Vrijdagmiddag, tijd voor onze onregelmatig terugkerende rubriek 'kies maar'. Met vandaag twee bulderende anabolen-SUV's, maar voor de afwisseling eens een keer geen Duits spul. Nou ja, afgezien van een stukje naamgeving dan.
De benzineprijs zakt weer een beetje, en de prijs van een vat olie nog veel harder (voor het eerst sinds 2010 onder de 90 USD!), dus we permitteren ons vandaag twee auto’s die nog harder zuipen dan de gemiddelde professionele darter. Twee SUV’s die je in Nederland ongeveer net zo vaak in het wild gaat zien als een kudde eenhoorns, maar dat maakt ze niet minder aantrekkelijk om in te rijden: je zit hoog, comfortabel, en kunt met de snelsten mee. Wat wil een mens nog meer?
Jeep Nederland maakte eerder deze week bekend dat de Grand Cherokee SRT-8 hier, op een tientje na, anderhalve euroton gaat kosten. Voor dit geld krijg je een opgepompte SUV met de grootste V8 van allemaal, want de concurrentie zit tussen de 4,4 (X5M) en 5,5 liter (ML63), terwijl je bij de Jeep een 6,4 liter grote HEMI in het vooronder hebt.
Je verwacht het niet, maar bochtjes nemen gaat de Cherokee ook nog behoorlijk goed af. In de handen van een zekere stoere Pruissische dame doe je een rondje Nordschleife in minder dan 9 minuten *not bad-face opzet*. Daarnaast schijnt hij ook nog goedgekeurd te zijn door Ferrrrrrrnando Alonso en zijn Braziliaanse knecht.
De Infiniti FX50S Sebastian Vettel Version (SVV) is eigenlijk net zo Amerikaans als de Jeep. Ja, we weten dat het merk bij (het zeer Japanse) Nissan hoort, maar in Japan wordt het niet eens (als zodanig) verkocht. Sinds enige tijd probeert Infiniti het ook in Europa, maar de FX is bovenal een Amerikaanse aangelegenheid.
De FX50S SVE, vernoemd naar de man die de afgelopen jaren (maar dit jaar nog niet zo) succesvol was in Formule 1, was aanvankelijk alleen een concept, maar even later besloot Infiniti er ook 200 voor klanten te gaan maken.
Qua specs wijkt de SVE eigenlijk niet eens veel van de Jeep af: uit de, eveneens atmosferische, 5 liter V8 wordt 420 pk gehaald, tegenover 468 pk voor de Jeep. 0-100 gaat in 5,6 seconden (4,8), maar op een recht stuk snelweg gaat de SVE met een geclaimde top van 300 km/u de SRT-8 (255 km/u) fluitend voorbij, totdat een lege tank roet in het eten gooit.
Wat de Infiniti gaat kosten is nog niet bekend, en we weten niet eens of er wel exemplaren van naar Nederland komen, maar dat maakt niet zoveel uit. Als je 150k euro neer kunt tellen voor zo’n unit, dan is een paar duizend meer of minder ook niet zo’n probleem lijkt ons.
Dus kies maar: rij je het liefste rond in een bullebak met houthakkershemd (Jeep), of spreekt de gladdere, bespoilerde meer racy gestylede Infiniti, met al zijn carbon fibre-frutsels je meer aan?
74 reacties
http://www.youtube.com/watch?v=dqwU6H-pYyQ
Goed zo?
Ik denk dat de infinity wat betere wegcapaciteiten zal hebben daar deze wagen standaard ontworpen is voor asfalt. De Jeep daarentegen is ontworpen voor terrein en heeft waarschijnlijk een “mindere basis”.
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01565/blobfish_1565953c.jpg
Maar die infiniti zie ik geen 300kmh halen
wit is zo 2012 ..
Infiniti’s zijn zeer prachtig… Maar de Jeep is tegelijkertijd erg stoer. Uhm…. Na heel heel lang nadenken, toch maar de Infiniti. Omdat ie toch zo prachtig is.
Het woordje HEMI op je auto maakt veel goed, maar voor dat geld wil ik graag een goed gebouwde en ontwikkelde automobiel. Een geweldige motor met een verpakking die bedoeld is om maar een paar jaar mee te gaan wil ik geen 150k voor neerleggen.
