BMW E30 rijden zonder oubollige techniek? Dat kan!

Auteur: , 45 Reacties

Is dit dan perfectie?

De BMW M3 van de E30-generatie is met recht een klassieker. De E21 was een degelijke middenklasser, maar bij de E30 in de jaren ’80 werd duidelijk dat een snelle versie in de smaak viel. Zoals altijd lijkt het moeilijk te begrijpen waarom deze auto zo snel is: de hoekige vormen schreeuwen niet echt ‘aerodynamica’, de motor is ‘slechts’ een viercilinder (2,3 liter groot) die ‘slechts’ 235 pk produceert. Maar zet het even in tijdsperspectief. Een 235 pk-motor is nu één van de grotere units in de reguliere 3 Serie zonder M-goodies. 30 jaar geleden was dat een hele prestatie.

Verder valt de karakteristieke styling en de eenvoud van de auto in de smaak. Zowel qua uitrusting als performance had je alles wat je wilde en niks meer. Lekker veel pk uit een hoogtoerig atmosferisch blok wat je via de achterwielen en een handbak helemaal zelf op de weg mag zetten. Combineer dat met de inmiddels tijdloze styling en je hebt een topauto met een grote liefhebbersgroep. Een goed exemplaar voor een prikkie is voor de E30 al lang niet meer weggelegd.

Toch zijn verschillende mensen van mening dat het recept van de E30 verbeterd kan worden. Obscuur een 2JZ voorin leggen slaan we even over, dat kan. Vilner legt een zescilinder van zijn jongere broertje E36 voorin om een smakelijke restomod neer te zetten. En nu meldt een nieuwe ‘E30-perfectionist’ zich: Redux.

Zijkant

Redux pakt de E30 bij de kladden, maar probeert zich min of meer tot het originele recept te houden. De originele S14-motor wordt gebruikt, maar die wordt opgeboord tot 2,5 liter. Bovendien wordt de hele motor herzien met gloednieuwe onderdelen die van Redux zelf of motorsport-partners komen. Gloednieuwe lichtgewicht wielen en brede Michelin-banden, remmen van AP Racing: onderhuids is de E30 lang niet de oude meer.

Interieur

Ook het interieur krijgt nieuwe onderdelen mee, maar blijft bescheiden en simpel. Een klein smetje op dit gave project is de digitale teller: eigenlijk hoort daar gewoon het originele tellerblok te zitten. De nieuwe lederen sportzetels komen van Recaro, om wat kleur te geven aan het interieur zijn ze rood. Je moet genoegen nemen met een rolkooi: deze M3 is een dikke circuitbak.

Redux staat tevens open voor verzoekjes als het gaat om bekleding, maar ook over de engineering mag je wensen stellen. Dan komen we gelijk bij het, vermoedelijk, grootste nadeel van de Redux E30: de prijs. Die is niet bekend, maar met een limitering van 30 en de genoemde bijzondere onderdelen in deze handgebouwde auto, verwacht minstens een bedrag met vijf nullen. Kijk maar naar Singer, al moet er dan wel bij gezegd worden dat dit project, net als Singer Porsches, enorm vet is om te zien.

Motor



45 reacties

Kweenie
Volgens de wereld waarin ik leef één van de meest fijne BMW’s ooit.
Vooral de 325 ETA met de ‘langzame’ lange slag 6-in lijn was smeuïger dan Calvé pindakaas bij 40 graden ! Enige was dat bij al die drie series je zijramen altijd beslagen waren bij regen en vochtig weer.
Maar een fijne onverprutste 6 cilinder van deze modelreeks: altijd!
@desjonnies: 1 troost: de wereld waarin wij leven heeft het nog maar al te vaak mis. Anti-vaxxers, flat-earthers, hipsters, guinoa-vreters…ik vertrouw die niet.
@ghost:
Guinoa-vreters? Dat qen iq niet !
@desjonnies: Volledig met je eens. Ik heb zelf zo’n 325e en rij er dagelijks mee. Geweldige auto. Volgens sommigen traag en lachen ze je uit want “maar” 122 pk op 2.7 liter dat heeft de gemiddelde leasebak ook. Maar wat een souplesse door dat koppel, echt een totaal andere rijbeleving. Als ze erin gereden hebben veranderen ze vaak van mening want 0-100 in minder dan 10sec blijft goed. En kan hij toch nog heel goed meekomen met het verkeer.
Een originele M3 verbouwen valt bij mij gewoon in de categorie vernaggelen. Hoe netjes dan ook.
Heb weinig met de E30 M3. Dus een opgeleukte doet me ook niet veel.

