8 voorbeelden waarom de ‘modale’ coupé terug moet keren

Auteur: , 56 Reacties

Ze verdwijnen steeds meer, de slanke coupés bij betaalbare merken. Wij geven je heimwee naar een tijd dat ze er nog waren.

Mazda RX-Vision

Een autotype wat in de vergetelheid lijkt te raken, is de coupé. Nog niet eens perse de snelle versies, nee, de tweedeurs auto an sich. Steeds meer merken doen de tweedeurs hatchback exit, maar de ‘tweedeurs sedan’ heeft hetzelfde probleem. Bij Audi, BMW en Mercedes rollen ze nog volop van de band, maar daar kan het uit en past het bij het imago. Dat laatste was echter nooit zo’n ding bij de coupé. Sterker nog: het was eerder regel dan uitzondering dat ook ieders favoriete modale merken een coupé in de aanbieding hadden.

Daarom pakken we even een paar van die coupés erbij. Want het zijn stuk voor stuk best knappe auto’s, bovendien zou een revival van de meeste een keiharde image-builder kunnen zijn voor de meeste te bespreken merken.

Renault Laguna Coupé
Wie denkt aan een Renault coupé, denkt misschien aan de Fuego uit de jaren ’80. Al dan niet met een wat inspiratieloos ontwerp, was dat toch best een leuke wagen. Naast de Mégane Coupé, grof gezegd een Mégane met twee deuren, probeerde Renault niet vaak meer een auto echt als coupé uit te brengen. Vriend en vijand werden daarom positief verrast door de Laguna Coupé in 2008. In eerste instantie zelfs geleverd met een setje zescilinders! Maar niet alleen de aandrijving, of de sterk verbeterde betrouwbaarheid en kwaliteit maakte deze auto uniek: de styling was dat wél. Renault begreep kennelijk gewoon heel goed dat een duurdere Laguna die inlevert op praktisch gemak, gewoon mooi moet zijn. Want het was een knappe verschijning. Goed in balans en onderscheidend ten opzichte van de Laguna Hatchback. En die achterkant lijkt een prima inspiratie geboden te hebben voor de nieuwe Mercedes E-Klasse Coupé. De Laguna was sowieso al geen topverkoper, dus de coupé was wat dat betreft gedoemd te mislukken. Mooi was hij wel.

Laguna Coupé zijkant

Opel Calibra
Ja, er zijn wat Astra-derivaten geweest die je kunt bestempelen als coupé. De Cascada (generatie J), Astra Twin-Top (generatie H) en Astra Coupé (generatie G) bijvoorbeeld. Maar een wat meer uit de kluiten gewassen ‘Vectra Coupé’ hebben we al een tijdje niet meer gezien. Dat is jammer om drie redenen. Ten eerste, die had er namelijk wel kunnen zijn. Voordat de Insignia verscheen, werden we geplaagd door de gelijk gelijnde GTC Concept, wat een lekker dikke coupé was.

Opel GTC voorkant

De tweede reden is de laatste ‘Vectra Coupé’ die er wel was van Opel: de Calibra zelf. Qua ontwerp één van de saaiste coupés die je kunt bedenken, op papier. En toch bewijst deze auto dat ook een saaie coupé een strakke auto kan zijn, zoals uitgelegd in de zojuist gelinkte special van de auto. De auto is een Opel bij uitstek, maar bewijst dat die uitspraak niet alleen negatief gebruikt hoeft te worden.

Opel Calibra 4x4

De derde reden is het nieuwe Opel. Ja, de huidige Insignia is nog een GM-product, maar de volgende Insignia zal Franse én sinds kort Italiaanse genen bevatten. En qua styling gaat Opel ook de goede kant op. Een mooie coupé met Italiaanse motor voorin? Klinkt als een goed idee, lijkt ons.

