4 feiten over de actuele zaken bij Ferrari

Auteur: , 28 Reacties
4 feiten over de actuele zaken bij Ferrari

Hoe gaat het met het beroemde merk uit Maranello?

Waar Tesla met dramatische cijfers naar buiten kwam, komt Ferrari met zonnige getallen. Het was wederom een goede kwartaal voor de Italianen. We speurden het rapport over het eerste kwartaal van 2018 door en zetten de belangrijkste feiten op een rijtje.

Meer auto’s geleverd
In Q1 van 2018 leverde Ferrari 2.128 auto’s. Dat is 125 auto’s meer in vergelijking met dezelfde periode, een jaar geleden. De V12-modellen deden het 23,5 procent beter en de V8-modellen verkochten nagenoeg gelijk. Dat de twaalfcilinder het beter doet is met name te danken aan de komst van de 812 Superfast.

Alle regio’s groeiden
In thuisland Italië werden 6,7 procent meer auto’s verkocht. Ook in Frankrijk, Engeland en Duitsland steeg de verkoop. Amerika was goed voor een verkooptoename van 4,4 procent en in de regio Asia Pacific ging de verkoop met 3,8 procent omhoog. China, Hong Kong en Taiwan waren goed voor een plus van 13,7 procent. De netto omzet voor het eerste kwartaal bedroeg 831 miljoen euro. Dat is 10 miljoen euro meer in vergelijking met dezelfde periode, een jaar geleden.

De verwachting voor 2018
Met het bekendmaken van de eerste kwartaalcijfers, spreek Ferrari ook de verwachting voor het rest van het jaar uit. Zo denken de Italianen dit jaar 9.000 auto’s te leveren. De omzet moet 3,4 miljard euro gaan bedragen. De EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization) is bijgesteld naar 1,1 miljard euro.

Over de huidige line-up
De F12Berlinetta/F12tdf en California T zijn inmiddels uitgefaseerd. De productie van de LaFerrari Aperta zit er bijna op. Vanaf heden is Ferrari begonnen met het leveren van de nieuwe Portofino. De line-up bestaat nu uit de 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista, GTC4 Lusso (T), Portofino en de 812 Superfast. In het rapport heeft de Italiaanse supercarbouwer niet opgesteld wanneer leveringen van de nieuwe 488 Pista gaan plaatsvinden.



28 reacties

Zo zie je maar, massa is kassa. Zelfs bij een nichemerk als Ferrari.
kan me nog steeds niet voorstellen dat die lui geld verdienen, als je in de fabriek bent en ziet hoeveel volk er voor nodig is om een paar van die Fiats in elkaar te lassen kan dat er nooit uit, me denkt dat ze meer verdienen aan merch dan aan die gebakjes, maar dat is maar een gevoel
@gove: Ik denk dat ze bij Ferrari de aandelen Shell van de koninklijke familie hebben overgenomen. Auto’s voor weinig de weg op en dan cashen met de brandstofkosten. Net een telefoonaanbieder ;-)
@gove: Het antwoord erop is al tijden bekend: merchandise. De auto’s zijn tegenwoordig bijzaak, het gaat om de petjes, shirtjes, etc. Tot pretparken aan toe…
@svenska_aeroplan_ab: volgens mij draagt 70.2% van sales van cars en spare parts bij aan de totale omzet, daarnaast nog 10.9% voor motoren alleen, rest is voor Sponsorship, commercial and brand, hmm had het schijnbaar fout (2016) kan het verkeerd lezen maar het gross van de omzet zou uit de auto’s gehaald moeten worden, vreemd
@gove: Als je de cijfers ziet in het bericht wordt er anders een behoorlijke marge gemaakt op de auto’s, zo’n 32%. Dat is echt fors te noemen gezien het normaal een erg kapitaalintensieve productie is met lagere marges. Ik denk dat je je nog vergist in hoeveel omzet ze uit verkoop auto’s halen. Als ze inderdaad 9.000 auto’s maken en hier € 3,41 miljard omzet mee halen zou dit een gemiddelde verkoopprijs van € 377K per auto bedragen. Alhoewel dit misschien aan de hoge kant lijkt zou dit er denk ik niet eens gek ver naast zitten gezien weinig klanten voor een ‘standaard’ Ferrari zullen kiezen. Desalniettemin heb je wel een punt dat de merchandising ook wel behoorlijk wat geld in ’t laatje zal brengen.
@gforce: ik vind 1.1 bln ebitda op 3.4 bln omzet echt bizar op een bedrijf als dit, knap hoor.

Ik bedoel maar: arbeidsintensieve producten, niche product en Italiaans..
@olivier420: @gforce: jullie hebben gelijk, ik riep maar wat er als eerste in me op kwam, check mn latere berichtje had het jaar verslag van 2016 er f bijgepakt, echt bizarre cijfers.
@olivier420: dat was ook mijn reactie:33%…..bizar. Dat haal ik bij lange na niet met mijn bedrijfje. Alleen bedrijven zoals Apple komen denk in de buurt. Knap hoor.
@ttr6: Bizar he. Een BMW bijvoorbeeld heeft 14% ebitda marge..
Feit 5: de huidige line-up is de lelijkste.
@str8six: zelfs als je ze vergelijk met de 612 Scaglietti?
@schoen85: Jazeker! Ik begin de 612 steeds meer te waarderen, vooral in het donker rood met de Challenge velgen: https://www.autogespot.nl/ferrari-612-scaglietti-1/2017/05/26

