Primeur: de nieuwe Ferrari Portofino!

Auteur: , 87 Reacties

Verrassing: de California T heeft een opvolger.

In de aanloop naar de IAA in Frankfurt komen er vele primeurs. Gelukkig zijn er ook altijd verrassingen. Ondanks dat de Ferrari California T (rijtest) niet gedateerd overkomt, vond Ferrari het welletjes en voorziet het Italiaanse merk de auto van een opvolger. De Ferrari California was toch een beetje het ondergeschikte veulen in de Italiaanse stal. Niet zozeer door de praktische inzetbaarheid, maar het uiterlijk. Zeker de eerste generatie California was niet moeders mooiste.

Dat is met de Ferrari Portofino rechtgezet. Het is een bloedmooie auto geworden. Het resultaat heet de Ferrari Portofino, waarschijnlijk een samenvoeging van de twee favoriete drankjes van Enzo Ferrari. Het is de opvolger van de California, dus wederom een 2 + 2 cabriolet, automaat met dubbele koppeling en achterwielaandrijving. Ook ditmaal is er een metalen klapdak dat geheel elektronisch kan openen en sluiten. De Portofino is 4,58 meter lang, 1,93 meter breed en slechts 1,31 meter hoog.

Het mag dan de instap Ferrari zijn van dit moment, dat betekent niet dat je verlegen zit om prestaties. De 90-graden V8 levert maar liefst 600 pk bij 7.500 toeren en een koppel van 760 Nm. Geen koppelkromme, maar een koppel-tafelberg. Het koppel wordt geleverd van 3.000 tot 5.250 toeren. De performance is navenant: 0-100 km/u in slechts 3,5 seconden (California T: 3,6) en een topsnelheid van meer dan 320 km/u, terwijl de California stopte bij een schamele 316 km/u.

Prijzen zijn nog niet bekend. Voor de goede context, de Ferrari California T kost zo’n 237.000 euro. De Ferrari Portofino zal zijn publieksdebuut beleven op de IAA in Frankfurt.



87 reacties

Hij heeft mijns inziens iets te veel vouwtjes en lijntjes om bloedmooi te zijn, maar de proporties en met name het klapdak zien er een stuk beter uit dan die van de California (T).
@Jochempie: dat vind ik nou ook. En die “treeplanken” weet ik ook zo net nog niet…
@vroaaar: die had de Kever vroeger ook….
@roppp: ja, en nog veel meer vooroorlogse auto’s… maar we zijn intussen 75 jaar verder. Wellicht is het een verwijzing naar de vloer van een F1 auto. Je kunt er in ieder geval – zo te zien – wel je enkels lekker aan openhalen bij het in- en uitstappen.
@vroaaar: Nee, het versterkt het coke-bottle effect van datgene dat boven de treeplank gebeurt, en geeft de auto een visueel krachtige, degelijke onderkant.
@Jochempie: Oww, is dat ‘t. Tja, ik ben meer van de Sinas.
@roppp: Aha. Nou, het sinas-bottle effect zul je aantreffen in modellen als de Vivaro, Master en Vito. Voor elk wat wils!
De volwassen California (T), gaaf ding hoor!
Nieuw of serieuze facelift?
Wauw, echt een onwijs mooi ding! Hij heeft een elegant uiterlijk met een agressief karakter. Prachtig.

Zou de naam Portofino niet afkomen van het kleine plaatsje in Italië? Zaterdag nog geweest, erg mooi! Niet goedkoop, wat dat betreft past het heel mooi bij deze auto. Zal een flinke duit kosten.
Hij ziet er trouwens ook erg goed met het dak dicht! Net een coupe. Heel erg mooi.
@viezefreddyw: Iemand stuurde een plaatje van deze auto en op lage kwaliteit zag ik niet eens de sluitnaden, echt een heel goed gelukt ontwerp in mijn inziens, zoveel beter dan de Cali T.
@720s: dikke kans dat dit renders zijn hè
@davelepeef: wat ik bedoel is dat als je de sluitnaden wegdenkt dit gewoon een goed ontworpen Coupé is.
@viezefreddyw: Het is idd vernoemd naar het plaatsje, en niet naar 2 drankjes… Is idd een leuke plaats!
@tdu2zonda: Ja, ik las het. De kleur op dit ding is ook geen reguliere Ferrari-rood. De kleur heet ook Rosso Portofino.
@viezefreddyw: Oh, ik dacht Rosso Standaardrenderkleurtjeo..
@Jochempie: Rosso Renderio
@viezefreddyw: inderdaad vernoemd naar het plaatsje.
Portofino was het dorpje waar juultje en Bernhard altijd op vakantieaccommodatie gingen. Om Deze reden wil ik een groene @doublechevron65:
@alloallo: nee dat wat Porto Ercole in de Toscane 😉
@viezefreddyw: klopt als een bus, niks te maken met drankjes!
Als je niet van boten houdt, hoef je er niet naartoe te sturen. Castiglione della Pescaia is dan (persoonlijk) leuker om aan te leggen met je 4wieler.
@bischero: Klopt ja. Mooie plaatsje is dat ook. Vanaf Portofino of iets in die hoek is het wel een mooie kustroute.