Zijn deze stoelen echt rood? Want dan moet ik nodig naar de oogarts denk ik… Mijn inziens is het pindakaas bruin ;)
@reactief: Waarom heb je precies ‘weinig met de E30 M3’? En waar heb je wel wat mee? Gewoon even benieuwd.
@skinnybmw: Ik vind een normale E30 eigenlijk wel mooi en clean. En dan een beetje luxe aangekleed met een mooie 6-cilinder lijkt me best leuk. Al wordt het dan ondertussen ook fors duur.
De M3 look verpest voor mij de cleane lijnen met die spoiler en bumpers. Het rijdt vast een stuk beter, maar doe dan maar een echte sportwagen in plaats van een reguliere auto sportief maken.

Waar ik wel wat mee heb… Tja.. teveel om op te noemen eigenlijk!
@reactief: Ah, dat verklaart, dank je! Ikzelf hou juist wel van het sportief en snel maken van ‘standaard’-sedans. Maar ben het met je eens dat deze dan niet te schreeuwerig moeten worden. Het moet er niet te dik bovenop liggen, en ja dat is bij een E30 M3 wel zo inderdaad.
@skinnybmw: een e34 m5 was bv altijd wel behoorlijk clean. Geen uitbouwde toestanden en dikke bumpers/spoilers. Met een setje bescheiden wielen voor de gemiddelde mens niet eens te onderscheiden met bv een gewone e34 5xxi
@sanderm3: En toevallig heb ik die in bezit gehad, een 3.6. Sebringgrau Metallic…viel totaal niet op…
@sanderm3: Zelfde geldt voor een (originele) E36 M3
@reactief: serieus? Ik vind een gewone E30 echt een lelijke saaie en overhypte doos. Terwijl de M3 met zijn schuinere achterruit en met de juiste BBS wielen echt heel tof is! Wel belachelijk duur inmiddels…
Echt? De eerste M3 is – naar mijn mening – de beste, meest originele en puurste ooit. En die wordt dan hier vern3ukt? Zonde, zonde, zonde, eeuwig zonde.
aan de foto’s te zien is het niet bij opboren gebleven maar ligt er ook een turbo in. dat zal wel gevolgen hebben voor het karakter van de auto. ultieme e30 m3? om die reden: nee.
@rvounik: deze wel. Maar je kunt m ook zonder bestellen.
Welk vermogen heeft ie nu na al die aanpassingen?
E30 is voor mij de mooiste drie-. Liefst een zwarte vierdeurs 325 met koplampwissers.

