
Heerlijk comfortabel, zo’n Tesla Model S.
Autorijden is leuk, maar soms wil je liever een dutje doen. Met autonoom rijden moet dat op termijn mogelijk zijn. Dat moment is nu alleen nog niet aangebroken. Toch zijn er al mensen die – bewust of niet – een dutje doen achter het stuur.
Deze week kregen we weer een reminder waarom opletten ook in autonome auto belangrijk is. De vrouw die in 2018 niet op zat te letten en een voetganger doodreed is deze week namelijk dood door schuld ten laste gelegd. Daar moet wel bijgezegd worden dat de voetganger onverwachts overstak in het donker.
Het is dus de vraag of het ongeluk überhaupt voorkomen had kunnen worden, maar de les is duidelijk: je moet altijd het onverwachte verwachten. Slapen achter het stuur is daarom nooit een goed idee, ook al rijd je in een Tesla met Autopilot.
De Canadese politie zette dan ook de achtervolging in toen ze op de snelweg een Tesla-rijder tegenkwamen die ogenschijnlijk lag te slapen. Daar kwam nog eens bij dat hij ook nog eens flink te hard reed. De politie meldt namelijk dat de Tesla automatisch accelereerde tot 150 km/u. De maximumsnelheid is op de meeste Canadese snelwegen 110 km/u. Er was nog een passagier, maar die kon evenmin oogje in het zeil houden. Die was namelijk ook onder zeil.
De bestuurder had misschien nog kunnen zeggen: ik ben per ongeluk in slaap gevallen. Dat smoesje was echter lastig geloofwaardig te maken. De leuningen waren namelijk naar achteren geklapt. Zoiets doe je meestal niet als je op het verkeer wilt letten.
De 20-jarige Canadees heeft naast een boete voor te hard rijden kreeg hij een rijontzegging van 24 uur gekregen. Dat valt nog mee, maar mogelijk blijft het daar niet bij. In december moet hij zich namelijk verantwoorden voor de rechter.
In september vorig jaar doken beelden op van een vergelijkbaar tafereel:
Foto: RCMP Alberta





24 uur! De horror!
Is het dan zoals in de bus dat je wakker wordt en merkt dat je voorbij u halte bent, of in dit geval je auto ineens stil staat en blauw lichten voor je neus ziet ( als de auto dan al niet vanzelf stopte)
@tortuga: Na een aantal waarschuwingen zal de auto zich zelfstandig aan de kant van de weg parkeren met de gevarenlichten aan. Er zijn spullen die je tussen het dashboard en het stuur kunt klemmen waardoor de Tesla denkt dat het stuur input krijgt van de bestuurder.
@pietertjep85d: ja dat had ik al wel is ergens gelezen met een appelsien
@tortuga: volgens mij mag een Tesla alleen in de VS zonder ingrijpen van rijstrook wisselen of inhalen. De politie kan er gewoon voor gaan rijden en snelheid minderen tot stilstand. Een brake check kan ook, maar brengt risico met zich mee terwijl je voor bewijslast liever de bestuurder wakker maakt bij stilstand.
Maar, heeft de Tesla dan ook een rijontzegging gekregen? Want die reed tenslotte…
@branko: Yep, taakstraf!
Ga je nu echt aan de enige die niet sliep een straf geve?
Rijbewijs afnemen en opnieuw examen laten doen. Achterlijk gedrag.
Het bewijs! Slaapverwekkende auto.
Waarom moet je bij BMW, Volvo etc wel regelmatig het stuur aanraken en kan je bij Tesla wel gewoon pitten achter het stuur?
@pindakoning: moet ook bij een Tesla.
@pindakoning: Moet je ook regelmatig aanraken hoor. Als je een gewichtje aan het stuur hangt voorkom je dit bij al die systemen, niet per se Tesla.
Dat hangt er van af. Er zijn ook stuurwielen met een capacitieve sensor in plaats van een koppelsensor in de stuurkolom, en die zijn niet met een gewichtje te foppen. Maar ja, die zijn duurder… dus dan kun je op je vingers natellen welke sensortechniek er in de meeste auto’s gebruikt wordt.
Lijkt me ook de betere optie. Hoe vaak mijn wagen klaagt dat ik mijn handen niet aan het stuur heb tijdens adaptieve cruise control wanneer dat wel zo is, is niet op de handen te tellen die ik dan aan het stuur heb.
Met capacitieve sensoren zou dat probleem verholpen zijn.
Fake news . Een vriend heeft er een 30 seconden naast gereden en het filmpje is klaar. Zo doorzichtig allemaal …’. Er is tevens een camera op je hoofd gericht die met deze houding van het hoofd de wagen tot stilstand laat komen.
Er staat LETTERLIJK boven:
“In september vorig jaar doken beelden op van een vergelijkbaar tafereel:”
Waarom neem je niet gewoon de metro kan je slapen en het gevoel is hetzelfde. Zitten we nu echt te wachten op deze techniek?
Vooral de rijontzegging van slechts 24 uur verbaast mij.
Zorgt autonoom rijden net als acohol ook voor afbraak van hersencellen? ;-)
Ik ben zo te zien de eerste die zich afvraagt: waarom reed de Tesla 150 km/u ?!? De auto reed klaarblijkelijk autonoom, dan houdt die zich toch aan de regels, o.a. snelheid.
@koeberg: dat is de maximale snelheid voor Autopilot. Het volgen van de regels is aan de bestuurder.
Volgens de commentator reed de auto 55 mph is dat 150 kmh?
Volgens mij is dat 90 kmh. en hij wordt ook nog ingehaald.
Lees even de zin boven de video ;)
@machielvdd: Daar reageer ik juist op, luister even naar de video.
Die 150 km/u gaat over dit nieuwe geval, de video gaat over een eerder geval.
In een E30 of WRX was dit levensgevaarlijk geweest. Gelukkig waren ze zo verantwoord bezig om het in een Tesla te doen.
Leuke vrienden heb je dan. Lig je ergens te pitten en wordt je door enkele Zatte vrienden in een auto gehesen om zomaar opeens 300km verder wakker te worden …
@xjs678qr: ach, het is weer eens wat anders dan naakt op een bankje in het park neergelegd worden.
Wordt tijd dat Tesla checkt of je je ogen open hebt… Beetje schuld ligt ook wel bij Tesla vind ik….je gaat mij niet wijsmaken dat dit niet makkelijk te programmeren is… Autopilot wordt gewoon ingezet als “autopilot”?. Zelf ook wel meegereden met iemand die dit deed… Tesla deed het netjes dus ik begrijp de verleiding volledig.. Maar de fabrikant heeft wel enige verantwoordelijkheid in deze vind ik…
Waarom zou je als bestuurder willen slapen terwijl jouw computer-auto 150 rijdt?
Dan heb je echt een death-wish, kan niet anders!
@msfiorentina: wegen in US zijn anders dan hier!
@msfiorentina: of gewoon vertrouwen dj. De techniek