5 dingen die je moet weten over de nieuwe AMG A45

Auteur: , 71 Reacties

Het nieuwe bommetje van AMG wordt een BOM.

AMG

Het is inmiddels vier jaar geleden dat Mercedes met de A45 AMG (rijtest) kwam. Op de achtergrond werken de evil doctors in Affalterbach aan een nieuwe generatie van de snelle hatchback. Beter, sneller en nog indrukwekkender. Hoog tijd om de nodige informatie over de opvolger eens op een rijtje te zetten.

De 2.0 is NOG krachtiger
Met de introductie van de A45 verbaasde Mercedes vriend en vijand. Uit een tweeliter motor wisten de Duitsers maar liefst 360 pk te persen. Voor de nieuwe generatie gaat men nog een stapje verder. Naar verluidt krijgt de aanwezige vierpitter een slordige 400 pk. Dat is 200 pk per liter (!). Het blok zou worden gekoppeld aan een nieuwe negentraps automaat met dubbele koppeling.

Supercars van 10 jaar geleden pesten
Zoveel vermogen in een hatchback resulteert in serieuze prestaties. De nieuwe AMG moet binnen vier tellen naar de honderd knallen. Dat is sneller dan een RS3 (rijtest) en een M2 (rijtest), al werkt BMW aan een hetere versie van de compacte coupé.

Meerdere varianten
Mercedes gaat niet alleen de competitie aan met Audi en BMW. De Duitsers hebben ook Volkswagen en Ford in het vizier. Er komt mogelijk een voordeligere A-AMG op de markt om het leven van de Golf R en de Focus RS zuur te maken. Typenamen als A32 4Matic of A36 4Matic worden genoemd.

De start van een nieuwe reeks Mercedessen
De toekomstige A45 zal een nieuw tijdperk inluiden. Er komen acht nieuwe modellen die de huidige compacte modellen van Mercedes gaan vervangen (B-klasse, CLA, CLA Shooting Brake, GLA). Men spreekt onder andere over een A-klasse Sedan, een GLB en een zevenzits variant van de GLB.

Volwassener interieur
De nieuwe A45 moet een meer volwassen uitstraling krijgen. Zo komt er een nieuw infotainmentsysteem naar de hatchback. Of Mercedes een scherm integreert, of dat de Duitsers weer kiezen voor een iPad-achtige constructie is nog niet duidelijk. Verder wordt er gesproken over mooiere materialen en een nieuw stuurwiel met touchpad-knoppen.

De volgende generatie A-klasse staat op de agenda voor 2018. De verwachting is dat de Mercedes-AMG A45 in 2019 op de markt komt. (via Autocar)



71 reacties

Dikke bak, zonder logo’s ook best wel een ultieme sleeper die je ook nog eens makkelijk kan parkeren.
Nu komt Audi weer met een 420pk sterke RS3. Zo gaat dat steeds
@romeoalfa: zolang Audi dat met een 5 pitter blijft doen, zou ik toch echt voor de Audi gaan! Nog kans dat het nog langer heel blijft ook!
400PK uit een 2-liter. Bijzonder knap! Ik heb het idee dat het nog heel blijft ook. Ik heb nog geen verhalen gehoord of gelezen over A45’s met motorische problemen en/of defecten.
@viezefreddyw: Het blijft perfect heel. Zeker dit soort blokken van sportieve topvarianten. Je bent natuurlijk niet constant 400 pk aan het vragen van het blok. 90% van de tijd zit je op 50 tot 150 pk. Dan heb je een zwaar verstevigde 2-liter die het meeste van zijn tijd maximaal 150 pk levert. 150 pk is even een grove indicatie van het vermogen dat je gebruik in zo’n auto als je vlotjes door het verkeer wil gaan. Dat houdt ie wel een tijdje vol.

Daarbij zijn er al lang viercilinders die waanzinnig veel vermogen en/of koppel leveren. Denk aan de VTEC motoren van Honda of andere JDM turbo’s met 2 liter. 300 pk af fabriek en redelijk eenvoudig te tunen naar 350-400 pk.

We moeten AMG wel kudos geven voor de garantie en onderhoudsintervallen, overigens. Dat was bij de Lancer FQ400 wel anders (die moest om de 7.500 km helemaal geïnspecteerd worden).
@willeme: en dan denken we nog even terug aan de BMW M5 met z’n V10 die onbetrouwbaarder was dan de gemiddelde crimineel. Het lijkt erop een beetje op dat men een relatief klein blok met veel vermogen gemakkelijker betrouwbaar krijgt dan een groot blok met veel onderdelen. Zal misschien aan het aantal onderdelen en de koeling liggen.
@mashell:

Dat is een leuk idee om een boom over op te zetten. Er zijn natuurlijk basisprincipes. Een hoog specifiek vermogen levert meer stress op en als een motor minder onderdelen heeft kan er meer stuk.

