Audi pakt grote voorspong met extra kekke LEDjes

Auteur: , 34 Reacties

Kijk, dat is voorsprong waarin we kunnen geloven.

A5

Het lijkt een droom voor elke techneut om voor een merk te werken dat adverteert met de ronkende slogan ‘voorsprong door techniek’. Doch de realiteit is weerbarstiger. Bij Audi moet men uiteindelijk gewoon aan het lijntje lopen van moedertje VAG. Zodoende moesten de techneuten altijd al dealen met FWD-platforms, in plaats van het premium RWD waar de concurrenten over beschikken. Sprongen de techneuten toch een keer uit de band, dan werden ze snel teruggefloten. Uit kostenoogpunt moet het immers wel een beetje uniform blijven binnen het concern, dat spreekt.

Sinds Herbert Diess de scepter zwaait bij VAG, hebben Audi’s engineers het naar verluidt nóg zwaarder. Het merk met de vier ringen wordt namelijk verweten een dubieuze rol gespeeld te hebben in de hele dieselgate-affaire. Zo ontwikkelde en leverde het de dikke dieseltorren aan Porsche, die het laatste merk meesleepte in alle ellende. Er was zelfs sprake van dat Porsche hiervoor een bom duiten van Audi wilde zien als genoegdoening. Als gevolg van dit alles lijken de duimschroeven aangedraaid bij de boksbeugel, terwijl Porsche de ‘gidsrol’ binnen VAG overneemt.

Zodoende blijft er voor de arme Audi-techneuten niks anders over dan aan LEDjes knutselen. Maar, dat doen ze dan ook met verve. Zo goed zelfs, dat de Audi Q4 e-tron volgens Autocar de eerste productieauto wordt met LEDs die je kan personaliseren. Volgens Audi design-honcho Marc Lichte (geen grap) is het de bedoeling dat kopers van de Q4 e-tron hun eigen ‘signatuur’ aan de auto kunnen geven middels 25 verschillende LED-ontwerpen. Zowel het design voor de koplampen als achterlichten kan gevarieerd worden.

Sowieso trekt Audi alle LED-registers open voor de Q4, want eerder zagen we op het model al de diffusertypelamp. De Q4 zal naar verwachting eind 2020 worden voorgesteld en in 2021 op de markt komen. Of je de kekke LEDs ook iets van ‘LOL BMW’ of ‘mijn dash is zachter dan wasverzachter’ kan laten ‘zeggen’, is vooralsnog onbekend.



34 reacties

Heb laatst de nieuwe A6 bekeken, maar daar was het dashboard bijzonder hard. Het interieur daarentegen was wel goed gebouwd.
@bsxc2: klopt, Audi dashes waren vooral speciaal van circa ’95-05. Daarna hebben de andere merken bijgeleerd en is Audi stiekem wat harder plastic gaan gebruiken. Van de huidige line-up vind ik alleen de A3 en TT nog echt een bijzonder fraai dash hebben. De rest is ‘oké’. Mercedes is over de hele linie close. Iets meer barok maar redelijk zacht. BMW heeft vanaf de 5 IMO nu de beste dashes, maar dat gezegd hebbende zijn de ‘mindere’ modellen jarenlang onder de maat geweest (1-serie, 2-serie, 3-serie). En de tijd van de E90 en E60 was natuurlijk bagger bij BMW qua zachtheid.
@jaapiyo: de bekende ‘heuvel’ (idrive) vond ik wel minimalistisch en strak in die modellen (ben biased tho)
Toch voelt en ziet het interieur in de nieuwere 1 tm 4 series cheaper aan, maar kan ook aan mij liggen
@jaapiyo: “maar dat gezegd hebbende zijn de ‘mindere’ modellen jarenlang onder de maat geweest (1-serie, 2-serie, 3-serie).”

Wat een onzin. Onder de maat, ik weet niet welke maat precies, maar zolang je niet de hele dag je interieur wil knuffelen zijn die interieurs van prima kwaliteit… Zeker voor de tijd waarin ze ontworpen zijn. Maar naar mijn idee gaan ze nog steeds prima mee…
Ja of zo’n mannetje die tegen een BMW logo aanplast uitbeelden.
Past wel bij de huidige groep Audi huurders/kopers.
@harrie: verklaar u nader
@hatseflats: Audi bad BMW (of merk van uw voorkeur) good

Veel verder dan deze uitleg kom ik helaas ook niet.
@hatseflats:
De hedendaags Audi rijder heeft net zo’n voorsprong in de evolutie als het merk zelf in de techniek.
-edit: nutteloze bijdrage-
Weer heerlijk geschreven. En in de grappen zit een kern van waarheid.
Ik wacht nu op de eerste kekke Audi ledlampen die je op de huishoudbeurs kan kopen die je thuis met je smartphone kan bedienen. Voor iedereen een Audi in huis 😂
Erg gaaf deze 25 ontwerpen voor de lichtunits om je Audi een personal touch te geven.

