Toyota heeft weleens vaker vreemde Corolla derivaten in de aanbieding gehad.
Afgelopen week was het zo ver. Collega @rubenPriest kon mede delen dat er een nieuwe smaak is voor de Toyota Corolla. In dit geval ging het om de Corolla Cross. Het is weliswaar niet de auto waar de liefhebber wakker van ligt, maar waarschijnlijk wel een commercieel mega-succes.
Toevoeging
De toevoeging Cross, de grote bodemspeling, de Toyota betrouwbaarheid, aangename prijsstelling. Je weet gewoon dat dit gaat scoren. Het is echter niet het eerste Corolla derivaat. Een model dat gelieerd is aan de Corolla en gebruikt maakt van de naam plus een toevoeging.
Opmerkelijke Corolla derivaten
Dat is precies waar we nu naar op zoek gaan: aparte Corolla’s met een toevoeging die op een andere manier in de markt werd gezet. De grootste omissie is natuurlijk de ‘gewone’ Corolla. Dus alle hatchbacks, sedans, en wagons worden even buiten beschouwing gelaten, tenzij ze op een aparte wijze op de markt zijn gebracht.
Toyota Corolla Levin
1972 – 2000
7 generaties
Dit zijn eigenlijk de auto’s die Toyota zo’n goede naam hebben gegeven als het gaat om hoogstaande, verfijnde en krachtige motoren. De Toyota Corolla Levin is het zustermodel van de Toyota Sprinter Trueno. Wel geinig, Levin betekent ‘bliksem’ en Trueno betekent ‘donder’. De naam Corolla Levin is gebruikt voor 7 generaties tot 2000. De generatie van de AE85 en AE86 is het meest legendarisch. Maar daarmee doen we de rest ernstig tekort. Natuurlijk zijn de jaren ’70 modelletjes heerlijk retro, maar de AE110 van de jaren ’90 is ook het vermelden waard: een lichtgewicht coupétje met hoogtoerige motor. Dan moet je wel de ‘BZ-R’ kiezen met de Blacktop viercilinder 4A-GE motor.
Toyota Corolla Compact
1983 – 2002
4 generaties
Dit is een makkelijke, de Corolla Compact is een aanduiding voor de hatchbacks zoals wij deze kenden in de jaren ’80 en ’90. In Duitsland werd dit model de Corolla Compact genoemd. In veel markten is de Corolla namelijk een C-segment sedan. De eerste generatie kwam in 1983 (E80). De E90 zag in in 1987 het levenslicht. In de 1991 kregen we de E100 en tenslotte de E110 in 1998. De Corolla Compact benaming is voor de drie en vijfdeurs hatchbacks, niet de liftbacks, stationwagons, sedans en dergelijke.
Toyota Corolla GT Coupe
1983 – 1987
1 generatie
Deze is vrij eenvoudig te verklaren. De ‘AE86’ heette in het Verenigd Koninkrijk namelijk niet Sprinter Trueno, maar Corolla GT Coupé. De Britten kunnen een goede rijdersauto wel waarderen. Om de auto een beetje bijzonder in de markt te zetten hebben ze de naam GT Coupé gebruikt. Het klinkt niet heel erg speciaal, maar het dekt de lading wel beter dan ‘Trueno’ of ‘Levin’. Over die twee opmerkelijke Corolla derivaten gesproken, je kon kiezen uit een liftback of een tweedeurs coupé. Ook was de auto de basis voor één van de coolste BTCC racers aller tijden.
Toyota Corolla FX
1984 – 2001
4 generaties
De Toyota Corolla FX was wat de Corolla Compact was voor Duitsland. De Corolla FX betreft enkel de kleine modellen van de Corolla, dus de drie en vijfdeurs hatchbacks. De Corolla FX moest een soort opvolger zijn voor de Toyota Tercel, in de VS althans.
