Dit zijn de 14 duurste verkeersboetes van 2017

Auteur: , 87 Reacties

2016 was een behoorlijk vet boetejaar en dan vooral dankzij overijverige camera's. Waar kun je dit jaar je euro's aan weggooien?

Bel de woute!

Het gaat hierbij uiteraard wel om boetes waarvan de hoogte vaststaat en niet om overtredingen die nog door de Officier van Justitie moeten worden beoordeeld. Ten opzichte van 2016 gingen de boetes voor snelheidsovertredingen dit jaar met gemiddeld 1 hele euro omlaag. Doe daar je voordeel mee! De lijst van 2016 check je HIER.

  • De lading van het voertuig heeft scherpe delen (geldt niet voor lading of delen hoger dan 2 m boven wegdek): 230 euro
  • Het voertuig heeft scherpe delen die lichamelijk letsel kunnen veroorzaken bij een botsing: 230 euro
  • Het voertuig heeft uitstekende delen die lichamelijk letsel kunnen veroorzaken bij een botsing: 230 euro
  • Niet deugdelijk bevestigde koppeling met aanhangwagen: 230 euro
  • Met één motorvoertuig meer dan één auto slepen: 230 euro
  • Buiten noodzaak stilstaan op de vluchtstrook of vluchthaven: 230 euro
  • Bij het afslaan tegemoet komend verkeer niet laten voorgaan: 230 euro
  • Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 230 euro
  • Geen voorrang verlenen aan een tram: 230 euro
  • Als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthoudt: 230 euro
  • Een kruispunt blokkeren: 230 euro
  • Rechts inhalen: 230 euro
  • Bumperkleven: 280 euro
  • Passagiers die bij een tram of autobus willen in- of uitstappen daartoe geen gelegenheid geven: 370 euro

We hebben voor de volledigheid ook de hoogste verkeersboetes voor je meegenomen, check ze hieronder:

  • Overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom met 30 km/u – 324 euro
  • Overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden met 30 km/u – 409 euro
  • Overschrijding van de maximumsnelheid binnen een erf met 29 km/u – 400 euro
  • Overschrijding van de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom met 40 km/u – 409 euro

Foto: Nissan 350Z en politie door @kuifje, via Autojunk



87 reacties

Dat er geen boete is voor het in bezit hebben van een prachtig voertuig (Alfa 159, Toyota GT 86, Golf GTI, BMW M3/4/5/6, *auto naar keuze* etc etc) en er niet mee rijden :)
@dell: op de alfa na zie ik de door jou genoemde auto’s het liefst zo min mogelijk. Maar gelukkig verschillen smaken ;)

