7 elektrische bolides die zelfs petrolheads overtuigen

Auteur: , 37 Reacties

Het gebrek aan herrie bij elektrische auto's zal voor veel petrolheads een groot gemis zijn. Maar wees eerlijk: tegen deze zeven elektrische acceleratiekanonnen zou ook jij geen nee zeggen.

Rimac Concept_One

Onlangs zetten de studenten van de Zwitserse ETH in Zürich een nieuw snelheidsrecord met de Grimsel. Die bolide zullen we niet snel op de weg tegenkomen, in tegenstelling tot de auto’s hieronder. De Tesla Model S is inmiddels een bekend gezicht, terwijl andere auto’s uit ons lijstje nog in productie moeten gaan.

Ja, ze zijn doodstil tijdens hun sprint naar de 100 km/u, maar qua looks is er op de elektrische markt voor ieder wat wils: van klassiek tot knettergek. Er zullen ongetwijfeld snellere elektrische prototypes of conceptcars bestaan, maar dit zijn onze zeven favorieten.

7. Toroidion 1MW – Onbekend (0-100 km/u)
Toroidion 1MW

6. Detroit Electric SP:01 – 3,7 seconden (0-97 km/u)
Detroit Electric SP:01

5. Renovo Coupe – 3,4 seconden (0-97 km/u)
Renovo Coupe

4. Tesla Model S P85D – 3,2 seconden (0-97 km/u)
Tesla Model S P85D

3. Wrightspeed X1 – 2,9 seconden (0-97 km/u)
Wrightspeed X1

2. Rimac Concept_One – 2,8 seconden (0-100 km/u)
Rimac Concept_One

1. NanoFlowcell QUANT F – 2,8 seconden (0-100 km/u)
NanoFlowcell QUANT F

UPDATE: Mitsubishi reageert via Twitter dat we de Mitsubishi MiEV Evo III niet moeten vergeten. Niet straatlegaal, maar 0 naar 100 km/u in 2.7 seconden is natuurlijk wel noemenswaardig!



37 reacties

Ik denk niet dat er een elektrische auto is die mij het zelfde gevoel geeft als een oliestokend voertuig. De motor is voor mij minstens de helft van de beleving.
@lekbak: helemaal met je eens.
@lekbak:
Geen EV leuker dan een diesel…?
Als je het nu had over benzinestokers dan kan ik een eind met je mee, maar oliestokers leuker…?

Schud meewarig zijn hoofd….
@jrk68: nog steeds liever een m550d dan een batterij auto
@jrk68: zolang het schud, trilt, herrie maakt en stinkt hou ik er van. Ook bepaalde diesels hebben zo hun charme. Voor mij is er meer dan super lichte sportwagentjes met een hoogtoerige benzinemotor. Ik vind een terreinwagen (geen SUV!) met een slome atmosferische diesel ook geweldig. Over het algemeen gaat mijn voorkeur wel uit naar benzine.

Met oliegestookt bedoelde ik overigens niet specifiek diesel hoor.
@lekbak: jaa tweetakt brommers zijn ook leuk
@lekbak: leuk voor de fun, maar je zit tijdens zakelijke ritten toch niet op die eigenschappen te wachten? Doe mij maar een electrobak voor dagelijks gebruik en een benzinemonster voor de fun.
@jrk68: je komt met een diesel teminste wel ergens ook niet geheel onbelangerijk
@clarkson:
Met een EV kok je ook “ergens”, alleen ligt dat “ergens” minder ver weg….
@jrk68: kijk, ten opzichte van een V8, V10 of V12 is er bijna geen elektro auto die bij mij dezelfde ‘die wil ik hebben’ gevoel op roept.

Maar tegenwoordig met al die kleine 1.6 turbotorretjes zit er onderling bijna geen verschil tussen de motoren bij veel merken. Een 1.4 Golf, een 1.2 Megane, een 1.0 Focus en dergelijke zijn vast heel leuk, maar maakt het echt een verschil of daar zo’n spaarmotortje in zit dat op elektra, diesel of benzine loopt? Denk het niet.

