Deze merk-rijders zijn het meest loyaal aan de dealer

Auteur: , 68 Reacties

Bovenstaande is het in ieder geval niet.

Deze merk-rijders zijn het meest loyaal aan de dealer

In Nederland werden er afgelopen jaar ruim 7 miljoen APK-beurten uitgevoerd in Nederland. Een marginale stijging ten opzichte van een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van RDC. Het gros van de mensen heeft uiteraard gekozen voor de goedkoopste optie door aan te kloppen bij een universeel bedrijf, maar niet iedereen vertrouwd dit even goed. Nee, ook een aanzienlijk gedeelte blijft gezellig bij zijn dealer. In dit artikel kijken we welke merkrijders het meest loyaal zijn gebleven.

Allereerst zullen we onder de loep nemen welke automerken in 2018 het meest werden gekeurd. In dit lijstje vinden we weinig verrassingen. Kijk maar eens naar de aanvoerder van de lijst. Precies, Volkswagen. Hoewel bijna 150.000 eigenaren naar een officiële dealer gingen, lieten bijna 700.000 mensen de beurt uitvoeren bij een universele dealer. Hoewel Volkswagen in absolute aantallen het beste scoort, komen zij relatief gezien niet in aanmerking voor de loyaliteitsprijs. Hetzelfde geldt voor de automerken vlak achter de lijstaanvoerder.

Top 10 meest gekeurde merken
1. Volkswagen – 866.750
2. Opel – 605.705
3. Peugeot – 576.078
4. Renault – 535.726
5. Ford – 512.953
6. Toyota – 434.598
7. Citroën – 339.075
8. Mercedes – 325.941
9. Fiat – 298.375
10. Volvo – 286.560
Totaal: 7.008.333

Terwijl FIAT er eenvoudig met de rode lantaarn vandoor gaat als het aankomt op loyaliteit – precies 81,5 procent van de eigenaren verkiest een andere of universele dealer boven het echte werk – zijn het de Japanse merken die veruit het best scoren. Niet alleen zijn deze auto’s veelal het meest betrouwbaar, ook de beurt zelf is niet onaardig geprijsd. Toyota’s luxemerk Lexus zegeviert in deze categorie, die kijkt naar volumemerken. Krap de helft van de eigenaren laat een APK-beurt uitvoeren bij een dealer van het eigen merk. Overigens blijven ook Volvo-rijders regelmatig trouw aan de dealer.

Top 5 meest loyale merkrijders
1. Lexus – 43,1 procent
2. Toyota – 34,4 procent
3. Volvo – 32,9 procent
4. Dacia – 32,5 procent
5. Kia – 31,2 procent

