• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

9 iconische Ferrari’s uit de jaren ’60

Auteur: sir_smokalot, gepost 16 augustus 2014 om 18:00 – 34 Reacties

Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso


De jaren ’60 brachten de hippiebeweging, een Cuba-crisis, en veel koloniale onafhankelijkheid. Op autogebied gebeurde ook veel, zo bracht het decennium de volgende Ferrari’s voort.

Ferrari 365 California (1966)

365

Lang voor Dr. Dre en Tupac toonde Ferrari zijn California love. De grote luxe V12-cabrio werd aangekondigd als de opvolger van de 500 Superfast. Alleen vooraanstaande klantemn kregen de gelegenheid er een te kopen, en mede daarom werden er slechts 14 van gebouwd. De auto werd gelijktijdig met de 330 GTC geïntroduceerd, deelde daar ook vele overeenkomsten mee, maar onderscheidde zich met zijn elegante Pininfarina-koets.

De 1 miljoen hebben ze echter nog niet aangetikt: in 2010 ging een exemplaar voor $880.000 over de veiling-toonbank.

Ferrari 250 GT 2+2 (1960)

250 GT 2+2

De 250 GT was de eerste vierzitter die Ferrari bouwde, naar verluidt tot groot genoegen van Enzo, die in een tweezitter zijn chauffeur en hond niet kwijt kon. Het model was 300 mm langer, 60 mm breder, en 50 mm lager dan de Coupé, maar woog slechts 80 kilo meer. In totaal werden er 957 van gebouwd.

Ferrari 268 SP (1962)

268 SP

Een V8-race-prototype met de motor achter de bestuurder. De tweezits Spider legde droog slechts 660 kg in de weegschaal, was amper 4 meter lang, en met een hoogte van 970 mm nog geen meter hoog. Met 265 pk deed deze Ferrari precies 100 pk de liter.

Ferrari 500 Superfast (1964)

500 SF

Een Ferrari met een 5 liter V12, gebouwd in een oplage van slechts 37 stuks. Peter Sellers had er één, en bovendien vormde hij de inspriratie voor deze one-off uit het special projects-programma.

Ferrari 250 GT Berlinetta lusso (1962)

250 GT LUsso

Nog een loot aann de 250 GT-stamboom was de Lusso. Dit elegante Pininfarina-design kwam voort uit de 250 Passo Corto, maar had meer binnenruimte dankzij een veel verder naar voren geplaatste V12. Hoewel het eigenlijk als GT bedoeld was, gingen veel klanten ermee racen toen zij geen 250 GTO konden krijgen. Dit is de reden waarom je nog menig Lusso vindt met een rolkooi.

Ferrari 275 GTB4 (1966)

275 GTB 4

De 250 GTO voor de openbare weg, met een 300 pk sterke 3.3 liter V12 in het vooronder, een onafhankelijke wielophanging en schijfremmen. Boven het blok liggen vier nokkenassen, hence de ’4′ in 275 GTB/4.

Later vandaag wordt het exemplaar van wijlen Steve McQueen in Monterey geveild. Verwachte opbrengst: tussen de 8 en 12 miljoen USD.

Ferrari 612 Can Am (1968)

CanAm

Lang voor de 612 Scaglietti had Ferrari al een 612 in het assortiment, de 612P Can Am, met de ‘P’ van ‘Prototype’. De 700 kg lichte racer die op de Noord-Amerikaanse circuits in actie kwam had een 6.222 cc grote V12 aan boord, goed voor zo’n 620 pk. Met 890 mm hoogte was de 612P nog lager dan de 268 SP.

Nochtans was het niet het grootste blok dat in ee Ferrari-racer werd gelepeld, in de jaren ’70 volgde de 712 CanAm, met een 7 liter V12.

Ferrari Dino 246 GT (1969)

Dino

Hoewel geen ‘echte’ Ferrari was de Dino een interessante strategie om Porsche te beconcurreren, maar uiteindelijk was het merk geen lang leven beschoren. De 246 GT was een doorontwikkeling van het eerste model, de 206. Casper vertelt je er hier alles over.

Ferrari 250 GTO (1962)

250 GTO

De duurste Ferrari ooit ever überhaupt. Zeg ‘250 GTO’ tegen een Ferrarist en zie de vochtkringetjes in zijn Kasjmierwollen pantalon ontstaan, terwijl miniscule zweetdruppeltjes op de bovenlip verschijnen en er een soort doffe glans over de pupillen heen komt. Als het even moeilijk wordt met de vrouw, dan fantaseren ze er een 250 GTO overheen, en *plop*. Verdere uitleg overbodig.

Ook interessant!