Maar waarschijnlijk is het ook inherent aan het basisontwerp van de motor. Zijn de goede onderdelen gebruikt, is de motor optimaal afgesteld, dat soort dingen. Dat de V10 relatief onbetrouwbaar is kan ook te maken hebben met het feit dat het basis ontwerp niet al te best was (als het om betrouwbaarheid gaat). Vermogen, geluid, koppel, afmetingen et cetera waren wellicht belangrijker. Leuk idee voor een artikel, wellicht!
@willeme: Zoals bij elke auto voor jan modaal moet een motor gebouwd worden binnen een budget. Elke schroefje, veertje, asje wordt bezuinigd tot op de centen. Normale motoren worden makkelijk in oplagen van miljoenen gebouwd en het verschil tussen 6.500 rpm en 7.000rpm en 50pk meer kan op de totale productie tientallen miljoenen schelen in kosten. Dit is dan erg belangrijk voor autofabrikanten om de motor voor zo weinig mogelijk geld te maken in tegenstelling tot bijvoorbeeld een racemotor. Het is dan ook een beetje goochelen tussen geld en betrouwbaarheid.

Om een motor te maken die 400pk levert is niet moeilijk. Een motor die die 400pk levert, probleemloos 3 ton draait, 150kg weegt en € 5.000,- kostprijs heeft is heel erg moeilijk. Daarnaast kan je zien dat er veel minder headroom was bij de E60 M5 in vergelijking tot deze A45 AMG.
@bassx: Dat weet ik. Iets zegt mij dat AMG een redelijk budget had om die motor te ontwerpen en ontwikkelen ;).
@willeme:
Het vermogen van een motor wordt beperkt door de hoeveelheid lucht die je er doorheen krijgt, niet door onoplosbare constructie-technische aspecten. Bij atmosferische motoren wordt het maximale luchtdebiet (en dus het vermogen) beperkt door cylinderinhoud en toerental, en daarom zijn mensen gewend aan een verband tussen pks en een bepaald inhoud + toerental en lijken de vermogens van turbomotoren voor wie dat verband niet meer gelden erg hoog.
@super: Klopt inderdaad. Het ging mij daar eigenlijk niet om, maar meer om wat een motor nu betrouwbaar maakt.
@viezefreddyw: daarintegen heb ik ook niet bijster veel gelezen over motorische problemen van de RS3. Als je wilt remmen daarintegen…
@720s: Of wilt sturen…(doet de rs3 ook met zijn remmen).
@viezefreddyw: als je 272pk uit een 1.0 tsi kan halen, dan kan 400pk makkelijk uit een 2.0liter. Hoewel ook ik mij erover verbaas, telkens weer, denk ik dat het toch steeds meer gaat voorkomen. Door komst van hybride-techniek, wat nu alleen bij hypercars, wordt gebruikt, is er ook nog een troef te spelen om dat naar top-hot-hatches als de A45/RS3/140i/Ford RS te brengen. Uiteindelijk ook naar S3/Golf/etc.

Bovenal hoop ik dat Mercedes wat doet aan de manier waarop je launch control inschakelt op een A45. Man man man, wat duurt dat lang en is dat ingewikkeld.
Was er niet iets grondig mis met de planeet enzo ? Maar euhm, beestige wagen anders wel
@lowlow: Met de planeet zelf is niks mis. Wel met de mensen die hem bewonen.
Bijzonder knap hoe de slimme koppen bij AMG die 2Liter motor opgepept hebben.

De A45 met de hoogste km-stand die te koop staat heeft ongeveer 140k km, niet bijzonder veel.. Dus of zo’n uitgeperste 2Liter blok wel goed te vertrouwen is, valt nog te zien.
@misterdrogba: welk jaartal is die? Ervanuitgaande dat 2013 het releasejaar is en de jaar KM’s dus rond 32,5k ligt, vind ik dat best redelijk voor een AMG.
@720s: de 2013 motoren staan niet bekend als de betrouwbaarste. Ken zelf autodealers die een 2013-model laten staan omdat zij de handen er niet aan willen branden.
@ghost: heb je enig idee welke problemen zich dan voordoen?
@720s: Heb je gelijk in.