Beeld: Ferrari Testarossa op de brug, door @stevenk97



68 reacties

Ik zweer bij een goeie universele garage, de meeste dealers willen je altijd een bal afdraaien.
@mikje90: Ik heb het juist andersom, was met mijn Xc70 meer kwijt aan onderhoud bij de universele dan bij de merkdealer. Distributieriem pomp scheelde me ruim 300 euro. Verschil zat bij mij voornamelijk in de arbeidsuren. Een specialist lijkt me nog voordeliger..
@dieselkameel: bij mijn Lexus hetzelfde. De lokale dorpsgarage was voor een beurt maar liefst 150,- duurder dan de dealer. Sindsdien ga ik braaf naar Louwman, waar ook gewoon zonder morren een leenauto klaar staat.
@mikje90: dat valt wel mee.
@mikje90: Onzin. Ga naar een kleine dealer, die geen onderdeel is van een groot concern. Die vind je vaak nog wel in dorpjes en kleine steden. Die hebben nog de “ons kent ons” mentaliteit, maar wel de juiste kennis aan boord.
@techniekmeneer: Door schaalvergroting ,ingegeven door de importeur is dit een uitstervend fenomeen.
@mikje90: Ik ben het niet met je eens. Ik rij dan ook Lexus…
@mikje90: mijn monteur heeft specialisaties in Volvo, universeel, spuiten, schade, plaatwerk en lassen. Al zijn werkzaamheden doet hij in zijn garage onder zijn huis. Geen grap! Hij ging pas uit huis, toen hij 45 was. Al die tijd lang geld zitten potten. Hij heeft het prachtig voor elkaar. …. Wou ik even kwijt.. Hij draait mij geen bal af
Het ligt er altijd maar aan hoe de relatie is met de dealer. Zelf woon ik in de directe nabijheid van dealers als A-point en Audi Centrum Amsterdam. Ik ben er vaak geweest maar het waren toch altijd onwijze teleurstellingen. Zo anders is mijn contact bijvoorbeeld alweer bij Van den Udenhout..en zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden. Universele dealers zijn vaak voordeliger maar werken weer met B-merken of imitatie-delen. Zal lang niet altijd slecht zijn of niet voldoen maar toch liever de originele stempels als ik een auto van hooguit 2-3 jaar oud rijdt en na verloop van tijd weer wat anders wil en aan kan tonen dat alles netjes bij de merkdealer is onderhouden.
@ghost: Zijm in Arnhem kan er ook wat van; en maar geld uit je zakken kloppen, wat een geldwolven zijn dat.
Die loyale top 5 geeft precies de bestuurders aan… ouder, rustig, hoger opgeleid..
@thomasthomas: saai, grijs, oninspirerend
@str8six: Dan ben ik wel benieuwd in welke auto’s volgens jouw vooroordelen dan wel van die interessante mensen rijden.
@fanboy: Jagggggggg’s
@87tb: Bah, die pijptabakslucht krijg je nog meer uit je interieur.
@tge1: hoort erbij.
@tge1:
Ik ben juist gestopt met sigaren roken in de auto toen ik Jaaaag ging rijden. Zonde van dat mooie interieur.
@fanboy: Alfa Romeo’s, en dan specifiek de 159.
@Edge: De enige Alfa 159 rijder die ik ken is ontzettend traag en ietwat laks in gedrag…
@fanboy: Alfa’s en SAABs :)
@posthumus: Brrr. Saab. Beetje hoogdravende quasi intellecten vind ik de eigenaars daarvan. :-)
@str8six: Inspireer deze Toyotarijder, jij spannende makker van me. :-)
@thomasthomas: Vergeet niet dat Lexus zo vriendelijk is de auto op te halen en weer terug te brengen voor een beurt en of APK, dan ga je niet je eigen tijd spenderen op de zaterdag.
@rw1994: Dat zal ook weg af hangen van waar je woont, of je betaald er extra voor..
@theblazerunner: Nope, gewoon standaard overal in Nederland
@rw1994: Dat is een heel goed argument. Toen ik nog Volvo reed kwam de dealer die een dorp verderop zat ook mijn auto halen.
@thomasthomas: wij zijn best happy met onze volvo/3e plaats… zeer goed onderhoud bij de volvo dealer in Venlo. Nette prijzen en goede service
Toch opvallend dat een budgetmerk als Dacia zo hoog staat.
@r525: Rijden vooral bejaarden in, die houden de auto sws vaak in onderhoud bij het bedrijf waar ze de auto gekocht hebben.
Hoort denk ik wel een beetje nuance bij…
Relatief nieuwe auto’s zullen (misschien zelfs nog tijdens lease termijn) voor APK bij dealer komen. Merken waarvan veel relatief ‘oudere’ auto’s rondrijden komen natuurlijk ook minder vaak bij de dealer.

Logisch dat Kia erin staat, die geven immers 7 jaar garantie…..mits dealer onderhouden natuurlijk.

@slickrick: dat is onzin. Europees gezien moet je garantie geven ookal is de auto niet bij de dealer in onderhoud geweest.
Echter is het aan de berijder om aan te tonen dat de auto volgens fabrieks-/dealer norm is onderhouden. Er kan dus naar facturen en onderhoudsboekjes gevraagd worden.
@slickrick: ik heb vier jaar Kia gereden en ik werd door de dealer behandeld als een koning. Gratis leenauto, auto gewassen en uitgezogen na een beurt, goede koffie, verkoper die na een jaar nog wist wie ik was, bij klaar terwijl u wacht werd de koffie zelfs gebracht door de supervriendelijke receptioniste. Nooit het gevoel gehad dat ik goedkoop reed. Rij nu een Volvo, en het is daar echt niet beter.
Ben 1 keer bij een officiële abarth dealer geweest voor een kleine beurt
Maar was de laatste keer
Ze rekenden meer als het dubbele voor een liter shell olie als waar ik hem online kan kopen
Neem nu zelf de olie mee ( ook omdat het 10w60 is )naar een gewone garage
@supertjeduc: de dealers kunnen niet tegen de online prijzen op. Als je een beetje nagaat wat een dealerbedrijf aan kosten maakt, kan je wellicht je mening heroverwegen. Ze willen er ook een centje aan overhouden.
@sleepyj: 232€ voor 3 liter olie en olie filtertje vervangen plus minder als 1 uur arbeid
@sleepyj: ik breng mijn 156 naar een onafhankelijk Alfa-specialist. Die vertelde me dat hij onlangs een Abarthje langs kreeg die nieuwe schijven nodig had. Imitatie, niet doorboord was €140 per zijde. Of daaromtrent. Maar nee, de klant wilde origineel. Dat kan meneer, dat is €375 ex BTW per zijde. Kuch.

