11 youngtimers die we hier meer op de weg willen zien

Auteur: , 90 Reacties

Een ode aan youngtimers op gele platen. Opdat ze ons land mooi en fraai mogen houden.

M5

De youngtimer is een bedreigde diersoort onder de auto’s. Ze zijn oud en achterhaald. De overheid ziet helemaal niets in de vervuilende vierwielers en heeft ze dan ook het liefst de grens over of erger. Bezitters van deze groep voertuigen voelen pijnlijke maatregelen die worden getroffen. Denk aan milieuzones waardoor de auto’s niet meer in binnensteden mogen komen.

Het zijn dan vooral liefhebbers die stug doorrrijden in fraaie youngtimers zoals de E39 M5 (aankoopadvies) of de iconische Volvo 850 T-5R. Daarnaast is het zakelijk aantrekkelijk om een auto van 15 jaar of ouder te rijden, aangezien deze genieten van 35 procent bijtelling over de dagwaarde. Een andere reden om een youngtimer te rijden zijn de unieke motoreigenschappen. Geen driecilinder turbogeneuzel of hybride hulp. Nee, doorgaans een atmosferische motor of gewoon een geblazen vijf of zespitter. Heerlijk! We hebben (gelukkig) nog voldoende youngtimers in ons land. Via Autojunk zochten we enkele fraaie bolides op die worden gereden op ’s heeren wegen. Geniet ervan zolang het nog kan.

1. Saab 900 Turbo
1
Met een bijzonder bodykitje.

2. Chevrolet Impala SS
2
Onder de kap van de Impala SS (links) huist een dikke Corvette-motor.

3. Maserati Shamal
3
De Shamal behoorde toentertijd met een biturbo V8 tot het vlaggenschip van Maserati

4. Audi RS2 Avant
3
Voor een gedeelte een Porsche in gezinsverpakking. 316 pk speelplezier!

5. Toyota Supra
5
Een originele Supra op gele platen. Zo zie je ze niet vaak.

6. Rolls-Royce Silver Seraph
6
Een geweldige Rolls uit 1998

7. Volvo 850 T-5R
7
In de enige juiste kleur!

8. Alfa Romeo 155
Alfa
De lijnen van een 155 zijn tijdloos en overduidelijk Alfa.

9. Lancia Delta GT
Lancia
Een oude Delta in een fraaie staat.

10. Porsche 911 993 4s
10
Natuurlijk kan een 993 niet ontbreken in dit lijstje!

11. BMW E39 M5
11
Wat een machtig apparaat. De jongensdroom van menig autoliefhebber.



90 reacties

Die E39, wat blijft die toch tijdloos lekker ?
@medemblikker: staat er dagelijks een voor mijn deur! Van mijn overbuurman…
@kle500: heeft hij geen eigen deur?
Allemaal te verdedigen. Ik mis alleen de Jaguar XJR (X300). De generaties daarna volgen vanzelf.
Die Saab mag er wel uit hoor, wat een gedrochten zijn het.
7 serie en Pheaton van rond de eeuwwisseling mogen ook op de lijst. Net als de E53 X5 en de Range Rover 2.
@citroen4life: als je het over 7 serie hebt, hoop ik toch echt dat je de e38 bedoeld?
@bmwm3gtr: Jazeker! De bangle 7 heb ik nooit mooi gevonden.
@citroen4life: ik hou m nog wel een tijdje op de weg hoor.
@citroen4life: wij hebben nog een phaeton staan in de garage 5.0 diesel op duits kenteken. Helaas kwam er een brief thuis dat de belasting duurder zou worden als we er geen roetfilter in zouden laten monteren. (350 euro duurder om precies te zijn, we betalen nu 700 euro)
@citroen4life: Range Rover 2de generatie noemen we een Range Rover P38
voor mij de M5 wat een prachtige en vooral ook dikke wagen!!
Veel gave auto’s in dit lijstje, met als toppers voor mij de E39 M5, Supra MKIV en 850 T-5R.