Portofino is leuk voor eventjes. Even de boten bekijken en lunchen er naast maar meer ook niet. Wat dat betreft ben ik best benieuwd naar de gedachtegang van Ferrari om het ding Portofino te noemen.
@viezefreddyw: blijft interessant inderdaad (zou graag een vlieg op de muur zijn in de marketing conference rooms). Mijn gedachtengang: de clientèle frequenteert er, het is een Italiaanse plaats die
1) lekker bekt (Ferrari Fréjus not so much en Italianen en Fransen is geen match 😉)
2) historie kent als badplaats (cabrio) en
3) Ferrari Forte dei Marmi of Ferrari Porto Cervo (Sardinië) bekken ook niet lekker 😂

Voor mijn gevoel heb je me weer mee op vakantie naar Italië genomen en dank je hartelijk daarvoor, is weer een maand dat ik terug ben inmiddels 😏
@bischero: Ik zit er nog steeds tot en met zaterdag. Heerlijk. Helaas mankeerde er 3 dagen voor vertrek wat met het e-diff van de F430, anders was dat ding uiteraard mijn vervoer. Als het goed is is het nu weer gefixt maar daar heb ik nu helaas niets aan.

En wat betreft je redenen om het ding zo te noemen. Ja, klinkt logisch. En het is natuurlijk Italiaans. California is leuk, maar Portofino klinkt leuker. En het past er eigenlijk ook uitstekend bij.
@viezefreddyw: yikes, hoop dat meevalt, maar wel jammer dat je hem nu niet bij je hebt.
Veel plezier nog!
@bischero: Ik vermaak mij uitstekend hier, ook zonder die auto. Ik moet er achteraf eerlijk gezegd niet aan denken om hem bij me te hebben. Ik ben veel in steden en kleine dorpjes en stadjes geweest en hoe krap het daar wel niet is… Dan is zo’n rode knakker ineens echt heel breed.
Sta je daar met je dikke Ferrari, kan je een ouwe lullen Mercedes en BMW niet bijhouden van 0-100 :)
@aarsgewei: Dat duurt natuurlijk ook maar 3,5 seconden… daarna schiet je weg
@aarsgewei: Die Mercedes kun je nog net wel bijhouden ;) de BMW is je 0,1 sec te snel af naar de 100. Daarna rijd je ze uiteraard fluitend voorbij.
@berlinetta: de AMG is ook in 3.4 hoor.

