
Er zijn drie keer zoveel laders dan twee jaar geleden.
Een paar jaar geleden was een EV op de camping nog een bezienswaardigheid. Ik vermoed dat dit deze zomer niet het geval gaat zijn. De elektrische auto’s komen steeds verder en de laadnetwerken van onze zuidelijke vrienden worden steeds uitgebreider. Maar als je eenmaal op je bestemming bent, kun je dan wel je EV opladen op de camping?
De kampeerexperts van ACSI (zeg jij ‘ah-cee-es-ie’ of ‘aksie’?) zochten het bij bijna 10.000 campings in heel Europa. Van de 9.570 campings waar de inspecteurs op 2 juni 2025 langs zijn geweest (het zou je werk maar zijn, campings keuren), hadden er precies 2.000 één of meerdere laadpunten voor elektrische auto’s. Wat voor laadpalen er op de campings staan, specificeert ACSI niet.
ACSI schrijft trots dat het aantal opladers bijna verdrievoudigd is sinds 1 januari 2023. Dat heeft twee redenen, denkt de organisatie. De baas van het bedrijf zegt: ”Campings in heel Europa spelen in hoog tempo in op de behoeften van kampeerders, overigens ook omdat gasten hun elektrische voertuigen via de stroompaal op hun eigen kampeerplaats gingen opladen. Dat is op de meeste campings inmiddels expliciet verboden.”
Land met meeste EV-opladers op de camping
Dat ”heel Europa” moet je met een korreltje zout nemen. Koploper op het gebied van EV-laders op de camping is Nederland. Hier hebben 385 van de 1.066 campings één of meerdere laadpunten. We worden gevolgd door landen waar weinig Nederlanders hun caravan wekenlang zullen parkeren: Luxemburg en Noorwegen.

Populairste landen blijven achter
De landen waar het echt om draait, komen we pas veel later in de lijst tegen. Van de 2.758 campings die in Frankrijk werden bezocht, hadden er maar 509 oplaadplekken en in Italië waren het er 212 van de 871. ACSI bezocht maar 504 Spaanse campings en vond er 109 met een EV-oplaadpunt. Duitsland loopt het verst achter op het camping-EV-laadnetwerk. Van de 1.080 campings waar ACSI langs kwam, konden er op maar 166 locaties een EV worden ingeplugd.
Percentage campings met EV-oplader
| Plaats | Land | Percentage |
| 1. | Nederland | 36,1% |
| 2. | Luxemburg | 34,3% |
| 3. | Noorwegen | 32,9% |
| 4. | België | 31,9% |
| 5. | Kroatië | 30,4% |
| 6. | Zweden | 27,0% |
| 7. | Denemarken | 25,5% |
| 8. | Oostenrijk | 24,8% |
| 9. | Italië | 24,3% |
| 10. | Slovenië | 24,2% |
| 11. | Spanje | 21,6% |
| 12. | Frankrijk | 18,5% |
| 13. | Zwitserland | 16,6% |
| 14. | Verenigd Koninkrijk | 15,9% |
| 15. | Duitsland | 15,4% |
Kortom, ook met een EV kun je prima een paar weken ertussenuit met het gezin, maar de keuze voor een camping wordt wel al een stuk kleiner als je wilt opladen op je tijdelijke standplaats. Kijk wel even wat je per minuut opladen kwijt bent voor je een godsvermogen uitgeeft aan wat kWh’tjes.
Foto: Kamperen met de Tesla! gespot door @svennie via Autoblog Spots
Bron: ACSI





Ik was afgelopen zomer voor het eerst in 25 jaar weer eens op een camping. Er waren echt super veel EV’s te bekennen (vooral Model Y en Enyaq), die gewoon aan de ‘granny chargers’ stonden op hun eigen kampeer plekje of huisje. Staat natuurlijk gewoon 220 op, en de campers steken dat ook in hun voertuig. Laadt niet zo snel, maar in 1 of 2 dagen heb je dan wel een vole accu denk ik, en locaal rijdt men weinig op vakantie.
Kortom, de vraag naar laadpalen is dus ook niet zo groot bij campings, de oplossing (overal stroompunten) is er al lang.
Is dat een oplossing of juist een probleem? Veel van die stroomnetten op campings en in bungalowparken zijn die aangelegd voor langdurig continue gebruik. En in de huurprijs houden ze er ook geen rekening mee dat je veel stroom gebruikt.
@mashell ik denk gewoon een oplossing. Zo’n auto trekt maar 1200 watt ofzo aan een standaard 220V stekker. Valt enorm mee, een ijskast of airco of waterkoker doet stukken meer. En het is ook niet zo dat iedereen massaal gelijkertijd en continue aan het laden is, op bestemming rijden de meeste mensen niet tot nauwelijks. En een paar 11kw laadpalen geven waarschijnlijk een veel grotere stress op het locale stroomnet.
Qua kosten: in Frankrijk is de gemiddelde kwh prijs zo’n 20 cent. Dus als je 50kwh laad, kost dat een tientje. Is zeker niet niks, maar gezien de gemiddelde Nederlander in Frankrijk 9,3 dagen campeert heb je het over 1 euro per dag. Is dus echt wel te overzien.
Campings in welvarende landen hebben vaak kWh meter per plek. Rekenen gewoon af bij vertrek!
Kroatië staat opvallend hoog qua percentage, weinig campinga gecheckt? Twee jaar geleden was een beetje zuidelijker in Kroatië laden nogal uitdagend.
Sowieso een goede tip om even vooraf te checken wat het kost en wat je ervoor krijgt. Vrienden waren met de EV naar Beieren, een hotel met overdekte laadmogelijkheden die ze zelfs konden reserveren. Dus op papier een gegarandeerde laadplek! Klinkt prachtig, maar “om plakken te vermijden” was het laden 5 euro per uur met een maximum van 75 euro per dag. Niet super, maar ja, met 11 kW laden ook niet extreem duur. Maar de laadplekken trokken dus amper 3 kW…
Als de tarieven per uur gaan dan weet je dat de laadsnelheid laag ligt en je opgelicht wordt.