Trouwens, hoewel ik graag meer T-5R’s zou willen zien, rijden er op de Nederlandse wegen al best veel rond. Ooit zijn er ruim 450 exemplaren verkocht in ons kikkerlandje, en daar komen nog een hoop imports bij (zoals de mijne). Veel T-5R’s (en R’s, voor de goede orde) staan in de winter echter wel binnen en komen dus alleen in de zomer buiten. Gelukkig “zie” ik er dagelijks eentje, nog altijd geen spijt van.:)
@ej20g: ik zie ze regelmatig hier rijden regio rondom zwolle zeker 9 verschillende in de buurt. maar een zwarte ofzo valt ook niet gauw op als t5-r, maar ze zijn er zeker!
@bmwm3gtr: een zwarte valt inderdaad niet zo snel op als T-5R, de mijne wordt dan ook maar zelden als zodanig herkent. De Titan velgen en (zeer zeldzame) originele dubbele DTM-uitlaat zitten er wel onder. Wel mist deze momenteel de T-5R voorbumper en dat is toch een groot herkenningspunt. Maar net wat je zegt, ze zijn er zeker wel!

Hier in mijn wijk stonden er 3: 2x groene station met automaat en mijn zwarte met handbak. Momenteel staat één van de groene (van een kennis van mij) er niet meer maar is nog wel in zijn bezit.

Regelmatig zie ik hier ook een rode 850R met Tan interieur rijden, gok een kennis van de tweede groene T-5R hier in de wijk.
@ej20g: heb nog een bumper liggen hier van een R
@room850: dat zeg je op een manier alsof je er vanaf wil. Ik zal je even een pb-tje sturen!
@ej20g: prachtige wagen zo’n 850 t-5r! Precies zoals bovenstaande wil ik er ook ooit een op de oprit hebben staan. Het oogt dik en tegelijkertijd ingetogen en nog helemaal niet ouderwets. Hebben ze goed gedaan bij Volvo! Daarnaast zijn die R-velgen echt de mooiste wielen die er zijn. Nog steeds.
@thijsj: niks aan toe te voegen. Qua velgen ben ik het met je eens denk ik, het hangt er namelijk een beetje vanaf welke velgen je precies in je hoofd hebt. Qua R-velgen heb je de Titans (850 T-5R), Volans (850R), Comets (S70R/V70R), Satellite’s (V70R 2.4) en Pegasus’ (S60R/V70R). Die vind ik zelf trouwens allemaal erg mooi, maar de Volans en de Titans steken er met kop en schouders bovenuit voor mij.
@ej20g: de titans en pegasus, prachtig 5-spaaks design dat compleet tijdloos is!
Ik mis de W124 500E. De mooiste E-klasse ooit en met een aantal subtiele wijzigingen was het een ultieme sleeper in zijn periode. Prachtige auto.
@viezefreddyw: als je het dan toch over de 200 serie hebt ipv E-klasse (500E vs E500) dan ben ik het ook meteen niet eens over de mooiste. Kijk eens naar z’n voorganger, de w123. Die vind ik echt nog veel mooier om te zien.
@lekbak: Ik snap wat je bedoelt, zeker. Bij de W123 kan je nog goed zien dat het nog een jaren ’70 product is. Heel stijlvolle auto. Maar er is een reden waarom ik de W124 net wat mooier vind en dat is omdat het jeugdsentiment is. Je kan het ‘emotionele waarde’ noemen.

Jij hebt toch een aantal Benzen?
@viezefreddyw: tja, tegen jeugdsentiment is niks opgewassen. Daar weet ik alles van aangezien de w123 mijn eerste auto is ;-).

En ja, ik heb inderdaad een stel mooie Benzen. En een a-klasse als dagelijkse slet. Aangezien ik flink wat kluswerk ga hebben het komende jaar zal ik mijn vloot wel weer uitbreiden met ofwel een belastingvrij busje of een w124 stationwagen. Dan heb ik mijn persoonlijke favorieten weer compleet ( w123, w201 en w124).
@lekbak: Dat klinkt als een mooie garage. De W201 vind ik ook een prachtig ding, veelvuldig als klein jochie mee mogen rijden toen mijn oom een 190D had. Dat ding ging overal naartoe en was niet kapot te krijgen. Door de 190D van mijn oom kocht mijn vader een W124 300E. Dat ding bracht ons werkelijk overal naartoe, kilometer na kilometer. Elke zondag stond ik langs de kant van de straat dat ding te wassen met mijn vader.

