Je wil graag veel geld uitgeven, maar niet fatsoenlijk vooruit kunnen komen op de snelweg? Dan is dit de lijst die je aan een auto helpt van meer dan een ton, maar met beschamend weinig pk’s onder de kap.
Zoals je misschien al had verwacht, wordt deze lijst gedomineerd door terreinwagens. Deze krijgen in dit door CO2 geregeerde land een flinke slurptaks opgelegd. Grootste slachtoffer is de Land Rover Defender, met een armzalige 122 pk. Netto kost zo’n Land Rover 110 2.2 TD 24.877 euro, maar na BTW (5.224 euro) en CO2-gerelateerde BPM (81.799 euro) kom je uit op een totaal van 111.900 euro.
Een eervolle vermelding is er voor de Volkswagen XL1. De XL1 is slechts in kleine oplage gebouwd en reeds uitverkocht, met 69 pk en een prijs van 112.866 euro (waarvan 126 euro CO2-gerelateerde BPM) te leuk om niet te vermelden. Over Volkswagen gesproken, de Transporter T5 kwam als Multivan 2.0 TDI met 180 pk en een prijs van 107.724 euro zeker in aanmerking voor het lijstje. De Transporter/Multivan T6 heeft voortaan 204 pk, maar is een stuk schoner: 176 gr. CO2 per kilometer versus 232 voor de T5. Dat scheelt aanzienlijk in de prijs, de nieuwe is liefst 31.121 euro goedkoper en dat alleen maar vanwege de BPM!
Land Rover Defender 90 2.2 TD (122 pk) – 103.200 euro
Land Rover Defender 110 2.2 TD (122 pk) – 111.900 euro
Toyota Land Cruiser 2.8D-4D (177 pk) – 100.995 euro
Mitsubishi Pajero SWB 3.2 DiD Instyle (190 pk) – 101.990
Mitsubishi Pajero LWB 3.2 DiD Instyle (190 pk) – 108.990
Mercedes S 300 h Prestige (231 pk) – 103.964 euro
Infiniti QX50 3.0d GT Premium (238 pk) – 102.676 euro
Infiniti QX70 3.0d GT Premium (238 pk) – 105.350 euro
Mercedes G 350 d (245 pk) – 155.595 euro
Eervolle vermelding: Volkswagen XL1 (69 pk) – 112.866 euro
Wat heerlijk dat er mensen zijn die dit soort lijstjes opstellen ?
Bijna 82 mille CO2 belasting op een Landrover??? We zijn hier in NL écht het spoor bijster… dat bewijzen de peilingen omtrent het aantal zetels in de 2e kamer voortdurend.
@406_v6: Welkom in Nederland……..
@e1000bmw523i: Het maakt ineens de co2/nox fraude van vw en opel een stuk verklaarbaarder.
@martinus: Moet het weer over jouw Opel gezeik gaan… Weet waar over je praat..
@henkhupelschoten: Neem ik het een keer op voor volkswagen en opel, en dan is het ook niet goed.
Dat er sprake is bij problemen met de co2/nox uitstoot bij beide concerns mag inmiddels duidelijk zijn. Bij Volkswagen zijn er ruim 10 onafhankelijke tests bekend waaruit blijkt dat de praktijk uitstoot van nox en co2 afwijkt, bij Opel zijn er alleen al over de Zafira inmiddels 5 onderzoeken bekend, waarin interne test van opel zelf, waaruit blijkt dat de vuile uitstoot in de niet-test modes schrikbarend en illegaal hoog is.
@martinus:
fraude = persoonlijk gewin ..
verklaarbaarder gaat het niet worden knul ..
@martinus: Dat is ook precies wat er gebeurd is in de VS; de grens voor CO2/Nox is daar steeds verder omhoog bijgesteld tot een punt waar het gewoon simpel weg onmogelijk werd om aan deze eisen te voldoen, ondanks dat VAG oprecht veel geld en energie gestoken heeft in het ontwikkelen van schonere motoren.
@stephano: de andere fabrikanten kregen het wel op een eerlijke manier voor elkaar..
@norge: Andere autofabrikanten verkochten geen diesels.
@stephano:
yep .. Fiat en Ford iig ..
@406_v6: vervullen mag niet! Tenzij je betaalt…
@boomhauwer: laten ze dan beginnen met het belasten ipv subsidiëren van kolencentrales.
@406_v6:
subsidieeren of belasten .. maakt allemaal geen kut uit ..
jij krijgt toch wel de rekening ..
