
Dubbele koppeling, dubbele uitlaat, dubbele bovenliggende nokkenas, tegenwoordig zijn het allemaal doodnormale zaken in personenauto’s. Iets zeldzamer zijn de auto’s met dubbele motor.
Gezien het kostenplaatje, de op te offeren ruimte en technische complexiteit zal je niet zo snel een fabrikant twee verbrandingsmotoren in een auto zien stoppen, het is gewoon niet praktisch. Maar er zijn altijd knutselaars die zich er om de een of andere reden wel aan wagen. We lichten 11 voorbeelden voor je uit (klik op de foto voor een artikel – indien aanwezig)
1. MTM Bimoto
Rappe Audi TT schopte het tot bijna 400 km/u.
2. Volkswagen Golf II Pikes Peak
Deze Golf 2 met dubbele motor danste midden jaren ’80 Pikes Peak op, toen het wegdek nog onverhard was, en mannen nog op bijen kauwden om aan hun honing te komen.
3. Alfa Romeo Bimotore
In de jaren ’30 bouwde Alfa al een auto met twee motoren. En ja, dat is een Ferrari-schld dat je ziet. Meer info hier.
4. Twini
1965 Mk1 Cooper S met twee 1275 Cooper S=blokjes en klassieke Minilites. Levert naar schatting twee keer 90 pk.
5. TWINI
Als er een oude Mini is, dan moet er ook een moderne interpretatie komen. In deze video licht Jay Leno ‘m door.
6. VW Sciricco Bimoto
Begin jaren ’80 bouwde een Duitser deze Scirocco (Birocco) met twee getunede 1.8’s, goed voor 360 pk. Meer info hier.
7. Lupo met dubbele VR6
Veel gekker dan dit wordt het niet. Hoewel, er zouden ook twee V8’s in kunnen.
8. Mercedes A-Klasse A38
Ghe, twee atmosferische 1.9’s in een Baby Benz. Tegenwoordig bouwt AMG gewoon een A45 voor moar power.
9. Honda Prelude ‘V8’
De ideale caravantrekker?
10. Alfasud Bimotore
Begin jaren ’70 stuwden twee kleine boxerblokjes deze Alfasud naar 215 km/u. Woei!
11. Citroen DS Mille Pattes / Michelin PLR
Natuurlijk vergeten we de 10 ton zware DS ‘duizendpoot’-bandentester niet. Zijn twee 5,7 liter grote Chevy V8-blokkken joegen de zware Fransoos naar alleszins acceptabele snelheden voor een tientonner. De maker? Niet Citroën maar Michelin. Of een beetje van beide.
Anyway, dit zijn slechts 11 voorbeelden, uiteraard zijn er nog veel meer soortgelijke auto’s gebouwd. Suggesties voor een tweede deel kunnen in de comments. (credits voor Kinja)
Oeh die Alfa Romeo Bimotore is prachtig!
Er is ook een kerel met een GTV met 2x een heerlijke Busso erin.
@trustmeiamanengineer: klopt, dat is Stephan van Squadra tuning. Een van de beste chiptuners voor Alfa, Fiat, Lancia,… Maar hij heeft ook enkele privé projecten zoals inderdaad de GTV bimotore zoals hij hem zelf noemt. Die auto is trouwens volledig straat legaal.
Oei, oei wat is de Alfa mooi!
de gtv bimotore van squadra tuning
http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/196/auto/224.html
@martingtv: in engeland is er ook iemand met een 164 waar 2 motoren in zitten. De eigenaar zei “”Well it had to be done, didn’t it”.”
http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168-1991-1995/11255-164-bimotore.html
Lelijke eend…
@norge: Nederlander heeft er eentje. Een safari heet ie toch. Schitterende eend ben benieuwd hoeveel die opleveren nu
@henkhupelschoten: Sahara heet zo’n ding. errug leuk. superieure terreinkwaliteiten.
@henkhupelschoten: Klopt, ik ken de man die hem heeft. De vader van een vriend van mij heeft hem in bezit. Geweldige en zeer bijzondere wagen. Hij wordt momenteel volledig gerestaureerd tot originele staat.
Waarom heeft de Alfa een Cavallino Rampante?
@rufctr01: Enzo Ferrari werkte bij het Alfa race team toen.
@norge: nope. Hij had zijn eigen raceteam: Scuderia Ferrari. Die reden toen met Alfa’s
@rufctr01:
Omdat Enzo begon met Alfa’s voordat hij zijn eigen merk begon.
@rufctr01: het is een auto van de Scuderia Ferrari, het raceteam van Enzo (zelf ook ooit nog coureur geweest). Zijn team reed toen, voordat hij zelf auto’s ging maken, met Alfa’s.
Door een ruzie met Alfa Romeo, die zelf ook een fabrieksraceteam hadden, over de geleverde, minderwaardige auto’s tov het Alfa fabrieksraceteam, heeft Enzo besloten om zelf auto’s te gaan maken. Dat was de geboorte van het merk Ferrari.
