7 redenen waarom de Alpine A110 een proefrit waard is

Branded content, 58 Reacties

Alpine is terug!

7 redenen waarom de Alpine A110 het overwegen waard is

Met een automarkt die explodeert van de SUV’s en crossovers zouden we bijna vergeten dat er ook nog leuke auto’s zijn. Auto’s gemaakt door petrolheads, voor petrolheads. In dat straatje valt de nieuwe Alpine A110. In dit artikel geven we een zevental redenen waarom de Alpine A110 absoluut het overwegen waard is.

1. Een stukje autogeschiedenis
De A110 is een moderne interpretatie van wat de A110 ooit was. De terugkomst van Alpine werd door kenners alleen maar toegejuicht. In tijden van downsizing en ‘verstandige aankopen’ is het juist Alpine die doet wat veel autofabrikanten vergeten zijn: een goed sturende auto maken die bij elke rit van A naar B zorgt voor een glimlach op je gezicht. Wist je dat de geschiedenis van het merk meer dan 60 jaar teruggaat?

7 redenen waarom de Alpine A110 het overwegen waard is

2. Iets anders de buurman
Audi, BMW, Mercedes en Porsche zijn merken die we allemaal kennen. Reken maar van yes dat de buurman opkijkt als er een Alpine A110 op de oprit staat. Met zijn strakke lijnen en unieke voorkomen is de A110 een moderne auto zoals geen ander dat is.

3. Performance in een comfortabel jasje
In het dagelijkse verkeer kom je niets tekort. De A110 beschikt over een viercilinder middenmotor die goed is voor 252 pk. Die power wordt enkel en alleen naar de achterwielen gestuurd, wat de A110 tot één van de leukste stuurmansauto’s in zijn klasse maakt.

4. Gegarandeerd duimpjes omhoog
Even geen ruimte om te genieten van het vermogen, maar sta je in de file? Ook dan zal een glimlach ongetwijfeld niet wegblijven. De A110 is een aandachtstrekker en zeker onder autoliefhebbers zal een duim omhoog niet uitblijven. Bovendien zal het fraaie interieur niet gauw vervelen.

7 redenen waarom de Alpine A110 het overwegen waard is

5. Twee modellen
Er zijn twee beschikbare modellen; de Alpine A110 Pure en A110 Légende. Ze verschillen qua karakter maar bieden dezelfde technische specificaties als de gelimiteerde A110 Première Edition. De Pure is meer op de bestuurder gericht en het meeste trouw aan de originele A110 Berlinette die in 1973 de Rally van Monte Carlo op zijn naam schreef. De Légende bezit meer kenmerken van een ‘grand tourer’ voor dagelijkse bruikbaarheid, zoals zesvoudig verstelbare comfortstoelen en een rijke uitrusting.

6. Internationaal geliefd
Een jury van zestig Europese autojournalisten was eveneens onder de indruk van de Alpine. De A110 eindigde als tweede in de Auto van het Jaar 2019 verkiezing. Nog belangrijker: de auto won de Autoblog auto van het jaar 2018 verkiezing! Of je nu op vakantie gaat naar thuisland Frankrijk of een weekendje door de Duitse Eiffel knalt: de reacties zullen internationaal positief zijn.

7. Officieel in Nederland verkrijgbaar
Het toffe is dat de A110 in Nederland te koop is. Hierdoor kun je de Alpine volledig naar eigen smaak samenstellen en ben je niet aangewezen op een importoccasion. Alpine Centre Soestdijk is één van de 2 aangewezen officiële verkooppunten in Nederland. Alpine Advisor Eva de Gelder begeleidt klanten en laat ze kennis maken met de Alpine A110 en de vele hoogtepunten uit de rijke geschiedenis van het merk. Meer weten? Check alpine-centre-soestdijk.nl.



58 reacties

Helemaal mee eens! Topper! 👍🏻👍🏻
Wat ik nou zo zonde vindt is dat je hem maar in 2 bijzondere kleurtjes kan krijgen (licht en donker blauw)… maar ach daar hebben we de jongens van 3M voor! Een bordeaux rooie zou namelijk wel heel vet zijn…
@rikv99: Zo dan, nu je het zegt lijkt het mij idd een hele mooie kleur op de A110! Doe maar een bordeaux rode met donkere (geen pikzwarte) wielen.
@damiand23: Denk ook eens aan donkergroen.
@jweelden: of solarbeam yellow… :P
@damiand23: je moest eens kijken naar de Alpine van Waldow perfomance. een soort van radioactieve kleur, ook heel erg vet!
Er zijn twee modellen: de Pure, de Legende en de Premiere Edition
?!?
@hehe: die première editie is wss niet meer beschikbaar
3 redenen dat anderen hem mooi vinden.
1 reden met ‘historie’.
2 redenen dat hij verkrijgbaar is.

En slecht een goede reden! Dat is punt 3. Karig artikel, er zijn tig andere goede redenen om hem te kiezen!

