
Vaak doen autofabrikanten wel een aantal jaar met hun auto, voor ze het van een facelift voorzien. MG niet, zij geven de ZS een jaar na de Nederlandse introductie al een facelift.
Voor niet eens 27.000 euro een ruime elektrische crossover met een uiterlijk die niemand gaat schofferen en een badge met een rijke, Britse historie. What’s not to like? Naast de matige actieradius van 263 kilometer, dan. De MG ZS EV werd eind vorig jaar voor het eerst in Nederland geleverd en is dus nog kakelvers. Toch heeft MG besloten de ZS een update te geven.
Dat klinkt misschien wat gek, het binnen een jaar aankondigen van een facelift. In dit geval is het echter ietsjes minder raar. De MG ZS rijdt namelijk sinds 2017 rond als benzineversie, alleen kregen wij Nederlanders pas onlangs de elektrische variant. Je zou dus kunnen zeggen dat wij een al drie jaar oude auto voorgeschoteld kregen.

Maar goed, een facelift dus. Het eerste dat opvalt is de nieuwe neus. De voorbumper, motorkap en koplampen zijn compleet nieuw en geven de MG een totaal andere smoel. Of het een verbetering is? Nou, de koplampen ogen een stuk moderner, door de grote LED-dagrijlichten. Tegelijkertijd zien ze er – wat deze schrijver betreft – er wat generieker uit. Een strip die begint bij de grille, naar boven loopt en via een hoek over de bovenzijde van de koplampunit loopt. Modern, maar niet verfrissend. Dat terwijl het vorige ontwerp juist sneller herkenbaar was als de koplamp van de elektrische MG.
Als we verder gaan met de grille, zien we ook hier dat het wat minder ‘eigen’ is. Minder chroom, maar het ziet er een beetje Ford-achtig uit. Neem deze Ford Mustang Mach 1 als voorbeeld. Tussen de koplamp en de grille zit een soort metalen vouw/knik, die de bovenlijn van de koplamp doortrekt naar de grille. Die grille heeft een zeshoekig ontwerp en is zwart. onder de grille zien we weer een vierzijdige ‘ondergrille’, met aan beide kanten uitsparingen voor de mistlampen. Het voelt een heel klein beetje alsof we weer tien jaar terug in de tijd zijn en naar die Chinese kloons zitten te kijken.
Aan de achterzijde speelt dit kloon-probleem overigens een stuk minder. Het grootste verschil zit hem hier in de achterlichten. Deze hebben vergelijkbare dagrijlichten als de koplamp-units. Aardig designelement, maar het is niet alsof het oude ontwerp zodanig verouderd was dat een faceliftje hier nodig was.

Grootste wijziging in het interieur is het entertainmentscherm. Hier krijgen kopers een aanzienlijke upgrade, van 8 inch naar 10,1 inch. Ook lijkt deze niet langer ‘in’ het dashboard te zijn verwerkt, maar er wat boven te zweven. Alsof iemand een tablet op je dashboard heeft geplakt, zeg maar.

Zoals aan de foto’s van de achterkant te zien zijn, gaat het hier om de benzinevariant van de MG ZS. Ga er echter maar gewoon vanuit dat de elektrische ZS er uiteindelijk ook zo uit gaat zien. Minus de uitlaten, uiteraard. Wanneer de post-facelift MG ZS EV onze kant op komt, is nog onduidelijk.
Via: Autocar.





Als ie net zo goedkoop wordt als de huidige, dan lijkt het mij gewoon een prima keuze.
Niks mis mee, behalve dat ’t een SUV is.
Net een tandje mooier, al blijft het gewoon een middle of the road ontwerp. Maar maakt het uit, ding is spotgoedkoop. Huidige versie kost op dit moment nog geen 24 mille na aftrek van de subsidie van de overheid. Komt geen ander merk bij in de buurt.
Van een Mazdalook naar een Fordlook. Ziet er wel ok uit.
En Ford heeft de neus weer overgenomen van Aston Martin
Laten we met elkaar geen Chinese rommel kopen. We moeten onze Europese economie steunen. Denk daar maar eens over na. Kijk naar wat er in Gelderland is gebeurd. List en bedrog. Steekpenningen betaald door de Chinezen. We hebben in Europa een fantastische bus industrie. Ons belastinggeld gaat naar China!!!!
@bmwfe: Bedanken voor dit waardevolle advies. Goed onderbouwd en verwoord ook.
@z3cabby: lekker neerbuigend.
@bmwfe: Darwin award 2020 nominatie, dit pure stukje literatuur.
@bmwfe: getikt op een oerhollandse telefoon zeker.
Dat is toch geen reden om nog meer Chinese meuk te kopen?
Bij telefoons heb je helaas geen keuze. Bij auto’s (nog) wel.
@bmwfe: gooi 80% van je inboedel dan ook maar weg want indirect steun je daar de Chinese markt ook mee
@bmwfe: Ik zou graag willen, maar wij willen als centenschrapers liefst zo min mogelijk voor onze wegwerpmaatschappij in stand houden. China levert die zooi tegen de laagste prijs, dus kopen we dat.
@tge2: -betalen-
@bmwfe: goed principe, maar principes zijn duur.
Slechte titel. In het artikel halen jullie de titel nota bene zelf al onderuit…
Heb je een bewijs voor de steekpenningen want zonder bewijs is dat laster. Maar als het je gerust stelt, ik beloof geen bussen uit China te kopen.
@bmwfe: Pleit jij er nu voor om geen auto’s meer te kopen en allemaal met de bus te gaan rijden… ??
@bmwfe:
Die Europese busindustrie koopt zijn onderdelen in …………………..
China !!!
Op de site van MG kan je ze nog steeds voor €23000 bestellen als particulier. Dat is dan incl. de subsidie van €4000.
@simonbv: Moet je wel snel zijn… Het potje voor nieuwe EVs zit niet veel meer in.
@flutterby: Was op de 1e dag van de subsidie voor 44%, degene die net te laat zijn kunnen als eerste van het subsidiepotje volgend jaar profiteren.
Als ik MG was zou ik nog een duurdere versie met een grotere range erboven zetten. Als je voor 30k eentje kan bieden met richting de 500km range dan heb je geheid de leasetopper en particuliere verkoopknaller te pakken!
@tenaci: Alleen ICE rijders denken zoveel range nodig te hebben. Daarnaast betekent een 2x zo grote accu vaak ook dat ze maar 1 auto ipv 2 kunnen verkopen door accu productie beperkt is.
@tenaci: Das makkelijker gezegd dan gedaan. Rijdt het ding nog goed met meer (en dus zwaardere) batterijen? Betere vering en sterkere remmen nodig? En vanaf wanneer gaat je range weer achteruit door het hoge gewicht?
Tja, niks mis mee, maar ook weer niet baanbrekend. Een kruising van een Ford met een Mazda in een Cross-over jasje met een matige EV aandrijflijn voor een schappelijke prijs. Nee, ik sla deze nog wel even over.
Volgens mij is de facelift voor de benzineversie. Deze is al op de markt sinds 2016, dus niet al na 1 jaar facelift.
Prima ding voor een bijzonder lage prijs i.c.m. de 4k korting en 4k subsidie, eigenlijk een no-brainer voor een particulier die goedkoop wil rijden.