Ik heb ook mijn eerste metertjes gereden in de 300E. Je kent het wel. Bij papa op schoot, hij de pedalen bedienen en ik sturen. Sindsdien heb ik altijd een W124 willen hebben. Ooit komt het er van. Het liefst een 500E, maar dit beestje kan me ook wel bekoren. Zo fout, maar oh zo lekker.
http://www.klaasdepoel.com/mercedes-showroom/mb/w124-300e-36-brabus-241-pk/8c54132d3db37cd43b2daef4533326aa/
@viezefreddyw: die garage is één van de klussen ;-). Maar ik ben inderdaad aardig tevreden tot nu toe.

Leuk verhaal ook van die w124. Heel wat beter dan dat oude mazda busje met enorme Samson tabak reclame op de zij waarmee ik de eerste meters maakte, ook bij pa op schoot.
@viezefreddyw: Ooit komt het er van? Zo lastig is het toch niet om een leuke W124 te kopen? Een 500 is wel wat lastiger ja maar een leuke 300 hedde zo gekocht..
@Homer55: Om er eentje te kopen is niet zo lastig nee. Maar hem onderdak bieden, op de juiste manier te onderhouden, hem tijd en liefde geven en noem maar op. Dat zit er op dit moment even niet in. En ‘ooit’ is nogal een breed begrip.
@viezefreddyw: En eigenlijk niet meer te betalen ook die 500E. Die prijzen gaan echt nergens over de laatste tijd. Voor een originele met minder dan 200K op de klok betaal je al een flinke klap geld tegenwoordig.
@kilum: Klopt, de prijzen zijn zeer fors gaan stijgen. Er staat er eentje in Eindhoven met net geen 190.000 kilometer op de klok. Wordt bijna 41.000 euro voor gevraagd… Ook kan ik me nog een 500E herinneren bij Marco Hof. Dat ding had amper wat kilometertjes gereden en had een vraagprijs van om en nabij de ton..
@viezefreddyw: Absurd en nergens voor nodig. Het zijn goede auto’s dat zeker. Maar als mensen dit soort bedragen gaan neerleggen voor een auto met 190K op de klok dan hebben ze echt een klap van de deegroller gehad. Onzinnige bedragen voor oude auto’s die niet eens de echte klassieker status hebben.
@kilum: De 500E heeft wel degelijk de klassiekerstatus. Het is alleen niet de meest voorkomende klassieker. Ik ben het wel met je eens dat het veel geld is, maar om nou te zeggen dat ze een klap van de deegroller gehad hebben.. Als ik nu de centen en ruimte er voor had, had ik gisteren een 500E gekocht. Iemand die 55 miljoen betaald voor een Ferrari vind ik pas absurd..
Alfa 164 en vroege 166 ….
De E39 wordt nu ook nog betaalbaar ook! Een E46 M3 of E39 M5 wordt nog een moeilijke keuze zo..
@easygoingmartin: de m5 is al aardig aan het stijgen. Het zou me niks verbazen als dat voor alle nette e39 zo is.
Dit lijstje is precies wat ik in mijn garage zou zetten als ik de jackpot won.
Die Italiaanse golf en passat kunnen me gestolen worden. Zo bijzonder zijn ze niet.
@w115: Liever dat dan een Golf of Passat.
@w115: Als je met de Italiaanse Golf de Lancia Delta bedoeld, klopt dit niet. De Fiat uitvoering was de Golf concurrent. De Lancia was een zeg maar wat Audi nu is en toen niet was, een premium uitvoeren op gedeeltelijk Fiat basis. De auto is daarom ook auto van het jaar geworden omdat die afwerking in die klasse toen zelden voorkwam. Vergeet niet dat de Delta bij zijn introductie evenveel kostte als een instap BMW drie serie. Het interieur was voor die tijd zeer luxe afgewerkt en de techniek verschilde van de Fiat. De wielophanging achter was bijvoorbeeld een typische Lancia constructie (deze ophanging was overigens een inspiratie voor BMW )
Een Nissan Laurel 2.8 D SLX
Hahahah die shamal was van m’n ex “schoonvader”, kleine wereld
@janmetdelangeachternaam: toch niet de vader van Dewi hé?
155 kan ik het alleen maar mee eens zijn. ;)
@joel_d: jij hebt die witte 1.7 nog steeds?
@geertjan: Ja, 5 jaar inmiddels al! En sinds begin dit jaar een 75 2.0 ts ernaast. :)
Resumerend: auto’s waarmee we teruggaan in de tijd. De tijd dat Davilex nog spelletjes maakte, Need for Speed nog realistisch was, ABS een luxe toevoeging was en ‘hybride’ nog een biologische term was. *zachtjes in een hoekje weent*
@vonklausenburg: Is iedereen dan over en bekeerd? NEEN! 1 dorpje zal net als de Galliers, standhouden! Over 10 jaar is er nieuwe techniek om co2 af te breken en zullen grote, fossieslurpende motoren weer terug komen en zullen wij zeggen: ZIE JE WEL!!

