• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

10 geruchten over de Porsche 717 a.k.a. The Tesla Killer

Auteur: Dizono, gepost 24 februari 2015 om 21:58 – 47 Reacties

Porsche 717


Porsche werkt hard aan een vierdeurs onder de Panamera. Deze wordt waarschijnlijk volledig elektrisch en wordt dus een directe rivaal voor de Tesla Model S. Na de breek alle geruchten voor je op een rijtje.

De Porsche 717 gaat Porsche 717 heten
Werd de Macan voor zijn lancering nog aangeduid als Cajun (CAyenne JUNior), de nieuwe vierdeurs Porsche kreeg aanvankelijk het predikaat Pajun opgeplakt. Hoewel het nog geruchten zijn, lijkt de naam Porsche 717 geen onlogische keus. Het past mooi in de lijn van 918 en 919 zonder daarbij die twee in de weg te zitten. De nummers boven de 911 lijken tegenwoordig voorbehouden aan Porsche’s die ook daadwerkelijk sneller zijn dan die laatste. Ja, dat is wel eens anders geweest.

De Porsche 717 wordt volledig elektrisch
In eerste instantie leek het erop dat Porsche simpelweg met een kleinere Panamera zou komen, nu lijkt iedereen het er wel over eens dat Porsche louter elektromotoren in de 717 lepelt. Daarmee krijgt Tesla opeens concurrentie voor haar Model S. Dat wordt een mooie strijd, ik ga vast klaar zitten met een zak popcorn en een pilsje.

De Porsche 717 krijgt een bereik van 480 kilometer
Wat doe je als je de strijd met de gevestigde orde wil aangaan? Juist, je overklast ze. Tesla’s Model S heeft tot 270 mijl bereik, Porsche zal daar volgens het Britse CAR overheen willen gaan. Kijk dus niet raar op als de 717 een bereik heeft van 300 mijl, zo’n 480 kilometer. Bizar goede rijeigenschappen liggen ook in de lijn der verwachting, op dat gebied heeft Porsche ons eigenlijk nog nooit teleur gesteld.

De Porsche 717 komt met verschillende vermogens
Net als bij Tesla lijkt het erop dat je bij Porsche de keuze gaat krijgen uit verschillende vermogens. Denk daarbij aan bijvoorbeeld 400, 500 en 600 pk. Porsche zal niet, zoals Tesla met de P85D, alleen de meest krachtige uitvoering met meerdere motoren leveren, alle versies hebben twee motoren.

De Porsche 717 krijgt standaard vierwielaandrijving en -besturing
Deze had je natuurlijk al aan zien komen, maar doordat er op elke as een motor zit, zijn alle vier de wielen aangedreven. Verder liggen ook torque vectoring en vierwielbesturing voor alle uitvoeringen in het verschiet.

De Porsche 717 krijgt geen plat accupack á la Tesla Model S
In plaats van een plat accupack in de bodem weg te werken, zou Porsche er voor kiezen om de accu’s over 108 modules langs de gehele bodem te verdelen. Van middentunnel tot in de dorpels, aldus bronnen aan Gas2.

De Porsche 717 wordt géén SUV of crossover
Gelukkig maar, we zijn nu wel genoeg overspoeld met SUV’s uit Zuffenhausen.

De Porsche 717 zal stijlkenmerken hebben van de 911
Verrassing! Porsche zou Porsche niet zijn als ze hun succesnummer niet verder zouden uitbuiten. Verwacht geen vernieuwend design aan de voorzijde, al kan de ‘motorkap’ door het ontbreken van een verbrandingsmotor lekker laag blijven en dus dichter bij de 911 liggen dan bijvoorbeeld de Panamera. Ook aan de achterkant zou Porsche wel eens kunnen kiezen voor een styling die meer aanschurkt tegen de 911 dan tegen de Panamera. Niet dat dat erg is overigens…

Porsche ontwikkelt de 717 niet volledig zelfstandig
Nu Porsche deel uit maakt van het VAG-concern is zelfstandig een model ontwikkelen er niet meer bij, de snelle sportwagens uitgezonderd. Porsche maakt gebruik van de MSB-structuur, vergelijkbaar met de MQB- en MLB structuur, maar dan bedoeld voor grotere modellen als de tweede generatie Porsche Panamera, de volgende Bentley Continental en dus ook de Porsche 717. Maar goed, dat wist je drieënhalf jaar geleden natuurlijk al.

