• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

10 weetjes over de nieuwe BMW M3 en M4

Auteur: MrBrown, gepost 29 september 2013 om 21:39 – 42 Reacties

BMW M4


In de loop der tijd hebben we aardig wat informatie kunnen verzamelen over de nieuwe BMW M3 en M4. Ze staan in de startblokken om in de lente van 2014 onthuld te worden. Voordat het zover is zetten we tien weetjes op een rij.

430 pk / 500 Nm
De nieuwe generatie M3 en M4 krijgen een 3.0 zes-in-lijn motor met 430 pk tussen de 5000 en 7300 tpm en 500 Nm koppel tussen de 2000 en 5000 tpm. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door de bekende TwinPower Turbo techniek. Door een maximum toerental van 7500 toeren zullen de twee Germanen lekker kunnen revven. Acceleratiecijfers zijn helaas nog niet bekend. Je kan er natuurlijk donder op zeggen dat zo’n nieuwe generatie sneller is dan de al wat oudere concurrentie.

Lichtgewicht
Zowel de M3 als M4 wegen minder dan 1500 kg (zonder bestuurder en met 90% gevulde tank). Volgens BMW is de auto daarmee 80 kg lichter dan zijn voorganger. Niet alleen de achterklep (M4) en het dak zijn van koolstofvezel, ook de aandrijfas is van het lichte goedje. Dat is stijver en bespaart 40% gewicht ten opzichte van een normale as.

Elektrische stuurbekrachtiging
De stuurbekrachtiging is helaas volledig elektrisch. BMW belooft dat-ie speciaal door ZF voor de M3 en M4 ontwikkeld is en drie standen kent. Wij kunnen alleen maar hopen dat het geen negatieve invloed heeft op die heerlijke besturing zoals in de E92 M3.

50% anders
De helft van de onderdelen verschilt van een reguliere 3 of 4 serie. Daarmee beloven de twee M’en een geheel eigen karakter te krijgen.

Handbak en automaat
De sedan en coupe komen er met een handgeschakelde zesbak en een 7-traps DCT. De automaat krijgt standaard launch control. Ook is er het actieve M-differentieel aanwezig dat net zoals bij de M5 variabel kan locken van 0 tot 100 procent.

Minder turbolag
In de Sport en Sport+ stand voorkomt BMW turbolag. Doordat de twee turbo’s bij gas los blijven draaien terwijl de brandstoftoevoer stopt, heb je nadat je een bocht uitkomt veel minder vertraging.

Keramische remmen
Je kan kiezen uit standaard remmen of keramische schijven. De standaard remmen hebben blauwe klauwen en vier zuigers voor, twee achter. De keramische remmen zijn goud en hebben zes zuigers voor en vier achter.

Veel koeling
Het S55 motorblok wordt stevig gekoeld. Er is een dubbele oliekoeler en er zijn meerdere additionele radiatoren voor onder andere de transmissie en turbo. Daarnaast monteer BMW een grote intercooler boven op de motor. De waterpomp is elektrisch gestuurd en stabiliseert automatisch de temperatuur.

14% bijtelling?
De M3 en M4 verbruiken 25% minder brandstof volgens BMW. In de praktijk zal dat hoogst waarschijnlijk heel erg tegenvallen, wel voorspelt het veel goeds voor de Nederlandse prijzen. Al hoef je geen 14% bijtelling te verwachten.

Sound generator?
Of de M3 en M4 een sound generator krijgen blijft onduidelijk. Er gaan geruchten dat het geluid van de motor versterkt en direct afgespeeld wordt via de speakers. Maar de kans dat er geen kunstmatig geluid wordt toegepast is ook aanwezig. We hebben BMW om opheldering gevraagd. Wordt vervolgd…




Ook interessant!

  • Autoblog video: rijden met de nieuwe BMW M3 & M4!
  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • BMW M3 xDrive
    BMW stopt met het leveren van de M3 en M4 [update]
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, 4-serie, BMW, lijstjes, M3, m4, top10

Vorig bericht: « Prior Design maakt je Continental GTC fouter
Volgend bericht: Gave klassieker: Triumph TR5 »

Lees Interacties

Reacties

  1. nickjdeg zegt

    29 september 2013 om 21:47

    Prachtige auto laat maar komen. Alleen jammer dat de V8 is ingeruild voor een 6 inline ook al is het historisch gezien logisch.