Peugeot 407 Coupé
Onbekend maakt onbemind. Al heeft het onbekende van sommige auto’s te maken met een ander model wat alle aandacht opslokt. In dit geval moeten we beginnen bij de voorganger, de Peugeot 406 Coupé. Een versie van een modale sedan die bepaald niet saai en degelijk is. Of juist wel, en dat is de kracht. In ieder geval gaf Pininfarina de 406 een koets mee die in grote lijnen op zijn sedanbroer lijkt, maar dan als een goed gelukte coupé.

Voor een opvolger mocht Peugeots eigen team aan de slag gaan. Daar werden immers stappen gemaakt op het gebied van design. Omstreden stappen, het mag gezegd worden, want de ‘grote bek’ designtaal sloeg niet bij iedereen aan. Het zorgt er dan ook voor dat je aan de 407 Coupé duidelijk(er, dan de 406 Coupé) kunt zien dat de basis de 407 is. De verrassing zit hem er dan ook in dat de 407 helemaal niet zo’n mooie auto was, terwijl de Coupé stiekem gewoon erg fraai is. De neus is qua styling bijna identiek. De achterkant bevat dezelfde designtaal: het zijn echt de proporties waar het nodige reparatiewerk nodig was. Een succes was het niet en de 407 Coupé de mooiste moderne coupé noemen is ook zeker niet terecht, maar voor een lelijke auto als basis heeft Peugeot goed werk verricht.

Peugeot 407 Coupe

De grote bek heeft plaats moeten maken voor een designtaal waarmee Peugeot ook op hun ‘normale’ auto’s een spannend design heeft kunnen toepassen. En dan stond bij de 508 praktische inzetbaarheid nog op de planning ook. Stel je nou eens voor dat die ontwerpers al het praktisch nut van een grote auto overboord mogen gooien en er een nieuwe 508 Coupé op de markt komt. Geen retro-kunstjes zoals de e-Legend, nee, gewoon een mooie, moderne coupé. Wij zien mogelijkheden.

Mazda MX-6
Een stukje automotive ‘rant’ wat mij heel goed nog bijstaat, komt vanaf Jalopnik. Daar hebben ze een serie gehad waarin ze extreem zaadloze auto’s op de Amerikaanse wegen bespreken. Een auto die ons ‘gelukkig’ bespaard is, is de Toyota Camry Solara. En daar werd goed beschreven waarom de Solara zo waardeloos was. Niet omdat het een lelijke auto was, maar omdat het een saaie coupé was. Bij een Camry begrijp je saai, maar je hoopt juist dat een coupé wat sjeu kan geven aan een zaadloos ontwerp. Dat is de Solara niet gelukt.

Wij kregen de Solara niet. Wat we wel kregen is een auto die misschien net zo erg is. De Mazda MX-6. Een product uit de tijd dat Mazda goede banden had met Ford, waaruit samenwerkingen zoals de Fiesta en 121 ontstonden. De Mazda MX-6 was dan ook vrijwel identiek aan de Ford Probe, een grote coupé waar ook niet belachelijk veel over te melden was. De MX-6 had daarom weinig inspirerende kwaliteiten. Geen 1,8 liter V6 zoals de MX-3. Geen rasechte stuurkwaliteiten zoals de MX-5. En geen bijzondere rotatiemotor zoals de RX-7. Gewoon een V6, zoals normaal was in dit kaliber auto, maar dan met weinig pk. Als enige bijzondere kwaliteit had de auto vierwielbesturing. Kortom: de equivalent van de Camry Solara waar wij ook in Nederland van konden genieten.

Mazda MX-6

Als een auto saai is, waarom moet hij dan terugkomen? Gewoon, omdat het Mazda van nu er wél iets bijzonders van kan maken. Werp eens een blik op één of meerdere van de voorstellen die Mazda maakte om een grote coupé terug in het gamma te zetten. Om nog maar te zwijgen over de RX-9. We durven nog niet te zeggen dat de terugkeer van de Wankelmotor nou zo’n goed idee is, maar misschien juist ook wel. En als het eruit ziet zoals onderstaand: hallelujah.

