10 geruchten over de Porsche 717 a.k.a. The Tesla Killer

Auteur: , 47 Reacties

Porsche werkt hard aan een vierdeurs onder de Panamera. Deze wordt waarschijnlijk volledig elektrisch en wordt dus een directe rivaal voor de Tesla Model S. Na de breek alle geruchten voor je op een rijtje.

Porsche 717

De Porsche 717 gaat Porsche 717 heten
Werd de Macan voor zijn lancering nog aangeduid als Cajun (CAyenne JUNior), de nieuwe vierdeurs Porsche kreeg aanvankelijk het predikaat Pajun opgeplakt. Hoewel het nog geruchten zijn, lijkt de naam Porsche 717 geen onlogische keus. Het past mooi in de lijn van 918 en 919 zonder daarbij die twee in de weg te zitten. De nummers boven de 911 lijken tegenwoordig voorbehouden aan Porsche’s die ook daadwerkelijk sneller zijn dan die laatste. Ja, dat is wel eens anders geweest.

De Porsche 717 wordt volledig elektrisch
In eerste instantie leek het erop dat Porsche simpelweg met een kleinere Panamera zou komen, nu lijkt iedereen het er wel over eens dat Porsche louter elektromotoren in de 717 lepelt. Daarmee krijgt Tesla opeens concurrentie voor haar Model S. Dat wordt een mooie strijd, ik ga vast klaar zitten met een zak popcorn en een pilsje.

De Porsche 717 krijgt een bereik van 480 kilometer
Wat doe je als je de strijd met de gevestigde orde wil aangaan? Juist, je overklast ze. Tesla’s Model S heeft tot 270 mijl bereik, Porsche zal daar volgens het Britse CAR overheen willen gaan. Kijk dus niet raar op als de 717 een bereik heeft van 300 mijl, zo’n 480 kilometer. Bizar goede rijeigenschappen liggen ook in de lijn der verwachting, op dat gebied heeft Porsche ons eigenlijk nog nooit teleur gesteld.

De Porsche 717 komt met verschillende vermogens
Net als bij Tesla lijkt het erop dat je bij Porsche de keuze gaat krijgen uit verschillende vermogens. Denk daarbij aan bijvoorbeeld 400, 500 en 600 pk. Porsche zal niet, zoals Tesla met de P85D, alleen de meest krachtige uitvoering met meerdere motoren leveren, alle versies hebben twee motoren.

De Porsche 717 krijgt standaard vierwielaandrijving en -besturing
Deze had je natuurlijk al aan zien komen, maar doordat er op elke as een motor zit, zijn alle vier de wielen aangedreven. Verder liggen ook torque vectoring en vierwielbesturing voor alle uitvoeringen in het verschiet.

De Porsche 717 krijgt geen plat accupack á la Tesla Model S
In plaats van een plat accupack in de bodem weg te werken, zou Porsche er voor kiezen om de accu’s over 108 modules langs de gehele bodem te verdelen. Van middentunnel tot in de dorpels, aldus bronnen aan Gas2.

De Porsche 717 wordt géén SUV of crossover
Gelukkig maar, we zijn nu wel genoeg overspoeld met SUV’s uit Zuffenhausen.

De Porsche 717 zal stijlkenmerken hebben van de 911
Verrassing! Porsche zou Porsche niet zijn als ze hun succesnummer niet verder zouden uitbuiten. Verwacht geen vernieuwend design aan de voorzijde, al kan de ‘motorkap’ door het ontbreken van een verbrandingsmotor lekker laag blijven en dus dichter bij de 911 liggen dan bijvoorbeeld de Panamera. Ook aan de achterkant zou Porsche wel eens kunnen kiezen voor een styling die meer aanschurkt tegen de 911 dan tegen de Panamera. Niet dat dat erg is overigens…

Porsche ontwikkelt de 717 niet volledig zelfstandig
Nu Porsche deel uit maakt van het VAG-concern is zelfstandig een model ontwikkelen er niet meer bij, de snelle sportwagens uitgezonderd. Porsche maakt gebruik van de MSB-structuur, vergelijkbaar met de MQB- en MLB structuur, maar dan bedoeld voor grotere modellen als de tweede generatie Porsche Panamera, de volgende Bentley Continental en dus ook de Porsche 717. Maar goed, dat wist je drieënhalf jaar geleden natuurlijk al.