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      29 september 2013 om 21:49

      @nickjdeg: Historisch gezien logisch? Of financieel gezien vanzelfsprekend? ;)

      Login om te reageren
  2. bigcar zegt

    29 september 2013 om 21:47

    Ach we moeten juist blij zijn met het volledig elektrische stuurbekrachtiging, want daardoor kan de auto zelf inparkeren. En aangezien het BMW is, en ze dus zonder enige twijfel hier een peperdure optie van zullen maken, laten ze die kans nooit schieten natuurlijk..
    Het stuurgevoel zal voor de gemiddelde petjesman toch wel bovenmaats zijn, handige gadget anyway (mocht je vrouw een keer de auto meenemen, scheelt heel wat kosten achteraf)

    Login om te reageren
  3. slipstreamer zegt

    29 september 2013 om 21:54

    Denk dat ik stiekem een beetje verliefd ben… Vind hem elke keer mooier en zo lekker agressief.

    Login om te reageren
  4. tandarts zegt

    29 september 2013 om 22:06

    Bimmerpost geeft aan dat het geluid wordt versterkt door het audiosysteem. Maar het is dan wel het originele geluid dat versterkt wordt en dus geen audiotrack wat afgespeeld wordt. Beetje erg jammer!
    http://f80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=893548

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      29 september 2013 om 22:29

      @tandarts: die hadden we gelezen, maar er is nog steeds geen officiële reactie.

      Login om te reageren
  5. azenomei zegt

    29 september 2013 om 22:15

    Aub zonder geluidsversterking en speaker genep.

    Login om te reageren
  6. redneckdarian zegt

    29 september 2013 om 22:22

    Sorry hoor maar 1500 kg wordt als licht gezien?

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      29 september 2013 om 23:07

      @redneckdarian: vergeleken met de M5 die volgens dezelfde methode en enkele opties wordt ingewogen op 1950kg wel ja…

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      29 september 2013 om 23:12

      @redneckdarian: Met de huidige veilisheids en luxe-normen? Ja, dat is licht!

      Login om te reageren
  7. alcantara zegt

    29 september 2013 om 22:26

    Mooie bak, maar veel te duur voor mij en dan daalt mijn interesse.
    Het zal wel uitdraaien op een 2dehands 428i over een jaar of 4. Of gewoon al eerder een E92 325i/330i kopen en daar een tijd in rond blijven tuffen.

    Login om te reageren
    • karsvdtuin zegt

      29 september 2013 om 22:46

      @alcantara: misschien die oude m5? Nee niet de e62…

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        29 september 2013 om 22:50

        @karsvdtuin: E62=E60? Maar sowieso is elke M te duur imo om 20k per jaar mee te rijden.

        Login om te reageren
        • karsvdtuin zegt

          29 september 2013 om 22:56

          @alcantara: o sorry ja e60 bedoel ik.. Maarja weet niet wat je eisen zijn… Een 330 is indd wel leuk

          Login om te reageren
    • jzaero zegt

      30 september 2013 om 00:11

      @alcantara: E92 335i .. Chippen en performance pijp eronder.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        30 september 2013 om 08:59

        @jzaero: Leuk, maar die dingen kunnen al gauw heel wat kosten aan kapotte motoronderdelen.
        Ik heb nog wel een (full options) 325i E92 voor @alcantara staan, ik hoor het wel als ‘ie geinteresseerd is.

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          30 september 2013 om 09:32

          @kaasboerin: Ik heb nog geen moment kunnen zeggen dat een BMW niet duur is in het onderhoud. Desondanks blijf ik er toch in rijden.. Natuurlijk moet een 335i wel in verhouding staan tot je budget, dus ik kan er geen kopen nu, maar denk dat dat wel een keuze is waar je bewust van bent wanneer je er een koopt.