Mijn keuze zou het sowieso zijn! Zonder twijfel de mooiste en leukste sportwagen die ook nog een beetje al daily te gebruiken is!
@reactief: .. slechts één…
@reactief: eens, 9ok een advertorial kan en mag best goed in elkaar steken.
Hij is heel duur voor wat het is. Als je met de configurator in België wat los gaat kost hij gemakkelijk 70K€ (dan hebben we jullie rare taksen nog niet in rekening genomen.)
Dan ben je in wateren terecht gekomen waar er, waarschijnlijk want uiteindelijk renault, betere kwaliteit voor handen is.

BTW De premiere edition is helemaal uitverkocht dus dat model telt niet meer mee.
@royaledeluxe: Eerst mee rijden, dan beoordelen. Wat mij betreft rijdt hij beter dan een 718. Het onderstel is ronduit geweldig, en dat zonder foefjes als adaptieve dempers of magnetic ride. En hij is goedkoper dan diezelfde 718 (die een stuk kaler wordt geleverd, en waar je onbehoorlijk veel moet betalen voor opties). Veel andere concurrenten heeft hij niet. Of je zou naar de 370z moeten gaan kijken, maar die is intussen in de basis 10 jaar oud, en je betaalt je blauw aan belastingen voor die (verder heerlijk klinkende) V6. Een Elise is geen concurrent, net zomin als een C4. Die zijn veel meer bare bones.
@BaRa: maar waarom vergelijk je hem dan, puur voor de prijs, niet met een m2?
@gwnbmw: middenmotor. Type van ophanging. Twee zitplaatsen. Lengte. Gewicht. Basically sportauto versus sportieve auto.
Geweldige Auto en weer eens wat anders dan de zoveelstw Duitser.

Bij AV “won” hij zelfs van een Boxster….

Treffende vergelijking met de oude zonder een goedkope retrokloon te zijn en her kleurtje staat hem geweldig.

Droomautootje!
Deze auto hoeft wat mij betreft niet geadverteerd te worden, ik wil ‘m zo ook wel! Maar ja, waar haal je die 70k voor een speeltje vandaan, hè?
Echt een onwijs gaaf ding. Zou hem graag eens aan de tand willen voelen. Maar toch, de Alfa Romeo 4C.. Die vind ik net even wat leuker om te zien. Dat zal al gauw mijn keuze zijn denk ik.
@viezefreddyw: pricewise ws ook al een enorm voordeel. Ik denk dat ik ook de 4C zou kiezen.
@viezefreddyw: Vind ik ook wel. Ben deze Alpine wel eens in het echt tegen gekomen en het is een opvallende verschijning, maar een 4C vind ik qua uiterlijk weer van een hele andere orde.
@viezefreddyw: de 4c is een andere auto. Veel harder, spartaans. Voor erbij snap ik je. Voor dagelijks is een 4c geen goede optie voor mij. De alpine wel.
@tborre: En toch lijkt mij de 4C de grootste concurrent voor de Alpine. De Alpine is misschien een fijnere auto als daily, maar ik denk dat deze auto doorgaans gekocht wordt als auto voor erbij. Maar goed, ik kan het mis hebben natuurlijk.
@viezefreddyw: is maar wat je wil he. Ik ervaarde de 4c op een weekendje rijden als extreem hard afgeveerd en best een compromiloze wagen. Leuk maar op daar mee te gaan rijden op de openbare weg neen Dank u. Als track speeltje dan weer wel. Maar vanuit competitie heb je gelijk hoor. Ze zij. Elkaars competitie maar ik zie de alpine toch eerder een poging doen voor de porsche zoals al is aangegeven. En die staat boven de 4c. 4c is natuurlijk op zich ook icoon en volgens mij een toekomstige klassieker. Als de techniek het kan houden ;)
@tborre: Zo is het ook weer. In ieder geval heb je de keuze. Wil je meer supercar en een compromisloze auto? De 4C. Wil je iets meer finesse en comfort? De Alpine.

Qua betrouwbaarheid zit het met de 4C wel goed. In ieder geval wat betreft motorblok en versnellingsbak. De 1750 is misschien wel het beste blok door Alfa gebouwd sinds een jaar of 20.
@viezefreddyw: ik zou denken dat de Cayman de grootste concurrent van de Alpine is. Ik zou de 4C (zelf niet eens overwegen omdat ik die spuuglelijk vindt) vooral als een Lotus Elise concurrent zien.
@mashell: De Cayman is inderdaad ook een groot concurrent. Maar wel een flink pak duurder en ook meer vermogen.

Heb voor de lol eens gekeken op de configurator. Basisprijs is 82.000 Euro maar met drie opties aanklikken zat ik al rond de 100.000 Euro… De Alpine doet dat toch net even wat leuker.
@viezefreddyw: Een 718 configureert ongeveer vanaf dezelfde prijs in België als deze. Welke opties je graag hebt laat ik dan maar even in het midden. Maar je zal ook al snel uitkomen op een 70K. Dus voor ons belgen blijft het een gelijke zaak. En als je wat zoekt heb je misschien ook een 718 GT4 in occasie… daar wordt men zeer blij van.