@RubenPriest : de foto’s van de nieuwe Audi A8 zijn gelekt en zijn al terug te vinden bij verschillende websites, bij deze.
Lekker! Ik had wel meer wow gevoel van de M135i dan met de A45.
Met de M135i kreeg ik wel vrij snel de melding dat de koppeling afgekoeld moest worden en ik dus heel rustig moest rijden. De A45 gaf geen krimp
@unknown32: Kan dat komen doordat de BMW een handbak had?
“Blijft het wel heel?”

Het aantal PK per liter is voor dit soort blokken geen probleem, omdat ze er op ontworpen worden. AMG heeft geen atmosferische tweeliter van de plank getrokken, er een paar zuigers voor een lage compressieverhouding er in geprikt en in de A45 gehangen.
Overigens zal dit ook wel betekenen dat wanneer alles beter, mooier en volwassener wordt en ook een beter, mooier en volwassener prijskaartje aan komt te hangen. Ik ben benieuwd of je een full option over de €100.000,- heen kan tikken.
@ghost: Met de huidige kom ik op 98.313 knaken. Scheelt niet heel veel.
@viezefreddyw: Serieus? Dat is 45k aan opties zoiets? Bizar. Daarvoor rij je ook een E43 met opties.
@berlinetta: De vanafprijs was zo’n 66.000 euro… Dus 32.000 euro aan opties. Dat is nou niet echt wat ik er voor over zou hebben, jij wel?
@viezefreddyw: Oh was in de war met de vanafprijs. Maar ik zou het er absoluut niet voor over hebben. Als ik een ton zou uitgeven aan een auto dan zou dat absoluut geen hatchback zijn.
@berlinetta: Nee, ik dus ook niet. Ik vind het wel echt heel erg veel geld voor een auto die scheten laat tijdens het schakelen.
@viezefreddyw: hahaha +1
@viezefreddyw: Ik vind het geluid ook niet mooi. Erg storend zelfs. Dan bieden BMW en Audi toch een fraaier geluid.
@berlinetta: Klopt inderdaad, en dat terwijl het van AMG komt. AMG is toch altijd goed geweest in geluid.
@viezefreddyw: het is dan ook lastig om een brul uit een l4 te halen. Een snerpend geluid is makkelijker maar weer niet een AMG kenmerk.
@lekbak: Dat is zeker waar maar als ze die scheten bij het schakelen achterwege hadden gelaten, was het al een stuk beter te pruimen.
Gaaf

De A-Klasse krijgt wel een geintegreerd scherm! (Gehoord van een verkoper die bij een officiële bijeenkomst van MB is geweest.)
De A45 is wel degelijk geteisterd door problemen. De versnellingsbak schijnt een regelrecht drama te zijn. Google maar eens.

De RS3 vreet remmen, de Golf R vreet turbo’s. Duitsers hebben hun zaakjes nog niet op orde. :)
@Visje66: Daarom, BMW 1M coupe! Snel, betrouwbaar, waardevast en exclusief.
@paul85: waardevast = duur ;)
@onehp: Waardevast = gratis, je moet alleen het geld hebben liggen ;)
@jochempie: La Ferrari Aperta is anders ook een uitstekende koop, enkel geen station maar wel met prima laadhoogte ;)
@onehp: En na een paar maanden kun je van de winst een paar nieuwe stations aanschaffen!
@Visje66: Elke wagen die gebouwd is op uitzonderlijke prestaties is gevoelig. Ik moet nog een auto tegenkomen die zowel extreme prestaties neer kan zetten als extreem betrouwbaar en onderhoudsvrij is.
@vonklausenburg: Mercedes 500E.
@Jochempie: Die heeft iets van 365pk ofzo (ff uit mijn hoofd) uit een 5.0v8 met een trage 4 traps automaat. Dat stelt geen reet voor vergeleken met wat ze nu doen.
@lekbak: Extreem is relatief. Voor die tijd was het best extreem.
@Jochempie: Die auto komt uit begin jaren ’90. De tijd van de g-laders, hoogtoerige v-tecjes en geblazen maserati’s. Er was echt veel spul met aanzienlijk hoger specifiek vermogen.

