• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aanschouw de Arash AF10, vergeet de Bugatti Chiron

Auteur: rynnus, gepost 1 maart 2016 om 10:49 – 31 Reacties

Beest


Als ik zeg ‘2080 pk’, heb ik dan je aandacht?

Want dat is namelijk precies het aantal hoorspauwer wat de Arash uitpoept. Dit is dus een apart gevalletje. We zagen ‘m al eerder, maar nu kunnen we je vertellen dat deze vreemde eend in totaal vijf (!) motoren heeft -waarvan één benzinemotor- die ieder gekoppeld is aan een eigen versnellingsbak. Arash noemt het zelf het Warp Drive System, waarbij individuele aandrijflijnen dus mogelijk zijn. Overigens is enkel de benzinemotor gekoppeld aan een zesbak, de elektromotoren hebben alleen een voor- en achteruit versnelling.

Door het gecombineerd vermogen van 1180 pk van de elektromotoren, en 900 pk van de benzinemotor, kom je tot het duizelingwekkende vermogen van hierboven. De benzinemotor is een 6.2 liter V8 met jankende supercharger, geplaatst tússen de cilinderkoppen. In de titel laat ik je dan wel de Chiron vergeten, maar die laat de Arash nog steeds achter als ’n slak, kijkend naar de 0-100 tijd. 2.3s voor de Chiron vs 2.8s voor de Arash AF10.

Hobbeltjes worden dankzij een double wishbone systeem netjes opgevangen. Verder kan de koets die geheel uit CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) bestaat 15 cm hydraulisch worden opgetild, voor als je België ingaat. Het chassis bestaat uit slechts 13 onderdelen, en is een soort badkuip van carbon. Net als veel hypercars, zoals de LaFerrari, is dit het hart van de auto, van waaruit alle constructies worden opgebouwd. Arash vertelt zeer cynisch dat die ‘carbon core’ het gewicht heeft van slechts 658 iPhone 6’en. Wordt dit een nieuwe maatstaaf in de industrie, iPhones? Omgerekend is dat overigens 113 kg.

De topsnelheid is nog niet bekend, maar zal volgens Arash in ieder geval komen te liggen boven de 323 km/u (201 mph). Wij twijfelen daar geen seconde aan. As we speak staat ‘ie op de beurs, check de pica’s hieronder.

Ook interessant!

  • Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
    Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
  • Nederlandse keukenboer verkoopt zijn Bugatti Chiron
    Nederlandse keukenboer verkoopt zijn Bugatti Chiron
  • Bugatti Chiron 4-005 mag nu met pensioen
  • Nieuwste Bugatti Chiron Sport is perfect voor Alice Cooper

Nieuwste artikelen

  • Motorprobleem gehad met Opel, Citroën of Peugeot? Dan kun hier geld terug krijgen!
  • De Mini van Tom is omgebouwd tot een volbloed racer #MijnAuto
  • Chinese ”Taycan-killer” liegt over nep onderdeel
  • Nissan lijkt koppie onder te gaan: € 4,1 miljard verlies in 2024!
FacebookTweetPinLinkedIn

af10, arash, Autoshows, geneve, geneve-2016, hypercars, Supercars

Vorig bericht: « Dit is de Lamborghini Centenario!
Volgend bericht: 4 dingen die de Bentley Mulsanne Mulliner badass maakt »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    1 maart 2016 om 10:50

    Wat is het toch een getalenteerd designer, he, meneer Farboud….

    Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      1 maart 2016 om 10:53

      @Jochempie: Nou, poeh.

      Login om te reageren
    • harrie zegt

      1 maart 2016 om 10:57

      @Jochempie:
      Op de foto’s van de achterkant zie je goed dat de afrondingen van/naar zijvlak/achtervlak/bovenvlak een vaste radius hebben, een doodzonde in designers land.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        1 maart 2016 om 11:07

        @harrie: En waarschijnlijk G1 continuïteit totdat de matrijs gepolijst wordt..

        Login om te reageren
      • autonieuwsvandestraatje zegt

        1 maart 2016 om 11:24

        @harrie: kun je precies uitleggen wat je bedoelt? reuze interessant

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          1 maart 2016 om 12:29

          @autonieuwsvandestraatje: Hij bedoelt denk ik dat de randen van de carrosserie een afronding hebben, en dat die afronding overal gelijk van formaat is. Het formaat afronding wordt vaak aangegeven met een radius (halve diameter van een cirkel).

          De afronding van een carrosseriepaneel wordt overigens nooit met een constante radius gedaan, maar met een accelererende curve, om de panelen zo vloeiend mogelijk in elkaar over te laten lopen. Dit is onderdeel van een kunst die heet “Class A surfacing”: het optisch perfectioneren van een 3D model van de auto, om alle reflecties zo strak mogelijk te krijgen. “Strak” is overigens ook een internationaal gebruikte term voor het eindresultaat hiervan.

          Zie dit plaatje:
          http://s11.postimg.org/ahy1btobn/Continuity1.jpg

          Login om te reageren
        • harrie zegt

          1 maart 2016 om 12:40

          @autonieuwsvandestraatje:
          Hier is wel een aardig uitleg te vinden over curvature:
          http://www.aliismail.com/tutorial_car_modeling.html

          Login om te reageren
        • harrie zegt

          1 maart 2016 om 12:45

          @autonieuwsvandestraatje:
          Dus zoals Jochempie al aangeeft, je ziet door het plotselinge verloop van de weerspiegelingen dat dit waarschijnlijk slechts een G1 afronding (tangentiaal) is.
          In CAD software is dit meestal de standaard round/fillet functie.
          Lekker snel en makkelijk want je hoeft niet met moeilijke surfacing te kloten om G2 of G3 te halen, maar het zorgt niet bepaald voor een mooi vloeiend lijnenspel.