Ik weet niet waar de marge blijft hangen maar ik kan me indenken dat je bij dit soort prijsverschillen de dealer voorbij rijdt.
@ghengiskhan: ik probeer alleen nuance aan te brengen. Een paar voorbeelden: een dealer dient een hoop speciaal gereedschap te hebben, abonnementen op software, de lonen moeten betaald worden, de vele cursussen die de medewerkers dienen te volgen, de importeur legt vele eisen op waar aan t pand moet voldoen. Een universele garage kan lekker doen en laten, en kan er abs remschijven onder monteren voor niet al teveel geld. Nogmaals ik snap t echt wel, maar ik vind het niet terecht dat dealerbedrijven als “dieven” worden neergezet. Maar remschijven per kant verkopen heb ik nog nooit gehoord btw.
@sleepyj: en de nuance wordt gewaardeerd. Althans door mij.

Het probleem met officiele merkdealers is misschien wel dat ze 2 bazen hebben: ze hebben te handelen naar de instructies van de importeur, die inderdaad bepaalde gereedschappen en cursussen en marketing en nog heel veel meer verplicht stelt. En dan heb je als dealert ook nog te maken met zoiets vervelends als klanten.

De prijs van de remschijven was per kant opgegeven omdat ze ook zo geprijsd zijn. Vervanging gebeurt over het algemeen (in ieder geval bij mij Alfa-mannetje) altijd paarsgewijs, zoals eigenlijk alles dat met ophanging te maken heeft.
@sleepyj: olie online inkopen en het geld verdienen op het spul in het motorblok gieten?
@iJoost: ja, want dat is het enige wat er gebeurt bij een onderhoudsbeurt. Zucht.
@sleepyj: ik snap ook wel dat dat niet zo is. Maar bij een product dat overal verkrijgbaar is, waarom zoveel erop gooien dan?

Of je een fles frisdrank koopt bij de supermarkt of bij de pomp, dat scheelt ook veel. Maar dan heb je in ieder geval nog de keuze of je het wel of niet koopt.

Zouden er mensen zijn die olie meegeven voor bij de onderhoudsbeurt? Of de ruitenwissevloeistof, die ALTIJD op de rekening staat, zelf aanleveren/?
@supertjeduc: Een frikandel in de supermarkt is ook goedkoper dan bij de cafetaria?
@techniekmeneer:
Op het moment dat ze 10€ voor een frikandel gaan rekenen bij een snackbar ben ik weg
@supertjeduc: geen punt. Ik vreet het toch niet. Frikandellen hebben bij mij afgedaan toen me eens gevraagd werd of ik ‘m fijn of grof wilde.
Yech.
Hmm zou er dan een link zijn tussen de eigenaren en de betrouwbaarheid van de auto? Fiats zijn in de regel toch onbetrouwbaar en Volvo’s zijn berucht voor hun betrouwbaarheid. Bij de dealer wordt men getraind op de specifieke producten die een merk levert, logisch dus dat zij hun producten het meest efficient kunnen repareren daar zij de meeste kennis hebben.
Hahaha de foto bij dit topic is briljant! Inclusief de pin-up kalender :)
Tesla zal toch >90% halen vermoed ik?
@morph: tesla heeft geen dealers die herstellen volgens mij. Wel reparateurs die het mogen maar dat zijn weer universele reparateurs
Het hangt bij mij enorm af van de dealer. A-point/Lexpoint heb ik vrij slechte ervaringen mee. Ik heb mijn VW echter jaren bij Seat Köhler gebracht. Daar hier echter de kennis voor oudere wagens toch snel achteruit ging zit ik nu bij een universele garage. Puur voor regulier onderhoud. Specialistisch werk laat ik door VR6 specialisten doen.
Laatst een eerste grote beurt gehad bij de BMW dealer. Kosten: 550 euro voor het vervangen van olie/bougies/luchtfilter/interieurfilter en ruitenwisser. Ben benieuwd hoeveel ik had kunnen besparen bij een beunhaas.
@bmw2coupeeigenaar: niet heel veel. Althans, niet naar de BMW specialist waar ik altijd heen ging.