Begrijp me niet verkeerd, het was destijds echt wel een beul. Maar wel een relatief veilig gebouwde beul met een heel gewoontjes specifiek vermogen.
@Visje66: de eerste golf R van 2014 had een probleem met de turbo en daar is een terugroepactie op geweest. Ik merk op forums heel weinig problemen met de golf R (s3, cupra,..). De meeste op forums zijn ook getuned (stage 1 heeft 360 a 370pk bij JD) en ze geven geen krimp en de DSG ook niet.
De huidige A45 AMG is al behoorlijk snel. Kweenie of ’t een verder opgevoerde was, maar kon met m’n eigen AMG (500+ pk / 630 Nm) maar moeilijk wegrijden bij zo’n ding, hij bleef aardig in ’t vizier van m’n achteruitkijkspiegel. Zo’n nieuwe zou dan een hele kluif worden, die zal zo’n sprint waarschijnlijk winnen..
@amghans:

Maar hoeveel KG moet jouw AMG meesleuren en hoeveel KG de A45 ;)
@jack_abarth:
1660 kg drooggewicht, wat vloeistoffen en mijn atletische lijf. Geen idee wat de cijfers voor die A45 zijn.
@rubenpriest: De A45 AMG facelift heeft zelfs 381PK!
Doe mij toch de RS3 maar. Even naar JD en je rijd elke A45 zoek!
@dutchdriftking: stage 2 gaat de rs3 nu al naar 440pk en 640nm bij jd, en dan ook nog een geweldige 5 cil roffel! Ik zou ook zeker voor de rs3 gaan
@allesmetturbo: Dat is op basis van het 367pk blok welke in de RS3 met kromme schijven zit. Vanaf heden 400pk variant, en remmen van de R8 V10 welke heel blijven. Ik gok dat dit blok in stage 3 ver boven de 500pk uit komt. In combinatie met de nieuwe 4-motion (een RS3 heeft helemaal geen Quattro, dat geld alleen bij lengte motoren) en de software update op de DSG welke JD ook uitvoert zou de 0-100 tijd ruim onder de 4 seconden moeten komen.
@dutchdriftking: ik zat net ff te gluren op de site van dvx en geeft op voor de nieuwe 400 pk versie 495pk en 680nm voor stage 3. en idd, met software en kuurtje van jd zal deze er nog iets overheen gaan en zeker onder de 4sec naar de 100 gaan. Fantastisch bommetje met dito geluid! Kan een 4cil niet aan tippen
@allesmetturbo: Daarom, DVX heeft nog wel eens wat kwaliteits issues. JD heeft al diverse ex-klanten van DVX van hun problemen afgeholpen.
@dutchdriftking: altijd super bij jeroen, mijn gti gaat er deze zomer ook naartoe voor een stage 2 chip (katloze downpipe ed zitten er al onder, nu nog chippen:p)
@dutchdriftking: totdat je een AMG tegenkomt met chip. Wel appels met appels blijven vergelijken hè…
@lekbak: de a45 gaat nu met chip (stage 1) naar 420pk en 550nm, en de rs3 ook naar 420pk maar met 620nm.
@lekbak: In de RS3 zit veel meer rek, de A45 zit al heel erg op de max. Qua koppel is de 5 pitter echt veel beter, en daarnaast is het karakter van zo´n 5 pitter natuurlijk geniaal.
MB blokken worden standaard geleverd met 20% vermogensreserve, de meest recente kan zonder problemen met een chippen makkelijk 450 pk leveren, dan nog hou je paar procent veiligheidsmarge over….
@steelfighter:
die marge zit er op omdat ze snappen dat ze niet alle belastingsgevallen 100% kunnen voorzien. Als jij die marge weghaalt loop je dus een grotere kans dat je over de maximale belasting heengaat dat zo’n blok aankan.
@super: uiteraard na respect voor het materiaal (goed warm en onderhoud volgens fabrieksspecs) en benzine >98, dan geen enkel probleem
Ik ben toch heel erg benieuwd naar het nieuwe interieur
5 dingen die erg voor de hand liggen voor de nieuwe A-klasse.
De nieuwe autonome Mercedes gaat GHB heten, als je niet zelf in staat bent te rijden
De nieuwe A klasse krijgt een geheel nieuw interieur met geintegreerd scherm a la E klasse. zie foto’s op autoevolution.com. https://www.autoevolution.com/news/2019-mercedes-benz-a-class-clear-interior-finally-spied-118736.html
Kan de A echt niet mooi vinden.
He ja een GLB, mijn zaad slaat nu al dood!
Geef me maar een S3. Die is al veel sneller en beter dan de mercedes AMG . De RS3 is van een nog hoger kaliber dus die halen we er niet bij.Ik vind die AMG oerlelijk en nog lelijker met een vleugel erbij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).