Dus, kortom: het gaat goedkomen!
@john4545: Ik hoop het. Want ik mis de jaren tachtig en negentig. *nog harder weent*
@john4545: Supervet als die techniek er komt, maar wat stop je in de motoren om überhaupt die co2 te produceren als straks de fossiele brandstoffen op zijn? Hybrides/Electrowaggies zijn niet alleen het gevolg van een co2-probleem.
Ja ik wil ook meer maserati Shamal zien maar eh volgens mij minder dan 400 stuks gemaakt. Wordt best lastig..
Stuk voor stuk geweldige bakken, vooral die Saab!
E38 7serie zie ook te weinig
Ik ben het volledig met dit lijstje eens!
Geen Audi S8. Met de V10 lamborghini motor.
@dailydriver: nog geen youngtimer
Love supra
Geweldig dat de Alfa Romeo 155 hier tussen staat! Wat blijft dat toch een schitterend apparaat!
Mercedes W124 mag er ook bij. Gewoon alles wat geen downsize turbomotor heeft, en alle Renaults en Peugeots (604, 205gti) enzo. Ford Escort ftw!!!!
Helemaal mijn ding, youngtimers.

Lekker terugstappen in de tijd, maar ook weer niet zover dat het afzien is wanneer je ze als dagelijks vervoer gebruikt. Integendeel, want van veel youngtimers kan je nog voor een relatief bescheiden bedrag in de destijds duurste geleverde uitvoeringen rijden.

Én vaak zitten er van die mooie snufjes op die moderne auto’s niet eens meer hebben. Zoals de autotelefoon mét snoer in grotere BMW’s, complete hifisystemen mét cd-speler, cassettedeck en een grote hoeveelheid echte knopjes, die in het donker fraai verlicht zijn. Daar kan geen moderne auto tegenop.
Ik ken iemand die nog een originele 850 t5-r heeft staan en een s60 polestar, maybe even vragen of ik wat kiekjes mag maken
-Dankjewel! Het is inmiddels gefixt!-
Audi rs2, oervader van de powerstation. Wil ik nog altijd graag hebben..
Ik vind het lijstje wel érg voor de hand liggend en zou graag wat meer ‘winkeldochters’ en andere vergeten pareltjes uit de jaren tachtig en negentig zien:

Citroën XM
Citroën BX
Xedos 6
Xedos 9
Alfa Romeo GTV
Ford Sierra XR4i
Peugeot 406 Coupé
Nissan Maxima QX
Volvo 480 Turbo
Opel Senator
Lexus GS400
Rover 75
Renault Fuego GTL
Renault 25 Baccara
Mazda 626 Coupé
Audi 100 Type 44
Mercedes W124
Opel Kadett D
Volkswagen Transporter T3

…om zo eens een lijstje te noemen.
@rrrobert:
Hulde !
Maar eh, bijtelling over dagwaarde. Waarom doen we dat niet bij alle auto’s?