@lincoln: Touché…
@406_v6: een landrover komt uit de middeleeuwen, de motor uit omstreeks de renaissance. Ouwe shit kortom. Vind het prima als je hier in wil rijden maar dat kost dus wat… Mag overigens dus wel gewoon de Utrechtse mileuzone in….
@pomoek: De Defender heeft gewoon een moderne dieselmotor afkomstig van Ford die ook te vinden is in de Transit en netjes voldoet aan de EU6 normen. Kortom geen ouwe meuk.
@Wapwap: Nope, “slechts” Euro 5 (N1).
@Wapwap: vind een motor uit 1998 niet echt een moderne motor.
@406_v6: Ford Mustang V8… BPM is absurd, maar hij hoort toch niet in t lijstje met 400+pk
@406_v6: Precies, verbied de verkoop dan..
@406_v6: dan ben je wel een held als je er een koopt.
@dutchdriftking: eerder een ongelofelijk sukkel…
@dutchdriftking:
held !!
heldhaftige ijdeltuiterij dan ofzo ..
Lijstjes met short en long wheel base opvoeren als afzonderlijke modellen is natuurlijk kul.
@postzegel: als er maar 2 Pajero’s per jaar verkocht worden (zoals in 2014) dan heeft het niet zo gek veel zin deze op de “grote hoop” te gooien.
En toch zou ik de terreinwagens allemaal willen hebben. De rest kan me gestolen worden.
69 pk als je een ruime ton voor Volkswagen neertelt…
Maar dan krijg je er wel een hele grote fabriek bij, én ruim 570.000 mensenkrachten…
@moveyourmind:
Denk je lekker zuinig te zijn, loopt dat ding verdomme op mengsmering, kan je er elke 100km alsnog 5 liter motorolie in gooien.
@faalhaas: Elke 100 kilometer…
Optimist…
Toch wel heel erg bizar dat meer dan 3/4 van de aanschafprijs wordt overgemaakt naar de overheid als je een LR defender koopt
@mauricerma: En als er iemand het nu geen klap uitmaakt of de overheid van dat geld de gebaande paden onderhoudt, dan is het de Defender-rijder wel…
@mauricerma:
kunnen ze strak asphalt aanleggen ..
hoef je niet meer met zo een tractor op stap ..
@lincoln: Slechts minder dan 1/6 van de wegenbelasting en mrb wordt besteed aan waar het voor bedoeld is. (wegen en milieu)
Wat mij betreft raakt zoiets behoorlijk aan de legitimiteit van de belasting. Eerlijker zou zijn de overige hobbies te financieren vanuit de algemene belastingen.
@martinus:
exacte cijfers zijn daar niet echt over te vinden ..
conclusie = dat het schofterig uit evenwicht is ..
@martinus: met die denkwijze kom je tot nog veel minder legitimiteit van de inkomstenbelasting en de BTW.
@martinus: “waar het voor bedoeld is…”
Vanwaar haal je de illusie dat taksen op auto’s enkel bedoeld zijn om auto-infrastructuur te betalen?
@mauricerma: dus moet je de Defender aanschaffen zonder kentekenplaten, om lekker over je eigen landgoed te baggeren
@jochempie: waar dat kreng van oorspong ook voor bedoeld was…
@e1000bmw523i: exactly! Nou ja, het landgoed van de vijand.
@Jochempie: Nope de eerste LaRo was niks anders dan een boeren trekker…
De Land Rover Defender, het voorbeeld dat ons belastingstelsel te bizar voor woorden is.
In 2006 was ik nog werkzaam als verkoopadviseur bij een Mitsubishi dealer en verkocht toen een nieuwe Pajero 3.2 DiD Instyle LWB voor +/- EUR 56.000,-…. ga zo door Den Haag!!!
@bennyweisz: Oftopic, maar kudos voor je Brutsch Mopetta profielfoto ;)
@bennyweisz: 50k is voor een Pajero al te veel, maar 100k … Dat zijn prijzen van een Porsche of een S-klasse. Ridiculous!
Met de bovengenoemde terreinwagens hoef je je niet te schamen hoor.
De newtonmeters doen meer dan het aantal paarden.
@BmwMPower: die newtonmeters leveren de motor ook niet. Daarbij heb je echt helemaal geen drol aan koppel op een snelweg. Vermogen is wat je wilt om snel te gaan. Ook in het terrein wil je dat trouwens maar dan heel laag in de toeren, mensen verwarren dat wel eens met koppel.
@BmwMPower: vermogen is de som van koppel en toerental. Het koppel (en vooral waar het beschikbaar is) vertelt je wat over de vermogensafgifte van het blok bij een bepaald toerental, maar boeit voor de rest niet. Je zult dus ook geen automotoren tegenkomen met zeg eens 120 PK en 500 Nm.