Porsche zal de 717 in 2019 presenteren.
Volgens CAR Magazine is het niet helemaal zeker of Porsche het haalt om de 717 al in het begin van 2019 te tonen, wellicht wordt het later dat jaar of misschien zelfs 2020. Je kunt dus met gerust hart eerst nog even iets anders bestellen, wachten moet je hoe dan ook.

Voor wie het wil weten: de foto boven dit artikel toont de Porsche 989 uit -jawel- 1988. Een studie naar een vierdeurs Porsche die overduidelijk inspiratie is geweest voor de 911 (996) van 1997.



47 reacties

Toch vind ik de artikel foto mooier dan een Panamera.Tijdens het spotten vandaag weer een paar gezien maar ik vind hem niet speciaal.
@janfr1908: Ik zie de Pana geregeld, vind het een hele brute auto. En in mijn beleving beter in proportie dan die boven het artikel! Nieuwe Cayenne is gewoon lelijk, de eerste was mooi..
@Smokey: Ik kom ze ook regelmatig tegen en ben altijd blij als ze weer uit m’n zichtbeeld verdwenen zijn..
@kapitein: Ik vind het sowieso jammer dat ik ze tegenkom
@smokey: Nee, andersom.
@smokey: de voorkant vind ik mooi de rest ervan vind ik helemaal niks. Als ik een sedan wil rijden koop ik wel een dikke Audi of BMW maar geen Panamera. Ik vind het gewoon niet bij porsche horen die auto maar iedereen zijn eigen mening allemaal dezelfde gedachte is ook zo saai :-)
@Smokey: Ik vind juist de nieuwe wel mooi!
Hoop dat hij er beter uit ziet dan de Panamera :P
Een 4deurs porsche ziet er niet uit… Vooral die op de foto staat.
Is de panamera gebaseerd op de 717?
@richman: Nee, maar de volgende generatie Panamera zal waarschijnlijk wel op het zelfde modulaire platform staan als de 717.
@dizono: bedbankt maat
10 geruchten, en 1 feit: Tesla doet het geweldig dat zelfs een ‘pionier’ als Porsche de Model S als voorbeeld heeft genomen! Grote klasse van Tesla, absoluut. Ik ben benieuwd welke richting Porsche opgaat met de tweede generatie Panamera. En gaat die dan 818 heten?
Ze kunnen Tesla geen groter compliment maken, Porsche dat serieus zijn best doet om een concurrent voor je auto te ontwikkelen….
Als het zo doorgaat rijdt straks iedereen porsche en is het speciale en premium er wel vanaf…waar blijft de porsche instapper op basis van de volkwagen up?;-)
@maarten020: dat zou nog wel eens een heel leuk wagentje kunnen worden. Toen Porsche een stationwagon bouwde op basis van de Audi 80 was het erg leuk, en hun sedan op basis van de W124 was zelfs legendarisch…
@maarten020: wat een rare opmerking.. Een bmw of audi is voor het volk ook premium, hoeveel ze er ook van verkopen.. Hoe leg jij de link van dit artikel en een volkswagen up met een porsche badge? Slap some sense into yourself
Als we dan toch aan de elektriek moeten, dan in een Porsche.Ik weet zeker dat ze er weer een huzarenstukje van maken.
Ik zou het Porsch.el noemen….Maar wie ben ik….
De reden voor het verspreiden van de accu’s is. Natuurlijk dat men voor het Modulaire platform nooit rekening heeft gehouden met een grote platte (horizontale) accu zoals Tesla wel heeft gedaan. De ene is dus een compromis vanuit kosten overwegingen en de ander een dedicated elektrische auto vanaf de basis tot het laatste detail.. Daar mee is het dus voor. Porsche op zich moeilijker om de kwaliteiten van de Tesla s te overtreffen maar zij hebben wel weer 60jaar meer ervaring in autodesign en de techniek staat niet stil dus wellicht kan Porsche daar ook nog wat voordelen uit halen. Het wordt best interessant dus.
@w0o0dy: ik zou willen zeggen hoeveel voorsprong Porsche heeft op Tesla op het gebied van het bouwen van doorwrochte auto’s. Maar serieus, de stappen die Tesla heeft genomen de afgelopen vier jaren… Waar zal Tesla mee komen over vier jaar? Vergeet niet dat 5 jaar geleden Tesla alleen maar een elektrische Elise bouwde.
@w0o0dy:

Porsche heeft anders wel veel ervaring met recht trekken van wat krom is qua ontwerp.
Er is niet gezegd dat de accu per se slecht zit. Het traagheidsmoment kan met strategische plaatsing toch compact blijven. Een accu is niet licht, maar plaatstaal en dergelijke zijn zwaarder.
@Hupke: staal? Bijna alle auto’s bestaan tegenwoordig uit aluminium, cfrp enzo. De accu’s met alle bescherming er omheen wegen bij Tesla ongeveer 400kg. Daarmee is dat een significant deel van het totale gewicht (20%). Aangezien Porsche geen clean sheet design platform maakt zal het waarschijnlijk niet in staat zijn de battery-pack zo laag en zo centraal te plaatsen als Tesla. Dat gaat dus uitdagingen opleveren en mogelijk minder effectieve ruimte en meer gewicht op “de verkeerde plekken”. Nou heeft Porsche wel veel ervaring met gewicht reductie en packaging dus er komt vast iets uit wat wel prima is, maar een handicap hebben ze wel. Zo kun je de accu’s verdelen maar dan is een easy/cheap/fast battery swap uitgesloten. En ik betwijfel ook of Porsche een 5+2 kan bouwen zoals de Tesla S.
@w0o0dy: “De accu’s met alle bescherming er omheen wegen bij Tesla ongeveer 400kg.”

Correctie: Het batterypack van de Model S 85kW weegt 650 Kg.
@fijnkonijn: ja verkeerd omgerekend.. Ruim 1300 lbs…is inderdaad meer dan 600kg.
Als het maar niet al te veel op de Panamera gaat lijken.
Mooi van Porsche. Maar in 2019 loopt Tesla alweer enkele straatlengten voor denk ik..
Ik denk dat dit een soort wapenwedloop gaat worden. Als ik nu al zie hoe fanatiek tesla bezig is om de beste te zijn.
Ben ik de enige die er iets van een 928 en/of een 993 in ziet in die artikelfoto?
@johanhummer9:
Lees de tekst anders even, staat gewoon in de laatste alinea….
Die foto is bijna 27 jaar oud.
@jrk68: o dan mag ik die autos er niet in zien?
Kleine opmerking over het artikel. De volgende uitspraak klopt niet:
“Porsche zal niet, zoals Tesla met de P85D, alleen de meest krachtige uitvoering met meerdere motoren leveren”

Tesla levert ook de “gewone” D versie. De normale 85 dus maar mét AWD. Die heet “Model S 85D”. Daarnaast bestaat idd. ook de “P85D”.
Ik snap niet dat tesla overal de hemel in wordt geprezen. Het enige wat ze hebben gedaan is het wiel opnieuw uitgevonden. De eerste auto, was elektrisch, alleen komen we nu wat verder door een betere accutechnologie.
@jordip: Omdat zij de eerste zijn die dat concept daadwerkelijk goed hebben uitgewerkt, zonder dat het er uitziet en rijd als een Nissan Leaf…
@jordip: hahaha misschien iets meer in verdiepen? 5+2 betaalbaar, goede handling en concurrerend op vrijwel ieder vlak en dat voor zo’n klein en jong bedrijf.
@w0o0dy: Betaalbaar? LOL!
Subsidiesletjes zijn het in NL, de rest vd wereld overpriced..
@lekkaah: ze zijn zonder enige vorm van subsidie niet duurder dan andere auto’s uit de klasse met vergelijkbare prestaties en luxe… Dus helaas, je kritiek mist doel…
@w0o0dy: Het is elektrisch… Er is er uiteindelijk maar een handjevol die de Tesla verkiest en 100k neerlegt voor een auto die een gelimiteerd bereik heeft, die parkeerplekken met laadpalen nodig heeft, etc. Geen rocket-science.
Hype, net als bijv. Apple. (riep ik al maanden terug, schijnt dat die 2 personeel en marketingstrategieën van elkaar overnemen/jatten)
@lekkaah: 90% van de Nederlandse kopers heeft een Tesla omdat ze doodgegooid werden met subsidies. Goedkoper dan een Tesla kon je niet rijden. (in dat segment). Bevalt elc rijden kwa feeling? Mwa IK mis het motorgeluid en het schakelen. Actieradius een probleem? nee! Toch zullen de bereiders niet snel voor een nieuwe Teslag kiezen als er een nieuwe auto gekozen mag worden. Nu de subsidies weg zijn is er geen voordeel meer om elc over reguliere auto’s te kiezen.