Origineel, geen restomod.
Ik wil nou niet mierenneuken, maar was her al niet de uitgeboorde 2.5 ( Sport Evolution) die 235pk had ? De ‘gewone’ S14 was denk ik 200 en 215.
@haatto: klopt
@haatto: zelfs 195 pk met katalysator
@saxoke: 390 pk
Een V6 erin proppen is gewoon idioot, hem opboren en een beetje aanpassen zie ik meer zitten. Hoe dichter bij het origineel hoe beter.
@niex: welke v6? Er word alleen maar gesproken over een e36 m3 motor(lijnmotor) en een 2jz(ook lijnmotor).
@niex:
Goeiemorgen!
Bleh, turbo…
Heel mooi maar waarom een digitale teller en een pookknop van een Golf???
Dat verpest het net
Heel vet dit! Ik heb weleens begrepen dat de 4.4 V8 van BMW ook een heel fijn motortje is voor in de E30… en de coyote V8 van ford blijkt ook zeer goed te passen in een e30… :p blijven dromen, misschien ooit…
@rikv99: zelfs een V10 en V12 passen in een E30😉
@skinnybmw: en met al die zware motoren verneuk je die auto helemaal. Gewicht is de grootste vijand, zelfs als de auto daarmee sneller is. Snelheid is maar een getalletje. Beleving en plezier is wat je wilt.
@lekbak: Ik denk dat ik wel ‘beleving’ en ‘plezier’ heb met een V10 in mijn E30 M3…ondanks het hogere gewicht.
@rikv99: LLF had laatst een super mooie touring met dit blok. Waard om ff te youtuben.
Ik wil mijn e30 316 wel inruilen
De inleiding is nogal matig geschreven; eerst heeft 720s het over de E30, maar eigenlijk heeft hij het over één van de M3 varianten met 235pk. Alleen wordt dat niet genoemd. Het leest zo niet lekker weg.
@tazmania: die uitvoering zal niet gebruikt worden want die zijn nogal zeldzaam. Dus ze pakken een gewone m3 en boren die op naar 2,5l
Wel wat voor jou dit @brim
WoW 😃 doe er maar een voor mij! Mijn eerst auto was een zwarte e30. Geen M3 maar een 316i ….. maar was er heel blij mee. E30 M3 was en is een van mijn ultieme stoomauto’s. Was helemaal weg van de M3 Checotto (schrijf je dat zo…?), maar vind deze restomod ook heel gaaf. Alleen die Golf GTI pookknop, dat kan echt niet….😩
@harleytijn: stoomauto = droomauto altijd lachen die autocorrectie
@harleytijn: Cecotto ;)
Johnny Cecotto heeft een carrière in de motor- en autosport gehad.
Die digitale teller was een wens van de klant, evenals de rolkooi. Probeer een beetje onderzoek te doen voordat je lukraak artikelen gaat uploaden;)
@720s: voor t gemak vertel je even niks over de turbo? toch wel een substantiele wijziging op zo’n auto.
@shogun:
Technische details vindt hij niet zo boeiend…
Een vriend van me heeft er twee gehad (ik dacht zelfs 3 stuks), eentje in uitmuntende staat, perto gereden op ijs ondanks dat ik hem waarschuwde dat het ging ijzelen na de regen. De laatste was rot en heeft ie dan verkocht omdat ie geld nodig had om te studeren. Ik heb in de eerste enkele keren mogen meerijden. Ik spreek over 20 jaar geleden en ik kan je verzekeren dat dit een unieke ervaring was, powersliden was easy met die auto! De power was geweldig voor die tijd, nu wat minder wetende dat mijn Skoda zeker even snel is… Het sportieve geluid vond ik ook wel de moeite. Hij gebruikte shampoo om hem te wassen die beter rook dan mijn shampoo. Na dat de laatste was verkocht bleven de prijzen stijgen.Wellicht heeft ie er nu spijt van dat hij hem verkocht heeft. Steve, zit je toevallig hier op autoblog? Dat waren nog eens tijden! Om even on topic te reageren, als je er ooit mee hebt gereden of mee meegereden, dan weet je dat je met je pollekes van die auto moet afblijven en hem moet houden. Nu, zijn eerste was wel door een gerenommeerde BMW tuner gechiptuned. Da’s nog acceptabel vind ik. Een tijdje geleden reed de zoon van mijn gebuur hier in Halle rond met een EVO 3, ook wel een zwaar indrukwekkende auto! Oh ja, wat ik me nog kan herinneren uit die tijd is de kwalitatief goede afwerking in de kofferruimte bijvoorbeeld, ongezien voor die tijd!
Een bedrag met 5 nullen en dan een andere kleur onder de motorkap hebben…..
390 pk maakt een M3 niet beter. Als ik te weinig vermogen had zou ik er denk ik een mechanische compressor op leggen, dan blijft het karakter tenminste enigszins gehandhaafd.

De eerste New Mini Cooper S was precies om die reden ook de beste.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).