Mazda RX-Vision

Hyundai Coupé/Genesis
Toen de Koreanen hier nog voet aan de grond probeerden te zetten, mochten we wél genieten van de Hyundai Coupe, ook wel Tiburon geheten. Een vreemde eend in de bijt voor een hier nog niet zo denderend populair merk in de hogere segmenten. Maar toch bleef de Coupe de Hyundai-dealers opleuken tot en met ongeveer 2007 in Nederland. Vanaf toen bleek dat de bezig waren met een nieuwe Coupe. Deze zou achterwielaandrijving en een V8 krijgen.

Het resultaat bleek motorisch ietsje minder te krijgen, al is een 3,8 liter V6 met alsnog achterwielaandrijving ook niet verkeerd. Wat vooral niet verkeerd was, was het afschudden van alle schijn dat dit een saaie Koreaan is. Dat is het namelijk absoluut niet. Het resultaat, de Genesis Coupe, was een coupé die zich ineens kon meten met het serieuze werk. Een coupé is echter nu niet meer weggelegd voor de Koreanen. Helemaal in Nederland, waar de Genesis Coupe überhaupt niet vaak de binnenkant van een dealer heeft gezien.

Hyundai Genesis Coupe 3.8 vs. BMW 325i

Ook hier is het niet zo dat het merk een slechte stap zette door de Genesis Coupe weg te halen. Succes is relatief, helemaal als het gaat om een nieuw concept voor een merk. Maar het Hyundai van nu is anders. Bloedserieus en het merk bewijst met de i30 N ook goed te zijn in snelle auto’s. Een revival van een grote coupé lijkt ook hier een leuke manier te zijn om voort te borduren op oude ingrediënten.

Volkswagen Corrado
Ten slotte pakken we er dan nog eentje uit een lager segment. Volkswagen heeft in de hogere segmenten nooit een echte coupé gehad. Een segment lager wel. Wat te denken van de Scirocco? Die auto kreeg een revival zo’n tien jaar geleden, maar moest helaas even snel het veld weer ruimen. Het idee zat dicht bij de originele Scirocco: het lijkt op een Golf, maar het is een meer coupé-achtige hatchback.

De Scirocco-revival is echter niet de directe opvolger van de Scirocco. Die eer moeten we geven aan een project van net nadat de originele Scirocco de pijp aan Maarten gaf: de Corrado. Ook een Golf Coupé, zo je wil. Maar de Corrado is van zichzelf al iets mooier en stijlvoller dan de Golf. En dat in de jaren ’90, waar de designtaal van Volkswagen vierkant met overwegend saai was. Ook werd de auto (al gold dat ook voor de Golf) met een lekkere VR6-motor geleverd.

VW

Volkswagen is degelijk en zakelijk en afgezien van de Arteon en de GTI-modellen is er helemaal geen ruimte voor gekke, irrationele auto’s. Maar wat als dat er wel zou zijn? Kolesa.ru, een website waar vaker renders worden gemaakt voor (potentiële) aankomende modellen, dagdroomt met ons mee en schetst een Corrado met Golf 8-designtaal. Niet alleen is de styling geloofwaardig, het lijkt ook een goed idee. We durven zelfs te zeggen dat we er een beetje Audi Quattro Concept in zien.

Corrado voorkant

Volkswagen, dagdroom even met ons mee en bouw dit gewoon.

Citroën SM
Niet perse de meest coupéachtige coupé in deze lijst, maar goed, een tweedeurs auto is een coupé. De SM mist dat sportieve randje in grote lijnen, al is de motor daar niet de oorzaak van. De SM was namelijk een samenwerking tussen het Franse merk en Maserati. Citroën zou Maserati een financieel steuntje in de rug geven, in ruil voor smeuïge Maserati-V6’en voor de SM. De rest is geschiedenis. De SM was geen topverkoper, wel een hele begeerlijke auto. Daarna kon Maserati zonder Citroën weer verder en de SM kreeg nooit een opvolger.

