
De jaren ’60 brachten de hippiebeweging, een Cuba-crisis, en veel koloniale onafhankelijkheid. Op autogebied gebeurde ook veel, zo bracht het decennium de volgende Ferrari’s voort.
Ferrari 365 California (1966)

Lang voor Dr. Dre en Tupac toonde Ferrari zijn California love. De grote luxe V12-cabrio werd aangekondigd als de opvolger van de 500 Superfast. Alleen vooraanstaande klantemn kregen de gelegenheid er een te kopen, en mede daarom werden er slechts 14 van gebouwd. De auto werd gelijktijdig met de 330 GTC geïntroduceerd, deelde daar ook vele overeenkomsten mee, maar onderscheidde zich met zijn elegante Pininfarina-koets.
De 1 miljoen hebben ze echter nog niet aangetikt: in 2010 ging een exemplaar voor $880.000 over de veiling-toonbank.
Ferrari 250 GT 2+2 (1960)

De 250 GT was de eerste vierzitter die Ferrari bouwde, naar verluidt tot groot genoegen van Enzo, die in een tweezitter zijn chauffeur en hond niet kwijt kon. Het model was 300 mm langer, 60 mm breder, en 50 mm lager dan de Coupé, maar woog slechts 80 kilo meer. In totaal werden er 957 van gebouwd.
Ferrari 268 SP (1962)

Een V8-race-prototype met de motor achter de bestuurder. De tweezits Spider legde droog slechts 660 kg in de weegschaal, was amper 4 meter lang, en met een hoogte van 970 mm nog geen meter hoog. Met 265 pk deed deze Ferrari precies 100 pk de liter.
Ferrari 500 Superfast (1964)

Een Ferrari met een 5 liter V12, gebouwd in een oplage van slechts 37 stuks. Peter Sellers had er één, en bovendien vormde hij de inspriratie voor deze one-off uit het special projects-programma.
Ferrari 250 GT Berlinetta lusso (1962)

Nog een loot aann de 250 GT-stamboom was de Lusso. Dit elegante Pininfarina-design kwam voort uit de 250 Passo Corto, maar had meer binnenruimte dankzij een veel verder naar voren geplaatste V12. Hoewel het eigenlijk als GT bedoeld was, gingen veel klanten ermee racen toen zij geen 250 GTO konden krijgen. Dit is de reden waarom je nog menig Lusso vindt met een rolkooi.
Ferrari 275 GTB4 (1966)

De 250 GTO voor de openbare weg, met een 300 pk sterke 3.3 liter V12 in het vooronder, een onafhankelijke wielophanging en schijfremmen. Boven het blok liggen vier nokkenassen, hence de ’4′ in 275 GTB/4.
Later vandaag wordt het exemplaar van wijlen Steve McQueen in Monterey geveild. Verwachte opbrengst: tussen de 8 en 12 miljoen USD.
Ferrari 612 Can Am (1968)

Lang voor de 612 Scaglietti had Ferrari al een 612 in het assortiment, de 612P Can Am, met de ‘P’ van ‘Prototype’. De 700 kg lichte racer die op de Noord-Amerikaanse circuits in actie kwam had een 6.222 cc grote V12 aan boord, goed voor zo’n 620 pk. Met 890 mm hoogte was de 612P nog lager dan de 268 SP.
Nochtans was het niet het grootste blok dat in ee Ferrari-racer werd gelepeld, in de jaren ’70 volgde de 712 CanAm, met een 7 liter V12.
Ferrari Dino 246 GT (1969)

Hoewel geen ‘echte’ Ferrari was de Dino een interessante strategie om Porsche te beconcurreren, maar uiteindelijk was het merk geen lang leven beschoren. De 246 GT was een doorontwikkeling van het eerste model, de 206. Casper vertelt je er hier alles over.
Ferrari 250 GTO (1962)

De duurste Ferrari ooit ever überhaupt. Zeg ‘250 GTO’ tegen een Ferrarist en zie de vochtkringetjes in zijn Kasjmierwollen pantalon ontstaan, terwijl miniscule zweetdruppeltjes op de bovenlip verschijnen en er een soort doffe glans over de pupillen heen komt. Als het even moeilijk wordt met de vrouw, dan fantaseren ze er een 250 GTO overheen, en *plop*. Verdere uitleg overbodig.