  • Video: oude muzikanten rijden in Ferrari 250 GTO
  • Rijtest Ferrari 250 GTO
    Video: Een rondje met een Ferrari 250 GTO
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • GTO Engineering Squalo is de nieuwe Ferrari 250 SWB

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

250, 275, 365, 500, Ferrari, Klassiekers, lijstjes

Vorig bericht: « Autoblog Techniek: ’turbo lag’ vs ‘boost threshold’
Volgend bericht: Video: zo voorkom je dat een Audi R8 je benen breekt »

Lees Interacties

Reacties

  1. joost1990_2 zegt

    16 augustus 2014 om 18:06

    Zo zeg, op die foto is de 275 echt hélemaal uit proportie

    Login om te reageren
    • kwatsjkop zegt

      16 augustus 2014 om 18:39

      @joost1990_2: Inderdaad, lijkt zo net een vis :)

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      16 augustus 2014 om 23:14

      @Joost1990_2: Mja, blijkbaar is dit het beeld waar de elegantie van het model optimaal tot z’n recht kwam…. ;)

      Login om te reageren
  2. marussia zegt

    16 augustus 2014 om 18:36

    ik mis de Ferrari 330 P4 uit 1967:
    http://www.supercars.net/cars/556.html

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      16 augustus 2014 om 18:50

      @marussia:
      Ik niet, ik snap de keuze wel om de Dino er in te zetten en de P4 niet, zo iconisch is die niet.
      Mooi is hij wel maar dat is dan ook alles en voor mij niet voldoende voor het label iconisch.

      @AB, volgende week wordt een flinke uitdaging, krijg over de jaren 70 maar eens 9 iconische Ferrari’s bij elkaar….
      Sterkte daarmee.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        17 augustus 2014 om 14:48

        @jrk68: Challenge…..accepted. Maybe…

        Login om te reageren
  3. RazorHead zegt

    16 augustus 2014 om 19:04

    1.Ferrari 250 GT Berlinetta lusso (1962)
    2.Ferrari Dino 246 GT (1969)
    3.Ferrari 612 Can Am (1968)
    4.Ferrari 250 GTO (1962)
    De rest zegt me niet veel

    Login om te reageren
  4. Thunderstruck zegt

    16 augustus 2014 om 19:05

    Wat een prachtige vormen!

    Login om te reageren
  5. 888natan zegt

    16 augustus 2014 om 19:08

    Geef mij de Dino maar.

    Login om te reageren
  6. csx3000 zegt

    16 augustus 2014 om 19:09

    Waar is de Daytona van 1968?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      16 augustus 2014 om 19:21

      @csx3000:
      Hier….
      Uit het beste bouwjaar denkbaar….

      Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      17 augustus 2014 om 13:02

      @csx3000:
      De mooiste Ferrari aller tijden.

      Misschien niet zo’n icoon als de 250 Berlinetta Lusso, een F40 of, god vergeef hen die kikker Dino… Maar de 365GTB/4 is echt de mooiste.

      Login om te reageren
  7. jaapiyo zegt

    16 augustus 2014 om 19:12

    Apart die leadfoto met die Lusso met dubbele achterlichten. Normaal hebben Lusso’s enkele ronde achterlichten zoals de Ferrari’s van nu ook weer hebben.

    Vanaf fabriek of gedaan door het Mansory van de jaren ’60?

    Het ziet er in ieder geval niet verkeerd uit. De auto zelf ook niet trouwens, toch wel een/de all time favourite voor mij.

    Login om te reageren
  8. tk97 zegt

    16 augustus 2014 om 19:16

    De 250 gto wat een wagen zeg

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      16 augustus 2014 om 23:15

      @tk97: Ga gauw je broek poetsen!

      Login om te reageren
  9. thomcarspotter zegt

    16 augustus 2014 om 20:07

    Hoewel er van de 500 superfast maar 37 van gemaak zijn heb ik er afgelopen week 2 gezien! Zeer fraai in het echt!

    Login om te reageren
  10. topless zegt

    16 augustus 2014 om 20:09

    @”De 250 GT was de eerste vierzitter die Ferrari bouwde, naar verluidt omdat Enzo’s vader in tweezitter zijn chauffeur en hond niet kwijt kon.”

    Enzo’s vader heeft WO1 niet overleefd.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      17 augustus 2014 om 14:54

      @topless: Dat was een slordigheid mijnerzijds inderdaad. Het ging hier om Enzo zelf, de quote is van zijn (bastaard)zoon Piero Ferrari:

      The two-seat models “were not my father’s favorite to drive. He loved the 2+2 … this was his personal car. My father was normally driving himself, but he always had a driver with him, and a little dog. So for him, a two-seat car wasn’t enough.”

      Login om te reageren
  11. Hupke zegt

    16 augustus 2014 om 20:39

    Zo’n 275 of een dino als het echt moet, maar ik denk dat ik toch maar bij de concurrentie zou gaan shoppen.

    Login om te reageren
  12. maurits123 zegt

    16 augustus 2014 om 21:01

    Geef mij maar een F12, die oude hokken ook allemaal.

    Login om te reageren
  13. racerx zegt

    16 augustus 2014 om 21:25

    250 GT Lusso aub, wat een lijnen…

    Login om te reageren
  14. p993 zegt

    16 augustus 2014 om 22:00

    Hence betekent daarom of vandaar. Misschien ff aanpassen smoke?

