• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

G-POWER M5 op LPG: 333 km/u

Auteur: autoblogger, gepost 11 januari 2011 om 10:21 – 24 Reacties

G-POWER M5 op LPG
De BMW M5 G-Power Hurricane RR heeft het huidige record van 372 km/u in handen, maar die reed gewoon op benzine. Deze nieuwe G-POWER HURRICANE GS gebruikt LPG en reed daarmee een topsnelheid van 333 km/u.

De G-POWER HURRICANE GS heeft een vermogen van 660 pk en 650 Nm koppel, een slordige 150 pk en 130 Nm meer dan de originele M5. De 2 ton wegende sedan sprint van 0-100 km/u in 4,6 seconden en de 0-200 km/u kan in 11,4 worden afgelegd. Het G-POWER SK II bi-supercharger systeem is verantwoordelijk voor de LPG conversie, dat kost € 33,571.43 (net) excl. installatie.

The whole package becomes even more environmentally friendly when the increased output is delivered courtesy of LPG instead of petrol. The conversion, however, is not that straightforward, even for series production high-revving engines. The even bigger challenge comes when the engine in question is also supercharged via two ASA radial compressors. By lucky coincidence, G-POWER is not only a supercharging specialist, but also one that happens to have particular expertise with BMW V10 power units. It is not without reason that G-POWER is the only company worldwide to offer an aftermarket supercharger system for the BMW V10 engine.

The outcome is the G-POWER M5 HURRICANE GS equipped with one fully sequential five-cylinder LPG system per cylinder bank. The benefits of LPG as a fuel are both economical and ecological in nature – not only is LPG around 50% less expensive per litre than petrol, it also reduces CO2 emissions by around 15 percent.

Leuk natuurlijk, zo’n record, maar de Hohenester Audi A4 gaat gewoon 364 km/u op biogas. So what’s the difference?

Ook interessant!

  • Gespot - Een BMW M5 van bijna €230k
  • M5 CS met 900 pk
    M5 CS met 900 pk is BEGRENSD op 333 km/u
  • Dit is de eerste BMW M5 CS van Nederland
  • decente BMW M5 CS
    Eindelijk: een decente BMW M5 CS

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, g-power, lpg, m5, maximumsnelheid, record, tuning

Vorig bericht: « Jeep bestaat 70 jaar, komt met Anniversary Editions
Volgend bericht: De nieuwe Hyundai Veloster in Detroit »

Lees Interacties

Reacties

  1. meneersander zegt

    11 januari 2011 om 10:35

    Nou en dat voor 60cent de liter!

    Login om te reageren
    • anuspraeternaturalis zegt

      11 januari 2011 om 10:41

      @meneersander: maak daar maar 86 cent van…

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        11 januari 2011 om 11:03

        @anuspraeternaturalis:

        and rising? Daarbij zal deze ook wel de nodige liters er doorheen blazen.

        Login om te reageren
      • geertje zegt

        11 januari 2011 om 18:29

        @anuspraeternaturalis: hier is het gas nog gewoon 75 cent hoor.

        Login om te reageren
    • Megakix zegt

      11 januari 2011 om 12:39

      @meneersander: ..en de wegenbelasting is 2x zo hoog….

      Login om te reageren
      • geertje zegt

        11 januari 2011 om 18:33

        @Megakix: de wegenbelasting kost mij maar twee tientjes in de maand meer dan wanneer ik een benzine auto zo hebben in dezelfde gewichtsklasse, Mijn auto rijdt op lpg g3 en de wegenbelasting is dit is dua niet 2x zo hoog

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          12 januari 2011 om 09:17

          @geertje: pak de tabellen er maar bij…ik weet niet wát jij rijdt, maar groot zal het niet zijn ieg.

          Login om te reageren
  2. Johan-SV zegt

    11 januari 2011 om 10:43

    De G-POWER HURRICANE GS heeft een vermogen van 660 pk en 650 Nm koppel, een slordige 150 pk en 130 Nm meer als de originele M5.
    groter dan, evenveel als

    Login om te reageren
    • hectorae86 zegt

      11 januari 2011 om 11:03

      @Johan-SV: hahah, daar erger ik me ook altijd dood aan :P

      Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      11 januari 2011 om 11:24

      @Johan-SV: check, is inmiddels aangepast! Ik taalturk.

      Login om te reageren
  3. coupe20vturbo zegt

    11 januari 2011 om 11:49

    Ben wel benieuwd naar het geluid van die v10 icm. het gehuil van de compressoren. Zal vast een feest voor de oren zijn.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      11 januari 2011 om 17:25

      @coupe20vturbo: http://www.youtube.com/watch?v=Ki0Ti3R-qiA&feature=related

      Netjes dit geluid, toch? Ik weet alleen niet hoe die zal klinken met LPG.

      Login om te reageren
      • MichaelvdBroek zegt

        12 januari 2011 om 01:08

        @jzaero: wat klinkt dat heerlijk! :D

        Login om te reageren
  4. Megakix zegt

    11 januari 2011 om 12:43

    @autoblogger: de verbrandingswaarde van biogas is stukken hoger dan van aardgas….dát verklaart het verschil tussen de A4 Hohenester en de M5 G-Power.

