• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

500 kW Tesla Supercharger is het nieuwe normaal

Auteur: RubenPriest, gepost 4 oktober 2025 om 11:03 – 6 Reacties

500 kW Tesla Supercharger is het nieuwe normaal

De technologie gaat razendsnel met de eerste 500 kW Tesla Supercharger.

Snelladen. Een paar jaar geleden was dat nog 50 kW. Nu kun je er al een nulletje achter zetten. Dat is goed nieuws, want voor EV-rijders betekent het steeds korter tijd spenderen bij de snellader. Mits je elektrische auto ook echt zo snel kan laden.

Tesla heeft in het Californische Redwood City de allereerste 500 kW Supercharger geactiveerd. De ontwikkeling van snelladers gaan sneller dan de elektrische auto’s zelf. Je mag blij zijn als je gemiddelde EV al 150 kW kan snelladen, laat staan 500 kW.

Tesla Supercharger 500 kW

Met zijn 800 volt-architectuur is de Cybertruck het eerste en voorlopig enige Tesla-model dat daadwerkelijk in de buurt komt van die 500 kW. Volgens Not A Tesla App claimt Tesla’s eigen ingenieur Wes Morril dat de truck in slechts 15 minuten 44% van zijn accucapaciteit kan bijladen. Dat zou 13% sneller zijn dan bij de huidige 250 kW V3 Superchargers.

Klinkt indrukwekkend, maar de praktijk is genuanceerder. Die piek van 500 kW wordt alleen gehaald wanneer je met een bijna lege accu arriveert. Kom je met 10 à 20% binnen, zoals de meeste bestuurders doen, dan zakt het laadvermogen snel terug. Het verschil met de huidige generatie Superchargers is daarmee Slechts drie tot vier minuten tijdwinst tot 80% lading.

Zo’n piek in snelladen heb je dan ook geen reet aan. Het klinkt als een indrukwekkende statistiek, maar het is pas écht interessant als een EV op hoog niveau kan blijven laden. Een rustige laadcurve waarbij de laadsnelheid wordt opgebouwd en hoog wordt vastgehouden. Daar heb je echt wat aan en een grote uitdaging op dit gebied is batterijkoeling. De laadpaal van Tesla is er in theorie klaar voor, nu de batterijen in de auto’s nog.

De nieuwe V4 Cabinet is dan ook de echte powerhouse van dit verhaal. Volgens Tesla’s Director of Charging, Max de Zegher, is de computer drie keer zo krachtig per kubieke meter als de vorige generatie en kan het twee keer zoveel laadpalen aansturen. Dan kom je uit op tot acht per cabinet in plaats van vier zoals nu het geval is.

Oké, maar wat kan je hier dan mee? Meer vermogen in een kleinere behuizing betekent dat Tesla sneller nieuwe laadstations kan uitrollen, ook op plekken waar ruimte schaars is. Het verlaagt de kosten, vereenvoudigt de installatie en versnelt de uitrol van het netwerk aanzienlijk.

Er is nog wel een beperking: die 500 kW-snelheid is voorlopig uitsluitend beschikbaar binnen Tesla’s eigen ecosysteem. De Cybertruck communiceert met niet-Tesla laders via een standaard die het vermogen begrenst tot zo’n 325 kW. Wie dus bij een derde partij aan de paal hangt, krijgt niet de volle mep. Alleen Tesla’s eigen Superchargers kunnen dat plafond doorbreken. Voor nu dan. Bovendien is dit een ‘probleem’ waar wij niet mee te maken hebben, de Cybertruck wordt hier officieel niet verkocht.

Ook interessant!

