Als ik zeg ‘2080 pk’, heb ik dan je aandacht?
Want dat is namelijk precies het aantal hoorspauwer wat de Arash uitpoept. Dit is dus een apart gevalletje. We zagen ‘m al eerder, maar nu kunnen we je vertellen dat deze vreemde eend in totaal vijf (!) motoren heeft -waarvan één benzinemotor- die ieder gekoppeld is aan een eigen versnellingsbak. Arash noemt het zelf het Warp Drive System, waarbij individuele aandrijflijnen dus mogelijk zijn. Overigens is enkel de benzinemotor gekoppeld aan een zesbak, de elektromotoren hebben alleen een voor- en achteruit versnelling.
Door het gecombineerd vermogen van 1180 pk van de elektromotoren, en 900 pk van de benzinemotor, kom je tot het duizelingwekkende vermogen van hierboven. De benzinemotor is een 6.2 liter V8 met jankende supercharger, geplaatst tússen de cilinderkoppen. In de titel laat ik je dan wel de Chiron vergeten, maar die laat de Arash nog steeds achter als ’n slak, kijkend naar de 0-100 tijd. 2.3s voor de Chiron vs 2.8s voor de Arash AF10.
Hobbeltjes worden dankzij een double wishbone systeem netjes opgevangen. Verder kan de koets die geheel uit CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) bestaat 15 cm hydraulisch worden opgetild, voor als je België ingaat. Het chassis bestaat uit slechts 13 onderdelen, en is een soort badkuip van carbon. Net als veel hypercars, zoals de LaFerrari, is dit het hart van de auto, van waaruit alle constructies worden opgebouwd. Arash vertelt zeer cynisch dat die ‘carbon core’ het gewicht heeft van slechts 658 iPhone 6’en. Wordt dit een nieuwe maatstaaf in de industrie, iPhones? Omgerekend is dat overigens 113 kg.
De topsnelheid is nog niet bekend, maar zal volgens Arash in ieder geval komen te liggen boven de 323 km/u (201 mph). Wij twijfelen daar geen seconde aan. As we speak staat ‘ie op de beurs, check de pica’s hieronder.
Jochempie zegt
Wat is het toch een getalenteerd designer, he, meneer Farboud….
Vanquish zegt
@Jochempie: Nou, poeh.
harrie zegt
@Jochempie:
Op de foto’s van de achterkant zie je goed dat de afrondingen van/naar zijvlak/achtervlak/bovenvlak een vaste radius hebben, een doodzonde in designers land.
Jochempie zegt
@harrie: En waarschijnlijk G1 continuïteit totdat de matrijs gepolijst wordt..
autonieuwsvandestraatje zegt
@harrie: kun je precies uitleggen wat je bedoelt? reuze interessant
Jochempie zegt
@autonieuwsvandestraatje: Hij bedoelt denk ik dat de randen van de carrosserie een afronding hebben, en dat die afronding overal gelijk van formaat is. Het formaat afronding wordt vaak aangegeven met een radius (halve diameter van een cirkel).
De afronding van een carrosseriepaneel wordt overigens nooit met een constante radius gedaan, maar met een accelererende curve, om de panelen zo vloeiend mogelijk in elkaar over te laten lopen. Dit is onderdeel van een kunst die heet “Class A surfacing”: het optisch perfectioneren van een 3D model van de auto, om alle reflecties zo strak mogelijk te krijgen. “Strak” is overigens ook een internationaal gebruikte term voor het eindresultaat hiervan.
Zie dit plaatje:
http://s11.postimg.org/ahy1btobn/Continuity1.jpg
harrie zegt
@autonieuwsvandestraatje:
Hier is wel een aardig uitleg te vinden over curvature:
http://www.aliismail.com/tutorial_car_modeling.html
harrie zegt
@autonieuwsvandestraatje:
Dus zoals Jochempie al aangeeft, je ziet door het plotselinge verloop van de weerspiegelingen dat dit waarschijnlijk slechts een G1 afronding (tangentiaal) is.
In CAD software is dit meestal de standaard round/fillet functie.
Lekker snel en makkelijk want je hoeft niet met moeilijke surfacing te kloten om G2 of G3 te halen, maar het zorgt niet bepaald voor een mooi vloeiend lijnenspel.