Citroën en Maserati hebben dan ook niks met elkaar gemeen. Helemaal nu alle grote Citroëns ingeruild zijn voor goedkope, kleine auto’s. Maar nu ineens zitten Citroën en Maserati in hetzelfde concern! De motoren van het Italiaanse merk liggen nu op de vingertoppen van het Franse gedeelte van dit wereldconcern. Een C6-revival, met de aandrijflijn van een Maserati. Klinkt dat goed, of klinkt dat goed?



56 reacties

The poor man’s Aston Martin. Wat blijft de Laguna Coupé toch een prachtige auto. Al dik 10 jaar oud en nog steeds zo mooi als toen hij uitkwam. Tijdloos wat mij betreft.

En het is hopen dat Mazda de RX-9 ook daadwerkelijk gaat uitbrengen. Het zal wel niet, maar wat een mooi ontwerp!
@viezefreddyw: de voorkant van de laguna is niet mijn smaak, de zijkant en achterkant zijn wel echt schitterend! Idd, poor man’s aston.
@viezefreddyw: aan de achterzijde een prachtige automobiel maar de voorzijde had wat mij betreft veel mooier gekund. Het ronde wat de achterzijde heeft had naar voren doorgetrokken moeten worden.
@viezefreddyw: ja, schitterende auto. “Slingert Autotrack aan”.
@viezefreddyw: ik heb de Laguna coupé altijd de spiritueel opvolger van de Peugeot 406 coupé gevonden. De 407 coupé mag niet in de schaduw staan van de 406 coupé. De Laguna mag er trots naast staan!
@tenaci: idd de 406 was prachtig. De 407 een misbaksel.
Omdat mensen steeds meer praktischer denken. Een coupé, tweedeurs hatchback of tweedeurs sedan is niet praktisch. Vroeger kocht je het ook omdat er een bepaalde status aan vastzat. Tegenwoordig krijg je dezelfde status met een SUV of SUV coupe die ook nog praktischer zijn.
@rick-dos: wat is praktisch precies? Ik heb nooit meer ruimte nodig. Ja die twee keer per jaar dat je naar de stort moet. En zelfs dan valt het nog mee.
Het gaat er vooral om dat men in NL met afgunst naar een coupé kijkt want het is geen 13 in een dozijn auto. En om in vinex Nederland er bij te horen moet dat natuurlijk wel.
@airc: Praktisch kan al 2 deuren extra zijn waardoor je kinderen, vrienden, familie makkelijker in en uit kunnen stappen zonder dat ze zich door een smalle opening moeten wurmen om vervolgens met hun knieën in hun nek plaats te moeten nemen. Praktisch is ook dat ze de hond achterin mee kunnen nemen. Praktisch is ook dat ze makkelijk hun boodschappen kunnen in- en uitladen.

Wellicht niet zaken waar jij je druk overmaakt maar er zijn er genoeg die dat wel doen. Daarnaast is het SUV segment hot en hip op dit moment. Mamma’s en pappa’s hoeven niet meer in van die burgerlullenbakken als een MPV of mini MPV te rijden en de hipsters en jongere generaties kunnen zich een “ruige”, “sportieve” image c.q. lifestyle aanmeten met een SUV. Tegelijk laat je blijken dat je wat meer te besteden hebt dan gemiddeld.
@rick-dos:

Wat een vreselijk pleidooi.
@caspart: maar wel goed beargumenteerd en gewoonweg waar.
@2wheeler: helaas achterhaald.

Toen het fenomeen SUV net nieuw was en mercedes en bmw hier mee kwamen had het zijn kostbare imago. Deze auto’s waren ook serieus beter in het terrein.