Dat hebben al die hybrides toch ook.
@purepet9000: Ja maar dat zijn geen “gave” auto’s.
@clarkson: Hoho, Toyota Prius dan? 918 Spyder? Niet tof?
@purepet9000: Oja de behalve de prius dan! Die is wel gaaf!
@purepet9000: 2 verbrandingsmotoren?? O
Die twini lijkt me echt een beest om te rijden. Wat een geweldenaar moet dat zijn zeg met 180 pk en 4×4!
Ik mis de innovatieve AlfaSaab van James May met twee motoren, ingebouwde sauna en vierwielbesturing
@knipperlichtje: De Salfa Romeaab! Hahaha
Helaas geen auto:
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRxqFQoTCOjUjYr_yccCFUg_FAodgXcH3w&url=http%3A%2F%2Fwww.omroepbrabant.nl%2F%3Fnews%2F221960752%2FIndringende%2Bdocumentaire%2BDAF%2Bin%2BLe%2BDakar%2BDe%2Bwoestijn%2Bbleef%2Bleeg%2Bin%2Bzijn%2Bgeheel%2Bonline%2Bte%2Bzien.aspx&ei=XmTfVeitIMj-UIHvnfgN&psig=AFQjCNFPhpi-hbKnHnDirWoW-lbOZGjaEQ&ust=1440789963157994
@eddie72: http://www.lemans-models.nl/1987/1987DAK600.htm
De 2CV Sahara, een van de weinige auto’s met twee motoren die in redelijke aantallen gebouwd zijn.
@dizono:
Dank je wel, dat is altijd de allereerste waar ik ook aan moet denken !
The Godfather van 2 motoren in een voertuig is voor mij de truckerslegende Jan de Rooy. Hier een fragment en het einde van dat tijdperk in 1988: http://youtu.be/cUnWnx_rdps
Toch een grappige foto van die A met Mika erop… dat je trots moet zijn op zo’n hok… toch knap.
@mercedesclk350: ja inderdaad, die A-klasse was toen (samen met de B-klasse) de BMW 2 serie active rollator van Mercedes. Ook was het karretje helemaal niet zo goed gebouwd, net als veel andere Merc’s in die donkere jaren voor het merk toen de boekhouders de baas waren.
Gelukkig doen ze dat tegenwoordig toch iets beter.
@erwh: De B klasse kwam pas jaren en een generatie later.(2005)Gelijk met die lelijke A klasse driedeurs.
@sydney: goed punt. Overigens nog altijd een ongekend hoog sufheidsgehalte.
@mercedesclk350: Even zonder gekkigheid, zo’n mercedes a’tje rijdt gewoon als een malle. Harstikke heerlijk en ik snap wel dat ouderen hem kochten! Vormgeving is apart maar het is een serieus goede wagen. Kwalitatief tip top in orde! Hoe weet ik dit? Mijn zus heeft er eentje!
Op youtube staat een blauwe Golf 4 uit Engeland met 2 VR6 blokken met turbo. Ding is zot snel. En Jan de Rooy’s TurboTwin mag er ook wel tussen. Gewoon omdat ie harder loopt dan veel auto’s.
@E34M5Touring:
inderdaad, die twin turbo van jan de Rooy, ding ging nog eens als vergif ook !
En is jarenlang een een inspiratie geweest voor vele anderen !
Haha “Rappe Audi TT schopte het tot bijna 400 km/u.” Bugatti Veyron avant la lettre.
Lancia Trevi Volumex Bimotore
https://lh6.googleusercontent.com/-Pm0-nK8d1O4/VQA9m9zm_GI/AAAAAAAAXgw/zGYuHyat6j8/w800-h600/Lancia%2BTrevi%2BVX%2BBimotore%2B%25285%2529.jpg
2 x 2 liter met Volumex compressor: 2 x150 pk. Was een testauto om ervaring op te doen met 4 x 4 voor de ontwikkeling van de Groep B Delta S4.
Die golf 2 is wel heerlijk hoor!
Ik zou nooit van mn leven 400kmh met een tt willen rijden
@sir_smokalot: hoe zit het eigenlijk met wetgeving? kan het nog want ik heb het de laatste 15 niet meer zien voorkomen helaas
verder mis ik deze, het is wel geen auto maar wel een vrachtauto http://i.obstorage.nl/ee0a6431463c4fe3b3dc702652fdd138/opener/Jan_de_Rooy_bij_de_TurboTwin.jpg als kind altijd al van gedroomd en ik was toen een jaar of 7 volgensmij alweer geleden erbij toen ouwe jan hem nog een keer over het eurocircuit blies. man man man wat heb ik genoten! zou er zo graag 1 keer mee willen inzitten. ik hoef niet te rijden hoor maar gewoon een keer meemaken zou zo gaaf zijn
overigens had peugeot ook geen wagen met een dubbele verbrandingsmotor?