  • Deze nieuwe Tesla-velgen zijn gegarandeerd onverwoestbaar
  • Tesla belooft snel nieuwe goedkopere modellen
  • Benzine snuiven met je Tesla: Supercharger bij het tankstation
  • Tesla Model Y uitvoeringen
    Nieuwe Tesla Model Y nu al goedkoper

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, snelladen, supercharger, Tesla

Vorig bericht: « Lambo vult de garage van voormalige optrekje Wesley Sneijder
Volgend bericht: Video: Ferrari Purosangue rijdt velgschade »

Lees Interacties

Reacties

  1. Visje66 zegt

    4 oktober 2025 om 11:14

    Fantastisch, heb je helemaal niks aan. Tesla loopt hopeloos achter op het gebied van snelladen. De Y en de 3 zijn net geupdate en nog steeds geen 800v techniek of optie voor 22kw thuisladen.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      4 oktober 2025 om 13:38

      22kW thuisladen zou geinig zijn maar je hebt er geen ene moer aan. Laden doe je meestal in de nacht, ik tenminste. Met 11kW laden krijg je in een nacht slaap gerust 75kWh in je accu. 11kW is dus plenty. Wil je naar 22kW dan moet je je aansluiting verzwaren van 3*25A naar zeg 3*40A dan gaat je vastrecht met minstens een factor 4 omhoog. Dat is een serieuze bak geld om 22kW te kunnen laden.

      Er zijn nu enkele merken die 800V kunnen laden. Kia, Hyundai, Audi, Porsche en Mercedes. En dan ook niet alle modellen. Bij Hyundai kan je de EV3 en EV4 alleen met 400V laden. De rest staat op het 800V platform. Klein dingetje is wel dat die 800V modellen een converter nodig hebben om bij 400V palen te kunnen laden. Dan kan je dus niet laden met bijvoorbeeld je Mercedes CLA (https://duurzametech.nl/content/nieuws/compatibiliteitsproblemen-met-800v-laden-bij-teslas-400v-superchargers-onmogelijk-zonder-dc-dc-converter/).

      Ik geef je gelijk dat 800V de toekomst is, maar Tesla maakt haar netwerk voor haar modellen en die kunnen dat niet. Ik heb ook geen idee hoeveel 800V laadpalen er in Nederland zijn. Ik laad eigenlijk altijd thuis. Als je dat niet kan, en er ook in de buurt van huis/werk geen vrije palen zijn dan snap ik dat je graag een zo hoog mogelijke snellaad optie hebt want je staat er wekelijks een paar keer.

      Login om te reageren
  2. ty5550 zegt

    4 oktober 2025 om 11:40

    “Volgens Not A Tesla App claimt Tesla’s eigen ingenieur Wes Morril dat de truck in slechts 15 minuten 44% van zijn accucapaciteit kan bijladen.”

    44% van zijn capaciteit. Met zo’n uitspraken toont Tesla dat het zelfs niet meer mee kan met de nieuwste topmodellen van de Duitsers. De massa gaat echter focussen op de piek die je bijna nooit of heel kortstondig gaat halen.

    De nieuwe cayenne turbo is volledig van 10 tot 80% opgeladen in 16 minuten. Hij laadt tot een 55% soc bij met snelheden van +350 kw tot over de 400 kw. Kom je met een hogere soc toe aan de laadpaal, dan schuift de grafiek gewoon een deel op tot de thermische limie de cellen bereikt is. En zelfs boven die 55% soc gaat het laden nog loeihard.

    https://evkx.net/models/porsche/cayenne/cayenne_turbo/chargingcurve/chart/?battery=0

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      5 oktober 2025 om 02:46

      Idd. En leuk dat Porsche (400kW Cayenne), BMW (400kW iX3) en Mercedes (1000kW+ proto) ogenschijnlijk innovatieve eigen batterijtechniek hebben die oa snel laden en waarschijnlijk ook goede andere eigenschappen hebben. Liggen we voor een keer niet hopeloos achter op china….

      Login om te reageren
  3. banderas zegt

    4 oktober 2025 om 14:57

    Lotus en waarschijnlijk straks meer modellen van Geely tonen allang aan dat piekvermogen soms ook niet alleen een piekvermogen is. Met 300 kW-laders bv. tot 35% constant tot 300 kW laden en dan zachtjes en met stapjes daalt.

    Login om te reageren
  4. Onehp zegt

    5 oktober 2025 om 02:48

    Zou leuk zijn als op termijn onze Kia/Hyundai 800V eindelijk ook snel kan laden bij Tesla. Iets wat ze al 4 jaar geleden konden, dwz snel laden…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North