De BMW M5 G-Power Hurricane RR heeft het huidige record van 372 km/u in handen, maar die reed gewoon op benzine. Deze nieuwe G-POWER HURRICANE GS gebruikt LPG en reed daarmee een topsnelheid van 333 km/u.
De G-POWER HURRICANE GS heeft een vermogen van 660 pk en 650 Nm koppel, een slordige 150 pk en 130 Nm meer dan de originele M5. De 2 ton wegende sedan sprint van 0-100 km/u in 4,6 seconden en de 0-200 km/u kan in 11,4 worden afgelegd. Het G-POWER SK II bi-supercharger systeem is verantwoordelijk voor de LPG conversie, dat kost € 33,571.43 (net) excl. installatie.
The whole package becomes even more environmentally friendly when the increased output is delivered courtesy of LPG instead of petrol. The conversion, however, is not that straightforward, even for series production high-revving engines. The even bigger challenge comes when the engine in question is also supercharged via two ASA radial compressors. By lucky coincidence, G-POWER is not only a supercharging specialist, but also one that happens to have particular expertise with BMW V10 power units. It is not without reason that G-POWER is the only company worldwide to offer an aftermarket supercharger system for the BMW V10 engine.
The outcome is the G-POWER M5 HURRICANE GS equipped with one fully sequential five-cylinder LPG system per cylinder bank. The benefits of LPG as a fuel are both economical and ecological in nature – not only is LPG around 50% less expensive per litre than petrol, it also reduces CO2 emissions by around 15 percent.
Leuk natuurlijk, zo’n record, maar de Hohenester Audi A4 gaat gewoon 364 km/u op biogas. So what’s the difference?
24 reacties
and rising? Daarbij zal deze ook wel de nodige liters er doorheen blazen.
groter dan, evenveel als
Netjes dit geluid, toch? Ik weet alleen niet hoe die zal klinken met LPG.
LPG is een mengsel van propaan (C3H8) en butaan (C4H10). LPG heeft een octaangetal van 104 (RON). LPG heeft lange koolwaterstofketens die minder snel ontsnappen als methaan. Een veel lichtere LPG tank voldoet hier voor opslag.
G-Power M5 loopt dan weer 372 km/h met 800 pk. http://www.autoblog.nl/archive/2010/08/14/g-power-hurricane-rr-rijdt-nieuw-record-372-kmu
De G-Power LPG versie is voorzien van kleinere compressoren en heeft intern geen aanpassingen ondergaan. Zo zit er in tegenstelling tot het Hurricane RR model geen gesmede zuigers en versterkte drijfstangen in. Als je meer pk’s met LPG wilt kan dat ongetwijfeld ook met een BMW M5 V10. Het kost alleen veel meer dan het tunen van een 6 cilinder.
de energie inhoud van LPG is veel hoger dan van bio- en aardgas
LPG heeft een hogere energetische waarde als aardgas en biogas.
Belangrijk voordeel van LPG is echter de grotere koelende werking ervan en de hogere klopvastheid. De G-Powerianen zouden dus wat meer boost mee kunnen geven en dus nog wat extra power uit het blok kunnen peuren. Een truc die Schnitzer (?) een paar jaar geleden uithaalde met en Astra OPC-LPG. Maar of G-Power dat ook gedaan heeft ? …
Tegenwoordig koop je een tweedehands al voor 30-40k.
Kan me voorstellen dat je wel de aanschaf kan betalen, maar niet de kosten. Mooie uitkomst toch voor iemand die al altijd zo’n auto wou?:)
Ook al is het natuurlijk redelijk hypocriet, maar dat is een ander verhaal
@ramshoek: dat verhaal van klopvastheid kan je echt goed gebruiken als je de compressie naar 1:14 of hoger brengt, maar dan zal hij nooit met een “normale” benzine injectie kunnen lopen.