Porsche zal de 717 in 2019 presenteren.
Volgens CAR Magazine is het niet helemaal zeker of Porsche het haalt om de 717 al in het begin van 2019 te tonen, wellicht wordt het later dat jaar of misschien zelfs 2020. Je kunt dus met gerust hart eerst nog even iets anders bestellen, wachten moet je hoe dan ook.

Voor wie het wil weten: de foto boven dit artikel toont de Porsche 989 uit -jawel- 1988. Een studie naar een vierdeurs Porsche die overduidelijk inspiratie is geweest voor de 911 (996) van 1997.

Ook interessant!

  • Tesla vernedert Porsche
    Tesla vernedert Porsche op de Nürburgring
  • The Collectables Porsche 911
    Porsche 911 (964) Carrera 4
  • Tesla verliest DIK van Porsche op de autobahn!
    Tesla verliest DIK van Porsche op de autobahn!
  • Porsche 964 Carrera 2 WTL

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, lijstjes, pajun, Porsche, top10

Vorig bericht: « Te koop: straatlegale Maserati MC12 Corsa voor 3 miljoen
Volgend bericht: Nieuwe Suzuki Vitara heeft een prijs en 20% bijtelling »

Lees Interacties

Reacties

  1. janfr1908 zegt

    24 februari 2015 om 22:03

    Toch vind ik de artikel foto mooier dan een Panamera.Tijdens het spotten vandaag weer een paar gezien maar ik vind hem niet speciaal.

    Login om te reageren
    • Smokey zegt

      24 februari 2015 om 22:07

      @janfr1908: Ik zie de Pana geregeld, vind het een hele brute auto. En in mijn beleving beter in proportie dan die boven het artikel! Nieuwe Cayenne is gewoon lelijk, de eerste was mooi..

      Login om te reageren
      • kapitein zegt

        24 februari 2015 om 22:17

        @Smokey: Ik kom ze ook regelmatig tegen en ben altijd blij als ze weer uit m’n zichtbeeld verdwenen zijn..

        Login om te reageren
        • philipf zegt

          25 februari 2015 om 13:20

          @kapitein: Ik vind het sowieso jammer dat ik ze tegenkom

          Login om te reageren
      • camber24 zegt

        24 februari 2015 om 23:31

        @smokey: Nee, andersom.

        Login om te reageren
      • janfr1908 zegt

        25 februari 2015 om 07:51

        @smokey: de voorkant vind ik mooi de rest ervan vind ik helemaal niks. Als ik een sedan wil rijden koop ik wel een dikke Audi of BMW maar geen Panamera. Ik vind het gewoon niet bij porsche horen die auto maar iedereen zijn eigen mening allemaal dezelfde gedachte is ook zo saai :-)

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        25 februari 2015 om 08:03

        @Smokey: Ik vind juist de nieuwe wel mooi!

        Login om te reageren
  2. djfrank zegt

    24 februari 2015 om 22:04

    Hoop dat hij er beter uit ziet dan de Panamera :P

    Login om te reageren
  3. rammillius zegt

    24 februari 2015 om 22:05

    Een 4deurs porsche ziet er niet uit… Vooral die op de foto staat.

    Login om te reageren
  4. richman zegt

    24 februari 2015 om 22:06

    Is de panamera gebaseerd op de 717?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      24 februari 2015 om 22:08

      @richman: Nee, maar de volgende generatie Panamera zal waarschijnlijk wel op het zelfde modulaire platform staan als de 717.

      Login om te reageren
      • richman zegt

        24 februari 2015 om 23:20

        @dizono: bedbankt maat

        Login om te reageren
  5. gtwillem zegt

    24 februari 2015 om 22:12

    10 geruchten, en 1 feit: Tesla doet het geweldig dat zelfs een ‘pionier’ als Porsche de Model S als voorbeeld heeft genomen! Grote klasse van Tesla, absoluut. Ik ben benieuwd welke richting Porsche opgaat met de tweede generatie Panamera. En gaat die dan 818 heten?

    Login om te reageren
  6. jrk68 zegt

    24 februari 2015 om 22:13

    Ze kunnen Tesla geen groter compliment maken, Porsche dat serieus zijn best doet om een concurrent voor je auto te ontwikkelen….