Vraag niet hoe ik er aan kom, maar hieronder al een voorproefje;:

De gangsta stijl ledunits:

https://1l62cx1v000gc92es39roff1-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2016/08/1608WinkelCentrumKanaleneiland-1030×658.gif

De Bluemotion projectieledlampen voor de sjoemeldieselaar:

https://www.professionalsoundlight.it/media/landing/macchina-del-fumo-1.jpg

En tot slot het ontwerp voor de leaserijder, optie 17392 leasesledlampen:

https://images1.persgroep.net/rcs/7QPjOaTgI3W0mUiRQVP-XUryeuE/diocontent/70527545/_crop/0/82/1580/893/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9
Zodoende moesten de techneuten altijd al dealen met FWD-platforms, in plaats van het premium RWD waar de concurrenten over beschikken.
Er wordt toch niet gedoeld op de BMW 1 en 2 serie of de Mercedes A-klasse?
@911targa: Op de C-E en S-klasse
3-5-7 serie
IS en LS
XE XJ
und so weiter, het echte premium, motoren in de lengterichting die niet over de vooras liggen.
Mooie marketing weer… En niemand die gehoord heeft van de nieuwe Blade Scan verlichting van Lexus, die technisch veel meer vooruitstrevend is. Doen ze toch goed
@svenska_aeroplan_ab: Je moet toch wat als Audi zijnde, en aan de dynamische knipperlichten te zien smult clientele daarvan, ik zie opeens Audirijders richting aangeven sinds die uitvinding, hulde aan de technici van Audi.
@monsieurleloure: Fijne sneer hoor, maar ook hier zit waarheid in. Het valt mij ook op 🙈
@svenska_aeroplan_ab: had er inderdaad nooit van gehoord. Zelfs toen ik het googelde moest ik scrollen om bij Lexus te komen. Als ze nu ook nog eens mooie koplampen gaan maken..
Terug naar een lekker onderonsje BMW vs. Mercedes! En zo hoort het.
@leaper035t: Is dat ooit anders geweest dan?
@viezefreddyw: Met de vorige generatie hadden ze hun huiswerk goed gemaakt. A3, A4, A5, A6, A7, Q5 waren gewoon goede wagens. Mooi interieur, keurig weggedrag en de S en RS-modellen van de genoemde modellen waren buitengewoon goed. De huidige A4, A6 en A7 vallen onder de noemer plastic fantastic. Zowel interieur als exterieur. Valse dubbele uitlaten onder hun S-modellen steken, dat is schandalig. Dat is een autoconstructeur onwaardig. Terug naar af met Audi. Eigen schuld, dikke bult!
@leaper035t: Klopt 2005-2015 was Audi echt ff goed bezig.(uit liefde voor sommige modellen uit die tijd ook mijn naam (Nu zou ik ook eerder voor BMW gaan. Mercedes zal ongetwijfeld ook heel goed zijn maar is nooit mijn smaak geweest. Net als die interieurs nu weer van ze, net een kermis
@leaper035t: precies dit. Audi was echt op de goede weg. Deze line-up kan mij totaal niet bekoren. Ze zijn ingehaald door MB vwb interieuren. Al vind ik de interieurs van de a6,a7,a8,q7,q8 wel erg gaaf. Ik hou wel van die gadget schermen. Maar de reeks eronder zijn niet meer van de geweldige kwaliteit van weleer. En BMW heeft dat op het moment ook nog niet, maar de iDrive werkt fantastisch.

Maar qua uiterlijk is het niet veel. En dan is het rijden ook niet goed genoeg. Ik vrees voor de a3. Het enige geluk hebben ze dat de 1-serie op zn zachts gezegd lelijk is en in principe dezelfde lay-out heeft.
Ondergang door techniek.
“Ja, klopt. Onze etron heeft 12 jaar na de eerste Tesla nog steeds een veel lagere range dan die zelfde Tesla.
Maar heeft u onze nieuwe LED-jes pas gezien. Dat is pas vursprung durch Technik!”
Spiegeltjes en kraaltjes…
@jeroenwz: nu heeft die Tesla een langere range dan een A3 diesel. En heeft een Q8 benzine ook een lagere range dan zo’n A3 diesel en daar zeurt niemand om. Waarom is er bij electrische auto’s toch die eenzijdige focus op actieradius, alsof dat het enige aspect van een auto is? De E-tron is op alle andere punten een veel aantrekkelijker auto dan een Tesla Model X100d. Niet alleen doet de E-tron geen pijn aan de ogen maar die is ook nog eens een heel stuk goedkoper.
@mashell: huh ik heb wat Tesla nieuws gemist zie ik? Een A3 diesel haalt ruim 1.000km op een tank, tenminste de 1.6tdi van mijn collega wel. Sinds wanneer haalt een Tesla 1.000km op een lading, dan overweeg ik het ook :-)
Audi, BMW, Lexus, Volvo. Allemaal een beetje dezelfde league. Best leuk en dapper, maar het blijft behelpen in vergelijking met de wagens van das Haus. Das Beste oder nichts. Mercedes-Benz. Wel de RWD met de motor in de goede richting natuurlijk.
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
De Fransen maken gewoon betere auto’s dan VAG, ondanks het gemis van kermisverlichting rondom.
@dreetje: Godver.. heel mijn beeldscherm weer onder de koffie geproest..
Elk Frans hok sterft inmiddels ook van de ledjes. Inclusief dynamische knipperlichten. Toppunt is de DS SUV. Een wannabee Q5 met extra Chrome en wilde lijnen. Klassiek heur!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).