          Login om te reageren
          • kaasboerin zegt

            30 september 2013 om 09:35

            @jzaero: I know, maar ik refereer meer naar de hoeveelheid kinderziektes vooral de N54 (is dat de pré LCI blok met 2 turbo’s?) heeft, dat kan heul veul centjes kosten op korte termijn.

            Onderhoud is een ander verhaal idd. :)

            Login om te reageren
            • jzaero zegt

              30 september 2013 om 09:44

              @kaasboerin: Ah das waar, maar ach, ik rijd een zeer vroege E46 (dec 1998 registratie, maart 1998 gebouwd), daar zitten genoeg kinderziektes in en ook genoeg bekende E46 problemen, raak er helaas beetje aan gewend hahaha :p Zeker de 328i met zijn subframe problemen en VANOS issues zijn geen dingen waarmee je lekker in je vel zit. Binnenkort aanpakken dus :) Slimmer is natuurlijk om een N55 te zoeken, maar die zijn weer een stuk duurder. Desalniettemin, is het N53 blok ook een parel, 218 of 272pk, yummy ;)

              Login om te reageren
              • kaasboerin zegt

                30 september 2013 om 09:51

                @jzaero: Loopt idd prima dat ding, alleen een beetje weinig vermogen nog, maar heb niks te klagen op mijn leeftijd natuurlijk en vermogen is uiteraard nooit voldoende ;D.

                Jammer dat ikzelf helaas luttele weken geleden met een dure kinderziekte te maken kreeg.
                Elektrische waterpomp kapoet (€350 euro ex. btw en arbeid).
                Ook niet iets wat je ‘effe zelf’ kan (laten) fixen gezien de elektronica die ermee gemoeid is. De stealer was dus weer blij met mij.

                Hoe is’t met je mooie bordeauxrode E46?

              • jzaero zegt

                30 september 2013 om 09:59

                @kaasboerin: Mijn laatste rekening was 765 euro voor het aanvullen van airco, vervangen van elektrische fan, die was kapot waardoor druk te hoog opliep (koelvin) en een raammechanisme wat naar beneden was gestort dus ook vervangen moest worden. Stealer was hier ook blij mee..

                Daarvoor 6 bougies vervangen vanwege misfires maar dat hielp niet, dus ook nog 2 nieuwe bobines moeten aanschaffen. Binnenkort oliewissel (10W60 a 6.5liter) en ik heb nog onderdelen liggen die gemonteerd moeten worden. En 330i schijfjes, remklauwen en blokken monteren met remvloeistofwissel ;) Al met al nog hoop te klussen!

                Desondanks nog altijd met grote lach achter het stuur, net een M stuurtje gemonteerd, dus stuurt ook weer fijner!

              • kaasboerin zegt

                30 september 2013 om 10:04

                @jzaero: Ach, goed om te horen dat er goed voor gezorgd wordt en er met plezier mee gereden wordt. :)

              • jzaero zegt

                30 september 2013 om 10:10

                @kaasboerin: Klopt ;) Nu sparen voor een E92 325i/330i of 335i ;) hahahaha

              • kaasboerin zegt

                30 september 2013 om 10:23

                @jzaero: I know the feeling =D

            • pepneus43 zegt

              30 september 2013 om 13:06

              @kaasboerin: Wat is er mis met de N54? Vermeen dat dit blok meerdere malen motor van het jaar is geweest… N54 blok met twee turbo’s is zuiniger en sneller dan de N55. Maar kan er ook naast zitten

              Login om te reageren
  8. dragspert zegt

    29 september 2013 om 22:50

    De eerste persoon die hem koopt en meteen die stinkturbo’s eraf rost krijgt van mij 1000 euro en dient direct de nobelprijs voor de humanitaire rechten te krijgen! Of monteer gelijk een e46 M3 motor!

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      30 september 2013 om 00:11

      @dragspert: koop dan gewoon een E46 M3..

      Login om te reageren
      • dragspert zegt

        30 september 2013 om 08:15

        @jzaero: Ben al 2 jaar op zoek naar een niet afgeragd exemplaar in de juiste kleur met een interieur naar mijn smaak. Met een acceptabele km. stand en voor de juiste prijs. Zoek je mee?