    Login om te reageren
  7. MaartenD zegt

    24 februari 2015 om 22:17

    Als het zo doorgaat rijdt straks iedereen porsche en is het speciale en premium er wel vanaf…waar blijft de porsche instapper op basis van de volkwagen up?;-)

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      24 februari 2015 om 22:30

      @maarten020: dat zou nog wel eens een heel leuk wagentje kunnen worden. Toen Porsche een stationwagon bouwde op basis van de Audi 80 was het erg leuk, en hun sedan op basis van de W124 was zelfs legendarisch…

      Login om te reageren
    • sbas zegt

      25 februari 2015 om 07:04

      @maarten020: wat een rare opmerking.. Een bmw of audi is voor het volk ook premium, hoeveel ze er ook van verkopen.. Hoe leg jij de link van dit artikel en een volkswagen up met een porsche badge? Slap some sense into yourself

      Login om te reageren
  8. sydney zegt

    24 februari 2015 om 22:34

    Als we dan toch aan de elektriek moeten, dan in een Porsche.Ik weet zeker dat ze er weer een huzarenstukje van maken.

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    24 februari 2015 om 22:39

    Ik zou het Porsch.el noemen….Maar wie ben ik….

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    24 februari 2015 om 22:48

    De reden voor het verspreiden van de accu’s is. Natuurlijk dat men voor het Modulaire platform nooit rekening heeft gehouden met een grote platte (horizontale) accu zoals Tesla wel heeft gedaan. De ene is dus een compromis vanuit kosten overwegingen en de ander een dedicated elektrische auto vanaf de basis tot het laatste detail.. Daar mee is het dus voor. Porsche op zich moeilijker om de kwaliteiten van de Tesla s te overtreffen maar zij hebben wel weer 60jaar meer ervaring in autodesign en de techniek staat niet stil dus wellicht kan Porsche daar ook nog wat voordelen uit halen. Het wordt best interessant dus.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      24 februari 2015 om 23:19

      @w0o0dy: ik zou willen zeggen hoeveel voorsprong Porsche heeft op Tesla op het gebied van het bouwen van doorwrochte auto’s. Maar serieus, de stappen die Tesla heeft genomen de afgelopen vier jaren… Waar zal Tesla mee komen over vier jaar? Vergeet niet dat 5 jaar geleden Tesla alleen maar een elektrische Elise bouwde.

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      25 februari 2015 om 00:27

      @w0o0dy:

      Porsche heeft anders wel veel ervaring met recht trekken van wat krom is qua ontwerp.
      Er is niet gezegd dat de accu per se slecht zit. Het traagheidsmoment kan met strategische plaatsing toch compact blijven. Een accu is niet licht, maar plaatstaal en dergelijke zijn zwaarder.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        25 februari 2015 om 07:31

        @Hupke: staal? Bijna alle auto’s bestaan tegenwoordig uit aluminium, cfrp enzo. De accu’s met alle bescherming er omheen wegen bij Tesla ongeveer 400kg. Daarmee is dat een significant deel van het totale gewicht (20%). Aangezien Porsche geen clean sheet design platform maakt zal het waarschijnlijk niet in staat zijn de battery-pack zo laag en zo centraal te plaatsen als Tesla. Dat gaat dus uitdagingen opleveren en mogelijk minder effectieve ruimte en meer gewicht op “de verkeerde plekken”. Nou heeft Porsche wel veel ervaring met gewicht reductie en packaging dus er komt vast iets uit wat wel prima is, maar een handicap hebben ze wel. Zo kun je de accu’s verdelen maar dan is een easy/cheap/fast battery swap uitgesloten. En ik betwijfel ook of Porsche een 5+2 kan bouwen zoals de Tesla S.

        Login om te reageren
        • fijnkonijn zegt

          25 februari 2015 om 07:46

          @w0o0dy: “De accu’s met alle bescherming er omheen wegen bij Tesla ongeveer 400kg.”

          Correctie: Het batterypack van de Model S 85kW weegt 650 Kg.

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            25 februari 2015 om 08:42

            @fijnkonijn: ja verkeerd omgerekend.. Ruim 1300 lbs…is inderdaad meer dan 600kg.

            Login om te reageren
  11. supersim200 zegt

    24 februari 2015 om 23:19

    Als het maar niet al te veel op de Panamera gaat lijken.

    Login om te reageren
  12. deladude zegt

    25 februari 2015 om 00:00

    Mooi van Porsche. Maar in 2019 loopt Tesla alweer enkele straatlengten voor denk ik..