123bat zegt
Compleet met naar binnen staande wielen, koplampen van een Peugeot 207 en carrosserienaden waar je een complete hand in kan steken..
Nee dank u, voor mij klopt het totaalplaatje van de Chiron dan tóch wat meer.
mrdjm zegt
@123bat: Ik vind de gele ernaast ook stukken interessanter. Misschien minder snel maar een stuk mooier. Jammer dat hier geen aandacht aan is gegeven!
gtwillem zegt
En toch kan ik het wel waarderen. Arash Farboud is al jaren bezig zijn ultieme Ferrari Killer te bouwen (hij wilde in 2002 een Enzo kopen, maar hij had slechts één 360 Modena, en dat was te weinig om in aanmerking).
De prestaties zullen wel redelijk behoudend zijn, gezien het vermogen. Kijk naar de Farboud GTS van 2006: dan zie je dat er wel degelijk wat vooruitgang is.
Alleen die voorwielen staan wel erg veel naar binnen: setje spacers nodig?
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: er komen dan spacers tussen van 10cm a 4kg, lijkt me niet bevorderlijk voor het weggedrag. Maar hij zou er enorm van opknappen.
Jochempie zegt
@dutchdriftking: Laat staan de druk op de wiellagers…
Dutchdriftking zegt
De Chiron is wel velen malen mooier….
steiger zegt
Niet mooi, maar technisch wel leuk.
pomoek zegt
323 km/h met 2080 pk? Bitch please…https://en.wikipedia.org/wiki/Sunbeam_1000_hp
rynnus zegt
@pomoek: 323 km/u is dus niet de topsnelheid.
JanJansen zegt
Lijkt me niet dat je die vermogens van brandstof motor en elektro gewoon bij elkaar op kan tellen. Vandaar ook dat ie niet zo goed presteert als de Bugatti.
clarkson zegt
Mooi is anders, HEEL anders. Maar het is wel gaaf hoor. Mits alles blijft werken.. wat ik betwijfel.
kilum zegt
Euh… 2080PK? Leuk maar… Euh… Ik geloof dat deze sprinttijden en topsnelheid ook wel gehaald wordt door bijv. een Aventador. Wat is dan de meerwaarde van deze wagen? Een Aventador heeft 1/3 van het aantal PK’s van deze auto en presteert het zelfde.
berlinetta zegt
@kilum: Sterker nog, een Turbo S haalt dat ook met ongeveer 1/4 van het aantal pk’s. Maar die 323 km/u is dan ook niet de echte top. Ik ben benieuwd wat de werkelijke top is. Als ik de foto’s zo bekijk, ziet hij eruit alsof het plaatwerk er bij de 200 vanaf waait.
dutchcorvette zegt
Doe mij maar een nieuwe Hennessy Venom
moondustfocus zegt
Lijkt wel of het achterwiel krom staat
stfu zegt
Jaren 90 belde: ze willen hun design terug.
gregorius zegt
Leuk dit soort projecten.
Je zou ze eigenlijk pas toe moeten laten nadat ze 300km oid op een GP circuit hebben afgelegd en dan de tijd erbij melden.
ardonjr zegt
Wat een vreemde auto. De voorwielen mogen wel wat meer naar buiten staan nu lijkt wel alsof ze een te brede bodykit op de auto hebben geklikt.
Buiten dat ziet de Chiron er wel vele malen beter uit. Ben benieuwd naar een drag tussen deze twee..
DutchCars1999 zegt
Ik vind die gele op foto 8 veel mooier
riddertevoet zegt
Ja hoor. Een of andere asielzoeker die het gewicht van zijn auto in aantallen iPhone’s uitdrukt en vijf motoren in zijn auto heeft gelepeld. Is dit een grap?
carmasterr zegt
@riddertevoet:
Niet echt “ridderlijk” van je.
gwnbmw zegt
2000 nog wat pk, en geen eens 400 kmp/u halen? typefout van autoblog geloof ik, aangezien er wel over 201 mph wordt gesproken.
nog steeds, met meer als 2k paarden en precies de zelfde styling als een laferrari/enzo/fxx (geef maar toe…) zou je toch verwachten dat ie de chiron eruit racet alsof de chiron naar de klote is?
ikkeook zegt
@gwnbmw: En hoeveel is 201 mph volgens jou dan “aangezien er over 201 mph wordt gesproken”.