Ik heb ooit een wagen geleased die een nieuwwaarde had van 55k. Op het moment dat ‘ie eruit ging dacht ik erover de auto te kopen. Die had toen nog een dagwaarde van zo’n 11k. Scheef systeem toch of mis ik iets?
Ik hou niet van youngtimers. Liever iets moderners, dubbele koppeling, lichter, veiliger, comfortabeler, doe maar alle hulpsystemen. En als je wilt sturen; oldtimer. Mooie oude Giulia bv. Is toch veel leuker dan de meeste van die afgetrapte Sjonnie en Anita bakken man…
@camber24:
Ook die zijn een periode Sjonniemobielen geweest, dat is het lot van de meeste auto’s, daarna volgt of de export, of de sloop of de klassiekerstatus…………..
@desjonnies: heb je wel gelijk in ja
@camber24: die combi rij ik dus; alfa 156 sw met 2.5 V6. Alle comfort aan boord, maar wel die magistrale busso onder de kap! Volgend jaar mei wordt ze 15 ?
Allemaal leuk die topmodellen maar de btw-correctie die je moet toepassen is niet mals. Als het een btw-auto is dan mag je voor een m5 richting de 3.000 per jaar aftikken bovenop de bijtelling.
Blij dat de 155 er tussen staat
Eens op de Porsche na. Dat ding doet me 3 keer niks.
@redneckdarian: Dat heb ik met de Audi en de Delta. De Audi omdat ik hem toch niet kan onderscheiden van al die andere Audi’s (behalve door de batch). En de Delta vind ik niet speciaal genoeg, dan weet ik nog wel een paar andere die voor gaan.
De e36 m3 zie ik er niet tussen staan. Beetje jammer
Echt een drie minuten-artikel. Doe er de volgende keer twaalf.
Ik hou van dit soort youngtimers. De Delta, de 155, Supra en de M5 heerlijke bakken.
Voor mij de T5-R!
Mooi lijstje! Maar aangezien er nog niemand is die de Impala SS eert, doe ik het wel. Daar zou ik er zeker wel wat meer van willen zien. Zeer understated. Het uiterlijk van de grootste seniorenbak uit de US of A (volgens mij lag de leeftijd van de gemiddelde Caprice-koper net iets hoger dan de gemiddelde levensverwachting) maar het kloppend hart van de vetste sportwagen uit Murica, inclusief een aangepast onderstel wat volgens mij ook gebruikt werd voor de versies van verenigdestaatse popo. Heerlijk!
@tenaci: Vind de Impala er erg vet uit zien maar de motor valt me toch vies tegen. Is weliswaar een LT1 blok, maar wel fysiek anders dan die van de Corvette (cylinderkop van gietijzer ipv aluminium, andere nokkenas, andere krukaslagers) waardoor er minder vermogen uit komt (260 pk uit een dikke V8) en hij ook niet eenvoudig naar Corvette waardes te tunen is. Met >1800 kg ben je dan wel vlot maar nog geen wolf in schaapskleren.
De alfa 75 en de autobianchi y10 staan hier in de garage. En ik rij er raar maar waar liever mee dan de insignia van mijn vrouw
Mooie lijst maar mis toch de Maserati 3200gt wat een geweldige auto was dat toen die uitkwam
Zelf rijdt ik een e39 530i heerlijke auto
@RubenPriest, heerlijke lijst. Al mis ik stiekem wel m’n eigen bolide.
Mis de golf 4 R32
@288gtolover: De Golf 4 R32 moet nog heel even wachten om tot youngtimer bekroond te worden.
@viezefreddyw: je hebt gelijk! Dacht dat de eerste uit 99′ kwam. maar is dus 03′
@288gtolover: Niet helemaal correct.. De Golf IV R32 was vanaf 2002 leverbaar..
Mercedes W140 ook niet vergeten. De mastodont. Ik ben aan t sparen voor een S320 van 97-98
@jawi94: die van voor de facelift schijnt beter in elkaar te zitten. Geen ervaring mee trouwens. Veel plezier met je kathedraal!
@lekbak: ik dacht juist net niet met vibraties op snelheid en kabelboom problemen? Vind de facelift ook wat meer modernere uitstraling hebben

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).