    Login om te reageren
  13. mrrallycross zegt

    25 februari 2015 om 01:10

    Ik denk dat dit een soort wapenwedloop gaat worden. Als ik nu al zie hoe fanatiek tesla bezig is om de beste te zijn.

    Login om te reageren
  14. johanhummer9 zegt

    25 februari 2015 om 01:31

    Ben ik de enige die er iets van een 928 en/of een 993 in ziet in die artikelfoto?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      25 februari 2015 om 06:12

      @johanhummer9:
      Lees de tekst anders even, staat gewoon in de laatste alinea….
      Die foto is bijna 27 jaar oud.

      Login om te reageren
      • johanhummer9 zegt

        25 februari 2015 om 07:59

        @jrk68: o dan mag ik die autos er niet in zien?

        Login om te reageren
  15. fijnkonijn zegt

    25 februari 2015 om 07:44

    Kleine opmerking over het artikel. De volgende uitspraak klopt niet:
    “Porsche zal niet, zoals Tesla met de P85D, alleen de meest krachtige uitvoering met meerdere motoren leveren”

    Tesla levert ook de “gewone” D versie. De normale 85 dus maar mét AWD. Die heet “Model S 85D”. Daarnaast bestaat idd. ook de “P85D”.

    Login om te reageren
  16. jordip zegt

    25 februari 2015 om 08:09

    Ik snap niet dat tesla overal de hemel in wordt geprezen. Het enige wat ze hebben gedaan is het wiel opnieuw uitgevonden. De eerste auto, was elektrisch, alleen komen we nu wat verder door een betere accutechnologie.

    Login om te reageren
    • Senne zegt

      25 februari 2015 om 10:58

      @jordip: Omdat zij de eerste zijn die dat concept daadwerkelijk goed hebben uitgewerkt, zonder dat het er uitziet en rijd als een Nissan Leaf…

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      25 februari 2015 om 10:59

      @jordip: hahaha misschien iets meer in verdiepen? 5+2 betaalbaar, goede handling en concurrerend op vrijwel ieder vlak en dat voor zo’n klein en jong bedrijf.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        25 februari 2015 om 12:23

        @w0o0dy: Betaalbaar? LOL!
        Subsidiesletjes zijn het in NL, de rest vd wereld overpriced..

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          25 februari 2015 om 12:29

          @lekkaah: ze zijn zonder enige vorm van subsidie niet duurder dan andere auto’s uit de klasse met vergelijkbare prestaties en luxe… Dus helaas, je kritiek mist doel…

          Login om te reageren
          • lekkaah zegt

            25 februari 2015 om 12:41

            @w0o0dy: Het is elektrisch… Er is er uiteindelijk maar een handjevol die de Tesla verkiest en 100k neerlegt voor een auto die een gelimiteerd bereik heeft, die parkeerplekken met laadpalen nodig heeft, etc. Geen rocket-science.
            Hype, net als bijv. Apple. (riep ik al maanden terug, schijnt dat die 2 personeel en marketingstrategieën van elkaar overnemen/jatten)

            Login om te reageren
            • bottestudent zegt

              25 februari 2015 om 16:07

              @lekkaah: 90% van de Nederlandse kopers heeft een Tesla omdat ze doodgegooid werden met subsidies. Goedkoper dan een Tesla kon je niet rijden. (in dat segment). Bevalt elc rijden kwa feeling? Mwa IK mis het motorgeluid en het schakelen. Actieradius een probleem? nee! Toch zullen de bereiders niet snel voor een nieuwe Teslag kiezen als er een nieuwe auto gekozen mag worden. Nu de subsidies weg zijn is er geen voordeel meer om elc over reguliere auto’s te kiezen.

              Daarnaast een aantal punten waarop Tesla achterloopt:
              -Ze maken nog (veel) verlies. (oftewel auto’s worden nu goedkoop aangeboden om klanten te werven)
              -Techniek en bouwkwaliteit moeten zich nog bewijzen
              -Het interieur is ronduit kut. (scherm ziet er dan wel mooi uit, maar het werkt voor geen meter)

              Login om te reageren
              • gtwillem zegt

                26 februari 2015 om 01:06

                @bottestudent: geef het tijd. Vijf jaar geleden bouwden ze een elektrische motor en een Elise.