Ik bedenk me net iets…
Eigenlijk is zou zo’n Jeep een soort omgekeerde navulverpakking moeten zijn. Alleen gooi je alleen de verpakking weg en hou je de inhoud. Dus elke 3-5 jaar een nieuwe body op je ouwe bak. Zou een stuk duurzamer zijn dan al die Amerikaanse weggooi-crap die voor auto’s door moet gaan…
Dat heb ik gedaan.
Ze zijn totaal waardeloos.
Trouwens, Meneer Mopar, ik zeg het nog maar eens, voor alle simpele zielen hier en gewoon voor de 10.000ste keer op deze site:
DAT IK ZELF EEN ONBETROUWBARE,GAMMELE EN SLECHT GEBOUWDE AUTO HAD, BETEKENT NIET DAT IK GEEN COMMENTAAR OP DE KWALITEIT VAN ANDERE AUTO’S MAG HEBBEN!
Omdat jij Mopar heet mag je volgens je eigen redenatie vanaf nu dus niets meer zeggen over alles wat niet uit de VS komt. Mij best kerel!
Het is zo’n nonargument en het is al zo vaak hier gebruikt, daar word ik gewoon flauw van. Ik had van jou ook beter verwacht . . .
Was niet persoonlijk hoor, ik hoopte dat het andere lieden ook op zou vallen.
Fijn voor je dat je een Volvo hebt, kan je tenminste zien waar Europese fabrikanten vooruitgang hebben geboekt en waar jouw geliefde Amerikaanse stumperautootjes zijn blijven hangen in het Tupperware-tijdperk
Trouwens, de 300C die je als avatar gebruikt is eigenlijk een Mercedes. Was toen al verouderde techniek (W210) en nog steeds de enige Amerikaan die hier redelijk verkocht omdat het de minst slechte auto was die in de States gebouwd werd . . . . .
Op zich heb je gelijk, alleen staat Peugeot de laatste jaren juist bekend om de schitterende en hoogwaardige interieurs. De Amerikanen zijn nog maar net begonnen aan de inhaalslag en komen nog steeds niet in de buurt van de gevestigde orde…
Ik ben wel blij voor je dat je “moderne” 300C een vooruitgang blijkt te zijn t.o.v. een oude Volvo. Ga je ‘m echter vergelijken met bijvoorbeeld een Mercedes E-klasse, Audi A6, Lexus IS of zelfs een Citroën C5 of Alfa Romeo 159, dan valt je semi-Amerikaanse auto toch hard door de mand als het op bouwkwaliteit aankomt.
of anders bij 50 jaar oude Amerikanen .. of ouder ..
Helemaal mee eens, die oude zijn bulletproof!
Maar die tijden zijn echt allang vervlogen . . .
Dan is de keuze rap gemaakt eigenlijk…
Was ik even vergeten ;-)
Heb je in België nog niet in die mate… ;-)
Dan is het inderdaad wel “de beste keus”…
Alhoewel ik het concept van een sportieve jeep (Jeep SRT8, ML63 Amg, X5M, Q7 V12,…) nog altijd niet versta…
Als je iets sportiefs wilt, dan koop je gewoon geen jeep… maar da’s mijn mening ;-)
‘Pfffff, liever een X6M..’
Mijn excuses als iemand ”hem” er al heeft ”ingegooid”!
De GL is niet ermee te vergelijken want die heeft volgens mij (nog) geen AMG uitvoering en is te groot voor snellere manouvres. De Jeep is samen met de nieuwe ML ontwikkeld (o.a. zelfde bodemplaat) en rijdt dus prima, alleen de nieuwe ML AMG vind ik persoonlijker veel minder fraai dan de vorige. Alleen jammer dat de nieuwe Jeep SRT-8 hier, dankzij de schandalige autobelastingen in Ned., 3 x zo veel kost als in de VS, de vorige kostte hier ongeveer de helft van de nieuwprijs van een ML AMG met dezelfde opties en prestaties en was daardoor ook een goede aanbieding qua prijs.