Tegenwoordig rijdt iedere sufferd, waarbij de vrouw het laatste woord heeft, in een Aziatisch aftreksel hiervan, en zijn deze allang niet meer premium.

Dus de argumenten; ruig, te laten zien dat je meer te besteden hebt, zijn eerder vrij treurig.
@rick-dos: Ik heb met een Golf-driedeurs en een Saab Cabrio gereden. Nu doe ik het daily met een MX-5. Dat praktische is zwaar overrated. Wat écht praktisch is, zijn auto’s met schuifdeuren, een lage laaddrempel en geen al te lange koets (want parkeren). Denk Berlingo, of andere soorten gezinsbusjes. SUVs of sedanvormen met 4 deuren zijn niet specifiek praktisch. Eigenlijk zijn dat auto’s die nergens goed in zijn, behalve een ding: ze zijn lekker conformistisch.
@airc:
Ik denk niet dat het gebrek aan belangstelling in Nederland nou de reden is dat er geen coupe’s meer worden gemaakt.
@rick-dos: Het heeft niets met praktisch te maken, maar met onder de plak zitten bij de vrouw / vriendin die zonodig een status SUV wil omdat het ‘zogenaamd’ veiliger is, meer ruimte voor de kids, etc. Niet dat het waar is, maarja, tegenwoordig bepaalt de vrouw wat voor lease-auto de man neemt…
@dawwg: Helemaal mee eens. Zo enorm sneu al die kerels die onder de plak zitten bij hun vriendin/vrouw. Mijn vriendin wil ook een SUV maar ik blijf stug mijn Coupé Fiat rijden. Interesseert mijn geen mallemoer wat ze vind. Geheimpje metro mannetjes, het is bij een vrouw nooit goed. Dus koop gewoon een coole coupe newtimer met veel pk’s en geluid.
Maar met de vele onverharde wegen, het feit dat iedereen altijd met 4 man in de auto zit en alle ruimte die we hier hebben, kan je toch veel beter een blitse AWD SUV kopen?

Of ben ik nou gek?
@artje:

😂 true
Aangezien zo ongeveer alle nieuwe auto’s lease-auto’s zijn en je vaak geen coupé mag nemen en iets praktisch moet hebben zullen het toch nooit meer verkooptoppers worden. Hoe jammer het ook is, er is totaal geen markt met voor deze auto’s omdat nieuw voor particulieren onbetaalbaar is geworden.
@mrtrex: onzin! Ik lease een C200 coupé. Dat is prima betaalbaar. Daarnaast hebben we een TT wat volgens mij ook wel als coupé door kan. Beide zijn practische auto’s die dagelijks prima bruikbaar zijn. Opvallend veel ruimte hebben. Ik heb wel een tijdje overwogen om de TT weg te doen. Maar voor die paar keer per jaar dat ik echt meer nodig heb regel ik dat wel anders. Er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn mooie coupé’s in te ruilen voor een SUV.
@airc: Inderdaad. Meeste bedrijven stellen wel eisen aan de uitstoot of een merk; maar echt niet de carrosserie-vorm; dat is gewoon moeder de vrouw die de man onder de duim heeft thuis …
@dawwg: laat ik het zo zeggen, ik hoor niet voor het eerst dat bedrijven eisen stellen aan de carrosserievorm, net zoals ze eisen stellen aan het merk of zelfs kleur. Je kan natuurlijk altijd doen alsof bepaalde mensen sneu zijn maar de vork zit opvallend vaak anders in de steel…
@davelepeef: Ik zeg uiteraard niet dat geen enkel bedrijf eisen stelt aan de carrosserie-vorm, maar de meeste bedrijven beperken het tot een bepaalde uitstoot-klasse, segment (max B, C, D behorende bij je functie), max PKs en/of soms hebben ze inderdaad een merk-deal; maar verboden carrosserie-vormen heb ik nog nooit eerste-hands gehoord. Zeker tegenwoordig is dat ook een beetje raar onderscheid; een MB C-Coupe zonder AMG bodykit is een hele beschaafde auto; een reguliere C-klasse sedan MET AMG bodykit ‘schreeuwt’ veel meer. Een bedrijf dat ‘ SUV’ wel toestaat maar een ‘Coupe’ niet in NL, spoort niet; SUVs zijn over het algemeen minder zuinig en minder veilig dan Coupes (in NL).
@dawwg: Dan heb ik nieuws voor je: toen ik een leaseauto mocht uitzoeken (bijna 4 jaar geleden) stelde mijn werkgever wel degelijk eisen aan de carosserievorm. Geen coupé, geen auto op grijs kenteken (bestelbusjes, pick-ups, enz.), geen cabrio’s en geen SUV’s. Ik weet niet of die regels nog steeds zo zijn, maar ik heb in ieder geval niet gehoord dat de regels op dat vlak zijn aangepast…
@dawwg: ikzelf en meerdere van mijn vrienden hebben in het verleden ook via de werkgever vernomen dat een coupé of cabrio niet mag worden bestempeld als ‘”representatief” en daardoor niet mag worden geconfigureerd in de lease-calculator. Gelukkig ben ik inmiddels vele jaren ondernemer en kan ik weer lekker voor onpraktische auto’s kiezen die klaarblijkelijk niet representatief zijn.
@dawwg:
Bij ons zijn cabrio’s en coupe’s niet toegestaan.
@airc: jij praat vanuit je eigen perspectief. Een C200 coupe kost per maand, wat, 700e?? En dat is prima betaalbaar in jouw optiek? En je noemt een coupe praktisch. Sure, met z’n tweeën. Hoe moet een gezin hiermee op pad? Wat voor jou geldt, geldt niet voor iedereen hè?
@davelepeef: 1200 euro ongeveer. En ik heb een gezin. We kunnen er prima mee op vakantie. Er kunnen 4 koffers in. Achterin zit je als kind prima. Als volwassene ongeveer tot 1.80 ook wel wel redelijk. Maar niet voor 1000 km nee. Maar het argument wat altijd bij elektrische auto’s misbruikt wordt, ik rijd er bijna altijd alleen in en een paar keer per jaar mee op vakantie. Dus dan houdt ik daar rekening mee.
@airc: 1 zwaluw maakt nog geen zomer… Er zijn altijd uitzonderingen maar feit blijft dat bijna alle leaserijders voor een praktische gezinswagen kiezen. Ik zeg niet dat het niet jammer is, wel een feit.
@airc: Ik zou ook een C-coupe kunnen leasen, maar dan wel tegen dezelfde prijs als een sedan met een sterkere motorisering. Dan is de keuze vrij snel gemaakt, voor mij persoonlijk dan, de PK’s tellen dan echt zwaarder.

