het is net een opgeblazen Fiat Stilo Multi Wagon. Zelfde hoekige stoere lijnen.
Loek zegt
@SpiderIV: Freemont is hier nooit geleverd.
SpiderIV zegt
Niet officieel via de Importeur maar het ding is hier absoluut geleverd hoor.
Loek zegt
@SpiderIV: er zijn ook vele bedrijven die RAM trucks of Ford F-150’s importeren. Betekent niet dat ze hier officieel geleverd zijn ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Loek: Waar is “hier”? NL? In Belgique rijden er een hele hoop rond, was een tijdje een zeer populair model voor Fiat…
Loek zegt
@Esprit_de_Flandre: yes, in Nederland staat er maar een handjevol op kenteken. Dodge Journey is hier nog wel verkocht, ook niet in gigantische aantallen trouwens.
bpc zegt
Eigenlijk kan ik het idee van dodge wel appreciëren. Een oud model blijven doorontwikkelen om zo goedkoop veel auto aan te kunnen bieden. Vroeger had skoda naast de gewone octavia ook de octavia classic, het oud model met nieuwe motoren en navi etc. Zoude meer merken moeten doen, hun nieuwste meuk vind ik toch meestal maar niks de laatste 10j.
ty5500 zegt
Het is wel typisch FCA, geen enkel model wordt tijdig opgevolgd. Ik vraag mij wel af waarom ze dan stoppen met de productie, het lijkt volgens het artikel dat ze nog best ok verkochten en beter een oud model als geen model in het segment?
Esprit_de_Flandre zegt
@ty5500: Dacht ik ook al. Tijd voor iets nieuws, maar geen opvolger? Waarom dan? Mss verdienden ze er toch niet genoeg meer aan, en is het dus schrappen om kosten te besparen…
jarnobakker zegt
Ooit nog gekeken naar zo’n dodge journey. Toen ik het interieur zag ben ik gelijk afgehaakt….
Kvgorp zegt
@jarnobakker: Ik naar de nitro. Van buiten gaaf. Van binnen lijkt hij op mijn grijze kliko.
E550 zegt
Reed in de 2010 met zo’n Journey naar De Alpen. Alles van plastic maar reed voor de rest echt prima.