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          30 september 2013 om 09:37

          @dragspert:

          http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=586&t=32974

          http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=586&t=29006

          Hier twee exemplaren waarvan ik weet dat ze goed onderhouden worden. Eentje met een iets hogere KM stand

          :)

          Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          30 september 2013 om 11:03

          @dragspert: Mocht je met een SMG kunnen leven zou je is in de US kunnen kijken. Daar rijden er nog zat zonder meuk en extreme km standen. En als de dollar slecht is kun je wat voordeel behalen.

          Login om te reageren
          • ericc zegt

            30 september 2013 om 12:14

            @E34M5Touring: Als je een 2’hands zoekt, moet je eens kijken in Spanje of Italië. Door de crisis daar zijn performance auto’s 8000 tot 10000 euro goedkoper dan hier.
            Een kennis van me heeft een M3 SMG cabrio in Italië gekocht vorig jaar voor 16000 euro.

            Login om te reageren
            • ghj13 zegt

              30 september 2013 om 12:25

              @ericc: in Italië en waarschijnlijk ook Spanje wel uitkijken met km standen, schijnt erg veel mee gerommeld te worden.

              Login om te reageren
            • azenomei zegt

              30 september 2013 om 17:52

              @ericc: In duitsland ook genoeg te krijgen en nog altijd cheaper dan hier.

              Login om te reageren
        • Hupke zegt

          30 september 2013 om 11:33

          @dragspert:

          Kleur en interieur kan je aanpassen, zeker als je er een vind voor een goede prijs.

          Login om te reageren
        • ghj13 zegt

          30 september 2013 om 12:29

          @dragspert: Ik zoek graag mee, Pheonix gelb met Zimt interieur? Of wat zoek je?

          Login om te reageren
          • dragspert zegt

            30 september 2013 om 20:01

            @ghj13: Imolarood met zwart leer van binnen. Facelift (dus met originele led achterlichten) en moet origineel xenon, pdc en een handbak hebben. Ook moeten de originele evo2 wielen eronder zitten zonder ook maar 1 krasje. Km stand tussen de 100 en max. 150k. En hij moet origineel nl geleverd zijn. Ik moet en zal die speld vinden:p

            Login om te reageren
  9. Onehp zegt

    29 september 2013 om 23:12

    Dus die heeft een geciviliseerde vorm van antilag? En watergekoelde intercooler? Dat zal inderdaad goed uit de bocht komen dan…

    Login om te reageren
  10. imdoctorbob zegt

    29 september 2013 om 23:38

    Weetje 1 klopt niet helemaal, het gaat hier niet om de ‘bekende TwinPower Turbo techniek’, die slaat meestal op de twinscroll turbos die BMW de laatste paar jaar gebruikt. Deze auto maakt gebruik van een ‘ouderwetste’ twin/bi turbo opstelling ala Alpina/1M (eerste gen 335i). Opvallend is dat ze met 0.3 bar overdruk toch zoveel extra vermogen er uit weten te persen als je het vergelijkt met wat ze bijvoorbeeld uit de 1M kunnen halen.

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      30 september 2013 om 10:45

      @imdoctorbob: een twinscroll turbo zal moeilijk worden icm een 3-cilinder

      Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      30 september 2013 om 11:55

      @imdoctorbob: sorry even in de war met het MINI-bericht. Overigens werkt het twinscroll-principe het beste met een 2 of 4-cilinder

      Login om te reageren
  11. KaCh1ng zegt

    30 september 2013 om 00:13

    6 in lijn in de vorige generatie klinkt heerlijk (335i) , zou het raar vinden als het hier ook niet raar klinkt :) 3000cc leuk , eindelijk een auto wat je kan inschrijven in belgië zonder dat je een fortuin kwijt bent jaarlijks

    Login om te reageren
  12. snelwin zegt

    30 september 2013 om 12:21

    Hij is groter dan de E92 M3 en dan nog 80 KG lichter. Dat is erg knap. Gewoon 250KG lichter dan een RS5.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North