Van de huidige generatie vind ik alleen de Pista wel gaaf! De 812 een aantal keer in het echt gezien, weet nog steeds niet wat ik er van vinden (simpelweg geen Ferrari-gevoel bij, zelfde geldt met de California / Portofino). Ik blijf de F355 / 360 en F430 het mooist vinden, het meest puur Ferrari. De 599 (en steeds vaker de 612) vind ik ook schitterende auto’s, alleen bij et woord en merk Ferrari verwacht je toch ergens een flitsend rode of gele hardcore auto i.p.v. een Sport GT.
@roberto: valt me bij de 612 voornamelijk op hoe heerlijk rustig die lijnen zijn
@schoen85: absoluut Koen
@str8six: @roberto helemaal eens dat de huidige lijn erg schreeuwerig is, met een knetter druk lijnenspel. Ook ik ben groot fan van de F355, de looks en het geluid zijn onovertroffen.
Echter kan ik echt niet wennen aan de 612, zeker als je m met zn voorganger vergelijkt, waardoor ik het simpelweg niet eens kan zijn met de stelling dat de huidige lijn de lelijkste is.
@schoen85: Nou wat ik juist aan de 612 schitterend vind is dat het (zoals je zelf al aangeeft) er een rustige mooie GT-lijn in zit. Geen sportieve Ferrari-lijn, ook niet de ideale lijn die in mij op komt bij het woord Ferrari, maar mits in de goede kleur (geen Giallo Modena of Rosso Corsa), een tijdloze auto! En uit eigen ervaring, je kan er rustig mee rijden, maar is ook bloedsnel!

De huidige Ferrari’s kunnen mij niet bekoren. Tuurlijk een F12 of een 458 Speciale zijn mooie auto’s, maar ik heb er toch iets minder mee dan een F430 bijvoorbeeld. Het geluid van een F430 of 360 CS klinkt toch puurder dan de huidige generatie. Mijn baas heeft diverse Ferrari’s, waaronder ook een schitterende F12TDF, maar wel een erg druk lijnenspel etc.

Gelukkig hebben we verschillende meningen, anders wilden we allemaal hetzelfde wijf n**ken! ;-)
@roberto: De GranLusso vind ik de mooiste uit de huidige line-up. Dat zegt m.i. genoeg.
@roberto: De 612 Scaglietti is de meest ondergewaardeerde auto van Ferrari in mijn optiek. Wat een schitterende coupe is dat toch. Een echte GT. Een plaatje in het blauw of in de kleur Rosso Monza.
https://avatars.mds.yandex.net/get-autoru-all/914552/72ea8c87e538bf224baec5775a1570c4/1200×900
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/full_width_slider/public/import/articlesv2/images/_uk/16613/Ferrari_612_Scaglietti_01pop.jpg?itok=QPYx4kKh
@roberto: let’s agree to disagree! En wat dat zelfde wijf n**ken betreft, er zijn vrouwen die daar helemaal niet zo’n groot probleem van maken. Gelukkig niet mijn vrouw btw ;-)
Dat de LaFerrari Aperta nog in productie is joh. Ik weet dat ze allemaal verkocht zijn, maar dat het zo lang duurt voor ze geleverd worden wist ik niet. Verbaas me er vooral over omdat de allerlaatste LaFerrari Aperta volgens mij eind zomer 2017 is geveild voor het goede doel. In totaal zijn er 210 verkocht.
Ik zou dolgraag meehelpen de verkoop cijfers nog wat op te krikken… maar helaas zit dat er nog niet in. Vind het overigens toch een bizar knappe prestatie. Géén SUV in het gamma (oke nog niet), de Portofino is een 600pk “instapper” en de NA V12 is dus gewoon nog een populair ding. De liefde voor het merk is wereldwijd ongenadig groot.
Mensen kopen nou eenmaal liever een Ferrari petje dan één van Skoda.
Het succes van Ferrari is ook beetje een Nederlands succes. Immers sinds Ferrari beursgenoteerd is valt het merk onder Nederlands recht.

“Holding company – A company under Dutch law, having its official seat in Amsterdam, the Netherlands and its corporate address at Via Abetone Inferiore N. 4, I-41053 Maranello (MO), Italy, registered with the Dutch trade register under number 64060977.”
@min2max: Ja, maar dat geld ook voor Ikea, Starbucks, Google, U2 en een heleboel andere bedrijven. Maar om dat nu Nederlands te noemen. Dat is gewoon belasting ontwijken in eigen land die je in Belasting Paradijs de Lage Landen niet betaald.
@kilum: Het kabinet-Rutte III wil vanaf 2020 geen belasting meer heffen op de winstuitkering aan aandeelhouders van bedrijven. Dus straks is Nederland het financiële centrum van de wereld? Misschien niet helemaal, wel verwacht ik dat a.g.v. Brexit een aantal firma’s Londen gaan inruilen voor Amsterdam. Uiteraard mits de plannen van Rutten het halen. Anders wordt uitgeweken naar Frankfurt, Brussel of Luxemburg…
@min2max: Tot nu toe valt dat allemaal erg mee. De meeste wijken uit naar Brussel, Parijs en Frankfurt tot nu toe. Ze zullen vast wel een “hoofdkantoor” in Nederland starten. Het hoofdkantoor waar 20 mensen werken. Aangezien de brievenbus firma’s niet meer mogen. (binnenkort)
@min2max: Een schandelijke praktijk waar ook andere landen zich met creatieve fiscale regels schuldig aan maken. Men ontzegt anderen miljoenen aan belastinginkomsten om zelf enkele euro’s op te strijken bij postbusbedrijven. Ik vergelijk het altijd met ramkrakers die voor vele duizenden euro’s schade veroorzaken maar er zelf niet rijk van worden.
De winst op een auto zal wel niet min zijn maar die op een in China gemaakt petje is gewoon gigantisch. Vroeg of laat komen ze op het idee om die auto in China te laten maken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).