Ben trouwens ook blij dat er geen boete op staat, anders ben ik elke winter weer de sigaar…
@dell: Golf GTI haha
@mikkeloentje: Wel eens in eentje gezeten? Blijft smaak uiteraard, ik vind het verrassend leuk rijden.
@dell: Zeker, alleen bestaan er mensen die een GTI kopen en er niet mee rijden? Kan me wel betere investeringsobjecten verzinnen.
Hatsikidee!
Pfoee, lekker oppassen dus! Wat ik me nog afvroeg, in een filmpje van het Gumball 3000 team van Jon Olsson worden 4 heren gepakt met meer dan 50 kilometer per uur overschrijding van de maximumsnelheid. Ipv het rijbewijs inleveren kunnen ze het ‘afkopen’.Weet iemand hoe dat zit?
@jobberns: had er volgens mij mee te maken dat het geen Nederlanders waren en dat ze weer snel het land verlieten.
@jobberns:
Ik weet het niet zeker, maar ik denk door het feit dat ze op doorreis waren en bovendien hebben die toch rond de duizend euro / man mogen aftikken denk ik.
Want ik herinner me een filmpje waarin Olsson zegt dat hij de rest van het jaar moest oppassen na zijn Gumball boete in Nederland.
@misterdrogba:
een skier heeft ook niet zoveel te zoeken in nederland
@super: Echt wel, in Nederland is drugs gelegaliseerd :P
@jobberns: de heren in kwestie zouden diezelfde avond nog terugvliegen naar Murica. Officier van Justitie heeft dat bepaald op dat moment.
@introductiemap: @misterdrogba @bierbuik Aha, dank voor de opheldering!
Ik dacht dat parkeren op een invalideplaats ook €300+ was?
Net als geluidsoverlast dmv van toeten/revven bijvoorbeeld.
@bierbuik: €370 om precies te zijn
539 euro vorig jaar :’) 45 te hard op de brommert
@ricksmits: pff dat is flink duurder geworden dan. In mijn tijd ooit gepakt met een brommer die bijna 120 liep, en dat kostte me nog geen 300.
Wel op rollenbank, misschien zit daar ook verschil in?!
@reactief: nja brommert.. motor :)
@ricksmits: Ik had ‘m met 40km’h te hard over een dubbele doorgetrokken streep.. laatste mooie zomerdag “nog even een stukje rijden”
@2wheeler: ik ben men slimme harses op het bekende flight forum in eindhoven.. knie aan de grond en ineens blauwe sirenes achter me. Volgens hen teller over de 100 maar na een leuk praatje met de agenten hielden ze het op de 45 te hard. Ik wist goed dat ik fout zat en maakte ook geen probleem.. vroeg of laat zouden ze me wel een keer opschrijven en het feit dat ik me pasje mocht houden was al een win situatie
@ricksmits: Marechaussee die je gematst heeft? Rijden daar vaker namelijk
@reactief: toen klopte de rollenbank totaal niet. Ik weet nog dat de rollenbank een 0,5 KW moest aangeven mag(0,65KW was doogbeleid). Mijn scooter deed destijds 1,5KW. Ik mocht de uitlaat achter laten en verder lopen. 500m verderop gewoon zonder uitlaat verder gereden. Goede oude tijd.
@ghost: dan had ik meer mazzel.
Bij mij ging het metertje ruim klokje rond en toen klapte de koeling eraf van de rollenbank.
Agent vond het wel best en schreef het maximale kw op op de meter (2 en een beetje dacht ik..)
Mocht daarna gewoon doorrijden :-)
30km/h te hard binnen de bebouwde kom is toch verschrikkelijk veel gevaarlijker dan 40 buiten de bebouwde kom?!
@bastiaano: lijkt me allebei ongeveer even gevaarlijk, het ongeveer even hoge boetegeld lijkt me dan ook logisch. De meeste ongelukken gebeuren op de 80 km/h wegen, dat is dus bij uitstek de plek om mensen met hoge boetes in het gareel proberen te houden.
Niet helemaal het artikel dat ik had verwacht.
@robbert89: ik had iets dergelijks verwacht als;
Handige Harry op zijn Kawazuki Fireninja RR6 met 250km te hard over de A2 á raison van 3500,- en een dagje helpen bij de brandwondenstichting.
@gulli: GMTA
Ik mis de boete voor onnodig links rijden……
@dutchdriftking: Helemaaal mee eens, en rechts inhalen vind ik een veels te hoog bedrag
@dutchdriftking: gaat via officier van justitie.
@dutchdriftking: inderdaad. Onnodig links rijden zou in ieder geval de optelsom moeten zijn van de boetes voor rechts inhalen en bumperkleven.
@erwh: Amen!!! Die acties zijn slechts een gevolg, de oorzaak ligt bij slapende mutsen op de linkerbaan.
@dutchdriftking: ik mis onnodig toeteren, er is mij ooit ter gehore gekomen dat de boete van deze overtreding 350 euro bedraagt.
Nog steeds behoorlijk triest dat de boetes voor bumperkleven dan wel rechts inhalen zoveel duurder zijn dan die voor onnodig linksrijden, de kern van het probleem…
@peugwow: misschien de kern van het probleem, maar onnodig links rijden veroorzaakt feitelijk geen gevaarlijke situaties. Degene die zich laat opnaaien wel door rechts in te halen, of te gaan bumper kleven creëert dat wel.
@reactief: die onnodige linksrijder creëert toch de situatie waardoor iemand rechts inhaalt cq bumperkleeft….
en dan bedoel ik die mensen die met 100 links rijden en stug blijven doen he
@michiel1: en @rike

Niet mee eens. Wil niet zeggen dat ik het nooit doe, maar de linksrijder zorgt niet voor de gevaarlijke situatie. Dat is toch echt de keuze van de achterliggende auto. Die heeft namelijk de keuze zich aan de regels te houden en op gepaste afstand af te wachten, of te kleven/ rechts in halen. Pas dan ontstaat een gevaarlijke situatie.
@reactief: dus als iemand (extreem voorbeeld) 70 rijdt op de linker baan terwijl 120 de toegestane snelheid is, blijf jij er achter zitten? Ik in ieder geval absoluut niet.
@rike: zoals gezegd ben ik geen heilige, en maak me er dus ook uitzonderlijk schuldig aan.