Zo zeg, op die foto is de 275 echt hélemaal uit proportie
@joost1990_2: Inderdaad, lijkt zo net een vis :)
@Joost1990_2: Mja, blijkbaar is dit het beeld waar de elegantie van het model optimaal tot z’n recht kwam…. ;)
ik mis de Ferrari 330 P4 uit 1967:
http://www.supercars.net/cars/556.html
@marussia:
Ik niet, ik snap de keuze wel om de Dino er in te zetten en de P4 niet, zo iconisch is die niet.
Mooi is hij wel maar dat is dan ook alles en voor mij niet voldoende voor het label iconisch.
@AB, volgende week wordt een flinke uitdaging, krijg over de jaren 70 maar eens 9 iconische Ferrari’s bij elkaar….
Sterkte daarmee.
@jrk68: Challenge…..accepted. Maybe…
1.Ferrari 250 GT Berlinetta lusso (1962)
2.Ferrari Dino 246 GT (1969)
3.Ferrari 612 Can Am (1968)
4.Ferrari 250 GTO (1962)
De rest zegt me niet veel
Wat een prachtige vormen!
Geef mij de Dino maar.
Waar is de Daytona van 1968?
@csx3000:
Hier….
Uit het beste bouwjaar denkbaar….
@csx3000:
De mooiste Ferrari aller tijden.
Misschien niet zo’n icoon als de 250 Berlinetta Lusso, een F40 of, god vergeef hen die kikker Dino… Maar de 365GTB/4 is echt de mooiste.
Apart die leadfoto met die Lusso met dubbele achterlichten. Normaal hebben Lusso’s enkele ronde achterlichten zoals de Ferrari’s van nu ook weer hebben.
Vanaf fabriek of gedaan door het Mansory van de jaren ’60?
Het ziet er in ieder geval niet verkeerd uit. De auto zelf ook niet trouwens, toch wel een/de all time favourite voor mij.
De 250 gto wat een wagen zeg
@tk97: Ga gauw je broek poetsen!
Hoewel er van de 500 superfast maar 37 van gemaak zijn heb ik er afgelopen week 2 gezien! Zeer fraai in het echt!
@”De 250 GT was de eerste vierzitter die Ferrari bouwde, naar verluidt omdat Enzo’s vader in tweezitter zijn chauffeur en hond niet kwijt kon.”
Enzo’s vader heeft WO1 niet overleefd.
@topless: Dat was een slordigheid mijnerzijds inderdaad. Het ging hier om Enzo zelf, de quote is van zijn (bastaard)zoon Piero Ferrari:
The two-seat models “were not my father’s favorite to drive. He loved the 2+2 … this was his personal car. My father was normally driving himself, but he always had a driver with him, and a little dog. So for him, a two-seat car wasn’t enough.”
Zo’n 275 of een dino als het echt moet, maar ik denk dat ik toch maar bij de concurrentie zou gaan shoppen.
Geef mij maar een F12, die oude hokken ook allemaal.
250 GT Lusso aub, wat een lijnen…
Hence betekent daarom of vandaar. Misschien ff aanpassen smoke?
@p993: Hence is als je de bal aanraakt met je handen/armen.
@p993: Dan staat het er toch goed? Of heeft-ie het inmiddels aangepast?
de lusso is naar mijn mening wel een van de mooiste….een heerlijke gt….en dan zou ik daarnaast nog een kanariegele Lamborghini Muira SV in mijn garage willen hebben.
@maarten020: dan nog een Db5 , 300sl gw en een vroege Etype. Dan heb je de mooiste auto’s ever imo.
Man wat hou ik van die oude Ferrari’s. Ik zou ook wel zo’n Lusso willen. Een donkerrode graag, met cuoio interieur.
Tja zo’n 250 GTO mag niet ontbreken in een lijstje als deze, maar hij doet eigenlijk ‘hors concours’ mee. Dit is een lijstje met meest iconische Ferrari’s uit de jaren ’60, en dan mag de meest iconische auto uit de jaren ’60 natuurlijk niet ontbreken. Het gaat eigenlijk vooral om de rest van het lijstje.
En dan ga ik toch voor die 275 GBT4, ondanks de afzichtelijke foto. En als de kinderen mee mogen, rij dan de 250 GT Berlinetta Lusso maar voor!
Stuk voor stuk allemaal porno! Heerlijk jaren 60 wagens
Ik verbaas me over de afwezigheid van de 250 SWB.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2a/Ferrari-250-GT-Berlinetta-1.jpg/266px-Ferrari-250-GT-Berlinetta-1.jpg
@ezrider: Die is bij het vorige overzicht van de jaren ’50 al aan bod gekomen.
De ‘n’ van het gebruikte toetsenbord laat te wensen over? ;) en is er een specifieke reden dat er niet gekozen is voor chronologische volgorde?
Een 250 GTO, porno! Verklaard dat dan misschien het niet lekker werken van de ‘n’ ?
Matig geschreven stuk. Weer erg veel flauwe grappen, en te weinig info over de Ferrari’s zelf. @Mauritsh Hoop dat jij de volgende serie weer op je neemt.
Erg iconisch vind ik de 268 SP en de 612 Can Am niet. Dat terwijl er behalve de eerder genoemde Daytona nog wel meer te noemen is. Wat te denken van de 250LM? Weegt zo’n 850 kg en heeft een 3,3 liter V12 met ong. 320pk. Grappig is dat de deuren hetzelfde zijn als die van de GTO ’64.

Van die 250LM is overigens nog een straatversie gemaakt, met een perspex achteruit en iets meer luxe in het interieur. Dat maakt deze wagen de eerste straatauto van Ferrari met achter de bestuurder geplaatste motor.
En aangezien racewagens in de top 9 sowieso niet worden geschuwd, mag deze Ferrari 156 F1 ‘Sharknose’ uit 1961 niet vergeten. Nadat de ouderwetse F1-wagens van Ferrari met de motor voorin in 1959 en 1960 voorbij werden gestreefd door lichte Coopers met het blok achterin, stelde Ferrari in 1961 orde op zaken met misschien wel de meest iconische Formule1-wagen ooit. Opvallend is dat er geen enkel exemplaar bewaard is gebleven.
Over iconisch gesproken, graaf Volpi wilde graag twee GTO’s voor zijn raceteam maar Enzo weigerde dat. Op basis van een 250GT SWB heeft Volpi vervolgens door Giotto Bizzarrini (voormalig werknemer van Ferrari en verantwoordelijk voor de GTO) een gestroomlijnde racewagen laten ontwerpen die we kennen als de ‘breadvan’. Volpi zou zelf later ATS starten met o.a. Bizzarinni en een aantal andere ex-Ferrari-ingenieurs waaruit de prachtige 2500 GT voort kwam. Ook die auto is van de hand van Bizzarinni. Later zou deze onder zijn eigen naam ook zelf auto’s gaan bouwen.