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      11 januari 2011 om 13:17

      @Megakix: aardgas is ongelijk aan LPG en bevat veel methaan (CH4). Opslag van aardgas is problematischer als dat van LPG en het verbrandt anders. Aardgas heeft een octaangetal van 120. Aardgas wordt onder een druk van 138 à 241 bar in gasflessen opgeslagen. Er zijn nog weinig vulpunten voor aardgas in NL.
      LPG is een mengsel van propaan (C3H8) en butaan (C4H10). LPG heeft een octaangetal van 104 (RON). LPG heeft lange koolwaterstofketens die minder snel ontsnappen als methaan. Een veel lichtere LPG tank voldoet hier voor opslag.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        12 januari 2011 om 09:22

        @T16: ..waar ligt dan het verschil tussen de Audi en de M aan ? Ligt dat dan aan de drukvulling ?

        Login om te reageren
        • T16 zegt

          16 januari 2011 om 16:51

          @Megakix: Hohenester Audi A4 is elektronisch begrensd op 700 pk + aerodynamische aanpassingen zoals dichte en vlakke wielkappen en minispiegels. Het is een veel lichtere en kleinere auto dan de M5. Deze A4 loopt mede vanwege de lage (lucht)weerstand met 40 pk extra dus veel harder.
          G-Power M5 loopt dan weer 372 km/h met 800 pk. http://www.autoblog.nl/archive/2010/08/14/g-power-hurricane-rr-rijdt-nieuw-record-372-kmu
          De G-Power LPG versie is voorzien van kleinere compressoren en heeft intern geen aanpassingen ondergaan. Zo zit er in tegenstelling tot het Hurricane RR model geen gesmede zuigers en versterkte drijfstangen in. Als je meer pk’s met LPG wilt kan dat ongetwijfeld ook met een BMW M5 V10. Het kost alleen veel meer dan het tunen van een 6 cilinder.

          Login om te reageren
    • tjorque zegt

      11 januari 2011 om 13:19

      @Megakix: en biogas is nog anders van samenstelling… meestal gelijkaardig aan aardgas maar meer verontreinigd met CO2 etc…

      de energie inhoud van LPG is veel hoger dan van bio- en aardgas

      Login om te reageren
    • T16 zegt

      11 januari 2011 om 13:26

      @Megakix: 1 m3 Biogas heeft een lagere energetische waarde als 1 m3 aardgas: http://www.biogas.nl/samenstelling/
      LPG heeft een hogere energetische waarde als aardgas en biogas.

      Login om te reageren
  5. ramshoek zegt

    11 januari 2011 om 13:32

    Wanneer je een kapitaal uitgeeft aan een M5 en ook nog eens een sloot geld aan de G-Power upgrade, dan maak je je volgens mij niet meer druk om brandstof kosten (of CO2 uitstoot).
    Belangrijk voordeel van LPG is echter de grotere koelende werking ervan en de hogere klopvastheid. De G-Powerianen zouden dus wat meer boost mee kunnen geven en dus nog wat extra power uit het blok kunnen peuren. Een truc die Schnitzer (?) een paar jaar geleden uithaalde met en Astra OPC-LPG. Maar of G-Power dat ook gedaan heeft ? …

    Login om te reageren
    • unknown234 zegt

      11 januari 2011 om 16:02

      @ramshoek:

      Tegenwoordig koop je een tweedehands al voor 30-40k.
      Kan me voorstellen dat je wel de aanschaf kan betalen, maar niet de kosten. Mooie uitkomst toch voor iemand die al altijd zo’n auto wou?:)
      Ook al is het natuurlijk redelijk hypocriet, maar dat is een ander verhaal

      Login om te reageren
  6. frankj zegt

    11 januari 2011 om 19:16

    Ik mag hopen dat G-POWER met de tijd mee gaat en dat deze M5 een LPI-systeem heeft. Lijkt mij ook logischer, want met verdampers kunnen ze dit vermogen echt niet waar maken.
    @ramshoek: dat verhaal van klopvastheid kan je echt goed gebruiken als je de compressie naar 1:14 of hoger brengt, maar dan zal hij nooit met een “normale” benzine injectie kunnen lopen.

    Login om te reageren
    • FieRo zegt

      11 januari 2011 om 20:18

      @frankj: bij een ‘geblazen’ motor kan de extra klopvastheid van LPG gebruikt worden door de timing te vervroegen of de laaddruk te verhogen, bij een riem aangedreven supercharger kan dat vrij makkelijk door een kleinere pullie te monteren.

      Login om te reageren
  7. bpc zegt

    11 januari 2011 om 22:32

    lpg is echt goed ik snap niet waarom er niet wat meer toekomst inzit ! waarom proberen autofabrikanten altijd nieuwe technologieën terwijl ze al goed werkende elementen kennen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North