Over je voorbeeld. Dat is extreem, en iemand die 70 links rijdt zonder drukte met zeer veel ruimte op rechts ben ik nog nooit tegengekomen.
Daarnaast zal zo’n persoon heus wel een art.5 gevaarlijk weggedrag aan z’n broek krijgen.
Nutteloos voorbeeld dus, al is in deze theoretische situatie de linksrijder uiteraard gevaarlijker dan de inhaler.
(Maar de straf zal ook zwaarder zijn)
@reactief: ben ik niet met je eens. Op het moment dat iedereen op de cruise control rijdt (A2 bijv) en er zit zo’n zak met 95 op de linkerbaan, dan ga ik er simpelweg rechts voorbij. De linksrijder is in deze nog altijd de oorzaak van de gevaarlijke situatie omdat er een gevaarlijke reactie op zijn/haar gedrag volgt
@peugwow: De boete voor bumperkleven is volkomen terecht. Kleven is echt levensgevaarlijk, voor jezelf en ook voor je voorganger. Ik erger me soms ook flink aan linksplakkers, maar er zijn andere manieren om duidelijk te maken dat je er langs wilt. Even met groot licht knipperen of zo. Mag feitelijk ook niet, maar goed – het geeft hetzelfde signaal, maar zonder het gevaar.

Dit bedrag is overigens de boete voor kleven tot – ik meen – 80 km/u. Bij hogere snelheden valt de boete nog veel hoger uit.
@donvincenzo: even seinen is inderdaad ook hoe ik het oplos. Een heel enkele keer zit er echt niks anders op dan rechts erlangs omdat ze of niet op zitten te letten of het gewoon niet boeit. Bumperkleven doe ik inderdaad ook niet
@peugwow:
je doet zeker ook aan eerwraak en dat soort sporten voor hoogbegaafden
@super: niet precies. Ik ben ook maar een student die gewoon houdt van doorrijden
Ooit een knal rode Ford Sierra GT gekocht voor €400,- Was helemaal de man en dacht zelf dat ik een Cosworth had!! De zelfde week op een 60 weg na correctie gepakt met 49 te hard,, die grap was exact net zo duur als mijn nep Cossie..
Ik mis “onnodig geluid veroorzaken”. 370 euro boete. (hufterboete) Zoals revven voor het verkeerslicht of spinnen met de banden.
En nee… onnodig toeteren valt hier niet onder. Dat is een andere, goedkopere feitcode.
De boetes van tegenwoordig zijn geen boetes meer maar een strop om je nek, die steeds iets strakker getrokken word.
Invalide P ?
@st3fan: juist je bent me net een uurtje voor. Dat kost volgens mij ook nog steeds meer dan €350
Écht belachelijk hoge boetes. Natuurlijk moet je je aan de regels houden, maar als je 4 km te hard rijd krijg je én een belachelijk hoge boete én administratie kosten op je deurmat! Geldklopperij
Wat zou de (gecombineerde) bekeuring zijn voor teveel mensen vervoeren, zonder gordels om en zonder kinderzitjes? Ik zag vanavond een oude Seat Ibiza met volwassen voorin (zonder gordel), 2 volwassenen achterin (zonder gordel) en 4 kleine kinderen achterin, zonder kinderzitje of gordel uiteraard. 2 zaten/stonden schuin tegen beide achterramen en 2 zaten op schoot.
Kansloos.
@danmar: nee, knap.
@danmar: in het busje in Brazilië waar ik eens ben meegereden hadden ze dat Royal Class genoemd. Daar zaten we met 28 personen in een busje voor 9 man. Iedereen een kind op schoot, een paar tussen de voeten, een paar op het dashboard, en de jongen die het geld in ontvangst nam ging voor het gemak maar op de treeplank staan.
Staan niet echt gekke dingen tussen waarvan ik het echt onterecht vind.

Het enige discutabele is die bonus bij wegwerkzaamheden. Niet zozeer vanwege die wegwerkzaamheden zelf maar omdat die flapdrollen tegenwoordig zelden een einde bord plaatsen en je daardoor soms niet weet of de beperkingen nog geld. Wat mij betreft mogen ze een tand uittrekken bij de verantwoordelijke elke keer als ze die vergeten. Nu kan je als automobilist nergens vanuit gaan met een potentiële boete als gevolg.
Ik mis één van de meest voorkomende dure verkeersboetes: door rood rijden. Dit was en is 230 euro.

