
Naast de nieuwe ES90 blijft ook de S90 nog bestaan.
Volvo heeft gekozen voor een strategie waarbij ze oude en nieuwe modellen naast elkaar blijven leveren. Er is dus een gloednieuwe elektrische EX90, maar de XC90 mag ook nog even door. Volvo doet nu hetzelfde met de ES90 en de S90.
De S90 is alweer 9 jaar op de markt, maar krijgt nu een facelift om de levensduur op te rekken. Deze facelift is verder geen verrassing: de neus is vrijwel exact hetzelfde als die van de vernieuwde XC90. We zien dus de nieuwe grille met diagonale lijnen en koplampen die aan de grille vastzitten. De S90 heeft nu niet alleen Thor’s hamer in de koplampen, maar ook in de achterlichten.







Qua aandrijflijnen is er de keuze uit een plug-in hybrid en een mild hybrid. Volvo spreekt van een elektrische range van 80 kilometer voor de PHEV, wat gek genoeg 9 kilometer mínder is dan het huidige model. Verdere specificaties worden niet genoemd, maar die zijn waarschijnlijk gewoon hetzelfde als de huidige S90.
Het interieur herbergt ook weinig verrassingen. Dit is ook vrijwel identiek aan de XC90. Midden op een dashboard prijkt een groter 11,2 inch scherm, waar het dashboard duidelijk niet op ontworpen is.


De vernieuwde Volvo S90 wordt deze zomer eerst in China gelanceerd en daarna in “geselecteerde andere markten”. Het lijkt er dus op dat de S90 na de facelift niet meer overal geleverd gaat worden. Daarom is het ook nog even afwachten of ‘ie wel naar Nederland komt. De auto werd hier maar mondjesmaat verkocht dus het zou zomaar kunnen van niet.





Ik zie de S90 bijna nooit ergens rijden.
Volvo is wel heer en meester in het uitmelken van hun modellen. Het blijven prachtige auto’s, maar na 9 jaar mag je toch wel iets meer verwachten dan een facelift.
Toch oogt deze oto zowel van binnen als van buiten nog geheel bij de tijd. In die zin is de noodzaak van een volledig nieuwe versie er niet perse.
@stewie: daar is de ES90 voor.
Ik wil niet de zoveelste Tesla discussie oproepen, maar daarvan wordt het wel geaccepteerd en zelfs verdedigd dat een Model tussen de 9 tot zelfs ruim 12 jaar (nagenoeg ongewijzigd) leverbaar is, waarom zou deze S90 dan niet kunnen?
Zoals je ook aangeeft, Volvo staat er ook bekend om de “lange houdbaarheid” van hun modellen…
Ach, ze zijn in ieder geval eerlijk en noemen het een facelift. Bij Audi of VW zouden ze dit zonder schaamte een nieuwe generatie noemen.
@koen23: En net als Ford, Peugeot, BMW (en vast nog wel meer, zo niet alle merken) bedoel je?
Kan nog prima mee toch
Zo wat is die achterkant opgeknapt! Ik snap Volvo wel: wagen oogt zo niet achterhaald. Toch sterk design.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat deze facelift de auto écht goed heeft gedaan. Waar ik hem eerder vooral iets voor oudere mensen vond, zou ik ‘m nu bijna zelf willen hebben. Of zegt dat iets over mij? :)
Ook jij bent in de tussentijd negen jaar ouder geworden…
Mja, je bent zelf inmiddels natuurlijk ook alweer 9 jaar ouder 😉
Prachtig, mooier en moderner dan veel nieuwere concurenten. Nu de V90 ook nog AUB!
Eindelijk die lelijke afgezakte kentekenplaat weg. Ziet er zo goedkoop uit bij auto’s. Tussen de achterlichten geeft meer body.
Als het gaat om “opgeplakte iPad” is dit de kampioen. Je ziet elke kilometer dat je in een facelift teveel model rijdt.
Die Thor-hamer is toch nog steeds de fraaiste variant van, en hier komt het lelijkste woord van Autoblog, lichtsignatuur.
Hm, dat is vooral een AutoWeek-woord
Ik heb de achterkant altijd een afknapper gevonden, nu vind ik hem bijzonder fraai. In de basis misschien oud maar ik kan hier best hebberig van worden. Nog een echte statige wagen in een wereld vol zetpil SUV’s.
Een heel wat mooier silhouet dan die ES-90, fraai ding en ziet er zeker niet belegen uit.
De achterkant is er inderdaad echt op vooruit gegaan. Ik vond die afgezakte kentekenplaat nogal plomp ogen. De S60 had dat beter voor elkaar. Misschien dat nu die lange daklijn ook wat eleganter overkomt. Hoewel ik het nog steeds jammer vind dat dit mode is geworden, doe mij maar een echte kofferbak.