@knipperlichtje: ach joh, ze halen dan die quote van Enzo Ferrari erbij en zeggen dan dat wij het niet snappen.
What?? Een defender net zo veel als een S300 Hybride? Kun je beter door sparen voor die G, dacht dat de defender altijd zo’n relatief goedkope terreinwagen was… Dus niet..
het nut van meer dan 250 peekaa in een 4X4 = het nut van een 4X4 in NL ..
complete onzin dus ..
MB spant de kroon met zijn ultimate dameskapper handtasje G-klasse ..
op de Defender zit idd wel belachelijk veel attentionwhore belasting ..
@lincoln: De G doet in Duitsland volgensmij 80.000. Dus ligt echt aan onze overheid
@henkhupelschoten:
productie kosten hooguit 20 rooitjes ..
@lincoln: Bij welk merk niet…. Ben het met je eens hoor. Maar toch, het grote verschil.
@henkhupelschoten:
Vind je die G-klasse nu inmiddels niet een beetje een clown-car geworden ??
leuk voor die lui dat er nog steeds wat aan te verdienen valt maar als ze de stekker er niet uittrekken wordt het nooit een cult-car ..
en zeg nou eerlijk .. de huidige klanten hebben toch een beetje te kampen met geestelijke armoede ..
maakt het ook niet veel chiquer allemaal ..
@lincoln: als je overstapt van de defender naar een G merk je wel dat de G beter in elkaar zit met betere onderdelen. Er zit wel degelijk meerwaarde aan (met de G bedoel ik de professional, niet dat handtasje wat je tegenwoordig ziet).
@lekbak:
yep .. ken ze van de Zweedse import toen effies ..
maar meer dan een veredelde kruiwagen kan ik er niet van maken ..
idd een stuk beter dan die Britse meuk ..
@lincoln: oncomfortabele lawaaiige slome brandstof slurpende ondingen. Maar zo gaaf om ermee te rijden. Zowel op als van de weg. Een hele eigen charme, ik hou er wel van.
@lekbak: een G is een rijdende container vergeleken met een LR Disco..
Is maar net waar je het mee vergelijkt..
Ik dacht dat we hier in België achterlijke taksen betaalden, maar dit is helemaal idioot. Hoe kom je eigenlijk aan deze cijfers? Als ik op Wikipedia en de website van Land Rover kijk, kom ik op de helft uit. Wat nog belachelijk veel is…
@driftkicker: ja blijkbaar hebben wij helaas een teveel aan Voodoo-dokters en boomknuffelaars in de regering. Schandalig!
Kon me ogen niet geloven toen ik dit lijstje zag. Bpm stelsel is echt verschrikkelijk voor auto/terreinwagens liefhebbers in Nederland. Maar dit zou dan betekenen dat een Volkswagen ook tientallen duizenden duurder hoort te zijn door zijn uitstoot. Iedergeval… Wij zijn een klein land en we worden heel hard getroffen vind ik..
Doe mij dan maar die volkswagen of mercedes e300…. die andere gevallen vind ik het niet waard.
@dizono Ehm nee..? http://www.landrover.nl/Images/Defender%20mei%202015%20def_tcm289-165491.pdf Hoe komen jullie aan die info als ik vragen mag? Kan zijn dat LR er zelf andere rekenmethodes op nahoudt natuurlijk!
@wouterem: Even de kleine lettertjes lezen: “Naast de hier vermelde bedrijfsauto-uitvoeringen is de Land Rover Defender op speciaal verzoek ook leverbaar in personenauto-uitvoeringen, met personenauto BPM: de Defender 90 Station Wagon (vier zitplaatsen) en
de Defender 110 Station Wagon (standaard vijf zitplaatsen, optie zeven zitplaatsen). Uw dealer geeft u graag meer informatie over prijzen en beschikbaarheid.”
@dizono: Haha okee tnx man! Wel echt een bizar verschil inderdaad. Een auto wordt dus twee keer zo duur als je er niet primair geld mee gaat verdienen. Hoera voor het ondernemersklimaat! Maar dat zal wel niet de goede conclusie zijn op deze plek.
@wouterem: waar jij naar kijkt zijn allemaal bedrijfsauto’s. Dat staat boven aaN jouw lijstje. Ik weet de prijzen verder niet maar ik weet vrij zeker dat de bedrijfsauto’s (grijskenteken) velen maler goedkoper zijn.
Netto kost zo’n Land Rover 110 2.2 TD 24.877 euro, maar na BTW (5.224 euro) en CO2-gerelateerde BPM (81.799 euro) kom je uit op een totaal van 111.900 euro.