Toyota Corolla Ceres
1992 – 1998
1 generatie
De categorie ‘vierdeurs coupé’s’ is eigenlijk wat ouder dan de Mercedes-Benz CLS. De Toyota Corolla Ceres was namelijk al een dergelijke auto. Het was een zogenaamde vierdeurs hardtop sedan. Voor het betere coupé gevoel hadden deuren dan ook geen raamstijlen. Dit type auto was in Japan niet ongewoon, de Honda Integra sedan en Mazda 323F waren de concurrenten. De voorwielaandrijver kon je krijgen met fraaie Twincam motoren met 165 pk uit een 1.6 liter en een optioneel sperdifferentieel. Ondanks de fraaie techniek kon Toyota de Corolla Ceres lastig aan de man brengen, waardoor de eerste generatie Ceres al na zes jaar uit productie ging, zonder opvolger. De auto was ook leverbaar als Toyota Sprinter Marino.
Toyota Corolla SR5
1981 – 1991
3 generaties
De Corolla Levin is onder meerdere namen verkocht, waarvan de Amerikaanse GT-S of SR5 twee opmerkelijke Corolla derivaten waren. Die namen werden gebruikt voor de Amerikaanse markt. Natuurlijk gaat het hier om de door ons geliefde AE86, maar ook andere gave Corolla’s werden als GT-S of SR5 verkocht. De SR5 was de redelijk ingetogen versie. Na twee generaties met achterwielaandrijving was er ook een voorwielaandrijver van 1988 tot 1991.
Toyota Corolla GT-S
1981 – 1991
3 generaties
De Corolla GT-S staat wat hoger in de markt dan de SR5. Sterkere motoren, optionele sperdifferentiëlen, een sportiever interieur. Ook van de Corolla GT-S bestond een voorwielaandrijver, die tot 1991 leverbaar was.
Toyota Corolla II
1982 – 1999
4 generaties
Toyota heeft er nogal een handje van om een model diverse namen te geven wereldwijd. Op zich logisch, Toyota past de modellen aan op de betreffende markt én eventueel de naam ook. De Toyota Corolla II is eigenlijk niets meer dan een iets luxere Toyota Tercel. De Tercel was leverbaar in diverse carrosserievarianten zoals een sedan of stationwagon. De Corolla II was enkel en alleen een hatchback, je kon wel kiezen uit drie of vijf deuren. De Corolla II is alleen verkocht in Japan.
Toyota Corolla Spacio
1997 – 2007
2 generaties
De Renault Mégane Scénic was een absolute pionier en een meesterlijk succes. We vergeten alleen dat ongeveer gelijktijdig Toyota ook een dergelijke auto en een heel opmerkelijke Corolla derivaat had bedacht. De Toyota Corolla Spacio was gebaseerd op de E110-generatie Corolla, maar met veel techniek van de Avensis. Bijzonder: een handbak was niet mogelijk. De Corolla Spacio werd tot 2001 gebouwd. Daarna kwamen er nog twee generaties van de Spacio, die bij ons een andere naam kregen.
Toyota Corolla Verso
2001 – 2009
2 generaties
De opvolger van de eerste generatie Spacia kende wij als Toyota Corolla Verso. Logisch, veel merken hadden een toevoeging bij hun MPV’s: Almera Tino, Mégane Scénic, Focus C-Max en Xsara Picasso bijvoorbeeld. De eerste generatie was er maar heel erg kort: 2 jaar. De reden is simpel, de basis (Corolla Spacio, weliswaar met andere neus) werd ook vervangen. De Verso was in Nederland heel erg populair. Zowel de Yaris Verso, Corolla Verso en Avensis Verso waren werkelijk niet aan te slepen. Speciaal voor ons werd het laatste model nog een paar jaar (tot 2013) als ‘Verso’ geleverd, zonder de toevoeging Corolla.
Toyota Corolla Matrix
2003 – 2014
2 generaties
Eigenlijk is dit de voorganger van de Toyota Corolla Cross. De Toyota Corolla Matrix was namelijk een heuse crossover. Eigenlijk kwam de auto iets te vroeg op de markt, want niet iedereen begreep ‘m, net als de AMC Eagle, Honda HR-V en Matra Rancho. De Corolla Matrix werd in samenwerking met General Motors ontwikkeld. Er was ook een GM variant, de Pontiac Vibe. Er waren twee generaties. De Vibe kon maar heel even genieten van het verse model, want dat werd in 2009 opgeheven. De Corolla Matrix werd tot 2014 gebouwd. De Corolla Matrix werd opgevolgd door de Scion iM en daarna de Corolla iM, die ook in dit lijstje staat.