Dat zal de staatskas meer spekken dan “Met één motorvoertuig meer dan één auto slepen”.
@escort77: Niks mis mee wat mij betreft. Door rood rijden is tegelijkertijd een van de gevaarlijkste alsook een van de makkelijkste vergrijpen om te handhaven.
Ik zal nu heel braaf me aan de snelheid gaan houden… alles voor de veiligheid.
Ik doe niet aan bumper kleven. Dat heet zuinig rijden. Minimale tegen wind. Rechts inhalen ligt ook niet aan mij. Als er ruimte rechts is ga dan rechts rijden. Anders doe ik het wel. Mobiel bellen mag niet. Maar mensen draaien wel een peuk en roken in de auto. Smeren broodje of doen andere dingen. En tegenwoordig met al die beeldschermen zijn mensen ook veel afgeleid. Navigatie instellen onder het rijden. Het is allemaal beetje krom.
76km/u overschrijding €600 + 4 maanden rijontzegging
@jwroskam: valt nog mee vind ik, 4 maanden is kut. 600€ weinig in verhouding met 30km/u te hard hierboven.
@ghost: student zijn en geen werk hebben heeft ook zijn voordelen
@jwroskam: dan vraag je er ook wel om…man man man….76 te hard…
Poh wist niet dat rechts inhalen zo’n hoge boete is.. dat komt bij mij regelmatig voor.
En geluidsoverlast? daar heb ik wel eens 360 euries voor mogen aftikken omdat mijn wielen slipte.
@marc94: gaat dat zo snel? Zou ik de hobby hebben om met piepende bandjes de rotonde over te gaan, dat zou daar ook onder vallen zeker?
@peugwow: als je rijgedrag zodanig is dat lijkt alsof je agressief/met opzet zo de rotonde over gaat dan wel ja.
Als het aan je goedkope Hongqing bandjes liggen die bij 20 al beginnen te piepen alsof je 200 doet dan natuurlijk niet.
Sommige zijn te gek voor woorden, andere kunnen niet hoog genoeg zijn.
@bierbuik: huh?
@bierbuik: huh??
@mopar: excuses, bij mij in de app stond doodleuk mijn nickname boven jouw reactie, dacht even dat iemand de naam gepikt had.
Zal wel aan de app liggen, leuke is dat het er nog steeds zo staat, en dat ik ook daadwerkelijk een email heb gekregen met daarin de reactie naar mezelf
Hoort parkeren op een invalideparkeerplek hier ook niet thuis? Had een paar jaar geleden 366 euro aan de broek hangen (had het niet bewust gedaan)
Voortaan dus rechts er voorbij ipv bumperkleven. Scheelt toch €50,- en een hoop tijd.
Rechts inhalen 230 en onnodig links rijden “maar” 140….
1 van de voordelen om in China te wonen daar zijn de boetes lekker laag en punten kan je kopen.. Fout parkeren 7 Euro. Door rood 24 Euro.
@pinut187: Heb jij geluk, hier in Macau en Hong Kong zijn ze helaas al op Europees niveau. Foutparkeren of parkeren zonder te betalen is al €50, komen ze 2 uur later terug en sta je er nog dan slepen ze je wagen af of doen ze er een klem onder. Dat geintje kost je dan al bijna €200 exclusief de originele boete.

3x meer dan 10km te hard binnen 2 jaar is 6 maanden rijontzegging en een boete van €250….per keer :/

Bellen tijdens het rijden is zelfs al €225…niet dat je daar überhaupt wat in het dagelijkse verkeer van zal merken.
Hoog. Hoge boetes ipv dure boetes… produkten kunnen duur zijn; geldbedragen (ook als straf) niet.
Zou fijn zijn als bumperkleven wat meer wordt gehandhaafd.. Is absoluut mijn nummer één ergernis. Ik hou er van om flink door te rijden, vind het ontzettend irritant als mensen links rijden terwijl ze naar rechts kunnen, maar hou toch altijd gepaste afstand, even geduld hebben en als dat niet werkt op een andere manier duidelijk proberen te maken dat ik een stuk sneller rij en er graag langs wil.
Gister weer zo’n idiote bumperklever gehad terwijl een vrachtwagen aan het inhalen was. Ik hield ruim afstand tot de vrachtwagen, dan kun je alleen maar eerder op het gas als hij klaar is met inhalen, komt er zo’n idioot op 45cm van m’n achterbumper rijden… WHY? En dat terwijl het niet echt glad is maar nog wel vriest..
Zou graag zien dat dat soort lui van de weg geplukt worden en 500 pleuro’s moeten aftikken.
@bennyblisto: het maakt toch niks uit wat de hoogte van die boete is. Er rijdt niemand meer op de snelweg die zulke boetes uit kan schrijven. Allemaal wegbezuinigd.
@bennyblisto:
“Hoe ouder je wordt, hoe meer je ziet dat de wereld voor het grootste gedeelte uit randdebielen bestaat “
@desjonnies: echt. Viel me ook al op de laatste tijd.
Ik mis de belachelijke milieu delicten. Zijn ook niet mals
Wie kent het merk van de wielen op deze Nissan ? Prachtige wielen
@cossie300:
Zou even kijken op een site als velgenshop o.i.d., daar kan je ze vast wel vinden. Ziet er uit als goedkoop spul, misschien iets van MSW of Borbet.
Kan de formule geen ander getal andere 230 euro aan?
Nou wil ik niet moeilijk doen maar neem nu deze paar:
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 230 euro
Een kruispunt blokkeren: 230 euro
Rechts inhalen: 230 euro
Bumperkleven: 280 euro

Gisteren 15 minuten gereden en allemaal meerdere keren zien gebeuren. Denk niet dat bestuurders van de boetes op de hoogte zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).