“Restwaarde” doet het segment in de lease helaas geen goed.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hhhh
@spidermann: jij mist ook de Alfa GT 😉
@spidermann: Precies! Waar is de mooiste, de lekkerste, de definitie van dit segment???! Waar is “la GT”??!?1?
@posthumus: precies! Waar is de gt?
@posthumus: denk dat ze vooral naar mooie auto’s met kloppende verhoudingen hebben gekeken… Noem dan de GTV, de GT was een slap aftreksel van de 156 waarbij de ontwerpers blijkbaar geen urenbudget meer over hadden na het weggummen van de achterdeuren..
@davelepeef: daar ben ik het niet mee eens. Ik heb zelf een GTV, maar vind een GT net zo prachtig!
@1000bochten: dat mag :) Tot de achterste wielkast is het een knappe wagen maar het lijkt alsof ze niet wisten wat ze met de kont aan moesten. Waar die bij de 156 best aardig is, heeft de GT van die rare kleine lichtjes en verder eigenlijk niks. Een 3200GT heeft hetzelfde. Heel gaaf met die smalle achterlichten maar verder is het een saaie simpele boel. Het had beter gekund, laat ik het daarop houden :)
407 coupe, als een Alfa te betrouwbaar is.
Vaak hele mooie auto’s die vast ook leuk zijn om te rijden. Helaas zitten we in een land wat geregeerd wordt door idioten, welke de autohandel hier vermoord hebben. Auto’s zijn VEEL te duur gemaakt door de belastingen waardoor de nieuwe autoverkoop praktisch niet meer bestaat, de lease markt loopt nog enigszins en daarbij denkt men alleen aan de restwaarde. Modellen die je nu niet veel in het straatbeeld zien worden praktisch verboden (een enkele uitzondering daar gelaten) omdat de auto na de lease termijn moeilijk te verkopen is. Vroeger kon men dit soort auto’s rijden omdat het bos betaalbaar was, eventueel als auto voor erbij. Nu mag het alleen maar praktisch zijn met een motor van het formaat cola blikje omdat hij anders niet meer te verhandelen is. Wat een treurig land is dit geworden, en met de huidige regerende partijen gaan we steeds verder de afgrond in.
Nope geen last van : Camaro/Mustang/Challenger/Hyundai/Infiniti/Nissan 370Z/Caddi CTS coupe/Corvette C8 laatste is toch nog modaal met een start prijs van $59.000.
@RobUSA: mijn tekst ging dan ook over Nederland, niet de USA
@rike: Ik bedoelde juist dat ik het met je verhaal zeer eens was en dat het zoveel leuker kan zijn. :)
@RobUSA: Je neef, RobNL heeft er wel degelijk last van.

Die C8 is dan 60k US Dollars maar in NL komt daar nog 100k co2 taks op. (Kan een paar duizend meer of minder zijn).

Oftewel, precies het punt dat hierboven gemaakt word.
@verplicht: Eens !!
En wat te denken van de ‘New Edge’ Ford Cougar. Ook zo’n heerlijke tijdcapsule.
De Mazda rx9 op bovenstaande foto ja. Maar dan wel met een 3 rotor 9500 rpm en minstens 600 pk. Over the top terugkomen en niet zoals toyota met die nep supra.
Corrada is toch gewoon een 3-deurs hatchback?
@vroaaaaaaaaaar: ja als je t zo bekijkt is de calibra dat ook
@tmenges: Calibra heeft toch wel een kontje.
@e550: klopt, maar de achterruit gaat mee open als je de kofferbak open doet.
Ik zou liever tweedeurs sedans terug laten keren. E30, mk 2 escort RS2000, Ascona SR enz 😄
Er wordt veel geroepen over de overheid, onder de plak zitten bij de vrouw, geen autocultuur etc, maar blijkbaar is dat ook in autovriendelijker landen zo.
Want als coupe’s in Duitsland populair waren en ze in drommen verkocht werden in Frankrijk, zouden ze hier ook in de prijslijsten staan.

Dus ik denk niet dat het specifiek aan de Nederlandse situatie ligt.
Hoe graag sommigen ook de schuld bij de overheid willen leggen voor alles wat ze niet zint in dit land. Zoals het gebrek aan coupe’s in de showroom.
Het verkoopt natuurlijk voor geen meter dus ik snap de automerken wel, maar dromen mag altijd. Ik denk dat van dit lijstje het design van de Peugeot 508 zich nog het meeste laat lenen voor een gave modale coupé, maar ook een nieuwe 626 met invloeden van de nieuwe Mazda3 en Mazda6 lijkt me wel wat.
Prima artikel maar dan kom je met deze lelijke Coupé’s als voorbeeld?? Wat dacht je van: Ford Puma, Coupé Fiat, Mazda mx5, Honda S2000, Toyota Celica, Toyota Supra 90s, Porche 928, Nissan 300ZX, Alfa Romeo GTV??
@karel_bahati: de honda en de MX5 zijn geen coupés maar cabrio’s.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).