Toyota Corolla Rumion
2007 – 2016
1 generatie
We gaan even lekker obscuur op deze maandagavond met Corolla derivaten. De Toyota Corolla Rumion kom je niet elke dag tegen. In Australië werd de auto verkocht als Toyota Rukus en in Noord-Amerika als Scion xB. Het was niet een simpele badge-swap. De motorkap, koplampen, voorbumper en grille, evenals wat andere carrosserie-delen waren afwijkend.
Toyota Corolla iM
2016 – 2019
1 generatie
Voor lange tijd heeft Toyota saaie auto’s gebouwd. De spannender vormgegeven modellen werden veelal onder de naam ‘Scion’ verkocht. De Corolla in de VS is daar bijna altijd een saaie sedan gewest. In 2014 werd de Scion iM toegevoegd als spannend en hip alternatief. Scion werd in 2016 opgeheven. De Scion iM werd omgedoopt tot de Toyota Corolla iM. In principe is het gewoon een tweede generatie Toyota Auris.
Toyota Corolla Cross
2020
Als je net als andere consumenten een onstilbare honger hebt voor een crossover, maar geen trek hebt in een Corolla Trek, is er nu een Corolla Cross. De Corolla Cross zit tussen de CH-R en RAV-4 in. Qua uiterlijk lijkt ‘ie het meeste op de RAV-4, qua techniek meer op de CH-R. De auto is onthuld in Thailand, maar reken er maar op dat deze auto wereldwijd een enorm succes gaat worden.
toyotafortuner zegt
Leuke trivia, de eerste generatie Corolla Matrix was leverbaar met de hoogtoerige 2ZZ-GE!
Bijzondere lijstje overigens!
joppelnl zegt
Ik mis de Corolla E11 G6R. Speciaal model van de E11 met verbeterd onderstel, andere bak en leuke bumpertjes. Speciaal voor de europese markt. 200 in Nederland geleverd waarvan 125 met airco. Alleen in t zwart
ouwedibbes83 zegt
@joppelnl: heb jij er een (gehad)?
joppelnl zegt
@ouwedibbes83: helaas niet. Ik rij al een paar jaar Starlets. Maar overweeg een g6r
redbeams zegt
@joppelnl: 6 bak,iets andere bumpers inderdaad,rode stiksels in het interieur,rode tellerplaten en een aluminium motorkap wat ik zo snel nog weet.
Bart_V zegt
@redbeams: 6 bak was hetzelfde als de normale 1.6 G6. Wat wel anders is de schokbrekers en veren, sterkere stabilisator stang achter, schijfremmen vanaf 1999(introductie G6R), speciale 15′ velgen (corrosie gevallen), optisch bumperlip in kleur en side skirts, rode gordels, en alu motorkap. Na die 200 zijn ze op kenteken wel als R genoemd maar die hebben alleen de schijfremmen achter gekregen.
nord zegt
Grappig, nu een echt ijzersterk imago, zelfs ik kijk met weemoed naar de plaatjes van die gave coupes maar in de jaren ‘70 werden de Japanners weggezet met Toyota en Datsun voorop als goedkope copycats. Iedere Europese autojourno lag te janken over de zogenaamd slechte kwaliteit en belachelijke overeenkomsten met de Europese evenknieën.
Een beetje waar de Chinese merken nu staan.
deSjonnies zegt
@nord
Datsun was begonnen door CKD kits van Austins te assembleren in Japan, hun eigen motoren waren Austin clonen.
Ze gingen alleen niet kapot en zopen geen olie.
dappers zegt
ah, ik mis mijn TE71 liftback nog wekelijks. het champagne interieur met bruin plastic, de kleine zijruitjes die omlaag kunnen, maar waar je vanuit de bestuurdersstoel net niet bij kan.
Maar wat een rijdersautotje was de mijne eigenlijk; koni’s rondom, een grote weber op de 2T 1.6, en Avez A’s met semi slicks. genieten!
https://www.youtube.com/watch?v=dQWIH9YJ3Rs
johnhert zegt
@dappers: Schitterend model ! Nu een rx8 ?
dappers zegt
de RX8 is intussen alweer weg, al kan ik #bridgeportlife wel aanbevelen, nu het nog kan.