Onderdelen wel altijd origineel BMW maar ik was niet de helft minder kwijt dan bij de dealer.
@bmw2coupeeigenaar: geen oliefilter?

Als je de onderdelen online zelf koopt van bosch, 200 tot 250 euro. Ga je naar iemand die je goed kent 50 tot 70 euro aan arbeid erbij.

of YouTube kijken en alles zelf doen. (is niet moeilijk)
@bmwe46m3balling: da’s pas premium!
De Lexus dealer is dan ook waanzinnig goed en de prijzen voor onderhoud zijn vast, laag, en online te vinden.
@mynameisjeroen: Klopt ja. De service en kwaliteit die ze bieden is ongekend, zeker als je kijkt naar de prijs.
Heb m’n daily, de Prius, bij een garage die voorheen Toyota-dealer was. Is er door Louwman uitgeflikkerd want ‘we motten geen bruine tegeltjes op de vloer in de garage’.

Stiekem zijn het de beste Toyota-monteurs. Hebben gezamenlijk 3500 jaar ervaring. Hebben zich fijn verenigd is Vetos, samen met anderen die geen dealerpaleis langs een snelweg ambieerden. Netjes bij Bovag aangesloten, en maken waar het kan gebruik van gerevideerde onderdelen.

Bovendien haalt Louwman z’n neus op voor een Prius uit 2004, maar dat kreng blijft maar goan en kost me geen duit. Kan ik mooi in m’n Daf steken!
Mijn lokale Opel dealer is wel redelijk fair in mijn belevening. Ik heb er ook de energie niet voor om ergens een “goede” universele garage te vinden in een wanhopige poging om een paar tientjes uit te sparen. Tevens krijg je als je auto in onderhoud is bij de merkdealer vaak een wegenwacht abonnement waarmee je een ANWB abonnement uitspaart.
Fiat heeft toch haast geen dealers meer? Logisch dat die klanten naar een universeel bedrijf gaan
@amersfoorter: er staan vaak grote Jeeps voor dus het valt minder op haha
APK-beurten… come on Autoblog!
Universeel of dealer; beiden zitten heel veel rotte appels tussen. Ik ga sinds vorig jaar steevast naar de kwikfit in barneveld want daar werken gewoon wat mannen die het snappen. Die draaien de wielmoeren aan met momentsleutel en vragen je terug te komen om ze na te draaien. Laten alles zien voor ze het vervangen. Gewoon goed volk. Kun je ook bij een dealer treffen maar mijn lokale Fiat dealer is gewoon een aso. Ik had er bijna geen 500 door gekocht.
@niex:
Haha das een goeie, ken toevallig mensen die daar geweest zijn waar ze de halve auto vervangen hadden na een apk omdat het “eraan zat te komen”, gewoon een ballentent net als zo`n beetje alle andere kwikfits.
Dat mensen loyaal zijn aan Lexus kan ik me wel indenken als je de service ziet.

Bij een oude auto van een duur merk kan ik me indenken dat een specialist beter is dan een dealer aangezien de dealer hem ook gewoon naar de specialist zal sturen.
Rijd zelf Toyota op het moment. Gekocht bij de dealer van de eerste eigenaar. Alles gestempeld en onderhouden bij Toyota. Vind dat dan wel zo mooi om het boekje bij te houden. Plus je krijgt er een leuke service pas bij voor pech en ongemakjes. En de kosten? Tja het is een Toyota, hoe vaak denk je dat ik er kom ;)
Men zou beter een onderzoek doen hoe loyaal merken aan hun klanten zijn.
Met mijn Volvo altijd naar de specialist.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).