          Login om te reageren
  2. 123bat zegt

    1 maart 2016 om 10:54

    Compleet met naar binnen staande wielen, koplampen van een Peugeot 207 en carrosserienaden waar je een complete hand in kan steken..
    Nee dank u, voor mij klopt het totaalplaatje van de Chiron dan tóch wat meer.

    Login om te reageren
    • mrdjm zegt

      2 maart 2016 om 01:10

      @123bat: Ik vind de gele ernaast ook stukken interessanter. Misschien minder snel maar een stuk mooier. Jammer dat hier geen aandacht aan is gegeven!

      Login om te reageren
  3. gtwillem zegt

    1 maart 2016 om 10:56

    En toch kan ik het wel waarderen. Arash Farboud is al jaren bezig zijn ultieme Ferrari Killer te bouwen (hij wilde in 2002 een Enzo kopen, maar hij had slechts één 360 Modena, en dat was te weinig om in aanmerking).

    De prestaties zullen wel redelijk behoudend zijn, gezien het vermogen. Kijk naar de Farboud GTS van 2006: dan zie je dat er wel degelijk wat vooruitgang is.

    Alleen die voorwielen staan wel erg veel naar binnen: setje spacers nodig?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      1 maart 2016 om 10:59

      @gtwillem: er komen dan spacers tussen van 10cm a 4kg, lijkt me niet bevorderlijk voor het weggedrag. Maar hij zou er enorm van opknappen.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        1 maart 2016 om 18:50

        @dutchdriftking: Laat staan de druk op de wiellagers…

        Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    1 maart 2016 om 10:57

    De Chiron is wel velen malen mooier….

    Login om te reageren
  5. steiger zegt

    1 maart 2016 om 10:57

    Niet mooi, maar technisch wel leuk.

    Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    1 maart 2016 om 10:58

    323 km/h met 2080 pk? Bitch please…https://en.wikipedia.org/wiki/Sunbeam_1000_hp

    Login om te reageren
    • rynnus zegt

      1 maart 2016 om 11:04

      @pomoek: 323 km/u is dus niet de topsnelheid.

      Login om te reageren
  7. JanJansen zegt

    1 maart 2016 om 11:00

    Lijkt me niet dat je die vermogens van brandstof motor en elektro gewoon bij elkaar op kan tellen. Vandaar ook dat ie niet zo goed presteert als de Bugatti.

    Login om te reageren
  8. clarkson zegt

    1 maart 2016 om 11:04

    Mooi is anders, HEEL anders. Maar het is wel gaaf hoor. Mits alles blijft werken.. wat ik betwijfel.

    Login om te reageren
  9. kilum zegt

    1 maart 2016 om 11:09

    Euh… 2080PK? Leuk maar… Euh… Ik geloof dat deze sprinttijden en topsnelheid ook wel gehaald wordt door bijv. een Aventador. Wat is dan de meerwaarde van deze wagen? Een Aventador heeft 1/3 van het aantal PK’s van deze auto en presteert het zelfde.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      1 maart 2016 om 11:15

      @kilum: Sterker nog, een Turbo S haalt dat ook met ongeveer 1/4 van het aantal pk’s. Maar die 323 km/u is dan ook niet de echte top. Ik ben benieuwd wat de werkelijke top is. Als ik de foto’s zo bekijk, ziet hij eruit alsof het plaatwerk er bij de 200 vanaf waait.

      Login om te reageren
  10. dutchcorvette zegt

    1 maart 2016 om 11:10

    Doe mij maar een nieuwe Hennessy Venom

    Login om te reageren
  11. moondustfocus zegt

    1 maart 2016 om 11:11

    Lijkt wel of het achterwiel krom staat

    Login om te reageren
  12. stfu zegt

    1 maart 2016 om 11:19

    Jaren 90 belde: ze willen hun design terug.

    Login om te reageren
  13. gregorius zegt

    1 maart 2016 om 11:27

    Leuk dit soort projecten.

    Je zou ze eigenlijk pas toe moeten laten nadat ze 300km oid op een GP circuit hebben afgelegd en dan de tijd erbij melden.

    Login om te reageren
  14. ardonjr zegt

    1 maart 2016 om 11:48

    Wat een vreemde auto. De voorwielen mogen wel wat meer naar buiten staan nu lijkt wel alsof ze een te brede bodykit op de auto hebben geklikt.
    Buiten dat ziet de Chiron er wel vele malen beter uit. Ben benieuwd naar een drag tussen deze twee..

    Login om te reageren
  15. DutchCars1999 zegt

    1 maart 2016 om 12:12

    Ik vind die gele op foto 8 veel mooier

    Login om te reageren
  16. riddertevoet zegt

    1 maart 2016 om 13:55

    Ja hoor. Een of andere asielzoeker die het gewicht van zijn auto in aantallen iPhone’s uitdrukt en vijf motoren in zijn auto heeft gelepeld. Is dit een grap?

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      1 maart 2016 om 14:03

      @riddertevoet:

      Niet echt “ridderlijk” van je.

      Login om te reageren
  17. gwnbmw zegt

    1 maart 2016 om 14:11

    2000 nog wat pk, en geen eens 400 kmp/u halen? typefout van autoblog geloof ik, aangezien er wel over 201 mph wordt gesproken.

    nog steeds, met meer als 2k paarden en precies de zelfde styling als een laferrari/enzo/fxx (geef maar toe…) zou je toch verwachten dat ie de chiron eruit racet alsof de chiron naar de klote is?

    Login om te reageren
    • ikkeook zegt

      1 maart 2016 om 15:15

      @gwnbmw: En hoeveel is 201 mph volgens jou dan “aangezien er over 201 mph wordt gesproken”.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North