Heerlijk ons belastingstelsel.
Haha dat ze die Mercedes s nog prestige durven te noemen
Dizono lijstjes altijd +1
Koop gewoon een oldtimer defender laat hem een beetje kietelen qua vermogen en zet er luchtvering op.
Hier in Frankrijk ligt de prijs van het duurste model defender “110” nog onder de 50.000€
Vreemd dat Ned.het zo anders kan doen in de zogenaamde Europese Unie!
@arenarood: Tsja… “we” willen 1 Europa zijn, maar als ’t aankomt op harmonisatie van dat soort zaken, zijn we er nog lichtjaren van verwijderd.
@406_v6: in Nederland zijn ze er heel goed in om de nadelen van Europa en de nadelen van Nederland te combineren. De voordelen van Nederland worden op last van Europa afgeschaft en de voordelen van Europa doet de Nederlandse regering niks mee.
Hoe de fuck kan je €82.000 belasting op een ding van rond de €20.000 nou rechtvaardigen.
Terrorisme van de boomknuffelaars, misselijkmakend en labiel vind ik dit.
Zo zien we maar in wat voor maatschappij we leven.
LOL, 100k voor een Defender! Da’s gewoon humor.
Maar waarom zou je vandaag de dag überhaupt nog een nieuwe Defender willen kopen? In Nederland… Dan moet je wel heel erg geilen op de cultstatus van zo’n Defender.
Sta je dan. Hoog op de cultstatusladder. Met je totaal nutteloze Defender. Van 100k. LOL!
@Rob: voor 100k zijn er ook niet veel kopers. Voor die 30k die het ding eigenlijk kost incl btw is het al een heel ander verhaal. Je krijgt immers veel ruimte, veel trekvermogen en een stoer uiterlijk voor dat geld.
@lekbak:
Ik kan me ook niet voorstellen dat er echt mensen zijn die 100k neertellen voor een Defender. Zal wel zakelijk ofzo gaan. Weet ik het.
En het is wellicht best een praktisch ding, maar als je het daar puur voor doet ben je toch veel beter af met een ISUZU ofzo? Nee, een Defender koop je in Nederland toch gewoon omdat je de charme/cult er omheen leuk vindt? Niks mis mee hoor, maar zo’n ding vandaag de dag nog rationeel verdedigen? Meh….
Doe mij die Volkswagen XL1 maar, tof ding vind ik dat.
Alsof je overal heengaat in je eigen ruimteschip :)
en ja waar ik ga wonen hebben we al een pajero 3.5 v6 benzine luxe uitvoering voor ongeveer €30.000:)
@thefmanl: Lutjebroek?
@henkhupelschoten: nee qatar :)
Ik kan me zo niet voorstellen dat er dan ook maar iemand is die een ton wil neerleggen voor een land rover met het lelijkste ontwerp wat ik ooit heb gezien. En dan ligt er geeneens een dikke motor in. Hoe durf je het te verkopen…
Niet zo gek dat er alleen maar grijs kenteken Defenders verkocht worden….
101k voor een Land Cruiser… Allemaggies!
Veeeettt.. Ik sta ertussen! QX70 3.0. Bij mij heet ie nog FX30d, maar dat mag de pret niet drukken.
En stoken dat ie doet.
Gister vanuit Belgie terug naar huis (Zwitserland) gereden. ’t was heerlijk rustig gister op de autobahn; kun hele stukken op de cruise control met 180 kunnen rijden. En uiteindelijk nog minder dan 10l/100km met mijn zeecontainer verbruikt.
Die Sjoemelwagen XL1 slaat toch wel alles.. wie heeft er nou zoveel geld over voor zo’n gechopte UP!
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
Sorry, ik ben Belg en dit artikel deed me eraan herinneren waarom ik daar blij om mag zijn, ter info hetzelfde lijstje met de Belgische prijzen:
– Land Rover Defender 2.2: €35.100
– Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: €40.470
– Mitsubishi Pajero SWB 3.2 Di-D Aut. Instyle: €52.390
– Mitsubishi Pajero LWB 3.2 Di-D Aut. Instyle: €53.890
– Mercedes-Benz S-Klasse Berline S 300 h: €82.885
– Infiniti QX50 3,0 d GT Premium: €53.459
– Infiniti QX70 3,7 GT Premium: €58.350 (3.0d niet verkrijgbaar)
– Mercedes-Benz G-Klasse 5d G 350 d: €94.985
En een landrover discovery??? Zelfde moter als de defender? Duurder als de defender?