Anyway er zijn mogelijkheden legio.
@viezefreddyw: Hier in de UK zijn de Alpine and Cayman toch bijna dezelfde prijs. Als je dan kijkt naar de restwaarde van een Porsche en het verschil in kwaliteit koop je toch niet snel een Alpine.
Lelijk is ie niet maar toch liever het origineel waar ie afgeleid van is. Een leerkracht van de lagere school in Rotselaar waar ik als jochie ging had er eentje , elke keer een belevenis die zien te passeren! En zo een klein autootje jongens! Zat nog een rolkooi in ook, geen idee of dit standaard was… hoe dat daar incl. de rolkooi een mens in paste is mij nog steeds een raadsel!
Leuke auto, voor iemand anders.
Ik vind het echt een super gaaf ding. Mijn droomauto.
Ik heb er een om het niet te doen… Hij is Frans, dus binnen 20.000 km stopt alle elektronica er mee
@gebruikersnaam3: En ik maar denken dat ze die gewoon bij Bosch vandaan hebben gehaald, zoals iedereen in autoland…
@bara: Slechte integratie van goede componenten maakt het nog steeds ruk!
@gebruikersnaam3: een stabiele spanning aanleggen lukt ook de Fransen wel en een CAN bus zijn maar twee draadjes waarvan als het er ééntje doet het ook nog goed is.
@gebruikersnaam3: daarom zijn de c1 en 107/8 ook net zo betrouwbaar als de aygo.. ohnee, met de franse auto’s exact hetzelfde heb je 3x zoveel kans op pech…
Ik heb er eentje besteld en het nadeel is de lange wachtlijst. Je moet nu nog steeds ongeveer 9 -10 maanden wachten voor de auto geleverd wordt.

Als je alles aanvinkt wat je in de configurator kan vinden kan je misschien aan 70000 komen maar bij de testritten werd het duidelijk dat de standaard stoelen echt super zijn. Verder zijn er maar een beperkt aantal opties die ze echt aanbevelen bij Alpine zoals de upgrade van de remmen en de sportuitlaat. De andere opties zoals het verbeterende audio systeem voegen gewicht toe en passen niet in de spirit van de auto.

De auto heeft voor mij 2 gezichten, eentje als cruiser waarbij je rustig kan rijden omwille van de excellente ophanging en een andere waarbij je sportief kan rijden en waarbij de auto een dikke smile op je gezicht tovert.
@alpinea110: Ik ging zitten in een Première Edition met de “luxe” stoelen, en dat zat echt voor geen meter. Amper ondersteuning. Ik zou zeker de sportkuipjes aanvinken als ik ‘m zou bestellen.
de eerste maal dat ik hem zag was ik er helemaal weg van. Maar toen ik die lelijke tellerpartij voor mijn neus kreeg was het ook gelijk weer over.
Ooeh, ik zou graag komen proefrijden maar kijken-rijden-en-niet-kopen is vast niet de bedoeling.
Voorlopig geniet ik van de ‘lichtgewicht rijplezier sensatie’ in een MX-5 en wanneer er geld (en ruimte) is voor een dichte auto erbij, dan komt dat kopen meer in zicht :-)
@vpowert: die mx5 is ook gewoon een leuke auto voor zijn geld. Er is een reden dat ze met hopen verkocht worden en zowel op de open wegen als op de track is er fun mee te beleven.
@vpowert: Je kan gewoon kijken, rijden en niet kopen. Dat is voor de verkoper niet de bedoeling maar voor jou wel.
Ik vind m leuk! In het echt leuker dan dat ik van tevoren had bedacht. Lijnen komen IRL beter uit dan op de foto.
En retro of niet, er is genoeg anders dan bij de originele A110. Geen glassfiber koets en middenmotor om er twee te noemen.

Jammer van de branded content, dat heeft de auto niet nodig. En dan ook nog eens van 1 van de 2 dealers…
volgende artikel: 7 redenen waarom ik deze auto niet kan betalen
2. Iets anders de buurman. Boeien wat de buurman ervan denkt. Ik koop iets voor mezelf en niet wat de anderen ervan denken.
@emping: en dan vindt je buurman jouw auto zo mooi en besluit spontaan dezelfde te bestellen…
@hehe: het is eens wat anders, een buurman met goede smaak ;-)
Ik zie ze graag op de weg!
Iets anders de buurman alles
Maar het blijft een lelijk ding, dusja laat maar.
Heb deze in het echt zien rijden, en vind hem maar lelijk.

Waar al deze punten ook voor golden was spyker. Maar daar weten we ook van hoe dat af liep
@juniorclk: klein verschil: de A110 is niet aan te slepen. Ze hebben de productie een half jaar geleden in Dieppe moeten verhogen (extra personeel), omdat ze de vraag domweg niet aankunnen.
Buitekant lelijk, maar 1.8 turbo met 252 pk en 1 op 18 is toch enorm goed
Ding schrijft waarschijnlijk sneller af dan een dacia. Heritage krijg je niet door kleur over te nemen en 60er jaren design in 2018 eu regels te frotten.
Ik word er erg hebberig van. Blauw met witte streep of British racing green!
Mooie wagen. Zeker in het blauw.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).