Daarnaast een aantal punten waarop Tesla achterloopt:
-Ze maken nog (veel) verlies. (oftewel auto’s worden nu goedkoop aangeboden om klanten te werven)
-Techniek en bouwkwaliteit moeten zich nog bewijzen
-Het interieur is ronduit kut. (scherm ziet er dan wel mooi uit, maar het werkt voor geen meter)
@bottestudent: geef het tijd. Vijf jaar geleden bouwden ze een elektrische motor en een Elise.

Nu hebben ze een auto gebouwd die een blauwdruk is voor de die nieuwe Porsche 717/Pajun. Daarnaast zijn ze ook aan het bouwen aan infrastructuur: is nog geen enkel merk aan begonnen. Tesla wel.
@gtwillem: Ze zijn inderdaad heel erg ver gekomen in die paar jaar tijd! Erg knap. Neemt niet weg dat Porsche erg goed is om een bestaand iets naar een hoger plan te tillen. Ik ben erg benieuwd waar we de komende jaren heen gaan:).

Er is een reden dat niemand, behalve Tesla, bouwt aan een (bovengrondse) infrastructuur. Het is gewoonweg niet mogelijk / extreem duur. (Tesla moet wel omdat ze anders niks verkopen).Het probleem zit hem in de ondergrondse infra structuur. Het is niet mogelijk om 5 Tesla’s te snel laden in 1 sector. De energiemaatschappijen moeten het net eerst updaten. Dit kost miljarden dus dat gebeurd niet.

Als je een Elc. auto hebt is elke extra Elc. auto die verkocht wordt een bedreiging. Straks moet je achter in de rij wachten tot je kan laden om het net niet plat te leggen.
“Ja, dat is wel eens anders geweest.”

Vol met hyperlinks naar de 914, 928 en 968. Maar de huidige 981, om maar wat te noemen, te vergeten. Dat is niet anders geweest, dat is nog steeds niet.
Wat een fouten in dit artikel:

De Porsche 717 krijgt een bereik van 480 kilometer
Wat doe je als je de strijd met de gevestigde orde wil aangaan? Juist, je overklast ze. Tesla’s Model S heeft tot 270 mijl bereik, Porsche zal daar volgens het Britse CAR overheen willen gaan. Kijk dus niet raar op als de 717 een bereik heeft van 300 mijl, zo’n 480 kilometer. Bizar goede rijeigenschappen liggen ook in de lijn der verwachting, op dat gebied heeft Porsche ons eigenlijk nog nooit teleur gesteld.
> Theoretisch gezien heeft Tesla 502 km, dus meer dan dat. Waarom kijk je überhaupt naar mijl, als er een NLse site is?

” Porsche zal niet, zoals Tesla met de P85D, alleen de meest krachtige uitvoering met meerdere motoren leveren, alle versies hebben twee motoren.”
Er is ook een 85D…
@stfu: de 85D is niet de meest krachtige uitvoering.
@gtwillem: lezen vriend. AB claimt dat Tesla alleen de krachtige versie (P85D) met Dual Motor levert, dat is niet zo: 85D bestaat ook nog.
Valt niemand er nu over dat dit echt een SENSATIE artikel is? Blijkbaar zitten ze in Duitsland aardig te zweten. Ze gaan in 2019 een auto presenteren! Jaja 5 jaar nadat Tesla met de P85D kwam. Dus… in de tijd dat Tesla de Model S op de markt zetten zoveel tijd zit er weer in voordat Porsche met een concurent komt?

Buitendat het bereik is dan leuk voor die porsche maar al die elektrische autos van fabrikanten anders dan Tesla gaan falen als ze 1 ding niet regelen wat Tesla wel heeft gedaan…. Super Chargers. Bij een Tesla SUC kan je binnen 30 min weer 300KM of meer bijladen. Pak nu eens een E-Golf 190KM theoritsch bereik laden tja dat duurt effe. En dit is met alle merken zo. Ze komen met een elektra auto omdat de markt ernaar vraagt maar happig zijn ze niet want ze hebben zelf vet veel aandelen in de Olie dus tjat dat is in je eigen been schieten. Laden van EV autos is een issue maar bij Tesla een serieus minder issue. En dat zie ik nog geen enkele fabrikaant groot uitrollen.
Hebben ze bij Porsche nou helemaal geen fantasie om iets anders te maken dan een 911 afgeleide? Het is bedroevend.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).