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      16 augustus 2014 om 22:31

      @p993: Hence is als je de bal aanraakt met je handen/armen.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      16 augustus 2014 om 23:17

      @p993: Dan staat het er toch goed? Of heeft-ie het inmiddels aangepast?

      Login om te reageren
  15. MaartenD zegt

    16 augustus 2014 om 22:34

    de lusso is naar mijn mening wel een van de mooiste….een heerlijke gt….en dan zou ik daarnaast nog een kanariegele Lamborghini Muira SV in mijn garage willen hebben.

    Login om te reageren
    • rovadepo zegt

      17 augustus 2014 om 09:28

      @maarten020: dan nog een Db5 , 300sl gw en een vroege Etype. Dan heb je de mooiste auto’s ever imo.

      Login om te reageren
  16. kapiteinaudi zegt

    16 augustus 2014 om 22:43

    Man wat hou ik van die oude Ferrari’s. Ik zou ook wel zo’n Lusso willen. Een donkerrode graag, met cuoio interieur.

    Login om te reageren
  17. potver7 zegt

    16 augustus 2014 om 23:28

    Tja zo’n 250 GTO mag niet ontbreken in een lijstje als deze, maar hij doet eigenlijk ‘hors concours’ mee. Dit is een lijstje met meest iconische Ferrari’s uit de jaren ’60, en dan mag de meest iconische auto uit de jaren ’60 natuurlijk niet ontbreken. Het gaat eigenlijk vooral om de rest van het lijstje.

    En dan ga ik toch voor die 275 GBT4, ondanks de afzichtelijke foto. En als de kinderen mee mogen, rij dan de 250 GT Berlinetta Lusso maar voor!

    Login om te reageren
  18. henkhupelschoten zegt

    17 augustus 2014 om 00:02

    Stuk voor stuk allemaal porno! Heerlijk jaren 60 wagens

    Login om te reageren
  19. ezrider zegt

    17 augustus 2014 om 00:36

    Ik verbaas me over de afwezigheid van de 250 SWB.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2a/Ferrari-250-GT-Berlinetta-1.jpg/266px-Ferrari-250-GT-Berlinetta-1.jpg

    Login om te reageren
    • Author zegt

      17 augustus 2014 om 11:16

      @ezrider: Die is bij het vorige overzicht van de jaren ’50 al aan bod gekomen.

      Login om te reageren
  20. desalen zegt

    17 augustus 2014 om 02:46

    De ‘n’ van het gebruikte toetsenbord laat te wensen over? ;) en is er een specifieke reden dat er niet gekozen is voor chronologische volgorde?

    Een 250 GTO, porno! Verklaard dat dan misschien het niet lekker werken van de ‘n’ ?

    Login om te reageren
  21. camber24 zegt

    17 augustus 2014 om 09:54

    Matig geschreven stuk. Weer erg veel flauwe grappen, en te weinig info over de Ferrari’s zelf. @Mauritsh Hoop dat jij de volgende serie weer op je neemt.

    Login om te reageren
  22. Dizono zegt

    18 augustus 2014 om 10:40

    Erg iconisch vind ik de 268 SP en de 612 Can Am niet. Dat terwijl er behalve de eerder genoemde Daytona nog wel meer te noemen is. Wat te denken van de 250LM? Weegt zo’n 850 kg en heeft een 3,3 liter V12 met ong. 320pk. Grappig is dat de deuren hetzelfde zijn als die van de GTO ’64.

    Van die 250LM is overigens nog een straatversie gemaakt, met een perspex achteruit en iets meer luxe in het interieur. Dat maakt deze wagen de eerste straatauto van Ferrari met achter de bestuurder geplaatste motor.

    En aangezien racewagens in de top 9 sowieso niet worden geschuwd, mag deze Ferrari 156 F1 ‘Sharknose’ uit 1961 niet vergeten. Nadat de ouderwetse F1-wagens van Ferrari met de motor voorin in 1959 en 1960 voorbij werden gestreefd door lichte Coopers met het blok achterin, stelde Ferrari in 1961 orde op zaken met misschien wel de meest iconische Formule1-wagen ooit. Opvallend is dat er geen enkel exemplaar bewaard is gebleven.

    Over iconisch gesproken, graaf Volpi wilde graag twee GTO’s voor zijn raceteam maar Enzo weigerde dat. Op basis van een 250GT SWB heeft Volpi vervolgens door Giotto Bizzarrini (voormalig werknemer van Ferrari en verantwoordelijk voor de GTO) een gestroomlijnde racewagen laten ontwerpen die we kennen als de ‘breadvan’. Volpi zou zelf later ATS starten met o.a. Bizzarinni en een aantal andere ex-Ferrari-ingenieurs waaruit de prachtige 2500 GT voort kwam. Ook die auto is van de hand van Bizzarinni. Later zou deze onder zijn eigen naam ook zelf auto’s gaan bouwen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North