                Nu hebben ze een auto gebouwd die een blauwdruk is voor de die nieuwe Porsche 717/Pajun. Daarnaast zijn ze ook aan het bouwen aan infrastructuur: is nog geen enkel merk aan begonnen. Tesla wel.

              • bottestudent zegt

                26 februari 2015 om 09:14

                @gtwillem: Ze zijn inderdaad heel erg ver gekomen in die paar jaar tijd! Erg knap. Neemt niet weg dat Porsche erg goed is om een bestaand iets naar een hoger plan te tillen. Ik ben erg benieuwd waar we de komende jaren heen gaan:).

                Er is een reden dat niemand, behalve Tesla, bouwt aan een (bovengrondse) infrastructuur. Het is gewoonweg niet mogelijk / extreem duur. (Tesla moet wel omdat ze anders niks verkopen).Het probleem zit hem in de ondergrondse infra structuur. Het is niet mogelijk om 5 Tesla’s te snel laden in 1 sector. De energiemaatschappijen moeten het net eerst updaten. Dit kost miljarden dus dat gebeurd niet.

                Als je een Elc. auto hebt is elke extra Elc. auto die verkocht wordt een bedreiging. Straks moet je achter in de rij wachten tot je kan laden om het net niet plat te leggen.

  17. Stefje zegt

    25 februari 2015 om 12:17

    “Ja, dat is wel eens anders geweest.”

    Vol met hyperlinks naar de 914, 928 en 968. Maar de huidige 981, om maar wat te noemen, te vergeten. Dat is niet anders geweest, dat is nog steeds niet.

    Login om te reageren
  18. stfu zegt

    25 februari 2015 om 13:46

    Wat een fouten in dit artikel:

    De Porsche 717 krijgt een bereik van 480 kilometer
    Wat doe je als je de strijd met de gevestigde orde wil aangaan? Juist, je overklast ze. Tesla’s Model S heeft tot 270 mijl bereik, Porsche zal daar volgens het Britse CAR overheen willen gaan. Kijk dus niet raar op als de 717 een bereik heeft van 300 mijl, zo’n 480 kilometer. Bizar goede rijeigenschappen liggen ook in de lijn der verwachting, op dat gebied heeft Porsche ons eigenlijk nog nooit teleur gesteld.
    > Theoretisch gezien heeft Tesla 502 km, dus meer dan dat. Waarom kijk je überhaupt naar mijl, als er een NLse site is?

    ” Porsche zal niet, zoals Tesla met de P85D, alleen de meest krachtige uitvoering met meerdere motoren leveren, alle versies hebben twee motoren.”
    Er is ook een 85D…

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      26 februari 2015 om 01:07

      @stfu: de 85D is niet de meest krachtige uitvoering.

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        26 februari 2015 om 09:44

        @gtwillem: lezen vriend. AB claimt dat Tesla alleen de krachtige versie (P85D) met Dual Motor levert, dat is niet zo: 85D bestaat ook nog.

        Login om te reageren
  19. glitch zegt

    25 februari 2015 om 17:11

    Valt niemand er nu over dat dit echt een SENSATIE artikel is? Blijkbaar zitten ze in Duitsland aardig te zweten. Ze gaan in 2019 een auto presenteren! Jaja 5 jaar nadat Tesla met de P85D kwam. Dus… in de tijd dat Tesla de Model S op de markt zetten zoveel tijd zit er weer in voordat Porsche met een concurent komt?

    Buitendat het bereik is dan leuk voor die porsche maar al die elektrische autos van fabrikanten anders dan Tesla gaan falen als ze 1 ding niet regelen wat Tesla wel heeft gedaan…. Super Chargers. Bij een Tesla SUC kan je binnen 30 min weer 300KM of meer bijladen. Pak nu eens een E-Golf 190KM theoritsch bereik laden tja dat duurt effe. En dit is met alle merken zo. Ze komen met een elektra auto omdat de markt ernaar vraagt maar happig zijn ze niet want ze hebben zelf vet veel aandelen in de Olie dus tjat dat is in je eigen been schieten. Laden van EV autos is een issue maar bij Tesla een serieus minder issue. En dat zie ik nog geen enkele fabrikaant groot uitrollen.

    Login om te reageren
  20. grandmasterb zegt

    2 maart 2015 om 20:35

    Hebben ze bij Porsche nou helemaal geen fantasie om iets anders te maken dan een 911 afgeleide? Het is bedroevend.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North