@henkhupelschoten: 15 jaar natuurlijk…
Als je het bij de RDW door de keuring krijgt is het goed. Zo niet, dan kan je er alleen het circuit mee op :)
@henkhupelschoten:
Peugeot Hoggar, een concept, had twee motoren.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/Peugeot_Hoggar.jpg/1024px-Peugeot_Hoggar.jpg
Maar ik betwijfel of je die bedoelt ;-)
@henkhupelschoten: de TurboTwin X1, was ik toch niet de enige die er aan dacht. Machtig apparaat!
Jeep Hurricane heeft twee motoren. Humoristisch ding is dat wel ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=3b5zH0G5pxE
Verder hebben we nog een jaren 90 Cadillac Eldorado, die door ging als Mosler TwinStar.
http://247z5g3d6iil2ori1h3lon5m.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/01/1999-Mosler-Cadillac-Eldorado-Twinstar-1280×491.jpg
Of de Tiger Z100. Een Caterham met twee extreem luide Kawasaki motoren. En vierwielaandrijving. Ook wel humor ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=u3qtfY0Ps74
Peugeot 205 mi32 met twee superchargers
@xiran: Twee chargers op 1 blok? Of twee blokken met elk een charger?
@FlighTom:
https://www.youtube.com/watch?v=jWymN-3xnHg
Ooit kwam hier een Jetta voorbij met een VR6 met handbak vanvoor, en een automatisch geschakelde W8. Dat is eentje die me echt is bij blijven staan. Zelfs op mijn werk (autogarage, ben technicus in wording) vonden de monteurs het een bijzonder geval, wat het ook zeker was! Ook leuke voorbeelden hier, laat maar weer eens zien waar een creatieve geest, een knappe kop en een handige Harry tot instaat zijn als die gaan samenwerken;)
-edit: nutteloze bijdrage-
Was er ook niet smart die geholpen werd daar brabus 2 keer een 3 pitter?
@gerjan:
Nee, Brabus heeft ooit van 2 blokjes deze biturbo V6 gemaakt, wel 1,4 l
http://www.autoblog.gr/wp-content/gallery/smart-brabus-roadster-coupe-v6-biturbo/smart-brabus-roadster-coupe-v6-biturbo-18.jpg.
Van alle exemplaren die Brabus heeft gebouwd is er nog 1 over, de rest is in de shredder verdwenen.
Zelfs een man in een jurk had geen 3 ton over voor dit grappige speelgoed.
http://www.autoblog.nl/gallery/Smart/Brabus_Roadster_Coupe_V6_biturbo/Smart-Brabus-Roadster-Coupe-V6-Biturbo-01.jpg
Heer rooktteveel heeft hier ooit een stukje over geschreven, staat vast nog ergens in het AB archief.
Je zou er nu niet aan moeten denken: een VAG met twee motoren=twee keer zoveel ellende.
@deboes:
Je zal de olie moeten bijvullen.
Veyron is toch ook gewoon 2 V8jes?
En weer is de duurste in het rijtje de Alfa Bi-motore.
Die TT is echt gaaf!
@philipf: je moet wel de raampjes dicht houden, anders gaat je kapsel er aan.
Lieve beste brave Smoke, je bent wel de Moederrrr der twee koppige draken sorry tweemotorige auto’s vergeten en die kwam van Citroën, de Sahara.
Zoals @dizono terecht de opmerking maakte, is dit eigenlijk het enige vehikel dat commercieel een succes(je) was.
Staatsbosbeheer in Nederland had ze destijds om de duinen in Noord Holland te inspecteren, ik heb ooit als ventje een promotiefilmpje gezien, waarin zo’n Sahara zo’n beetje recht tegen het duin opreed !
De Sahara was ontwikkeld voor de olie exploratie in de Sahara, waar men een simpel, licht utilitair voertuig zocht.
Mag ik jullie ff twee minuten meenemen naar 1961, je ziet hoe Eenden in elkaar worden geschroefd en een demo van een Sahara, kon je maar terug om er gelijk 10 te kopen !
https://www.youtube.com/watch?v=RCmyF2FqFNM
Braaf, ik? Maar ik zal hem in een tweede deel zeker meepakken!
Trouwens een weetje van mijn kant, John Cooper, DE JOHN COOPER DE man die de Cooper naam aan de MINI heeft verbonden, is verongelukt met die twee motorige Mini tijdens een proefrit; over de kop geslagen met dat ding.
Het project werd gestopt en afgedaan als ‘levensgevarlijk’
Al in 1959 de Saab Monster: https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Monster
Dubbele 2-takt motor voor samem 136pk met een snelheid van 196 km/uur
Ook leuk!
Sbarro Issima. Hadden jullie zelf laatst een stuk over. Sbarro Super Twelve.
Fascinerend: Isdera Autobahnkurier. Twee keer Mercedes V8 waarvan de voorste gekeerd was en de voorwielen aandreef. Met een Kever romp
Euh ik dacht naast de 2CV Sahara ook nog aan de Brabus Smart Roadster. 2 x 1.3L 3Cilinder als ik het goed zeg.
Toen Putin nog haar had, reed hij een A-klasse…