Denk trouwens niet dat de Ferrari er boven de 100 vandoor gaat. De E-klasse heeft bijvoorbeeld een van de laagste cw-waardes van de markt en ook meer vermogen en koppel. Gewicht maakt op dat soort snelheden ook niet veel meer uit.
@aarsgewei: om honderd te rijden heb je ca 50pk nodig. Merendeel vermogen gaat in deze gevallen nog steeds naar de acceleratie, en gewicht is dus nog steeds erg belangrijk. Boven de 200 begint je punt meer geldigheid te hebben…
@onehp: en dat hangt er weer vanaf welke auto je hebt:)
Ik zag een oude Fiat 500 op youtube met maar een 10pk diesel en die haalde +-80
@aarsgewei:
De E AMG S met 612 pk doet de 200km/u in een gemeten 10.9. Dat deed de California T ook, dus ik vermoed dat deze Ferrari het met 40 paardjes extra een tandje rapper doet.
@aarsgewei: Gelukkig hoef je je daar helemaal niet mee bezig te houden, als je samen met je prachtige vrouw lekker onderweg bent en er zo’n penoze met een geblondeerde snol in zo’n asobak naast je stopt bij ’t verkeerslicht. ;)
@trustmeiamanengineer: ja maar aarsgewei is dan vast zélf die blonde snol, want ik ken geen mannen met een aarsgewei… LOL
@vroaaar: gadver .. ik hoef echt geen beeld bij geluid 😬
@aarsgewei: zulke autos gan niet alleen om snelheid, maar ook om het gevoel dat het je geeft, en een Ferrari zal altijd specialer voelen dan een merc of BMW…
@aarsgewei: boeiend. Liever een Ferrari dan een ouwelullen BMW/Mercedes op de oprit. En wat de 0-100 aangaat, de meeste superbikes zijn ook sneller en kosten een fractie, dus wat is precies je punt?
@aarsgewei: Ach, die simpele boerenlul in zn “dikke” Benz of Beemer wordt er vervolgens lachend uitgetrokken door het invalidekarretje van Tesla.
Sorry maar het lijkt er nu echt op dat Ferrari volledig de weg kwijt is. Ze worden alsmaar lelijker, die Superfast was ook al zo’n deceptie. De enige die erop vooruit is gegaan na de grote facelift is de Lusso. Zonde.
@str8six: in mijn opinie is de gehele line-up van Ferrari er flink op achteruit gegaan qua uiterlijk.. zeker de Superfast en deze nieuwe Portofino, het lijkt niet meer op een Ferrari vind ik.. nee ik rijdt de dealer voortaan met een lach voorbij, clownswagens
@pechweg: ik ben altijd al gek geweest op clowns dus zet m maar neer in het blauw
@pechweg: ik moet er sowieso al voorbij rijden, heeft overigens puur een financiële reden…
Smaken verschillen, dat blijkt dagelijks hier… maar ik vind dit echt een beauty!
Zoveel mooier dan de California.

Knap dat je een auto zowel stoer als elegant kunt maken qua lijnenspel.
Mooi ding. Wat ik wel erg jammer vind is dat alle ferrari’s zo veel op elkaar beginnen te lijken.
Lijkt van vooraf wel heel veel op een corvette. En de zijkant doet mij denken aan een AM vanquish.
Ja dit is gaaf. Maar liever een Huracan Performante. Zo gaaf!
@dutchdriftking: Die kun je toch niet met deze wagen vergelijken? Dan moet je wachten op de 488 Spaghetti
@dutchdriftking: Toch wel het een ander type auto. Deze moet je meer vergelijken met een Turbo S of een SL63.
Ben je net een beetje van die gare Peugeots met hun haaienbekkies af, doet Ferrari het nog eens dunnetjes over…
https://images.honestjohn.co.uk/imagecache/file/fit/730×700/media/3488070/Peugeot~407~(4).jpg
@rollingstoned: plaatje wilde niet, een andere dan maar…
http://media.autoweek.nl/m/m1by14xb6unw.jpg
Ik wacht de livepics nog even af. Op basis van deze renders vind ik hem niet bijster elegant.
@edge: Volgens mij zijn dit wel gewoon foto’s, misschien is er photoshop aan te pas gekomen, om ze mooier te maken. dat kan. Maar ik snap, dat echt live-beelden een beter perpectief bieden en een realistisch aangezicht geven.
Portofino is een chique/authentiek haven stadje in noord Italië
Nooit geweten dat ze bezig waren met een opvolger. De T kin wat mij betreft nog erg lang mee. Die vind ik namelijk prachtig.

Deze portofino (wat een naam weer trws) ziet er ook erg goed uit trouwens. Heeft wat invloeden van de 812.
@berlinetta: Helemaal mee eens. De California T was een prima en mooie wagen en deze is gewoon nog mooier. Beetje jammer voor Ferrari dat het basismodel nu de meest aantrekkelijke is.
@berlinetta: deze zag ik ook niet aankomen. Ik vind het ook wel erg snel na de Cali T. Ik vind het niet echt bij Ferrari passen, om zo snel alweer met een opvolger te komen.
@poes: Ze zijn naar de beurs gegaan….