Intussen een 130i (met wat mods). kan niet tippen aan de RX qua balans, chassis en stuurgevoel.
rob5nismo zegt
De corolla van 1992 vind ik helemaal mooi.
Richmond zegt
Die zijspiegels op de spatborden dat heeft toch wel zijn charme.
rollingstoned zegt
Leuk artikel weer @willeme, bedankt. ?
mopar70 zegt
Check dit. http://www.speedhunters.com/2020/06/2jz-rwd-ae92-toyota-corolla-gti/
bierbuik zegt
@mopar70: dank voor de tip, wat een stoer ding zeg!
Esprit_de_Flandre zegt
@mopar70: Fantastisch, bedankt voor de tip. Mijn eerste auto was zo’n Corolla, ook in rood, maar met de standaard zwarte bumpers en het zwart afdakje dat een ‘spoiler’ moest voorstellen. Het was bescheiden vervoer, maar ik vond het een fantastisch sportief ding, en als ik niet slapend een paal had gepast, zou ik er mss nog mee rijden…
frank2b zegt
Ach, mooi stukje nostalgie. Brengt me terug naar mijn eerste heuse leasebak – de Corolla E80 sedan uit 1984.
Mooie opsomming zo. Dank Willeme!
Dizono zegt
Geen liefde voor de Corolla AWD Wagon, de opvolger van de al even markante Tercel AWD?
https://s30.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery-full/t/toyota/corolla_4wd_wagon/toyota_corolla_4wd_wagon_2.jpg
basman147 zegt
Zo’n Corolla Ceres ziet er toch best wel appetijtelijk uit, zonde dat die in Japan is gebleven.
mpgc zegt
Blijft gaaf zo’n AE86.
Robert zegt
Wow, ik wist niet dat er zó veel variaties op het thema ‘Corolla’ waren uitgebracht. Petje af voor het research werk, @willeme!
Ik vind trouwens die SR5 (TE2 op de foto) erg veel op de Audi 80 (B2 a.k.a. Typ 81) lijken, alleen dan nu als tweedeurs versie uitgevoerd. Erg tof.
redbeams zegt
Leuk leesvoer weer! De 1.6 was er als silvertop en blacktop (beide 20v) en zelfs als compressor versie (4a-gze)
dappers zegt
die 4agze was geen 20v, da’s een gewone 16v, net als de meeste 4age’s
michaelcorleone zegt
De Toyota Corolla (AE86) is niet alleen een heel bijzondere Toyota, maar ook een van de meest speciale auto’s ooit gebouwd. Een mooi voorbeeld dat ook een vrij normale auto die status kan bekleden i.p.v. alleen maar exotisch spul.
schuiftrompet zegt
@michaelcorleone: en daaropvolgend helaas ook de prijzen van exotisch spul. Hierdoor ook onbereikbaar voor de (niet verzamelaar/investeerder) liefhebber.
lekbak zegt
@michaelcorleone: wat is er dan zo speciaal aan de ae86? Er zijn speciale dingen mee gedaan en daardoor heeft de auto een speciale status. Maar de auto zelf is toch gewoon een lichtgewicht rwd coupé met een leuk motortje?
Die zijn in Europa decennia lang gemaakt. Simpele kadettjes of escorts kunnen al ontzettend leuk zijn. Als ze die destijds in de Japanse bergen hadden gehad was dat dè driftauto geweest. Of de Volvo 340/360, die zijn net zo bijzonder als de ae86 als je puur naar de auto kijkt.
henkp1 zegt
Mooi artikel!
Was ooit in het prachtige LouwmanMuseum, stonden we bij de Kever; beweerde de gids dat dat niet de meest geproduceerde auto is, maar de Corolla. Vond ik een beetje flauw.
jvdwinkel zegt
Design van de spatborden in LADA-look ??
cossiekiller zegt
Die Ceres ziet er goed uit zeg, zeker voor dat tijdperk. Liep zo maar even 20 jaar voor op de rest.
Dutchdriftking zegt
Tja, ze zijn opmerkelijk maar vooral erg saai. Zoals het een goede Corolla betaamd natuurlijk.