32-jarige rijdt supercar de vangrail in

Auteur: , 29 Reacties

En toch: Respect. Diep respect.

Radical RXC GT

We zien het vaker. Jonge richboys die hun peperdure auto crashen. Het is makkelijk scoren. Uiteraard zijn we niet jaloers. Het bewijst maar eens dat de waarde van de auto absoluut niet in relatie staat tot de rijkunsten van de betreffende bestuurder. Vanaf de laptop is dat heel makkelijk oordelen.

Maar in dit geval gaat die vlieger niet helemaal op. Eerst even de feiten. Vanochtend crashte een jongeman zijn supercar op de A2 in Zwitserland, bij de afrit Stans-Süd. De auto raakte in een slip en toucheerde zowel de centrale vangrail alsmede de vangrail aan de buitenkant. Om met Austin Powers te spreken: “Ouch, very, very ouch”. Als we kijken naar de foto’s kunnen we zien dat de auto in kwestie behoorlijk is beschadigd:

Radical

Maar wat voor auto is het eigenlijk? Ondanks het kwistig gebruik van koolstofvezel is het geen fout getunede Mansory of een potsierlijk speciaaltje van Pagani. Het is namelijk een Radical RXC GT. We kennen Radical als de bouwers van een van de snelste auto’s op de Nordschleife. Dat was een SR8. Radical bouwt eigenlijk raceauto’s die maar net voldoen als straatauto.

De RXC GT is geïnspireerd op de LMP2 racers. Qua specs komt ie nog aardig in de buurt. Standaard zit er een 3.5 liter EcoBoost V6 in van Ford, goed voor 400 pk. Dat is belachelijk veel vermogen voor een auto die 1.125 kg weegt. 0-100 duurt slechts 2,7 seconden en als je durft kun je 288 km/u halen. Mocht je dat niet snel genoeg vinden: je kan ook kiezen voor een 650 pk sterke variant van de Ecoboost.

Radical RXC GT

Maar bij de Radical RXC GT gaat het natuurlijk niet alleen om prestaties in rechte lijn. Als je de Dunlop Direzza banden monteert kan de auto maximaal 2,1 g weerstaan. Voor het referentiekader: normale sportwagens zitten op ongeveer de helft. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door de aerodynamica: de vleugels weten 900 kg aan neerwaartse druk te genereren. En precies met zo’n auto gaat deze jongeman op een regenachtige zondagochtend de snelweg op.

Met dank aan Kevin voor de tip!



29 reacties

Het is een bochtig stukje snelweg daar, maar ongetwijfeld heeft ‘ie gewoon teveel gas gegeven op een glad stukje asfalt. Zeker weten dat je bij 100 km/u de achterbanden van dat ding kunt laten spinnen.
@Jochempie: dat kan je met een bmw 760 ook… zelfs tegen 140 als het regent:-)
@unknown32: Oké, heb weinig ervaring met auto’s met zoveel vermogen, dus ik zou het niet weten..
@unknown32: 180 maar gechipt tot 650pk
@jochempie: Wat vertel je me nou? Bochtig stukje snelweg? Het is er helemaal vlak en er zijn bij Stans maar 2 hele flauwe bochten. Daar kan ’t niet aan gelegen hebben. Mijn vermoeden: Mijnheer de 32-jarige heeft òf alle Zwitserse spelregels in de wind geslagen òf hij kan op ’n nat wegdek niet omgaan met ’t gaspedaal van zo’n powerbolide. Spijtig voor z’n auto, maar ik lees gelukkig niets over menselijk letsel. Wel krijg ik iets van ’t “eigen schuld, dikke bult”-gevoel.
@9000cse: of iemand maakt een rare manoeuvre en meneer ontwijkt de auto maar houdt het ding vervolgens niet op de weg.. het kan ook NIET aan debiel gedrag van de bestuurder liggen. Ietwat snel geoordeeld?
@9000cse: Ja, het is meer vlak voorbij Stans, bij Buochs. Dus eigenlijk na de afslag Stans Süd, dat het glooit en bochtig is.
Gecrasht of niet. Hij rijdt ermee, jammer dat dit gebeurt is maar het is geen garage queen.
@marc94: hij reed ermee*
@wildewesten: subtiele maar doch correcte rectificatie😂
Die voorband ziet er ook niet heel fris uit, aan de buitenkant flink afgesleten
@monkhorst: inderdaad erg schuin afgesleten. Uitlijning en bandenspanning is bij zo’n beest nog meer van belang dan bij de gemiddelde Aygo of Polo.
@monkhorst: niet schuin, dit zijn Pirelli Trofeo banden waarvan de buitenkant een fijner en ondiep profiel heeft. Wel zijn deze banden erg gevoelig voor aquaplaning, en brede banden en lichte autos zijn dat ook, dus drie factoren die mogelijk aan de oorzaak van het ongeval liggen.
Zwitserland hè, veel supercars en veel regen
Een crash goedpraten? Ok. Die snuiter weet toch waar ie aan begint? Mietje(s).
@str8six: blijkbaar wist hij dat niet
Hoezo een 32 jarige? heel vreemd. Dat is toch een “oudje” als coureur.
Die dingen zijn gemaakt om mee op circuits te rijden; vooral die circuits met veel uitloopmogelijkheden en gras, waar de vangrail wat verder van het asfalt staat …!
Het lijkt me ook wel lastig om met een korte pedaal slag al het vermogen juist te doseren op een Nate weg
Zoveel sympathie voor deze man is ietwat overdreven. Als je zo’n auto hebt is het niet je enige, het is dus een keus om deze te nemen en met dit weer is dat geen slimme keus.
@720s: Inderdaad. Diep respect lijkt overdreven. Waarvoor dan? Voor zijn onvermogen tot vooraf mogelijk gevaarlijke situaties inschatten? Daar pas eerder schaamte.
Een auto die net straatlegaal is met banden die ook net straatlegaal zijn? Met een setje semi-slicks is in dit weer een foutje snel gemaakt.
Ecoboost motor, serieus??
@capibaro: welkom in 2013! Heerlijk geslapen onder je steen?
@jamesbond007: ik snap je reactie niet. Eco en supercar klinkt mij als een contradictio Interminus in de oren
Iedereen oordeelt?

Elk ongeluk is dus de schuld van de bestuurder?

Iemand met zo’n auto kan net zo goed eens de vangrail inruilen als een Skoda fabia. Alleen ligt hier een wereld aan pers op.

Misschien afgesneden, misschien uitwijken vanwege onkunde medeweggebruikers.

Of misschien inderdaad eigen onkunde, maar dat weten we niet!!
Respect, diep respect omdat hij met de verkeerde auto op de verkeerde banden onder de verkeerde omstandigheden de vangrail en zijn auto in elkaar poeiert en dus de verkeerde keuze gemaakt heeft?
Ik denk dat de bestuurder heel blij mag zijn dat hij op ramkoers niemand/ geen andere auto mee heeft genomen in zijn verkeerde keuzes. Maar respect hóór (Al weet ik nog steeds niet waarvoor)
Ach hij kwam verder dan Afrojack in de regen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).