Daarmee verkopen ze hun ziel en gaat het meer en meer om de beurswaarde…
Een instapper van Ferrari die je eindelijk serieus kan nemen. Ziet er heel goed uit.
Zo, ik wist niet dat de California al aan vervanging toe was. Maar een mooi ding hoor! Iets stoerder dan de huidige.
Erg mooi! Vond de california helemaal niks, fijn dat ze dat nu goedmaken.
Vind de kant die ferrari opgaat met de neuzen kwa styling op de GT’s absoluut niet mooi:( op de neus na vind ik hem overigens wel erg gaaf! (Die koplampen verknallen het voor mij persoonlijk)
Vind hem zeer fraai, zeker het front. Met dak dicht ook gewoon weg mooi en profiel.
Wtf is er met de deuren gebeurd? Sorry maar dat is echt niet mooi. Verder wel gorde proporties dus dat is best jammer. Prestaties.. tja meer dan snel genoeg ,verder volstrekt irrelevant natuurlijk.
Het lijkt wel een Corvette in Ferrari-jasje, niets mis mee opzich, maar mooi, nah?!?
California klonk veel zonniger, Portofino klinkt, alsof je nog veel te betalen hebt, het bekt niet echt lekker.
Bijzonder… Ferrari kiest een naam die Lamborghini in 1987 al eens aan een conceptcar gaf.
@marknauta: Tja de mooie Italiaanse stedennamen beginnen een keer op te raken natuurlijk :)
Zelfde neus als de corsa e
Uiterlijk zeker mooi, aan dat turboblok kan ik nooit wennen
Fettuccine!
De V8 instapper is geen brugpieper meer! Het is gewoon een heerlijke Ferrari zo. Mooie naam ook dit keer
Net zo snel als een Audi TT rs. Gaap! Hoop dat ze snel met wat snellers komen.
@thomasthomas: Hebben ze ook. De 488 en de 812. Beiden veeeeeel sneller. En het is geen Audi.
@thomasthomas: Knap dat je die veredelde Golf aan haalt.
@thomasthomas: de Audi bolt wel geen 320km/h, om er even een ander cijfertje uit te plukken. En na 100km/h zal ie niet bijblijven in acceleratie. Allemaal lekker relevant, not.
Ziet er goed uit, heeft een beetje een Vanquish Zagato achterkant: http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2016/06/Aston-Martin-Vanquish-Zagato-INLINE.jpg
Stukken mooier dan de Cali T, die vond ik eigenlijk minder dan de oude California. Gek hoekig terwijl achterkant rond maar dan weer geforceerd hoekig werd.
De voorkant lijkt nog steeds niet bij de achterkant te horen. De voorkant is veel te schel/rank voor de gezwollen achterzijde. Sowieso is het hele ontwerp mijns inziens te druk. Maar goed, kan m toch niet betalen dus wat zal ferarri het schelen :p
Machtig apparaat en weer een stukje mooier dan de Cali T. Heb laatst nog een dag in een California T doorgebracht, als deze Portofino ook maar 10% beter is, hebben ze bij Ferrari een topprestatie neergezet. Heel fraai, ik ben fan!
Eeh. Ik vind ‘m eigenlijk direct erg mooi, da’s meestal anders bij Ferrari… Knap dat ie met gesloten dak zo goed oogt!!
de achterkant lijkt wel heel veel op de Grotti Carbonizzare uit GTA 5 wat een samenstelling is van een F12 voorkant en AM Zegato achterkant om een ferrari califonia voor te stellen.
zo is de cirkel rond
@thierryvth: dat was ook mijn gedachte, lijkt 1:1 een kopie die achterkant!
Ben benieuwd of ie wat stijver is en of ie wat lichter is geworden. Karrewielen wel weer (te groot)…
Smoelt op deze foto’s beter dan haar voorganger. Nu nog in het echt zien.
Alweer beter dan zijn voorganger. Maar toch is de Cali/Cali T/Portfolio, niet mijn ding
Is dit een ferrari? Ben nu in California en het ziet er gewoon uit als een standaard USA cabriolet…ferrari is het helemaal kwijt
@maarten020: ik adviseer een bezoek aan de opticien vandaag , dit is een serious mooie Ferrari en ik kan niet wachten op de proefrit die er gemaakt zal worden zodra deze in de showroom staat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).