• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

914 restomod maakt gehakt van een 911 (ook qua prijs)

Auteur: willeme, gepost 25 augustus 2023 om 10:08 – 15 Reacties

914 restomod

Met deze 914 restomod ben je in elk geval origineel.

Elke week komt er een nieuwe Porsche-restomodder bij. Nu wordt de term te pas en te onpas gebruikt: een oude auto met nieuwe wielen die overgespoten moet worden is namelijk géén restomod. Daarvoor moet er wel wat meer gebeuren.

Het nadeel is dat veel restomodders min of meer hetzelfde doen. Ze pakken namelijk een 964-generatie Porsche 911 (zijn er nog wel originele exemplaren over?) en laten die er nog ouderwetser uit zien dat deze is. Dit terwijl de techniek juist een stuk moderner gemaakt wordt. Ergo: je hebt zo een unieke auto.

Maar als iedereen het gaat doen, is het niet meer uniek, toch? Daar komt het bedrijf Fifteen Eleven Design om de hoek kijken, want die hebben namelijk een Porsche 914 in productie genomen, in plaats van de standaard 911. Alleen al daardoor is deze restomod veel cooler.

Cayman motor

De auto is uiteraard geheel opnieuw opgebouwd en heeft dus eigenlijk niet zo heel erg veel meer te maken met de originele 914. De Britse restomodder heeft de 914 voorzien van een koolstofvezel koetswerk, want dat is iets dat restomodders graag doen. De neus doet ons wat denken aan die van de Seat Ibiza Bocanegra, de LED-lampen zijn helemaal 2023 en de Fuchs-wielen daarentegen ademen de jaren ’70.

914 restomod
914 restomod

De motor is een pareltje, afkomstig uit een eveneens niet populaire Porsche: de Cayman. Ze hebben namelijk het blok gepakt de Cayman S van de 987-generatie. Deze is vervolgens heel erg flink uitgepakt.

Het blok van de 914 restomod is versterkt en voorzien van nieuwe gesmede zuigers en nieuwe ECU. De cilinderinhoud is vergroot naar 3,8 liter. Het maximum vermogen zit nu zo rond de 380 tot 400 pk. Schakelen doe je met een handgeschakelde zesbak.

914 restomod
914 restomod
914 restomod
914 restomod

Ophanging 914 Restomod is Nederlands!

De wielophanging is een combinatie van diverse onderdelen. Een gedeelte is 914, een gedeelte is Cayman en de instelbare schroefset is afkomstig van Reiger. Dat is een Nederlandse specialist dat zich normaliter bezighoudt met offroad-ophangingen.

De remmen van de 914 restomod hebben eveneens een flinke upgrade gekregen met originele Porsche Brembo’s met vier zuigers op de klauwen voor en twee op de klauwen achter. Kortom, dat klinkt als een zeer uitgebreid restmod-project en dat is het ook. Het betekent wel dat het een prijzige exercitie is.

914 restomod
914 restomod
914 restomod

Ze willen bij Fifteen Eleven heel erg graag 350.000 pond ontvangen voor hun diensten. En natuurlijk, je krijgt in principe een compleet nieuwe sportwagen met old-school sensaties en die zijn bijzonder schaars aan het worden.

Maar het is omgerekend wel even 408.000 euro en dat is een hele hoop geld. Daar heb je bijna een 911 S/T voor. Of een Cayman GT4 RS plus een hele nette 914 voor als je écht geen 911 wil. Plus een jong gebruikte Cayenne om die auto’s op de trailer mee te nemen naar de volgende Porsche-meeting.

Ook interessant!

  • Porsche komt met iconische 911 Dakar!
    Offroad Porsche 911 heet Dakar!
  • Video: Porsche test 911 GT3 facelift
  • Porsche 911 ST
    Porsche 911 ST wordt het allerlaatste 911-smaakje
  • Oude Porsche Cayenne restomod is cooler dan een nieuwe

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

914, Cabrio, cayman, fifteen-eleven, fuchs, Porsche, reiger-suspension, restomod, tuning

Vorig bericht: « Kia EV5 is helemaal officieel, GT model komt later
Volgend bericht: Waarom Lando Norris beter niet op het podium kan staan »

Lees Interacties

Reacties

  1. FiXeR zegt

    25 augustus 2023 om 10:22

    Gaaf ding, maar 408.000 euro voor een veredelde Smart Roadster. Pfoe.

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      25 augustus 2023 om 10:42

      wilde idd zeggen Ibiza!!!?!!? is meer een Smart Roadster….liever een 911 backdated.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 augustus 2023 om 11:49

      ‘Veredelde Smart Roadster’, LOL! En inderdaad, wel gaaf. Het enige wat me tegenvalt, is de wijze waarop men de autoradio in het dashboard heeft geknutseld.

      Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    25 augustus 2023 om 11:12

    Ziet er netjes uit, maar ik zou voor 4 ton wel iets anders in mijn dashboard willen hebben dan zo’n standaard 1-din unit.

    Login om te reageren
  3. Richmond zegt

    25 augustus 2023 om 11:40

    Jammer dat ze voorkant niet origineel gelaten hebben

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      25 augustus 2023 om 14:17

      Eens, deze LEDs zien er niet uit.

      Login om te reageren
  4. lightisride zegt

    25 augustus 2023 om 12:01

    wat is die neus lelijk geworden, zeg. inderdaad een platgeslagen, of met de deegroller bewerkte, Smart Roadster. Idioot veel geld ook. En hoe hard wil je gaan in een ontwerp uit de jaren 70? maar misschien is dit de aandachttrekker en hebben ze ook iets gematigds?

    Login om te reageren
  5. ponnie zegt

    25 augustus 2023 om 14:14

    Die koplampen is echt een misser, op een originele 914 vind ik ze juist wel wat hebben.

    Login om te reageren
  6. doublechevron65 zegt

    25 augustus 2023 om 16:31

    Die “pikkel” koplampen zien er inderdaad niet uit, wat helemaal duidelijk wordt naast het origineel. Voor 50.000€ extra zullen dat vast wel willen veranderen.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    25 augustus 2023 om 16:43

    Net als die Franse 928 vind ik dit veel gaver dan wat Singer (en de vele na-apers) met de 911 doen.

    Login om te reageren
  8. MarcoM zegt

    25 augustus 2023 om 16:58

    Ik schrok even van de titel, ik dacht dat het een EV aandrijflijn had gekregen, pff. Prachtige wagen, de prijs, liefhebbers weten dit te waarderen.

    Login om te reageren
  9. flyerbunch zegt

    25 augustus 2023 om 18:20

    Snap het idee er wel achter en ja je bent iets origineler, maar dit is veel geld. Liever dan iets moderners met betere specs etc.

    Login om te reageren
  10. kniesoor zegt

    25 augustus 2023 om 21:33

    Vind het origineel toch mooier, geloof ik. Wel graag met een 2,2 liter 6-cilinder uit een vroege 911 erin.

    Login om te reageren
  11. tenaci zegt

    25 augustus 2023 om 22:09

    Heel gaaf dit. Geen Porsche liefhebber, maar altijd zwak voor de 914 gehad. En ga, ik vind hem mooi!

    Login om te reageren
  12. Eduardo Cuvelier zegt

    29 mei 2024 om 09:30

    FED Porsche 914 – Score :
    – oDDling : ‘Voyage’
    – https://www.youtube.com/watch?v=j5EyjK4PGKw

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North