Pas bij de sportwagens, luxe limo’s en échte terreinwagens vind ik het motorkarakter echt belangrijk. Alhoewel een volledig elektrische 7-serie vast heel erg goed past bij het concept van een luxe slee, want veel koppel en erg stil. Maar bij een BRZ, Elise, 911, RS3, Corvette, Huracan, F12, Aston Martin of Focus RS zie ik liever een verbrandingsmotor.
Fantastisch die Renovo. Oldskool jas, fonkelnieuwe techniek! Topcombo
Renovo coupe voor mij..





Maar dan pleur ik daarna gelijk een v8 crate-engine in!
De Renovo zou ik wel willen hebben, de prachtige klassieke lijnen van de Shelby Daytona Coupé met moderne techniek.
Al had die hoogstwaarschijnlijk leuker geweest met een moderne V8.
Doe de Lightning Car Company er ook bij graag
Voor mij alleen de Renovo, dank u!
Ik heb het genoegen gehad meerdere malen in de Rimac Concept_One te mogen rijden. De belevenis en acceleratie is niet te vergelijken met de verbrandingsmotor… Ik neem het missen van het motorgeluid graag voor lief bij deze auto. Je hebt in deze auto vier onafhankelijke elektromotoren welke je dmv schuifregelaars kan aanpassen. Dus van FWD naar AWD naar RWD… Daarbij moet je onthouden dat de uitvinder (Mate Rimac) op het moment van schrijven pas 28 of 29 is…
@scooper: Gaaf Rimac vs LaFerrari filmpje http://youtu.be/WRnnScEXbYw
Nee dan liever de Quant(F) van nanoFlowcell.
Actieradius van 1000km op een tank vol met een zoutoplossing.

0 – 100 KM/H: 2.8 s
top speed: Over 300 km/h
range projected: up to 800 km
energy consumption: 20 kWh/100 km
@centho: thanks, die staat er inmiddels bij!
Elektrische aandrijving is prima voor heftrucks…..
In mijn wereld is acceleratie compleet nutteloos.
Wel belangrijk is dat ik bijvoorbeeld naar St Malo of naar Linz kan rijden
Op één tank brandstof welteverstaan
En dat ik bij het laden van energie (brandstof) net zoveel tijd nodig zal hebben als het 70 liter tankje van mijn Diesel te vullen.
Dan, en pas dan alleen zal ik aan het elektro mobiel gaan.
Tot die tijd sluit ik me aan bij de wijze woorden van 406_v6.
(ik kon geen echte link naar 406_v6 neerpennen want dan duurt het weer 893127 uur eer mijn reactie is goedgekeurd)
Zouden stuk voor stuk beter zijn met een passionele verbrandingsmotor…
Doe mij de renovo maar!
De Rimac en de Tesla zijn de enigste goed gelukte vind ik..
Om eerlijk te zijn heb ik gewoon geen praktijk ervaringen met Tesla s e.d. dus kan ik geen eerlijk oordeel vellen.
Allemaal leuk om van 0-100 in minder dan 4 sec te gaan maar topsnelheid houd allemaal op bij 200kmh. Dan smeulen de kabeltjes weg van hitte.
@ghost: Tesla gaat tot 250. Topsnelheid is dan ook heel belangrijk..
@amg65: voor 2 minuten ws. En nee: niet belangrijk, maar wat is het nut van snelle 0-100 tijden? Laten zien dat je sneller bent dan de ander? Wat is het hele punt daarvan?
@ghost: acceleratie geeft juist een kick, de topsnelheid kun je toch zelden legaal behalen..
@ghost: de Rimac rijdt 305km/h en dan nog heeft hij een grotere reikwijdte dan de Tesla ;)
De Fisker Karma mag er zeker ook wel zijn.
nmr 4 en 3 mag, de rest mag naar greenpeace.
Sowieso de Tesla.
Die elektrische atom is wel vet
Die Rimac Concept One vind ik toch wel heel gaaf. Het ding werkt ook al echt, volgens mij. Doemediema :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).